Gå til innhold

Min (gamle og ikke(!) bildeløse) "garasjetråd" - e61 solgt


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Spennende, Anfinn! Kjøper du nytt frontpanel for E6x, og hvordan vil den festes på NBT´en? :)

 

Jeg antar jeg kan bruke det jeg har, men får se. Har igrunn ikke satt meg så mye inn i hva som trengs og må gjøres enda. Tenkte jeg skulle få delene først, så ta det derfra. Planen var vel egentlig ikke å kjøpe helt enda heller, men har følgt med en liten stund, og når jeg fant en NBT med de tingene jeg ønsket til en grei pris, så slo jeg til.

 

Spennende, hvordan får du denne opp å gå, eller er den grunnleggende lik som CIC'en?

 

De fleste enhetene til BMW er i utgangspunktet like når det kommer til tilkoblinger og alt slikt. Det som er utfordringen med denne er at den aldri kom til disse bilene, og at den da bruker noen helt andre signaler enn det som er i bilen fra før. For å fikse dette trengs det da en adapter som konverterer dette slik at det vil fungere. Om jeg kun setter strøm på det vil jeg tro den vil slå seg på og kunne spille musikk og slikt, men ting som kjørecomputer, navigasjon, service-opplegget og innstillinger for bilen vil nok ikke fungere, og det er her denne adapteren gjør nytten.

 

Foruten det så passer den heller ikke fysisk med tanke på deksler og slikt, men det virker ikke som om det er så mye som skal til for å få orden på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen få bilder.

 

Computer, touch controller og skjerm (ja, den har sprukket glass).

 

IMG_4611_zpsb53a3a36.jpg

 

Baksiden av computeren. Nederst er kontakter for skjerm, bluetooth-antenne, 3x USB, ethernet/nettverk, WLAN og GPS-antenne. Sort/hvit er FM/AM og de to grønne er for DAB(+)-radio. Den øverste firkantede er for ekstra videoinnganger.

 

IMG_4612_zpsf13ee458.jpg

 

Jeg har såvidt begynt demontering av skjerm, men har ikke kommet så langt, da jeg plutselig måtte på jobb av alle ting.  :roll:

 

IMG_4613_zps1aac0c3b.jpg

 

IMG_4614_zpsc6358648.jpg

 

...jeg har riktignok kommet litt lengre enn å ta av et deksel. :) Mangler også litt av hvert til dette, men det får jeg ta litt etterhvert. Jeg må også bruke knapperekken fra CIC-en til NBT-en. Jeg hadde et lite håp om at jeg kunne bruke den som opprinnelig stod i bilen, men den fungerer visstnok ikke. Litt dumt, da jeg har planer om å selge CIC-en, men satser på jeg finner en ny etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skal gjøre det. :)

 

I løpet av sommeren har jeg merket at høyre bakhjul har hatt litt behov for etterfylling av luft litt sånn av og til. For noen dager siden tok jeg av hjulet for å se om jeg kunne finne noe, og der fant jeg riktignok en ørliten lekkasje i dekket.

 

Det jeg dessverre også fant samtidig var to sprekker i det samme hjulet. På grunn av dette tok jeg av alle fire hjulene for å inspisere resten, uten at jeg fant noe mer. Lekkasjen lar seg nok enkelt reparere, men jeg ønsker ikke å kjøre rundt på et hjul med sprekker, så det ble en tidlig vinterdekksesong for min del, ihvertfall foreløpig.

 

Jeg har vært i kontakt med Østfold Felgteknikk for reparasjon av dette, noe som ikke skulle være noe problem, men jeg er også litt smålysten på noe annet, så jeg har lagt disse til salgs. Om de ikke blir solgt blir de nok reparert og brukt videre.

 

Finn.no-annonse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er vel ikke direkte imponert, men jeg har igrunn alltid visst om dette, så noe sjokk var det jo ikke. Jeg tviler dessverre på det blir noen forbedring her, og tilsvarende felger med dette innpresset er heller ikke å få tak i fra Hartge lengre.

 

Aller helst kunne jeg tenkt meg Style 333, men jeg tror ikke jeg orker styret med å få noen slike på. :) Om disse blir solgt ser jeg for meg BBS CH-R titanium eller tilsvarende "kjedelige" felger blir aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skal gjøre det. :)

 

I løpet av sommeren har jeg merket at høyre bakhjul har hatt litt behov for etterfylling av luft litt sånn av og til. For noen dager siden tok jeg av hjulet for å se om jeg kunne finne noe, og der fant jeg riktignok en ørliten lekkasje i dekket.

 

Det jeg dessverre også fant samtidig var to sprekker i det samme hjulet. På grunn av dette tok jeg av alle fire hjulene for å inspisere resten, uten at jeg fant noe mer. Lekkasjen lar seg nok enkelt reparere, men jeg ønsker ikke å kjøre rundt på et hjul med sprekker, så det ble en tidlig vinterdekksesong for min del, ihvertfall foreløpig.

 

Jeg har vært i kontakt med Østfold Felgteknikk for reparasjon av dette, noe som ikke skulle være noe problem, men jeg er også litt smålysten på noe annet, så jeg har lagt disse til salgs. Om de ikke blir solgt blir de nok reparert og brukt videre.

 

Finn.no-annonse

Interresant, visste ikke Hartge hadde kvalitetsproblemer, dette er ved siden av BBS CH mine favorittfelger.

Følger spent med på det nye touch idrive prosjektet ditt, dette blir bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Interresant, visste ikke Hartge hadde kvalitetsproblemer, dette er ved siden av BBS CH mine favorittfelger.

Følger spent med på det nye touch idrive prosjektet ditt, dette blir bra!

Ja, de har dessverre hatt litt utfordringer når det kommer til kvaliteten på disse, og det er ganske synd. Felger i denne prisklassen skal tåle mer enn dette. Ja, tror du må smøre deg litt med tålmodighet, for ting skjer nok ikke så fort der heller, men plutselig en dag. :)

helt utrulig at jeg ikke har fått med meg denne tråden tidligere oO

ufattelig fin farge på e61'n! :D og virkelig de rette oppgraderingene på begge bilene! :) følger med videre! :D

Tusen takk for det, hyggelig å høre. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en kamerat hadde oss en liten tur gjennom Skandinavia (og litt Tyskland) uten mål og mening tidligere i uken. :) Planen var egentlig en lenge tur, men av diverse grunner ble det for knapp tid til å gjøre noe mer utav det.

 

Klar for "avreise" hjemmefra:

IMG_4700_zpsfa8d0531.jpg

 

Turen gikk over fjellet, og så til Horten uten et eneste stopp. En distanse på 442km på "gode" norske veier, de første tre timene i relativt kraftig regnvær. Fra Horten gikk turen naturligvis over til Moss, som vi nærmer oss her:

 

IMG_8598_zpse335700c.jpg

 

Første pitstop, Nordby-senteret på Svinesund. Vi var nok de som handlet minst der med god margin. :)

 

IMG_8611_zpsbc64bb18.jpg

 

Deretter gikk turen videre til Gøteborg og overnatting der, neste dag gikk turen til et annet sted der harry-faktoren sitter høyt. :D

 

IMG_8613_zps0dce58b6.jpg

 

Jeg er enda usikker på hva som egentlig ble handlet, men vi klarte nå å fylle en handlevogn, og det vises også i nettbanken. :roll:

 

IMG_4720_zps65a41ead.jpg

 

Rett før jeg parkerte ved Gekås merket jeg at jeg plutselig ikke hadde bremsekraftforsterker, noe som ikke er helt perfekt å kjøre videre med. Tidligere i sommer knakk(!) plastnippelen til vakuumpumpen av når jeg skulle ta av plastdekselet over motoren. Denne lille dingsen på 2-3cm kan selvfølgelig ikke kjøpes løst, så der og da ble denne limt på plass igjen. Noe som holdt ca. til parkeringsplassen på Gekås.

 

Jeg likte aldri helt limeløsningen, så "ny" vakuumpumpe med hel nippel, samt O-ring ble kjøpt kort tid etter at den knakk, og denne var jeg heldigvis smart nok til å ta med meg på tur (teorien var vel egentlig at så lenge jeg hadde den med meg, så skjedde det ihvertfall ingenting).

 

Jeg er ikke noe særlig til mekaniker, men det gikk heldigvis veldig greit å bytte denne på en parkeringsplass utenfor et kjøpesenter. :)

 

IMG_8626_zps7a9de784.jpg

 

En liten time senere var vi på veien igjen, og da tok vi en svipptur innom lokalene til Autoropa utenfor Malmø. Siden dette var sent på en søndag var det naturligvis stengt, men litt vindustitting går jo an.

 

IMG_8643_zpsd0132dfe.jpg

 

IMG_8650_zps025a414b.jpg

 

IMG_8644_zpsb6ff7fa7.jpg

 

IMG_8645_zps229bc46a.jpg

 

IMG_8646_zps4e41aa4f.jpg

 

IMG_8651_zps4ffe0f66.jpg

 

Noen som vet hva dette er? Den stod inne på verkstedet der.

 

IMG_8653_zps26ea8bf8.jpg

 

Etter å ha siklet litt, gikk turen videre og over Øresund:

 

IMG_8657_zps3aa5dfd3.jpg

 

IMG_8658_zpsdd2a3c9d.jpg

 

IMG_8659_zps9dd45f92.jpg

 

IMG_8676_zps0de7f890.jpg

 

IMG_8696_zps4a5c65b2.jpg

 

IMG_8733_zps2b811ed4.jpg

 

IMG_8808_zps7fc44d90.jpg

 

Denne kvelden endte vi opp i København, og overnattet i sentrum der. Neste dag gikk turen sørover mot Rødbyhavn, for så å ta ferje over til Puttgarden i Tyskland. Ettersom jeg egentlig er litt skapferje-fan var dette noe jeg kunne tenkt meg lenge.

 

IMG_8815_zpsa4bee6a6.jpg

 

IMG_8844_zpsc79170d8.jpg

 

IMG_8847_zpscff913c3.jpg

 

En av veldig, veldig få operative togferjestrekninger i verden, dessverre var det ikke noe tog med oss på denne turen.

 

IMG_8857_zps2c03fe39.jpg

 

IMG_8879_zps3c9def24.jpg

 

Jeg leker proffotograf.

 

IMG_0338_2_zpsead83970.jpg

 

En bil til i samlingen min. :D

 

IMG_0342_2_zpsc32be510.jpg

 

Prius-ferje:

 

IMG_8903_zps5b8497a1.jpg

 

Tyskland!

 

IMG_8906_zps2bce6581.jpg

 

IMG_8930_zps39a20fa9.jpg

 

IMG_8959_zps5bd8705a.jpg

 

IMG_8970_zps34d76e5e.jpg

 

Broen over til fastlands-Tyskland:

 

IMG_9020_zps401dd2e6.jpg

 

Videre gikk turen til Flensburg og nok en harryhandel (til min turkamerats store fortvilelse). Egentlig burde vi heller tatt turen til Hamburg, da kjøreetappen ble mye kortere enn forventet, men det får vi heller huske på til en annen gang.

 

Litt hamstring til garasjekjøleskapet (de ekle sorte boksene er ikke mine):

 

IMG_0343_2_zpsdc482ec6.jpg

 

...så litt bilvask:

 

IMG_4733_zps60844534.jpg

 

Før turen gikk til Flensburg sentrum og overnatting der. Neste dag regnet det relativt kraftig store deler av turen, men etterhvert klarnet det heldigvis opp.

 

Traff på denne lekre saken utenfor Ålborg:

 

IMG_4739_zpsb5d4ca7c.jpg

 

IMG_4740_zps73b05450.jpg

 

I tillegg kunne jeg ikke unngå å legge merke til denne jakken. :)

 

IMG_4741_zpsaafaf35f.jpg

 

Deretter var det bare en cruise-tur opp til Hirtshals og ferjen vår hjem.

 

IMG_8269_zps608965bf.jpg

 

IMG_8291_zpsbf8644c4.jpg

 

IMG_9030_zps064b2a27.jpg

 

IMG_9055_zpsc52fece0.jpg

 

IMG_9142_zps7c645d47.jpg

 

IMG_9180_zps49933860.jpg

 

Liten fotoshoot på ferjekaien:

 

IMG_9411_zps56e9c491.jpg

 

IMG_9417_zpscf88d24e.jpg

 

IMG_9424_zps5890e9fd.jpg

 

IMG_9446_zpsf318925b.jpg

 

Så ombord i MS Stavangerfjord som tar oss med til Risavika utenfor Stavanger. Derfra er det ca. halvannen time hjem.

 

IMG_4744_zps52c3ed2f.jpg

 

Farvel Danmark!

 

IMG_9460_zps90ed250e.jpg

 

IMG_9484_zpsde5ae0ba.jpg

 

Vi begynte lørdags morgen og kom hjem onsdags morgen. Totalt 1882km (Google-kartet regner også ferjeturene).

 

kart_zps93d0cf47.png

 

Det ble kanskje litt mange bilder, meg jeg håper det går greit. :) Filmet også litt på turen, så muligens jeg lager til en liten film etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...