Alpejohn Skrevet Mars 18, 2013 Share Skrevet Mars 18, 2013 (endret) Tenkte jeg skulle poste et par bilder av min ombygging til bixenon på E39 facelift Guider for og opne lykta finnes mange plasser på nett, så det gidder jeg ikke si noe om. Men husk at en gang i 2002 så begynte de og lie glasset, og da er det vanskelig og opne lykta. Her er prosjektorene jeg kjøpte:http://www.umnitza.com/umnitza-bixenon- ... -6028.html De selges også på http://www.theretrofitsource.com, men de er litt dyrere og de har dyr frakt ($48). Kjøpte også nye orginale Osram Xenarc Cool blue Intense (66240CBI), disse er 3200 lumen og 5000k.OBS OBS: Det finst MASSE fake osram/philips pærer på ebay, så du bør være ganske sikker på at de er orginale før du kjøper! Glasset demontert: Hele satsen med fjernlys/nærlys tatt ut (Vær forskiktig og ikke ta så mye på det som er synelig, chrome belegget løsner veldig lett): Her er nærlys prosjektoren fjernet (festet med 4 muttere, vær forskiktig når du løser disse, da plasten kan være veldig sprø!) Den nærmeste er den nye bixenonprosjektoren (som dere ser er pæreholderen litt annledes en orginal) Her er et bilde igjennom den orginale prosjektoren, den orginale linsa har masse ringer i seg, dette gjør lyset svakere og at cut off linja blir defus: Her er igjennom den nye bixenon prosjektoren med klar linse, skarpere lys og cut off linje + mer farge: Her er den nye montert: Her er solonoiden som styrer bixenon spjeldet: Et par bilder av "color band": Nærlys: Fjernlys: Fjernlys = Bixenon + halogen Slik justerte jeg halogen fjernlyset i forhold til nærlys, dette viste seg og være alt for høyt, så tror det bør ligge nesten helt ned på linja. Men dette må man bare prøve seg frem med. Justeringen funker slik, at når du har montert prosjektoren på fjernlys delen så strammer du mutterene slik at du forskyver lysbildet i rett retning. Må du ha nærlyset nærmere oppover mot fjernlys strammer du mutterene i bunn osv. Når det gjelder pæreholderen og beskyttelses hetta rundt bak lykta så kutta jeg av det jeg kunne rundt for og få den rund og smal og so vrengte jeg den orginale hetta over slik den ble sittende fast over. En ting jeg oppdaget i ettertid, var at bixenon fjernlysa lyste veldig høyt i forhold til nærlysa, så jeg har nå "spaca" pæra ut i underkant slik at den står litt skeivt, og da har lysbildet på fjernlys flytta seg nedover slik at det blir mer rett. Dette er en midlertidig fix til jeg skal opne lykta igjen. Jeg tror at hele linsa og spjeldet må senkes litt ned for og eksponere mer lys da det virker som spjeldet nå skjermer for mye av "hot-spot". Når det gjelder ledningene til solonoiden, trekte jeg dem ut igjennom et luftehull på lykta, så slapp jeg og lage flere hull. Solonoiden er koblet til ledningen til fjernlyset, naturlig nok Kjøpte en skjøtekabel som passet kontakten på fjernlyset, klipte den av og lodda ihop med ledninga til solonoiden, så om jeg vil koble bort bixenon fjerner jeg bare denne mellom koblingen og setter ledningen direkte på fjernlyset En annen ting er at man må deaktivere pæresjekk på fjernlys, ellers blir det slik: Etter deaktivering funker alt knas Et par kjørebilder; På siste bilde her skimter man halogen lysa, blir litt gul aktig Color band! Er ikke en dreven fotograf, så det lyser nok bedre en det ser ut på bildet. Et godt alternativ med tanke på nærlys, er og polere reflektorene. Dette vil nok gjøre underverker på refleksjonen av lys, da de orginalt ikke virker og være spesielt blanke. Endret November 5, 2016 av Alpejohn MagnusHN reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mars 18, 2013 Share Skrevet Mars 18, 2013 Nice! Veldig Nice! Men når du monterte nye linsene, så justerte du lyset via de 4 skruene? Ved å justere mutterene? Gjøres med lykta åpen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin L Skrevet Mars 18, 2013 Share Skrevet Mars 18, 2013 snasent tru om det er samme framgangsmåte på e38? og gjelder de pre eller facelift i såfall ble litt interessert nå ja Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Mars 18, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 18, 2013 Nice!Veldig Nice! Men når du monterte nye linsene, så justerte du lyset via de 4 skruene? Ved å justere mutterene? Gjøres med lykta åpen? Man må gjøre det med lykta open ja, å justere med skruene som fester prosjektoren, er ikke alltid like lett og få det slik en vil.. Tror jeg prøvde 15 ganger på første, og nå etter montering er jeg fortsatt ikke helt fornøyd, begge halogen fjernlysa lyser for mye til venstre. Så dotten til halogen fjernlys kan ikke være midt over "steget" på nærlys, må være litt mer mot høyre.. kan prøve å tegne det etterpå Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mars 18, 2013 Share Skrevet Mars 18, 2013 Må nesten ha det tegna ja, vil jeg tro. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.Toft Skrevet Mars 18, 2013 Share Skrevet Mars 18, 2013 snasent tru om det er samme framgangsmåte på e38? og gjelder de pre eller facelift i såfall ble litt interessert nå ja du er ikke aleine, har lyktene mine i biter allerede, så dette her vil vi gjerne ha Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Mars 18, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 18, 2013 snasent tru om det er samme framgangsmåte på e38? og gjelder de pre eller facelift i såfall ble litt interessert nå ja Det vet jeg desverre ikke, men om du finner bilder av lyktene opna så burde det være mulig og se Så en som bygget om, men han brukte FX-R prosjektorer, de er litt mer universal. Den jeg har er en kopi av den orginale Hella E55 bixenon prosjektoren, som flere bmwer bruker, mercedes brukder dem også, samt jeg mistenker at subaru legacyen til kjerringa har den typen De er akkurat lik den orgnale som sitter i E39 facelift lyktene, samme bolt hull og alt, så den passer rett på Problemet med E55 er at reflektoren blir dårlig/matt. Hadde man fått skikkelig chrome på dem, så tror jeg at jeg heller ville hatt den typen en den jeg har nå.. Og montert klar linse på den sef. Glemte og si hvordan jeg gjorde det med ledninger osv, så har oppdatert post #1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nils Magnus Skrevet November 30, 2014 Share Skrevet November 30, 2014 (endret) Gjort det samme med min, men hadde flaks og fjernlys sto helt perfekt i forhold til bixenon. Ga et fantastisk lys. Jeg monterte med FXR. Trengte ingen justering. Var bare å sette i og alt var perfekt med tanke på fjernlys mot nærlys. Anger ikke på denne oppgraderingen. Endret Desember 20, 2014 av Nils Magnus Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Børresen Skrevet Desember 2, 2014 Share Skrevet Desember 2, 2014 Siden jeg likevel må bytte de stygge plastglassene på faceliften min så blir det nok å handle inn litt for å gjøre dette hos meg også etterhvert. Lyset ser jo enormt ut mtp hvordan det er hos meg idag:p Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SweetBMW Skrevet Desember 2, 2014 Share Skrevet Desember 2, 2014 Stilig ombygging. Bixenon er en markant oppgradering til kun fast i nærlys. Hvordan blir dette mtp eu kontroll og slikt? Noen formening? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Børresen Skrevet Desember 2, 2014 Share Skrevet Desember 2, 2014 Xenon er xenon det, er bilen godkjent med dette fra før så har den alt som skal til for å få det godkjent, så det vil neppe være noe problem:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rolfi Skrevet Desember 2, 2014 Share Skrevet Desember 2, 2014 Xenon er xenon det, er bilen godkjent med dette fra før så har den alt som skal til for å få det godkjent, så det vil neppe være noe problem:) Det stemmer ikke helt. Nå vet jeg ikke hva merkingen i glasset på E39 sier, men for at bi-xenon skal være helt 100% lov i E39 skal glasset være merket DCR eller DC/R. Men sjansen for å bli stoppet og få dette påpekt, og sjansen for at det blir lagt merke til på en PKK ser jeg for meg er forsvinnende liten. Da skal man i tilfelle virkelig treffe på en vanskelig pirk på årets dårligste dag. Er man redd for PKK, er det jo bare å nappe av ledningene til bi-xenon-flappen, så er alt helt innafor igjen Tar med denne: - En lykt godkjent for halogen i nærlys og fjernlys er merket: HCR eller HC/R - En lykt godkjent for xenon i både nærlys og fjernlys: DCR eller DC/R - En lykt godkjent for xenon i nærlys og halogen i fjernlys: DCHR eller DC/HR - En lykt godkjent for xenon i fjernlys og halogen i nærlys: HCDR eller HC/DR - En fjernlykt godkjent for halogen: HR - Et nærlys godkjent for halogen: HC - En fjernlykt godkjent for xenon: DR - Et nærlys godkjent for xenon: DC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Børresen Skrevet Desember 2, 2014 Share Skrevet Desember 2, 2014 Kan ikke huske å se at det står noe som helst på glasset på mine orginale Hella facelift xenon's. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rolfi Skrevet Desember 2, 2014 Share Skrevet Desember 2, 2014 (endret) Mulig noen uoriginale glass kommer uten merking, men alle originale skal være merket. Har med typegodkjenninger, EU-blablabla osv. å gjøre. Ikke alltid enkelt å få øye på, da det på mange lykter er stemplet inn fra baksiden av glasset med liten skrift og gjort så "usynlig" som mulig. Sjekk i hjørner, helt nederst og helt øverst på glassene. Har ikke E39 selv, så jeg vet ikke hvor det står hen på akkurat disse lyktene. http://www.pictureupload.de/originals/59273/081109160115_sonstige_nummern_auf_scheinwerfer_orig.jpg Endret Desember 2, 2014 av rolfi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Desember 2, 2014 Share Skrevet Desember 2, 2014 Du bør jo få med at dette kun er mulig på de Facelift Lyktene som kan bakes åpne, husker ikke helt i farten om det er de med sort lokk på toppen men mener det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå