Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

On 18.4.2017 at 4:04 PM, TRF-Racing said:

Den vanligste årsaken til høy temp er trykkelekkasje i kjøleanlegg (min erfaring). Dette må settes trykk på og gås over _nøye_.

 

Hvor varmt blir det?

100-102ish. 

Kikket litt på data fra EDCn her om dagen og oppdaget at luft temperaturen var mistenkelig lav. Brukes denne til noe i fuel beregning? Se bilder. 

Har sett litt på å koble ut immobilizer også. Er det slik at det gjøres i form av fuel cut solenoid montert inne i VE pumpen? Forstod det slik at modulen i bilen min spør etter en kode fra ecuen i pumpen, pumpen sender så en 32bit unsigned tilbake til bilen og de blir enige om at pumpa kan gå. Men må immo fjernes i både bil og pumpe? Ingenting i veien med min nå, men vil ha det bort så det ikke blir problemer med den når jeg er fandenivold fra verkstedet mitt :D

IMG_3449.JPG

IMG_3450.JPG

IMG_3451.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjølevesketemperatur e61 530d.

Var på langtur med bilen og fikk da "kodet" frem digital tempmåler. Jeg har jo som nevnt tidligere skiftet Hovedtermostat og varmeveksler. ( Originale deler ) Og fjernet EGR med @TRF-Racing egr pro kit.

Når jeg kjører nå så ligger bilen mellom 90 og 70 grader. Kommer jeg til en stigning kommer bilen oppi 90, og holder seg mellom 80 og 90 frem til en nedoverbakke. Da går den nedi 70, og med engang det kommer noe stigning oppigjen i 90..

Skal det vere sånn? Trodde den skulle ligge flatt på 90 uansett?
Kan det ha med Steg 2 tuning og gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulebollen. TRF produkter gir deg ikke problemer med kjølevæsketemp. Jeg vil derfor sette pris på om dette er siste (av flere) ganger du har behov for å peke den retningen. Dersom du har så lite tiltro til TRF produktene og svarene som allerede er gitt av han som har utviklet dem (siden du ved flere anledninger leter etter et motstridende svar på forumet), bør du snarest demontere disse produktene.

Så skal jeg utdype litt mer om e6x og temp. Flere (om ikke alle med tilsvarende motorisering) av bilene jeg har sjekket har disse "problemene", også min egen. Originalt eller ymse tuningprodukter spiller ingen rolle. Det er viktig å ha et klart bilde av et par ting.

  1. Temperaturmåleren på eldre modeller er programmert til å stå rett opp fra ca 70grader og til over 100 grader. Hadde du hatt drivlinja du har i din bil i dag, i en eldre bil, ville du mao sett temperaturen som normal og dønn stabil, uavhengig av bruk.
  2. Hovedtermostaten er satt til 88 grader.
  3. EGR termostaten vil, når den slipper væske gjennom, føre til at kjølevæske får "gå forbi" hovedtermostaten og videre til radiator, mao, denne åpner for å sirkulere kjølevæske til radiator som hovedtermostat prøver å hindre i å nå radiator.
  4. Min bil er manuell. For å bedre på temp problemene har den fått EGR Pro Termostat kit, samt ny hovedtermostat. "Problemene" ble noe bedre. Dersom jeg kjører den opp til der hovedtermostat åpner, 88-90 grader, forventer man at den holder seg der. Dette gjør den dog ikke alltid. Det er veldig tydelig at det er uttaket av varme til varmeapparat som gjør at temperaturen dropper, for jeg har "ingen" slike problemer om jeg ikke tar ut noe varme fra dette. Jeg ser også at den faller kjappere/lettere når det er skikkelig kalt ute (naturligvis).
  5. Det eneste som ikke er byttet på min bil er oljetermostaten i oljefilterhuset. Siden jeg har manuell vil jeg ikke ha de varmeveksler problemene som er relativt kjent på biler med automat. Jeg har også webasto som er ute av funksjon.
  6. Uten at jeg har regnet på det begynner jeg nesten å mistenke at varmeproduksjonen, eller i alle fall det som blir i motor og kjøling, ved å "trille i 70-80km/t" rett og slett ikke er nok til samtidig store varmeuttak til kupe. All den tid bilene er levert med webasto så er nok ikke dette helt usannsynlig heller.
  7. De fleste kjører med anbefalt 0w-30 olje. Dette bidrar også til lavere temperatur. Tyngre oljer vil genere mer varme i bruk (derav også bruke mer drivstoff).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da satser jeg på dette er i orden :)
Er ikke meningen og spre negativet rundt tuningen din. Men siden jeg har fjernet alt av EGR, kat, partikkelfilter osv. Og bilen er "tynet" litt mer lurte jeg på om det kanskje var slik at den lettere går seg varm, derav kanskje tuklet noe med når termostat skal åpne. Ikke vet jeg. Derav spørsmåltegnet.
Men da sier jeg meg fornøgd med at bilen skal vere slik. Og legger denne ballen død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skifta hovedtermostat på min gamle M57 2 ganger på ganske kort tid, begge gangene til original på 88 grader. En kort periode når de er nye holder bilen  87-88 grader ved normal bruk for så å falle nedover til 82-83 grader.  Dette har hendt med begge termostatene jeg satte inn så nå får det bare være slik.  Når jeg renner ned en lang tunell etc så faller temp til 79-80 grader.

Så det kan virke som original hovedtermostat muligens ikke er av topp kvalitet.  Første gang det hendte så skifta jeg temp sensor for jeg trodde det var den.

 

Dette er dog en E39 preface 530D

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Har noen spørsmål til diesel guruer her inne, er et prosjekt jeg vurderer å ta over.
Har skrudd mye på M52B2X, men ikke M47D20.


Motoren starter ikke, starteren går rundt. Forrige eier har gått igjennom alt fuel relatert (HT / LT pumpe),
men bilen starter ikke. Kjørte diagnose med ISTA/D, ingen feilmelding om EWS.
ISTA/D klagde på (etter hukommelse):

  • 42 - DDE Error -EEPROM or Coding (Forrige eier mistenkte EWS, mislykket flash?)
  • 24 - Oil Temperature Sensor
  • 08 - Glow System

Mistenker at det er DDE som må flashes på nytt, og synces med EWS.
Glødeplugg relé som kanskje har tatt kvelden også, samt defekt olje temperatur sensor.
Noe helt basic jeg har oversett? Stemmer det at det vil komme eksosrøyk ut, hvis man kinner en stund?

Endret av Melanki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TRF-Racing

Nei, den har visst stått en stund. De har gått igjennom alt det "mekaniske".
Så de mistenkte at DDE EWS syncen gikk ut, da bilen står lagret med batteri frakoblet.
Men fikk ikke opp feilmelding på dette, og alle sikringer var ok.

Tenker at enten så har de prøvd å programmere DDE3 og feilet, eller så er det en relé som har gått.
DDE3 programmering kan jeg fikse, men hvilke reléer kan påvirke pumpe og evt. DDE3?

Endret av Melanki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...