Gå til innhold

F10/F11 tråden


Aunli
 Share

Anbefalte innlegg

En kompis har 2013 F10. Active cruisecontroll var han ikke helt fornøyd med.

Så ble programvaren oppdatert i September til versjon 53.3 (orginalt var det 48.1).

Det gjorde visstnok stort utslag på cruisecontroll, den ble vesentlig bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, dere som har peiling, jeg har en F11/ oktober 2011, kjenner dere til om det er kommet noe software oppgradering til bilen? Jeg har ikke hatt bilen på BMW versted de to siste servicene, så jeg regner med at dersom det foreligger noe oppgradering så må jeg inn til merkeverksted.

Endret av John Kr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Active cruisecontroll funker veldig greit, eneste som irriterer meg noe JÆVLIG er at om du ligger bak en bil på motorveien og du "følger" den. Altså cruisecontrollen er stillt inn på 120 km/t men bilen foran holder 100 km/t, når den bilen da svinger av på ett avkjøringsfelt (når jeg fortsatt skal rett frem) så "henger" min bil seg fortsatt på den og begynner å bremse ned i samme tempo som den andre bilen, før den omsider skjønner at den driter seg ut og gasser som rakkern opp til 120 km/t. DET gjør meg forbanna.... Samme når du ligger i venstrefila, en bil legger seg ut foran deg og bilen din bremser, når bilen foran legger seg inn igjen så synes jeg den reagerer treigt før den akselerer igjen.

Dette håper jeg er blitt bedre på facelift bilene, ellers så funker det utmerket og jeg bruker cruisen mye. Er ganske imponerende hvordan bilen bremser ned til stillestående og tar i gang igjen, akser opp til motorveihastighet uten at man rører pedalene :)

 

Bare blink til venstre når du ser bilen skal svinge av, så skjønner ACC'en at du skal forbi bilen foran/ikke følge den :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare blink til venstre når du ser bilen skal svinge av, så skjønner ACC'en at du skal forbi bilen foran/ikke følge den :)

Det sender helt feil signaler til andre bilister, spesielt på firefeltsvei. Dersom man ligger i høyre fil og blinker til venstre for å hindre at ACC bremser når bilen foran svinger av, indikerer det at man har tenkt til å legge seg over i venstre fil...

Fikset typo: ABC -> ACC

Endret av Dweezil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har overraskende nok sertifikatet, så jeg er kjent med hva bruken av blinklys indikerer. Jeg forutsetter selvsagt at man foretar denne manøvren på en slik måte at det ikke kommer i konflikt med relevante bestemmelser i veitrafikklovgivningen.

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har overraskende nok sertifikatet, så jeg er kjent med hva bruken av blinklys indikerer. Jeg forutsetter selvsagt at man foretar denne manøvren på en slik måte at det ikke kommer i konflikt med relevante bestemmelser i veitrafikklovgivningen.

LOL! :D Var ikke meningen å være belærende, altså! :)

Det er ihvertfall forbedringspotensiale på ACC-systemet til BMW. Men det er antakelig ikke så verst, sammenlignet med tilsvarende systemer hos andre merker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan avkrefte at dette har blitt bedre på LCI. Har reagert på det samme på min bil. Pleier å gjete bilen litt med gassen, det går fint å gasse på uten å slå av cruisekontrollen.

Ja det går jo og det må jeg jo gjøre for å ikke få biler i ræva, er nettopp det som er så irriterende..

En kompis har 2013 F10. Active cruisecontroll var han ikke helt fornøyd med.

Så ble programvaren oppdatert i September til versjon 53.3 (orginalt var det 48.1).

Det gjorde visstnok stort utslag på cruisecontroll, den ble vesentlig bedre.

 

Det høres bra ut, noen vet hva slik oppdatering koster. Hørte på Bavaria og de skulle ha fra 1700,-, jeg fikk ikke noen eksakt pris da de ikke viste hvilke oppdateringer som var til min bil. Bavaria i Oslo skulle ha 1700,- uansett hvor omfattende oppdateringen var. 

Bare blink til venstre når du ser bilen skal svinge av, så skjønner ACC'en at du skal forbi bilen foran/ikke følge den :)

Det har jeg merket, hjelper når man innhenter biler blandt annet. Men jeg mener at det krever at man fysisk gir rattutslag mot venstre i tillegg til å blinke, bare å blinke hjelper ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg ser noen F10/11 eiere klager over at girkassen girer litt rykkete og girer ned litt hardt noen ganger ved lave hastigheter. Dette har jeg selv erfart på min 530d med Sportautomat og årsaken er Self-Learn programet som skal forme girkassen etter din kjørestil. Men etter god en stund så blir dette meget usynkront og det blir til at girkassen rett og slett jobber litt mot seg selv. Løsningen er å resette Self-Learn programmet slik jeg gjorde i dag, og det hjalp veldig god må jeg si. Nå girer den mykt og nesten ikke merkbart selv helt ned i tomgangskjøring, anbefaler å resette dette om man er "plaget"

Man skrur på tenninga ved å trykke på startknappen uten å holde inne bremsen, motoren skal ikke gå. Så trør man gasspedalen helt inn i ca 5 sek før man slår av igjen tenninga med gasspedalen fortsatt helt inne. Så slipper man gasspedalen og venter i 5 minutter før man kjører seg en tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av dere erfart ulyder i interiøret på F10/F11?

Sliter tidvis veldig med dette, spesielt når det er kjølig ute.

 

1. Sjåførsete knirker/knaker ved svinging og kjøring på ujevn vei. Kommer fra den plastikken under selve setet, der hvor de "elektriske seter" knappene er. Tar jeg litt på det stedet, kjennes plastikken veldig knirkete ut. Passasjersetet har ikke det problemet. Bilen har sportseter i skinn. Comfortsetene til BMW kjennes litt mer solid ut.

 

2. Ved kjøring på ujevn vei/hull i asfalten, kommer det i blant en klunkelyd bak fra. Har ikke klart å lokalisert lyden. Det at bilen er en M-sport hjelper vel heller ikke på, da den er veldig stiv.

 

3. Knirkinger fra baksetet ved ujevn vei.

 

Jeg synes at slike ting er så frustrerende, spesielt på en 5-serie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Nei, veldig lite ulyder i interiøret på min.

2. Merket at det lille som var av dunkelyd over fartshumper og slikt med m-sport forsvant da jeg senket med h&r.

3. Aldri hørt noe fra baksetet. Skjeldent folk baki.

Endret av flonoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får svare i følgende rekkefølge jeg også :)

1. Jeg har til nå ikke hørt en eneste ulyd ifra interiøret, kun en liten raslelyd i fra takluka når den er helt åpen og jeg kjører fortere enn 70 km/t. Forsvinner dog om jeg lukker takluka noen få centimeter ifra full åpen posisjon.

2. Det er kjent at på biler med EDC og Adaptiv understell så har det vært noen klunkelyder ifra forstilling og bakstilling, har dette på min også. Dempere har blitt byttet på garanti på biler uten at det har hjulpet på problemet, er rett og slett noe man må leve med. Ellers er F10 en tung bil som sliter foringer, alt ettersom bruk forøvrig :)

3. Har ikke opplevd noen ulyder ifra baksetet på min bil. Men jeg hadde en Audi A6 hvor det kom noen fæle knirkelyder ifra baksetet ved svingkjøring og kjøring på ugjevn vei, dette var låsen til de nedfellbare baksetene som måtte smøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Noen her som veit om gulvmattene bak er forskjell på Xdrive og uten Xdrive? Har fått et sett med matte som er bestilt på finn.no som selger påstår at det er til F11. Fremmatten passer fint men ikke bak. Bmw i Tromsø kunne ikke svare på det så da prøver jeg lykken her ;) Ser og ac mattene står det ikke passer xdrive på nettsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...