Gå til innhold

ny bil,noen som har prøvd f30 316i?


 Share

Anbefalte innlegg

Jeg jar testet f30 316i og den er tragisk.

Ville heller gått for diesel da..

Du er klar over at nye 316I med sine 136 hester gjør 0-100 på 8,9 sekunder og har en toppfart på 212 km/t? 316d gjør 0-100 på 10,9 sekunder og det er ikke mye imponerende i 2013 :roll:

Man skal ikke le av 316I lengere i allfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

316d gjør 0-100 på 10,9 sekunder og det er ikke mye imponerende i 2013 :roll:

Dette er mest et spørsmål om fokus. Hvis man ser på hvilken målgruppe BMW forsøker å nå med modellen er 0-100 Km/t på 10,9 sekunder med kun 116 HK faktisk ganske bra. Dette gjelder enten man sammenligner effekt, vekt eller pris (og kombinasjoner av disse). F30 316d er en modell som sikter seg inn i firmabilmarkedet og der finner man også prismessig sammenlignbare bilmodeller som f.eks VW Passat, Ford Mondeo, Peugeot 508 etc.

Peugeot 508 1,6 HDi har 115 HK, veier det samme som F30 316d og klarer 0-100 Km/t på 12,3 sekunder. Citroën C5 1,6 HDi 115 har som navnet antyder 115 HK, veier det samme som F30 316d og klarer 0-100 Km/t på 12,6 sekunder. Ford Mondeo 1,6 TDCI har 115 HK, veier det samme som F30 316d og klarer 0-100 Km/t på 12,1 sekunder. VW Passat 2.0 TDI BlueMotion med 140 HK, veier 100 Kg mer enn F30 316d og klarer 0-100 Km/t på 10,5 sekunder.

En liten digresjon, men som et poeng i denne sammenhengen kan jeg også trekke frem min egen 10 år gamle E46 318d Touring som også har 115 HK. Den klarer 0-100 Km/t på 10,6 sekunder (vel... rundt 11 sekunder er mer realistisk idag med over 300K kilometer på telleren). BMW visste hva de gjorde på begynnelsen av 2000-tallet også... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man merker ikke forskjell på 0-100km/t på 8,9 sekund eller 10,9 i det daglige. Ja det er to hele sekund og det er mye på bane og racing. Men langs veier i Norge har dette ingenting å si. Det mest snakk om personlig behov, diesel eller bensin... Personlig hadde jeg valgt bensin av det grunnlaget at jeg liker bensinmotorer, men samtidig kan man jo kjøre mye lengre på en tank diesel og dieselen er fortsatt noe billigere enn bensin! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man merker ikke forskjell på 0-100km/t på 8,9 sekund eller 10,9 i det daglige.

Man skal ha en særdeles passiv kjørestil for å ikke merke en slik forskjell. To sekunder er ganske mye. Min nye bil gjør 0-100 på 2,4 sekunder mindre enn den forrige, og denne føles som en top fuel dragster i forhold til den jeg hadde før. Riktignok er dette diesel vs diesel.

80-120 km/t i 4. gir går jo veldig likt i 316i og 316d: 9,4 sekunder med 316i vs 9,3 med 316d. Denne type akselerasjon er vel noe man har mer bruk for i det daglige, så i grunn er jeg på en måte enig i at man kanskje ikke merker den store forskjellen mellom disse to. Men for to biler med samme type drivstoff, hvor forskjellen fra 0-100 er to sekunder, der mener jeg man skal være godt over 70 år gammel for å ikke merke forskjellen etter kort tids kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det Marius tenker på er at de færreste driver med lyskryssrace til daglig og dermed er det sjelden at man faktisk kjører hele 0-100 Km/t strekningen. 0-60/80 Km/t og 80-120 Km/t er i praksis langt mer interessante disipliner og her er forskjellen på 116i og 116d (som du påpeker) langt mindre påtrengende.

Det er dette fenomenet som medførte at jeg aldri så meg tilbake da jeg gikk fra en E36 323i til vår nåværende E46 318d Touring. Selvfølgelig måtte jeg svelge et par store kameler vedr. lydbilde og raffinement, men alt i alt er jeg meget tilfreds etter over 300000 Km med dieselpurken... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at man vil merke at 316i er vesentlig kjappere enn 316d i det daglige. Det vil man merke ved forbikjøringer, ved akslerasjon ut av lyskryss (ikke dragrace) og rundkjøringer samt at bilen har mer overskudd på motorveien.

Dessuten så er BMW sine nye turbofirere veldig morsome og har en effektkurve som er ganske lik en dieselmotor, firerdieselene er de samme triste som har vært med oss i flere år nå og bensinturboene er ett virkelig friskt pust i forhold :) 316i har faktisk ganske så imponerende forbrukstall for en bensinmotor på nær 140 hester, ett oppgitt blandet forbruk er 0,58 l per mil mot 316d sitt 0,45 l per mil.

316d sine 10,9 sekunder er ikke imponerende, selv om man sammenlikner dem med andre typiske leasingbiler som Citroën, Peugeot og VW. Det er irrelevant å sammenlikne BMW med slike merker da de er i en helt annen prisklasse og kategori. 10,9 sekunder til 100 er ikke imponerende for en BMW i 2013, det er kun 0,4 sekunder raskere enn en 1991 E34 520i Automat. Denne hadde slettes ikke imponerende ytelser da den var ny og har faktisk høyere toppfart med sine 210 km/t mot 316d sine 202 km/t :roll: Jeg sammenlikner ikke på noen måte disse to men det er som ett eksempel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peugeot 508 1,6 HDi har 115 HK, veier det samme som F30 316d og klarer 0-100 Km/t på 12,3 sekunder. Citroën C5 1,6 HDi 115 har som navnet antyder 115 HK, veier det samme som F30 316d og klarer 0-100 Km/t på 12,6 sekunder. Ford Mondeo 1,6 TDCI har 115 HK, veier det samme som F30 316d og klarer 0-100 Km/t på 12,1 sekunder. VW Passat 2.0 TDI BlueMotion med 140 HK, veier 100 Kg mer enn F30 316d og klarer 0-100 Km/t på 10,5 sekunder.

He-he, slike tall er en et glimrende utgangspunkt for langvarig krangling. Grunnen til dette er selvsagt at forskjellige tall er oppgitt forskjellige steder. Nå innser jeg selvsagt at ingen av oss er 11 år mer, men jeg har likevel lyst til å kommentere litt. ;)

Det jeg reagerer på er vektangivelsene: Såvidt jeg vet veier disse bilene alle omtrent 1500 kilo. Unntaket er 508, som Peugeot oppgir til vel 1400 kilo. En signifikant forskjell, forutsatt at Peugeots tall stemmer.

Når det gjelder akselerasjonstallene, er Mondeo den langsomste i mine oversikter med 11,9 sekunder fra 0 til 100. 316d er den raskeste - med unntak av den kraftigere motoriserte Passaten, selvsagt.

Det er forsåvidt ikke noen overraskelse at biler med samme motor (508, C5 og Mondeo) har sammenlignbare prestasjoner. Vi kan også ta med Volvos V70 som benytter en 115hk dieselmotor med samme opphav som de tre andre. Trass i at den er den desidert tyngste, Volvo oppgir den til hele 1709 kilo, klarer også denne øvelsen på den samme tiden som Mondeo, nemlig 11,9 sekunder. Litt imponerende hvordan moderne motorstyring og turboteknikk i alle fall på papiret klarer å kamuflere noe av handicappet ved en ekstravekt på 200 kilo.

Som allerede nevnt tror imidlertid også jeg at i daglig bruk vil 0-100-tallet har mindre å si enn hvor fort bilen lar deg øke farten fra f.eks. 50km/t til 80km/t. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det Marius tenker på er at de færreste driver med lyskryssrace til daglig og dermed er det sjelden at man faktisk kjører hele 0-100 Km/t strekningen. 0-60/80 Km/t og 80-120 Km/t er i praksis langt mer interessante disipliner og her er forskjellen på 116i og 116d (som du påpeker) langt mindre påtrengende.

Akkurat :) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at man vil merke at 316i er vesentlig kjappere enn 316d i det daglige. Det vil man merke ved forbikjøringer, ved akslerasjon ut av lyskryss (ikke dragrace) og rundkjøringer samt at bilen har mer overskudd på motorveien.

316d sine 10,9 sekunder er ikke imponerende, selv om man sammenlikner dem med andre typiske leasingbiler som Citroën, Peugeot og VW. Det er irrelevant å sammenlikne BMW med slike merker da de er i en helt annen prisklasse og kategori.

Nå tror jeg at du er litt ute på dypt vann Fredrik. F30 316i er nærmest som skreddersydd for å være et premiumalternativ til de med tradisjonelle bilmodellene i firmabilklassen. En VW Passat Business Edition 1,6 105 hk TDI BlueMotion koster fra 332100 kroner i Norge. F30 316d koster fra 349700. Dette er langt fra tilfeldig og understøtter klart mitt poeng.

Jeg må nesten også spørre deg hvordan man kan merke at F30 316i er hurtigere enn 316d når den iht. BMW ikke er dette i f.eks mellomakselerasjoner, 0-80 Km/t og i norske motorveishastigheter. Jeg kjøper ditt poeng i høyere motorveishastigheter og på Autobahn, men det er faktisk heller ikke så stor forskjell på modellene når det gjelder en stående kilometer... små 2,10 sekunder... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig han er på dypt vann, men jeg tror jeg forstår hva han mener ang 316i vs d. Mellomakselrasjonstester i låst gir har alltid favorisert dieselbiler. Selv mot moderne turbobensinere har dieselen fordel her. Det betyr i praksis at en dieselbil gjerne FØLES raskere enn en tilsvarende sterk bensinbil, men at den ikke nødvendigvis ER raskere.

F30 320i og 320d ble kjørt mot hverandre her: http://www.klikk.no/motor/bil/familiebiler/article794635.ece

Der var utfallet ganske enstemmig. Vil tro forholdet er ganske likt for 316i/d. 316i er atpåtil billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg påstår heller ikke at F30 316d er hurtigere enn F30 316i. Mitt poeng er at de er nogenlunde like hurtige i norske hastigheter. Når dette er nevnt ville jeg selv ha valgt F30 316i. Såvidt jeg kan se er nettopp denne modellen et utmerket eksempel på at moderne bensinbiler nå kan konkurrere mot relativt lett dieselbiler (iallefall allround)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er alle opptatt av 0 til 100? Når du egentlig trenger krefter så har du fart på bilen. Du ligger ikke bak en bil så har du 0kmt og akser opp til 100kmt. Bedre ha en bil som drar bedre 50 til 150kmt en 0 til 100kmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg at du er litt ute på dypt vann Fredrik. F30 316i er nærmest som skreddersydd for å være et premiumalternativ til de med tradisjonelle bilmodellene i firmabilklassen. En VW Passat Business Edition 1,6 105 hk TDI BlueMotion koster fra 332100 kroner i Norge. F30 316d koster fra 349700. Dette er langt fra tilfeldig og understøtter klart mitt poeng.

Jeg må nesten også spørre deg hvordan man kan merke at F30 316i er hurtigere enn 316d når den iht. BMW ikke er dette i f.eks mellomakselerasjoner, 0-80 Km/t og i norske motorveishastigheter. Jeg kjøper ditt poeng i høyere motorveishastigheter og på Autobahn, men det er faktisk heller ikke så stor forskjell på modellene når det gjelder en stående kilometer... små 2,10 sekunder... :)

Jeg føler det blir litt feil å sammenlikne BMW med Ford, Citroën og VW da disse ikke konkurrerer mot hverandre indirekte. Hvis vi glemmer priser som faller ulikt ut i det norske avgiftsystemet pga vekter og mål så ser vi heller på tyske priser for å få ett litt bedre syn på klasseforskjellen på disse to bilene. En Passat begynner i Tyskland på 26 000 Euro og en 316d begynner på 31 000 Euro og det er ganske store forskjeller, også kan man legge til utstyr og som BMW tar seg godt betalt for.

Joda, 316d er ett bra alternativ fra premium klassen til lesning kundene med den er ingen direkte konkurrent til "smør og brød bilene"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler det blir litt feil å sammenlikne BMW med Ford, Citroën og VW da disse ikke konkurrerer mot hverandre indirekte. Hvis vi glemmer priser som faller ulikt ut i det norske avgiftsystemet pga vekter og mål så ser vi heller på tyske priser for å få ett litt bedre syn på klasseforskjellen på disse to bilene. En Passat begynner i Tyskland på 26 000 Euro og en 316d begynner på 31 000 Euro og det er ganske store forskjeller, også kan man legge til utstyr og som BMW tar seg godt betalt for.

Joda, 316d er ett bra alternativ fra premium klassen til lesning kundene med den er ingen direkte konkurrent til "smør og brød bilene"

Jammen... i Norge er nettopp F30 316d BMW´s premium alternativ i firmabilklassen (og hvis ikke dette er "smør og brød" bilene hva er så smør og brød bilene?) og den koster faktisk kun 15-16000 kroner mer enn en tilsvarende motorisert Ford Mondeo... i Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...