Gå til innhold

Superbiler i Norge?


bmwZ
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er usikker på antall Carrera GT i Norge. Jeg var og tittet på en grå som sto på Autotuning Råde for noen år siden - for en lyd på kald motor innendørs :mrgreen:

Usikker på om den bilen er den samme som gikk i Tromsø - mulig Autotuning sendte bilen til Sandven i Bergen og ble solgt der, mtp ST-skiltene?

En bimmers-bruker la ut bilder her på forumet av en gul Carrera GT han møtte på Vestlandet.

Så er i hvertfall to stk.

For 13 år siden var jeg nede hos en bilutleier syd for Stuttgart - der tittet jeg nærmere på en F40, en 288GTO og en gul Diablo. Har ikke vært helt meg selv siden...

Apropos Yellowbird - mannen som solgte den har også en 993 RS Clubsport og en 911 Carrera 3.2 Speedster. 3.2 Speedster er ingen superbil, men fy så herlig og sjelden den er. Går to i Norge - den røde samt en grå som jeg møtte når jeg var ute og jogget på en øde landevei for 5 år siden.

Hadde jeg vært rik hadde jeg fylt opp låven med 911 Speedster, Yellowbird, Countach, Diablo, Testarossa, et par E34 M5 og en F355 GTS som bruksbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg skjønner ikke hvordan du klarer å henge deg opp i noens personlige smak (i dette tilfellet, min mening om 959). La det gå, Fredrik, la det gå. :)

Altså... trådforfatteren spør etter superbiler i Norge og Porsche 959 er definitivt en superbil. Sogar blandt verdens viktigste superbiler. Den var først ute (i denne sammenhengen) med 4x4, avansert bruk av komposittmaterialer samt bruk av elektronisk høydejustering på understelet. Alt dette er obligatorisk for superbiler idag... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på antall Carrera GT i Norge. Jeg var og tittet på en grå som sto på Autotuning Råde for noen år siden - for en lyd på kald motor innendørs :mrgreen:

Usikker på om den bilen er den samme som gikk i Tromsø - mulig Autotuning sendte bilen til Sandven i Bergen og ble solgt der, mtp ST-skiltene?

En bimmers-bruker la ut bilder her på forumet av en gul Carrera GT han møtte på Vestlandet.

Så er i hvertfall to stk.

For 13 år siden var jeg nede hos en bilutleier syd for Stuttgart - der tittet jeg nærmere på en F40, en 288GTO og en gul Diablo. Har ikke vært helt meg selv siden...

Apropos Yellowbird - mannen som solgte den har også en 993 RS Clubsport og en 911 Carrera 3.2 Speedster. 3.2 Speedster er ingen superbil, men fy så herlig og sjelden den er. Går to i Norge - den røde samt en grå som jeg møtte når jeg var ute og jogget på en øde landevei for 5 år siden.

Hadde jeg vært rik hadde jeg fylt opp låven med 911 Speedster, Yellowbird, Countach, Diablo, Testarossa, et par E34 M5 og en F355 GTS som bruksbil.

Det er også to sorte Carrera GT her til lands, den ene av disse har stått mye på Porsche senter son (autotuning) som utstilling, eieren var en av investorene da de bygget nytt bygg.

ingen som vet om det finnes noen Gumpert, eller Noble her til lands?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En på jæren som har vært flere ganger med på Autofil har bygget opp en sølvgrå Carrera GT, mener man ser denne i programmet. Det ble også kræsjet en sølvgrå på et byggefelt i Bergen for et par år siden. Har selv sett en som Ferdinand Motor hadde (mulig dette er den som ble kræsjet), samt en som stod hos Bavaria i Stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

959 gjør ingenting for meg,

Hvis alle skulle sitte og poste om hva som "gjør ingenting" for dem selv, ville stemningen blitt ganske sur og amper. ;)

For meg er 959 en av de ultimate hi-tech småseriebilene, et utstillingsvindu for hva som var mulig da bilen var ny. At den idag kanskje er mer datert enn mye annet som har kommet ut fra Porsches designavdeling, reiser det intetressante spørsmålet; hva er viktigst, indre teknikk eller ytre design?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En på jæren som har vært flere ganger med på Autofil har bygget opp en sølvgrå Carrera GT, mener man ser denne i programmet. Det ble også kræsjet en sølvgrå på et byggefelt i Bergen for et par år siden. Har selv sett en som Ferdinand Motor hadde (mulig dette er den som ble kræsjet), samt en som stod hos Bavaria i Stavanger.

Det er Stig Bakke ja, han kjøpte først en ødelagt Carrera GT, for å så kjøpe en til ødelagt, og bygde det om til en hel en. Mener han la noe mer effekt i den og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En på jæren som har vært flere ganger med på Autofil har bygget opp en sølvgrå Carrera GT, mener man ser denne i programmet. Det ble også kræsjet en sølvgrå på et byggefelt i Bergen for et par år siden. Har selv sett en som Ferdinand Motor hadde (mulig dette er den som ble kræsjet), samt en som stod hos Bavaria i Stavanger.

Det er Stig Bakke ja, han kjøpte først en ødelagt Carrera GT, for å så kjøpe en til ødelagt, og bygde det om til en hel en. Mener han la noe mer effekt i den og!

Riktig det. Og så finnes det to til her i Stavangerdistriktet.

Her er den ene på besøk hos Tommy her på forumet. Denne ble kjøpt hos Sandven i Bergen. Altså ikke Bakke sin.

sr5vg96cdrbyr6vdi8b5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg skjønner ikke hvordan du klarer å henge deg opp i noens personlige smak (i dette tilfellet, min mening om 959). La det gå, Fredrik, la det gå. :)

Altså... trådforfatteren spør etter superbiler i Norge og Porsche 959 er definitivt en superbil. Sogar blandt verdens viktigste superbiler. Den var først ute (i denne sammenhengen) med 4x4, avansert bruk av komposittmaterialer samt bruk av elektronisk høydejustering på understelet. Alt dette er obligatorisk for superbiler idag... :)

Og ikke minst turboteknologien, som ikke er overgått ennå...

sent by me, with Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av superbiler er i Arendal og omegn så er det mest Ferrari det går i, vet om iallfall tre 458 Italia. En gul og to sorte som har regnummer som begynner på henholdsvis PD38xxx og PD45xxx. Vet også om tre F430, to av disse er Secuderia utgaver i rød og en i svar. Disse er registret PD21xxx, PD31xxx og PD30xxx tror jeg den sorte Secuderian hadde. Imponerende "samling" i grunn med tanke på hvor tynt befolket det er her i forhold til Østlandet, går også hen hel del nyere Porche her noe som sikkert bare blir mer av nå som de åpner Porsche Center Sør her i byen :)

Jeg har desverre ikke så mange bilder av grombilene her i byen, men her er ett lite utvalg i allfall :)

q7wbh2usyks7zjt0wa1b.jpg

8d5wk8lptlm3x0p0b2ex.jpg

1cq0s79lee5eok0jikke.jpg

bhwnnepk2xvopx1w6cf1.jpg

Norge er egentelig ganske gode når det kommer til superbiler, og klart best i Skandinavia. Sverige er nok helt sikkert bedre på volum men så bort det dobbelt så mange mennesker der også, men når vi ser i forhold til innbygger tall så er vi klart best. Norge er det land i Verden som har flest Porsche per innbygger sa importøren for merket i Norge, derfor har vi i dag blandt annet verdens nordligste Porsche Center i Tromsø 8) Vi "har" Nord Europas eneste Lexus LFA, da SLR McLaren kom så ble det solgt hele 6 stk, 7 stk hvis vi regner med Arne Fredly sin som han kjøpte på eksport til Monaco. Men 6 biler ble solgt nye igjennom forhandler og finnes på skilt, tillegg til de som har måtte blitt importert i ettertid. Så her er vi også helt klart best i Norden :) Og så ofte som man spotter nye Ferrarier i Oslo om dagen så tror jeg det går unna i svingene hos Autostrada om dagen :wink:

Men noen skyggesider finnes det dog med tanke på at vi har fått mange nyrike "Japper", respekten for verdifulle ting er ikke alltid som den skulle være :( Som denne stakkars F430en her eller den skittene Bentley Continental Flying Spur jeg så parkert på en byggeplass med henger med minigraver oppå :roll:

kivcayyqp80un9l7dft6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

800.000 kr er fortsatt billig, mener jeg. Eiern kan slappe av og se årlig verdiøkning i mange år...

959 gjør ingenting for meg, tar heller en vanlig 993 Turbo :)

Hmmm.... smak & fornuft... jeg velger 959. Er du klar over hva de bilene er verdt i kroner og ører samt hvilken betydning modellen har hatt for utviklingen av superbiler?... :)

Er enig med fredrik, 959 over 911 uansett hva som skulle skje i verden. 959, er en superbil/hyperbil. Det er IKKE 911 :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

911 er ikke en superbil, men selve navnet "911" er forvirrende i denne sammenhengen. Porsche 911 GT1/Straßenversion er en superbil som ble produsert i årene 1996-98. Den ble homologisert til å matche FIA´s GT reglement. Modellen er en blanding av 993 og 962 med en midtmontert B6 motor på 600 HK som ga en topphastighet på 330 Km/t. Modellen var et slags uoffisielt svar på McLaren F1 og Ferrari F40. 911 GT1 plasserer seg derfor mellom 959 og Carrera GT (980)... :)

j5sdiavxcyfmgujgzu86.jpg

Apropos 959... dette ser man ikke hver dag... 8)

xapbyk0a1h0igyoe5y0x.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går en RUF rt12 på norske skilt i bærum, spotta denne senest idag tidlig langs tyrifjorden mellom sylling og skaaret :) Eier eide en corvette zr-1 tidligere, men denne gikk for dårlig i svinga så den ble solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En på jæren som har vært flere ganger med på Autofil har bygget opp en sølvgrå Carrera GT, mener man ser denne i programmet. Det ble også kræsjet en sølvgrå på et byggefelt i Bergen for et par år siden. Har selv sett en som Ferdinand Motor hadde (mulig dette er den som ble kræsjet), samt en som stod hos Bavaria i Stavanger.

Det er Stig Bakke ja, han kjøpte først en ødelagt Carrera GT, for å så kjøpe en til ødelagt, og bygde det om til en hel en. Mener han la noe mer effekt i den og!

Riktig det. Og så finnes det to til her i Stavangerdistriktet.

Her er den ene på besøk hos Tommy her på forumet. Denne ble kjøpt hos Sandven i Bergen. Altså ikke Bakke sin.

[ Bilde ]

Møtte en sånn,tett par andre Porscher, Ferarri Ff og en annen jeg ikke fikk helt med meg på Tirsdag..

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...