Gå til innhold

Bjørns Tesla Model S Performance


bb79
 Share

Anbefalte innlegg

Artig at all snøen frøs i fronten. En av ulempene av å ikke ha en god og varm jernklump i fronten kanskje? :)

Artig video. Ser ut som Tesla har lagt inn en minimal "reservetank" for nettopp slike tilfeller. På hvilken rekkevidde kutter den effekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 2 rødfarger ja? Det forklarer hvorfor den noen ganger ser mye fetere ut enn andre ganger :)

 

Kul video!

Takk :) Hvilken farge liker du best da? Vinrød eller imolarød?

 

 

Apropos problemene med manglende 3G forbindelse og oppdatering av skjermen i filmen. Er dette feil som blir logget av systemet i bilen og deretter automatisk tracket (rapportert) til Tesla i USA og/eller Norge? Såvidt jeg har fått med meg har det vært en diskusjon rundt personfriheten vedr. dette i USA.

 

Jeg har nå sett filmen et par ganger og lysten på en Model S har ikke akkurat blitt mindre. Det er som å gå over til en ny og bedre verden (iallefall når det er nok strøm på batteriet og alt virker). Et fantastisk konsept som dessverre er alt for dyrt (iallefall i forhold til hva jeg vil betale for en bil). Jeg håper at vi får se flere filmer når du evt. skal utenlands eller gjør noe annet spennende med bilen... :)

Jeg vet ikke hva eller hvor mye Tesla tracker og logger. For min del kan de bare logge i vei så lenge det fører til at Teslaen blir bedre.

 

Det er en helt ny måte å bruke bil på. Fra mobiltelefonappen kan jeg sjekke batterikapasiteten, starte/stoppe lading, åpne takluka, se temperaturen i bilen og eventuelt starte varming/kjøling og se hvor bilen er og hvor fort den kjører. I PC-/macprogrammet kan man gjøre det samme pluss litt til, blant annet sette opp schedule for av/på av en rekke operasjoner.

 

Neste år skal jeg på road trip med Teslaen. Jeg kommer utelukkende til å bruke superladernettverket til Tesla. Tyskland har omtrent samme areal som Norge. I Norge er det seks superladere. I Tyskland skal det i løpet av neste år settes opp 100 superladere. Det kommer derfor til å bli en fryd å kjøre gjennom Tyskland. Tur til Nürburgring blir det i alle fall garantert! :D

 

 

Artig at all snøen frøs i fronten. En av ulempene av å ikke ha en god og varm jernklump i fronten kanskje? :)

Artig video. Ser ut som Tesla har lagt inn en minimal "reservetank" for nettopp slike tilfeller. På hvilken rekkevidde kutter den effekten?

Både fronten og panseret er «dødt» og vil derfor kunne samle opp snø og is, ja. Reservetanken er på 25 km. Men på vinterføre kan den reduseres til bare 15. Når det er 50 km igjen reduseres effekten (gul strek) til ca. 300 hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er en helt ny måte å bruke bil på. Fra mobiltelefonappen kan jeg sjekke batterikapasiteten, starte/stoppe lading, åpne takluka, se temperaturen i bilen og eventuelt starte varming/kjøling og se hvor bilen er og hvor fort den kjører. I PC-/macprogrammet kan man gjøre det samme pluss litt til, blant annet sette opp schedule for av/på av en rekke operasjoner.

 

 

 

Ny og ny, Volvo har vel lenge hatt en Iphone app som gjør det samme, Bmw har vel også dette igjennom Bmw connected drive.

Har ikke sett så mye på bmw sin, men på Volvos så er det i allefall mulig å sette på motor/kupe-varmer. Se hvor mye drivstoff som er igjen, samt hente ut alle kjøreturer slik at du kan føre kjørebok. Men det er absolutt en spennende rettning vi er på vei, så får vi bare håpe at kjøregleden ikke blir erstatte med gadgetglede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig flott bil du har og super video du har laget, får litt bedre inntrykk i den enn alle skryte videoene som blir lagt ut.

Er veldig fasinert av Tesla og kunne tenkt meg en for å bruke til daglig til og fra jobb kjøring.

 

Men merker jeg føler det er å gå litt tilbake i tid å måtte planlegge langturer på den måten og skal man lade må man stoppe i 40 min. Da foretrekker jeg diesel som tar 3 min å fylle selv om det koster penger.

 

Har litt mer troen på plug in hybrid. Som Fredrik nevner så ville en i3 med REX vært en meget godt alternativ for veldig mange. Da ville man kjørt på strøm 90% av tiden men ha mulighet til litt lengre turer ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny og ny, Volvo har vel lenge hatt en Iphone app som gjør det samme, Bmw har vel også dette igjennom Bmw connected drive.

Har ikke sett så mye på bmw sin, men på Volvos så er det i allefall mulig å sette på motor/kupe-varmer. Se hvor mye drivstoff som er igjen, samt hente ut alle kjøreturer slik at du kan føre kjørebok. Men det er absolutt en spennende rettning vi er på vei, så får vi bare håpe at kjøregleden ikke blir erstatte med gadgetglede :)

Jeg var ikke klar over at både Volvo og BMW hadde sånt. Når det gjelder kjøreglede så må jeg si at Tesla overgikk min E61. Teslaen er enda mer tightere i svingene og krenger nesten ikke. Kjøring med kun ett gir og ingen clutch er ubersmooth. Forbikjøringer er en lek. Støydempingen er også ganske imponerende. Jeg hadde forventet at det skulle være mye bråk på grunn av panorama. Men Tesla har klart å isoloere bra. Den bråker faktisk mindre enn E61en med innertaket åpent.

 

 

Veldig flott bil du har og super video du har laget, får litt bedre inntrykk i den enn alle skryte videoene som blir lagt ut.

Er veldig fasinert av Tesla og kunne tenkt meg en for å bruke til daglig til og fra jobb kjøring.

 

Men merker jeg føler det er å gå litt tilbake i tid å måtte planlegge langturer på den måten og skal man lade må man stoppe i 40 min. Da foretrekker jeg diesel som tar 3 min å fylle selv om det koster penger.

 

Har litt mer troen på plug in hybrid. Som Fredrik nevner så ville en i3 med REX vært en meget godt alternativ for veldig mange. Da ville man kjørt på strøm 90% av tiden men ha mulighet til litt lengre turer ved behov.

Ja, elbiler har sine begrensninger. Så det er ikke alle det passer for. For meg har hybrid vært uaktuell fordi jeg ikke får fritak for diverse avgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke klar over at både Volvo og BMW hadde sånt. Når det gjelder kjøreglede så må jeg si at Tesla overgikk min E61. Teslaen er enda mer tightere i svingene og krenger nesten ikke. Kjøring med kun ett gir og ingen clutch er ubersmooth. Forbikjøringer er en lek. Støydempingen er også ganske imponerende. Jeg hadde forventet at det skulle være mye bråk på grunn av panorama. Men Tesla har klart å isoloere bra. Den bråker faktisk mindre enn E61en med innertaket åpent.

 

 

Ja, elbiler har sine begrensninger. Så det er ikke alle det passer for. For meg har hybrid vært uaktuell fordi jeg ikke får fritak for diverse avgifter.

Ja slik som avgiftssystemet er i Norge i dag så har jeg full forståelse for det!

Og grattis  med rå bil:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at all snøen frøs i fronten. En av ulempene av å ikke ha en god og varm jernklump i fronten kanskje? :)

Jeg har opplevd å få slik snø og is i fronten på vanlig bil også når man kjører i tett snøvær, men mye av dette smelter og blir til sikkert 50 istapper så fort man parkerer med varm motor.

For Tesla sin del så vil jeg tro at slikt islag vil føre til mer luftmotstand som kanskje reduserer rekkevidden med noen få prosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe at elbil kommer aldri til å ta helt av her i landet. Kunne ha tenkt meg en Tesla selv om noen år, men er redd for at staten slenger på fullt med avgifter på elbil innen den tid om det blir for "populært" :(

 

Meget kjekk bil du har der og veldig bra fargekombinasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin film, men blir ikke imponert av at man må sitte å fryse og ha på seg boblejakke i en bil til over 600 tusen NOK.. Rekkevidden er også ALT for dårlig etter min mening.

 

Morro å sett hvor langt den bilen kommer på Autobahn i 180kmt. Tviiiiler på at den går 50 mil da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er mer ekstremt enn vi liker å tro når det gjelder vær, topografi og urbanisering. Relativt store avstander i et tynt befolket land kan selv i 2013 sette noen og enhver på en prøve. Jeg tør ikke å tenke på hvordan landet hadde vært hvis det ikke hadde blitt funnet olje og gass i Nordsjøen. Selv 45 år etter at den første oljen ble påvist på Ekofiskfeltet har vi stadig ikke skikkelige veier mellom de største byene i landet. I et kontinentalt perspektiv er veien igjennom Gudbrandsdalen og over Dovrefjell en landevei. Jeg synes derfor at det egentlig er ganske imponerende at Tesla faktisk har bygget to stk. strømladestasjoner på strekningen og disse er i tillegg gratis å bruke for eierne av en Tesla.

 

Hverken Norge eller det norske markedet er viktig for Tesla i et større perspektiv, men allikevel satser de på Norge. Dette tror jeg har å gjøre med at det norske markedet er interessant på den samme måten som det islandske var før finanskrisen. En relativt rik og homogen befolkningsgruppe som er villig til å adoptere ny teknologi er alltid kommersielt interessant og når de i tillegg kan agere som testsjåfører for et relativt uprøvet produkt blir det nesten ikke bedre. Den virkelige utfordringen for Tesla er de tettbefolkede korridorene på østkysten av USA inkl. Toronto-Montreal i Canada samt de sentrale delene av kontinentet her i Europa. Begge steder inkluderer både fjell og skikkelig vintervær. Her tror jeg vi ser den viktigste koblingen til Norge.

 

Apropos Tyskland og Model S. Såvidt jeg har fått med meg er det meningen å tilby en oppgraderingspakke i forbindelse med Performance modellen slik at topphastigheten heves fra 210 til 250 Km/t. Det skal bli interessant å se hvor langt batteriet holder i den hastigheten. Ikke spesielt langt tror jeg (trolig rundt 100 Km), men som Bjørn er inne på spiller det liten rolle hvis det blir bygget 100 stk. hurtigladestasjoner alene i Tyskland.

 

Hva er forøvrig koblingen mellom Volkswagen New Beetle og Tesla Model S? De er begge designet av amerikaneren Franz von Holzhausen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe at elbil kommer aldri til å ta helt av her i landet. Kunne ha tenkt meg en Tesla selv om noen år, men er redd for at staten slenger på fullt med avgifter på elbil innen den tid om det blir for "populært" :(

 

Meget kjekk bil du har der og veldig bra fargekombinasjon!

Jeg håper også at elbil ikke blir allemannseie. Jeg vil leve i eksklusiviteten så lenge som mulig :) Jeg har fått høre fra mange at fargekomboen er fin. Jeg synes den ser sprek ut i forhold til de sorte, hvite og grå som utgjør 95 % av flåten.

 

 

Imolarød er selvfølgelig tøffest :)

 

Ang.  is på fronten så bygger det seg fort opp på vanlige biler også.

 

Lenge siden det var noe annetennplast i fronten.

Det der så kjent ut, ja. Kommer man i litt snøvær bygger det seg opp is på alle typer biler.

 

 

Fin film, men blir ikke imponert av at man må sitte å fryse og ha på seg boblejakke i en bil til over 600 tusen NOK.. Rekkevidden er også ALT for dårlig etter min mening.

 

Morro å sett hvor langt den bilen kommer på Autobahn i 180kmt. Tviiiiler på at den går 50 mil da. 

Det var min egen dumhet og utålmodighet som gjorde at det endte slik da. Jeg hadde bare ladet til 70 % i stedet for 90-100 % som de erfarne gjør. Pluss at i snøværet så kjørte jeg litt for fort til å begynne med (10-20 km/t over grensa). 500 km får man nok aldri på vinterføre. Der er 300-400 km mer realistisk avhengig av last, føre og høyrefot.

 

 

Norge er mer ekstremt enn vi liker å tro når det gjelder vær, topografi og urbanisering. Relativt store avstander i et tynt befolket land kan selv i 2013 sette noen og enhver på en prøve. Jeg tør ikke å tenke på hvordan landet hadde vært hvis det ikke hadde blitt funnet olje og gass i Nordsjøen. Selv 45 år etter at den første oljen ble påvist på Ekofiskfeltet har vi stadig ikke skikkelige veier mellom de største byene i landet. I et kontinentalt perspektiv er veien igjennom Gudbrandsdalen og over Dovrefjell en landevei. Jeg synes derfor at det egentlig er ganske imponerende at Tesla faktisk har bygget to stk. strømladestasjoner på strekningen og disse er i tillegg gratis å bruke for eierne av en Tesla.

 

Hverken Norge eller det norske markedet er viktig for Tesla i et større perspektiv, men allikevel satser de på Norge. Dette tror jeg har å gjøre med at det norske markedet er interessant på den samme måten som det islandske var før finanskrisen. En relativt rik og homogen befolkningsgruppe som er villig til å adoptere ny teknologi er alltid kommersielt interessant og når de i tillegg kan agere som testsjåfører for et relativt uprøvet produkt blir det nesten ikke bedre. Den virkelige utfordringen for Tesla er de tettbefolkede korridorene på østkysten av USA inkl. Toronto-Montreal i Canada samt de sentrale delene av kontinentet her i Europa. Begge steder inkluderer både fjell og skikkelig vintervær. Her tror jeg vi ser den viktigste koblingen til Norge.

 

Apropos Tyskland og Model S. Såvidt jeg har fått med meg er det meningen å tilby en oppgraderingspakke i forbindelse med Performance modellen slik at topphastigheten heves fra 210 til 250 Km/t. Det skal bli interessant å se hvor langt batteriet holder i den hastigheten. Ikke spesielt langt tror jeg (trolig rundt 100 Km), men som Bjørn er inne på spiller det liten rolle hvis det blir bygget 100 stk. hurtigladere alene i Tyskland.

 

Hva er forøvrig koblingen mellom Volkswagen New Beetle og Tesla Model S? De er begge designet av amerikaneren Franz von Holzhausen... :)

Teslas superladere er gratis, men egentlig er prisen innbakt i nybilprisen. Jeg tipper 100k av prisen er for supercharger + strøm for resten av bilens levetid.

 

Norge er faktisk ganske viktig for Tesla. I første kvartal i år hadde ca. 1500-2000 nordmenn betalt 31k i depositum for bilen. Og noen få av disse hadde betalt 240k for å reservere Signature-modellen. Dette utgjør 50-60M for Tesla. Elon var så fornøyd at han reiste til Oslo for å ha pressekonferanse. Norge er landet i verden som har flest Model S reservasjoner i forhold til befolkningstallet. Elbilinsentivene i kombinasjon med at nordmenn har høy kjøpekraft samt at avgifter på fossilbiler er latterlig høye gjør at så mange har bestilt Model S.

 

Franz har også designet Mazda. Det er derfor Model S har linjer som minner om Mazda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting med denne ladingen, selv ved hurtigladning. Når jeg kjørte fra Bergen til Oslo i sommer, dro vi fra Bergen rundt 15.00. Når vi kom over Hardangervidda var det ikke en åpen bensinstasjon før vi var i Drammen. Hele Norge utenfor en liten omkrets av hovedstaden stenger kl.23.00 virker det som. Da er det lange 40 minutter å sitte i bilen og vente på lading.

 

Kan en ha på varmen mens bilen lades?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...