Gå til innhold

1988 E34 535ia, solgt.


viggo E34
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, var i vinter å fikk handla en 535ia ifra hærrens år 1988 som jeg tenkte jeg skulle lage en tråd på. La ut noe i tråden på turbobilen men følte dette ble rotete så. Da ble det egen tråd på denne

Fant den vel på Facebook. Bilen var tilsalgs, med den fulgte en 735 og en extra m30 motor, noe små deler å tjafs, std 260 manuell kasse, pedalsett, å alt som trengs for ombygging til manuell dette solgtes kun samla.

received_10153616564409043.jpegreceived_10153616564214043.jpegreceived_10153616564514043.jpeg

received_10153616564864043.jpeg

received_10153616565299043.jpeg

DSC_2143.JPG

DSC_2147.JPG

DSC_2148.JPG

DSC_2149.JPG

DSC_2150.JPG

DSC_2152.JPG

DSC_2153.JPG

DSC_2154.JPG

DSC_2155.JPG

DSC_2167.JPG

DSC_2173.JPG

received_10153616564674043.jpeg

received_10153616564019043.jpeg

Endret av viggo E34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med restaurering av grom vogn :-) Har du tenkt å lage godkjent bil på veg eller blir det turbobygg til banekjøring ? Håper det første :wink: Tenk hvor dyr denne bilen var i 1988. Han som kjøpte denne jobba nok ikke på Samvirkelaget :wink: He he he :-D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, nei planen her er å få den godkjent med turbo på vei ja.

I første omgang skal denne pusses opp å få den i mer å mindre strøken stand, dæretter blir turbo godkjenning. Først skal den nå ettervises, skal på biltilsynet å få godkjent senk, hjul å eksos i vognkort. Fått time der 14.04 så da blir den bitn grei.

Hadde den på EU tidligere å fikk selvsagt påpakk på senk og eksos, ellers var det ett rusthull i ene kanalen å ett casterstag, ellers var det småting med lys, justering å blinklys farge. Å stramme håndbrekk.

bilen står for øyeblikket på værksted å får ny kanal på førersiden, det var ikke så mye dyrere for hele kanalen enn å fixe bare bakre del så da ble det hel kanal. skal bytte raklestag på venstre side å side blinkpære, på med sommerhjul, stramme håndbrekk med det samme å få tatt 4hjulskontroll så er det BT sin tur :D 

Kommer en oppdatering på hva som er gjort med bilder i kveld:)

Endret av viggo E34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel nevne at bilen har schrick kvasskam, har å funnet en tidligere eier som muligens har mer info på Va som ble gjort den gangen, bilen er bra kvikk å har målt 0-100 flere ganger med litt variable resultat 8,0-8,4 :)

Første som ble gjort da bilen kom hjem var service.

DSC_2195.JPGDSC_2175.JPGDSC_2193.JPG

Bytta å pakningene rundt øvre registerdeksel :)

DSC_2173.JPGDSC_2180.JPG

Tror det var en stund siden siste oljeskift her...

DSC_2187.JPGDSC_2186.JPGDSC_2182.JPGDSC_2185.JPGDSC_2179.JPGDSC_2181.JPGDSC_2183.JPG

Bilen hadde litt uryddig tomgang å noe fryktelig ryknininger ved lett kjøring, værst etter overdriven slo inn. Fant kvitteringer på feilsøking på dette i hanskerommet, var byttet rotor, fordeler, plugger med kabler utn resultat. Tenkte dette kunne være problem med Lmm, men da jeg rota etter deler i kjelleren fant jeg og en tomgangsregulator, tok med denne også å testet den først å vips gikk bilen som den skulle. Litt flaks må man ha :)

Da bilen gikk som den skulle, ble blåe pluggkabler å vakumslange bytta i originalt å lagt på plassen sin for litt ryddigere å mer årdentlig layout ;)

DSC_2192.JPGDSC_2190.JPG

Ble nødt til å bytte cluster da km tellern hadde stoppa på 299996   å fikk resatt service lysa :)

DSC_2189.JPG

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått til noe småtterier da, mangla ett tåkelys å fangern var ødelagt.

DSC_2147.JPG

Borra høl i fangern og stripsa den sammen og satte jekken under for støtte.

DSC_2205.JPG

DSC_2207.JPG

Her fikk jeg veldig god hjelp av en kompiss, ble brukt glasfiber på baksiden for og binne fast. Nå epoxylim som ble brukt, Så sparkla gjenn høle på framsia, pusse litt og ett par strøk med grunning før lakk.

DSC_2219.JPG

DSC_2224.JPG

DSC_2226.JPG

Dagen etterpå fikk den en rask runde med avfetting å spyling. Ble veldig fornøyd med rep av fangern, fant og ett helt lokk for å ha foran tauekroken ;)

DSC_2234.JPG

DSC_2227.JPG

DSC_2238.JPG

Fulgte med skvettlapper goran som skal monteres etter hvært :)

DSC_2221.JPG

DSC_2222.JPG

Også fant jeg denne på finn:)

DSC_2208.JPG

DSC_2210.JPG

Jeg bare måtte ha den, vet ikke om jeg skal bruke den enda men har ikke sett mange slike.

DSC_2211.JPG

DSC_2226.JPG

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytta til sorte de lykter. Hadde desværre ikke bilder av nyvaska matt bil men man ser da forskjell :P vaska ned å lakka plastkken i grill og nyrer :)

Screenshot_2015-11-18-08-33-00.pngDSC_2149.JPGSnapchat-2761733429772703669.jpgphoto_editor_temp.jpgIMG_20160220_212900.jpg2016-02-20_20.58.34.jpgSnapchat-2424423155958030192.jpgSnapchat-3276964597987320456.jpg

Fant ett gammelt bilde av bilen på nett fra før den ble senka. :)

FB_IMG_1455795083477.jpg

Endret av viggo E34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På onsdag fikk jeg henta bilen på karosseriværkstedet, ny kanal var på plass pluss at di måtte ta lott videre innover og blant annet forstærket der jekkfeste å stykke der travers innferstinga er :) jobben er dokumentert å alt er topp. Nesten...

Kjørte derifra, å svingte innom bil extra å alt virket bra. Kjører deretter utifra bil extra å bilen slurer veldig å får dårlig framdrift å vibrerer forsøk på akselerasjon. Kjører forsiktig hjem å peiler olje på automatn, litt lite olje så fyller etter å prøver igjenn

 Litt bedring, men langt fra bra...

Da er det valgets kvaler, inn med ny automat eller bygge om til manuel?... :/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lå denne til salgs henne? Syns stadig folk finner biler som jeg ikke finner til tross for at jeg sjekker Finn nesten hver dag, og er medlem i hvem vet hvor mange BMW grupper på Facebook :P

Stemmer for manuell, og finn en diffbrems! Kan tenke meg at det hadde vært digg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen lå vell både på finn å face, var denne å en 87mod 735. Fulgte å med ekstra motor med alpina grenrør på, denne hadde dog noe slitt kam, mistenker tett oljerør. Alt til ombygging til manuell vistnokk. Bilen er utstyrt med spærre så funket kanon i hele vinter ;)

Har funnet automatkasse for en billig penge så tror jeg går for automat, men er veldig usikker. Har 535turbo banebil for leking så vill bevare denne best mulig :)

Endret av viggo E34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt,bra med egen tråd på denne :).

Som jeg har sagt før ,denne bilen har du gjort mye på som jeg liker godt.

Ble fint med nye lykter på den og sort e34 er knall synes jeg.

Men når det gjelder girkasse,er det ikke koslig med automat?

Jeg tror nesten jeg hadde valgt det igjen jeg.

Du har jo den andre som er manuell dessuten er jeg litt der at denne fortjener litt god status som kosebil.

Uansett her følger jeg med så legg ut ofte dateringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tror nestn sikkert at her blir det fortsatt automat da det er utrolig behagelig.

Avhenger jo litt av tillgjengelighet på kasse, har vært i kontakt med flere. Men di fleste er så langt unna, å frakt på disse er ikke gratis det heller. 

Men disse tåler vel greit med effekt i utgangspunktet også mtp turbo bygging etterhvært :) Er vel Samma som i eldre 745i om jeg ikke tar helt feil :)

Men får jeg taki kasse fort blir det automat. Men selvsagt, dukker det ikke opp snart blir den nokk manuell...

Endret av viggo E34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har jeg fått taki kasse som skal være dels overhalt, bytta clutch på førstegir, olje og filter å alle pakninger og siegeringe å generelt sett åver. Så svakhetene på kassa er bytta å nytt. Så da er det bare få bytta dette blylodde etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 735n er solgt. Utrolig fete biler, men man kan ikke ha allt. Bar utrolig bra for rust faktisk, har litt kontakt med han som kjøpte den også. Tror den blir utrolig pen når han er ferdig med den :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • viggo E34 changed the title to 1988 E34 535ia, solgt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...