Gå til innhold

Jimbo`s E39 520 Diesel 2002 -- En liten quick fix --


 Share

Anbefalte innlegg

kan jo også medele det at bilen fikk seg nye fram bremser i dag. men siden jeg sendte den til verksted for og ta det mens jeg var på jobb har jeg ikke noe bilder.. men er jo ikke stort og vise fram noe som her helt vanlig slite del og bytte! :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte 320d med forbruk på 0.55 ca i snitt  (jeg bor i gokk så lite småkjøring, ei mil til nærmeste butikk feks), på denne tida i fjor. Grei motor sånn sett, men min hadde problemer med det meste, så jeg bytta den til fordel for sekserdiesel og autolat, som i grunnen var helt ok :P

Men om motoren har vært behandlet greit er det sikkert en god motor :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så veldig fin ut denne. Driver å ser litt etter e39dat så er spennende å se andres formeninger om disse diesel motorene.

Tar meg friheten å legge ved en link som tyder på at din ikke er chippet. 

http://www.autoevolution.com/cars/bmw-5-series-e39-2000.html#aeng_bmw-5-series-2000-520d

Masse fin info generelt på sidene der. Følger med videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, viggo E34 skrev:

Så veldig fin ut denne. Driver å ser litt etter e39dat så er spennende å se andres formeninger om disse diesel motorene.

Tar meg friheten å legge ved en link som tyder på at din ikke er chippet. 

http://www.autoevolution.com/cars/bmw-5-series-e39-2000.html#aeng_bmw-5-series-2000-520d

Masse fin info generelt på sidene der. Følger med videre :)

Dat = diesel autolat touring. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW har jo vært litt generøse med akselerasjonstider i spec, noe flere tester har påpekt. Touring og automat er fort over 120kg ekstra i vekt sammenlignet med manuell sedan, men sidtenevnte passer kanskje ikke alle og er ikke så lett å oppdrive med 6-er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8.1.2017 at 8:43 PM, Evopower said:

Gratulerer med flott bil og tråd :D 

Da er vi 3 stk med 520d her inne! Bilen ser meget strøken ut, hva heter denne fargen? 

Chip kan anbefales. Men noe mer enn dette får man ikke ut av 136 hesteren. Den har ikke common rail eller elektronisk wastegate. Dermed begrenser det seg. Ved større turbo klarer ikke pumpa å gi nok suppe. Ville derfor beholdt den med motoren du har jeg :) 

 

Står her at den skal ha Common rail http://www.autoevolution.com/cars/bmw-5-series-e39-2000.html#aeng_bmw-5-series-2000-520d hva er forskjellen om den har eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, viggo E34 said:

Så veldig fin ut denne. Driver å ser litt etter e39dat så er spennende å se andres formeninger om disse diesel motorene.

Tar meg friheten å legge ved en link som tyder på at din ikke er chippet. 

http://www.autoevolution.com/cars/bmw-5-series-e39-2000.html#aeng_bmw-5-series-2000-520d

Masse fin info generelt på sidene der. Følger med videre :)

Takk for linken! Var strålende at du viste meg den! Da er jo muligheten for litt chip eller software endringer i framtiden kanskje! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Shattered skrev:

Dat = diesel autolat touring. ;)

Må ha familiebil ser du ;)

3 timer siden, E.C. skrev:

BMW har jo vært litt generøse med akselerasjonstider i spec, noe flere tester har påpekt. Touring og automat er fort over 120kg ekstra i vekt sammenlignet med manuell sedan, men sidtenevnte passer kanskje ikke alle og er ikke så lett å oppdrive med 6-er.

Er oppgitt alle varianter på den siden, vet ikke va dem oppgir på nybil nå men før var det oppgitt i alle varianter, manuel/auto, sedan/touring.

24 minutter siden, Jimbo92 skrev:

Takk for linken! Var strålende at du viste meg den! Da er jo muligheten for litt chip eller software endringer i framtiden kanskje! 

Morro når man har fakta på bordet å kan sammenligne, blar man litt i menyene der finner man alle utgaver. Sedan å touring er i hver sin kategori så man kun får opp motor å gir allternativene som var aktuelle for den utgave man ønsker å sjekke :) ser touring 520d var 0,3sek tregere enn sedan ;)

Det er og delt før å etter 2000 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jimbo92 skrev:

Står her at den skal ha Common rail http://www.autoevolution.com/cars/bmw-5-series-e39-2000.html#aeng_bmw-5-series-2000-520d hva er forskjellen om den har eller ikke?

136hk har ikke CR. Du ser det fordi den har 1 dyserør til hver dyse fra pumpa når du tar av plastdekselet. Pumpedyseprinsippet.

CR har en rail mellom dysene med konstant høytrykk, hvor det er strømimpuls på hver dyse som åpner og lukker. CR har ledning inn på hver dyse, mens i pumpedyse blir åpningstidspunktet bestemt i pumpa når den roterer rundt. Litt som rotoren inni fordelerlokket bestemmer gnist tidspunktet på hver plugg på en gammal bensinmotor :) 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å pirke, men dette hører jeg over alt:

54 minutter siden, Evopower skrev:

136hk har ikke CR. Du ser det fordi den har 1 dyserør til hver dyse fra pumpa når du tar av plastdekselet. Pumpedyseprinsippet.

Det er helt riktig at det ikke er CR (det er dog BMW første direkteinnsprøytede diesel). Og da kaller folk det for pumpedyse, trolig fra VAG.

BMW M47 har ikke "pumpedyse" ("unit injector"), men "Fordelerpumpe". Pumpedyser vil si at hver injektor også har sin egen "pumpe" som gjerne drives av en kam. Dette har BMW aldri hatt, men VAG har brukt det en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TRF-Racing skrev:

Beklager å pirke, men dette hører jeg over alt:

Det er helt riktig at det ikke er CR (det er dog BMW første direkteinnsprøytede diesel). Og da kaller folk det for pumpedyse, trolig fra VAG.

BMW M47 har ikke "pumpedyse" ("unit injector"), men "Fordelerpumpe". Pumpedyser vil si at hver injektor også har sin egen "pumpe" som gjerne drives av en kam. Dette har BMW aldri hatt, men VAG har brukt det en del.

Stemmer det at det ikke er pumpedyse som i vag prinsippet, men det er en pumpe som mater hvert dyserør. Jeg misbruker vel ordet litt :P  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Evopower said:

136hk har ikke CR. Du ser det fordi den har 1 dyserør til hver dyse fra pumpa når du tar av plastdekselet. Pumpedyseprinsippet.

CR har en rail mellom dysene med konstant høytrykk, hvor det er strømimpuls på hver dyse som åpner og lukker. CR har ledning inn på hver dyse, mens i pumpedyse blir åpningstidspunktet bestemt i pumpa når den roterer rundt. Litt som rotoren inni fordelerlokket bestemmer gnist tidspunktet på hver plugg på en gammal bensinmotor :) 

Greit og få litt mere forståelse rundt det! Artig og få tilbake melding når det blir godt forklart! Jeg får sette meg ned og vurdere litt her om det blir mapping eller motor bytte. Trist og vite at jeg ikke kan gjøre så stort med den motoren jeg alt har i dag. Men satser på at jeg går hardt mot hardt og fullfører dette kanskje kommende prosjektet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har jeg ordnet meg litt lakring om 3-4 måneder! så da blir jeg og få vekk de små rust flekkene som er på bilen! blir og legge ut litt bilder av hva det er av rust vi snakker, men er svært lite i grunn. men like greit og ta det før det forverrer seg!

fikk en lakerer til og ordne jobben for en grei pris hvis jeg tokk slipingen selv! eneste nå er og vente til det blir litt tørrere i lufta! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nettopp å prøvde 0-100 på min som er chipet: 9.7 sek. :) En del hjulspinn med piggfritt på våt asfalt. Ikke mulig å finne tørr vei her for øyeblikket. Testen ble gjort med 40 liter på tanken. Skal prøve igjen på tørt så fort sjangsen byr seg :D 

Hvilken tid har du?

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...