Gå til innhold

Tips ved kjøp av 1-serie E87


alex_89_p
 Share

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe 1-serie 05-08 modell til dama, har sett på både bensin og diesel. Har lest litt på nettet at disse sliter med registerkjedet og vil jo ikke kjøpe meg selv en stor utgift. Er dette noe jeg bør være veldig obs på? Hvordan kan jeg vite at akkurat den bilen jeg ser på har denne feilen? Noe annet jeg bør være kritisk til?

Tips tas imot med stort takk!

Endret av alex_89_p
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere motorer som har feil på registeret, men spesielt n42 og n46 motorene er usatt for dette. Skyldes blant annet at kjedestrammeren slutter å fungere slik den skal. Denne er enkel å bytte ut i for å forebygge problemet. Registeret på disse motorene sitter i forkant, enkelt å komme til. (Jobben med å bytte register er faktisk ikke så ille heller...). Vet ikke så mye om dieselmotorene, men BMW har "laget" svakheter på flere av motorene der også.

Kan jo kjøpe bil der registeret har blitt byttet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-serie med N47 har også problemer med registerkjedet, som forøvrig sitter bak på motoren :)

N47 brukes i alle 116D, 118D fra litt ut i 2007 og utover, samme med 120D og 123D. Vet ikke hvilken mnd.

M47TU2 motoren som ble brukt før N47 er bra. Men mener disse har swirl flaps og de bør fjernes om de ikke allerede er det.

Som Maggi nevner så ville det vært best å finne en bil der registerfeil har blitt utbedret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona har en E87 BMW 116D 2011 modell (produsert 15.11.2010) med N47D motoren. Den er iallefall vi meget fornøyd med. Kjøpte den på Bilia i 2012 og da hadde den gått 15000. Nå passert 55000km og ikke vært noe som helst tull. Motoroljeskift hvert år uansett km istedet for longlife intervall har jeg alltid praktisert på våre biler og det er jeg rimelig sikker på er en billig forsikring mot diverse problemer.

Kona er kjempefornøyd med bilen selv om det har vært hennes første "bakhjulstrekker" og dermed klagd litt over fremkommelighet på vinterføre. Kjøpte nye Nokian Hakka dekk i vinter for første gang og da var tilogmed bilen fantastisk på vinterføre så nå har hun ikke lånt X3'en i vinter :-D

Kan helt klart anbefale en sen E87 med lav km-stand. Nabokona har også en slik men 2008modell og er superfornøyd hun også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

E87 er en kjempebil å kjøre. Føles stor og stabil på motorvei, og samtidig kompakt og lett på småveier. Og etter en del personlig skepsis fra den gangen den ble lansert, så synes jeg i dag det er en tøff, liten bil. Spesielt med M-sport. Mest "feilfrie" modellen er nok 130i, men den er både dyr og sjelden. Som nevnt over, er registerproblem på N4X greie å forebygge, og mange biler på markedet er nok utbedret for lenge siden. N47 har registeret bak, og vanskelig tilgjengelig, men feilraten på disse er et evig diskusjonstema. Selv hadde jeg en 120d fra 2007, og den gikk feilfritt til 190000km. Da ble den solgt videre, og hørte aldri noe etter det heller.

Er du i markedet for en E87, så ville ikke jeg latt meg skremme, men gjør mest mulig research, slik at du vet hva du skal se etter, og forhåpentligvis ender opp med en bil som er riktig servet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...