Gå til innhold

Håkon´s Reodor Felgen tråd! E53 overhaling


Hawkon88
 Share

Anbefalte innlegg

Eksperimentet fortsetter..IMG_0634.thumb.JPG.83d93c8b3bc8690dd95183d0f3249eb2.JPGIMG_0635.thumb.JPG.8602dfc1fe381f2d4a3e9ecbb25d701f.JPG

Ikke mye bremseskjold igjen her.. Rart de ikke merket dette på eu?

IMG_0636.thumb.JPG.069c6fecd07a1d41305b065152210b5a.JPG

 

Greit å få byttet bremsevæske og bremseslanger..

IMG_0637.thumb.JPG.d30f911f2bc4e36b46d85fb7a50d29e1.JPG

Bremser får seg en vask

IMG_0641.thumb.JPG.aaccbfd4898df1e6450ab5fc141ac6e2.JPG

Og lakk. Lakket begge skivene, men monterte ene før jeg kom på å ta bilde. Brukt varmebestandig lakk. Herdet lakken med butanbrenner før jeg satt de på bilen.

IMG_0647.thumb.JPG.323d250e70ad89130bfecf1b92ec3352.JPG

 

Nye bremseklosser trengs og.. Håper ny bremseslange forhindrer at dette skjer igjen..

IMG_0639.thumb.JPG.8ddb2d66d03527c72ffdcd0c40f163af.JPG

Ut med drivaksel. Jeg glemte visst å ta bilde av den etter at jeg monterte ny mansjett.

IMG_0643.thumb.JPG.e620d6334cec8c5f539826a08c1431d0.JPG

Ble bra med nytt bremseskjold og litt lakk

IMG_0646.thumb.JPG.0068266be895d962ddeb795980dde1bd.JPG

 

Det ble dessverre lite bilder etter dette da jeg ville bli ferdig. Knotet mer enn jeg trodde på forhånd. 

I forhold til "eksperiment billig", måtte jeg faktisk slipe av det ene paret med klosser for få plass😂 da det var for mye belegg på..

 

IMG_0638.JPG

IMG_0642.JPG

IMG_0644.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det blir jo en ny verden kontra de gamle delene uansett :)

tips med de belgene ( se bort i fra kvaliteten) er å kjøpe fra bl.a würth, for de har sånne spessielt fleksible belger. Har kjøpt meg sånt verktøy på biltema på luft som utvider de slik man får hele belgen over drivknuten uten å demontere de. De knutene kan sitte noe helt forferdelig på enkelte, så om du møter på en skikkelig vrang, men praktisk ok knute med dårlig belg vet du jo om det ivertfall :) Har ikke prøvd verktøyet på "vanlige" belger, men godt mulig det går like fint her om man kanskje legger dem i varmtvann ei stund før man utvider de også.

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, hsd skrev:

det blir jo en ny verden kontra de gamle delene uansett :)

tips med de belgene ( se bort i fra kvaliteten) er å kjøpe fra bl.a würth, for de har sånne spessielt fleksible belger. Har kjøpt meg sånt verktøy på biltema på luft som utvider de slik man får hele belgen over drivknuten uten å demontere de. De knutene kan sitte noe helt forferdelig på enkelte, så om du møter på en skikkelig vrang, men praktisk ok knute med dårlig knute vet du jo om det ivertfall :) Har ikke prøvd verktøyet på "vanlige" belger, men godt mulig det går like fint her om man kanskje legger dem i varmtvann ei stund før man utvider de også.

Takk for tipset!

Det gikk greit denne gangen og heldigvis. Jeg pleier å ha penetrerende olje nedi splinesene for å løse opp og smøre. Utrolig hvor mye lettere ting går, bare med litt smurning når det har stått en stund eller har presspasning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble visst en økt i kveld og😊

Lambda sonde på grenrør måtte byttes ifl diagnosen.

IMG_0654.thumb.JPG.2be70996c50952441576ed95d3c74118.JPG

alltid gøy med nye deler, selvom det er billigste sort..IMG_0657.thumb.JPG.181d68bfee23585cc7bd4207cc390e97.JPG

når dette er det som er montert på..IMG_0658.thumb.JPG.1d68d6951c6a68371f0c8721e3000e6b.JPG

at jeg ikke fikk anmerkning på eu med denne bremseslangen skjønner ikke jeg..IMG_0664.thumb.JPG.5026ec8175ece99e6006ec4c9194e0a0.JPG

jeg tror ikke de kan ha tatt bremsetest heller, for håndbrekket holder ikke bilen. Ikke så rart når man ser dette bildet.

IMG_0669.thumb.JPG.26cc184734fd879d9f6db768e65ff310.JPG

Bytte av håndbrekksko og bremseskjold bak får bli en annen gang. Jeg burde kanskje ha byttet nå som jeg likevel holdt på baki der, men nå ble ikke det prioritert denne gangen..

kalippere og klaver ferdig børstetIMG_0668.thumb.JPG.f4c33538dff3c51ceb3af1ecf1d8c261.JPG

jeg burde selvsagt ha sandblåst dem, men da måtte jeg også ha byttet pakninger osv. Det er ingen show n shine bil dette her, så dette får bli godt nok.

Ferdig lakket

IMG_0670.thumb.JPG.9866a3094dcadc8d54a15dedcc39723c.JPG

montert på bilIMG_0672.thumb.JPG.9ed34de4fec74b143c0e98668881448a.JPG

skal si det hjalp fælt på bremsefølelsen og bremsene å bytte slanger og væske! 

Og bremser.. IMG_0667.thumb.JPG.c673d4a635ed3f11d0842815e25a6aaf.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

On 10.8.2017 at 13.04, FredrikE24 skrev:

Har selv en E39 hvor jeg skiftet hele forstillingen(hele..) for 1420 kroner. Har kjørt 10k i varierende forhold.. Synes det inntil videre holder veldig bra :) 

Det var en god pris! Hvor handlet du?

 

Jeg skal til med bytte av automat olje. Strengt tatt skulle den vært flushet, for å gjøre det "etter boken", men jeg satser på at bytte er godt nok.

Jeg har funnet en fremgangsmåte for e39, og antar at det ikke er stort værre på e53. 

I den tråden er det og linket til autopower sin guide på temperatur på oljen for å få rett nivå. Jeg har digital tempmåler. Den er riktig nok optisk og ikke med kabel, men det burde vel være godt nok.

http://autopower.se/mekartips/mekartips.asp?dokid=167

 

Det blir dog kun byttet filter en gang.

Olja jeg har kjøpt er dextron3 fra biltema. Det burde være godt nok, da kassa ikke spesifiserer høyere standard. Jeg husker ikke literprisen, men det var vel rundt 100kr/liter billigere enn hva de selger på gs.

Totalt sparer jeg ca 2000kr+kjøring til meca i odalen ( over 1time hver vei) hvor de flusher for 3500. I grunn en ganske god pris syns jeg. Andre jeg har hørt om tar fra 6000 og opp for den jobben.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen på bukker igjen..IMG_0693.thumb.JPG.998913a75f3f4e59b8ceaa5b61e16430.JPG

greit å få byttet denne oljen

IMG_0694.thumb.JPG.ea2b9b2b613ec6b930dfdc7a288f7225.JPG

ikke så mye spon og drit heldigvis. 

IMG_0695.thumb.JPG.3cd3ddb590c14be54202c6fb326424fb.JPG

tørket av og installert med nytt filter, pakning og skruer.

tømte og det meste av oljen i systemet via slangene til oljekjøler. Fikk byttet ca 10liter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bil jeg får mer og mer lyst til å eie er en eldre/klassisk 911. Enda mer, har jeg lyst til å renovere en selv. En av modellene på ønskelisten er 964.

Uansett, for meg som har interesse i karosseriarbeid, syns jeg ammo nyc har gjort (les betalt) for en godt utført og dokumentert jobb.

Teaser (skip første 2min)

 

Her er en mer detaljert gjennomgang:

Verd å se for å lære hvordan proffene gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, tobiasw skrev:

Gøy å følge med på arbeidet du gjør med X5'en :)

Legg gjerne ved litt forklaringer på hva, hvordan og hvorfor på det du gjør. Spennende for oss andre som vil lære litt mer. 

Kjekt med tilbakemelding:) Jeg kan jo skrive litt om "prosjekt x5".

Jeg er ingen proff på noe som helst, og lærer mens jeg holder på. Det meste plukker jeg opp fra youtube og eventuelt bimmers og andre forum,- så kunnskapen min er begrenset til hvor mye jeg har fått satt meg inn i på forhånd.

På youtube er det dessverre mange videoer som mangler "kvalitetssikring", for å si det forsiktig,- hvor jeg mener fremgangsmåtene ikke er korrekt.

Av de videoene jeg syns er værst, er de som skal lære bort sveising, og mange av de som driver med karosseriarbeid. Jeg har lært meg etterhvert at de med "proff" filming leverer som regel proff resultat. Noen greie tips for å ikke ta informasjonen for seriøst, er hvor de sier mer "uhh, og umm" enn snakkingen i seg selv,- samtidig som trafikken suser forbi, og de ikke står i garasje med løftebukk.

Bavarian Autosport er et godt eksempel på hvordan det skal gjøres. https://www.youtube.com/user/BavarianAuto/featured

Det samme med antall tommel opp og tommel ned på videoene. En god video har omtrent 90% tommel opp. Ellers er det greit å skumlese i kommentarfeltet hvis du er usikker på hva som er blitt presentert i videoen. Som regel er det noen som irettesetter feilinformasjon. Greit å vite om, så man slipper å gjøre feil, fordi andre ikke kan tingene sine godt nok.

 

Hvis noen er uenig i hva jeg gjør, er jeg takknemlig for kommentarer så jeg kan fortsette å lære :)

For å lage en oppsummering av x5en:

Bytte bremseskiver, klosser, slanger og slitasjevarsler bak. Samt en lett rengjøring, pussing og lakkering for utseende.

Både klosser og skiver bak fikk anmerkning på eu. Ikke så rart med tanke på hvordan delene såg ut. Jeg ble overrasket forrige EU for at skivene gikk gjennom. De kan umulig ha brukt bremsetesteren på eukontrollen da bilen ikke henger på brekket. Ikke så rart med tilstanden på bremseskoene. Disse kunne med fordel vært byttet samtidig som bremseskiver, men siden jeg følger filosofien med å gjøre ting billigst mulig med denne bilen, ble de ikke byttet. På ene siden er det er par rusthull i bremseskjoldet som også bør skiftes på sikt. Jeg får se om jeg bytter en gang i fremtiden, men akkurat nå er det mer enn nok prosjekter. Kjerringa holder meg i arbeid inne også,- så det er ikke synd på meg.. :)

 

Klossene fremme ble byttet pga den ene klossen var helt nedslitt sammenlignet med de 3andre. Det er sånt som skjer når klossene ligger på. Klosser som sliter skeivt, sliter som regel mest på siden med bremsestempelet, fordi klossen ikke klarer å trekke seg tilbake. Bremsetrykket virker jo bare en vei. Grunner til dette, kan være at det er rust på bremsestempel, dårlig glid på glidebolter, eller at bremseslangen er ødelagt innvendig, så trykket ikke forsvinner fra bremsestempelet. Jeg har forstått at det skjer pga vann som samler seg i bremsevæsken over tid, og gamle slanger.

Det som er greit å vite, er at der mange verksteder sier at "du må bytte kalipper", er det ikke nødvendig. Man kan fint overhale kalipperen selv. Deler finnes både på ebay og diverse nettbutikker. Sammen med en sandblåsing og eventuelt pulverlakkering er den så god som ny. Så har man fort spart noen tusenlapper. Av de kalipperne jeg har overhalt (ikke at det er så mange) har det vært nok med tolmodighet og skrujern.

Fremme byttet jeg derfor klosser og bremseslanger. Samt en kosmetisk overhaling av kalippere. Grunnen til at jeg ikke overhalte kalipperen, var at jeg vet forrige eier har byttet begge. Og ut i fra utseende, antar jeg at slangene var synderen. Jeg tror ikke de har vært byttet siden bilen var ny for 16år siden. Bremsene i dag er hvertfall helt annerledes og har mye bedre respons.

Jeg byttet samtidig alle fire bremsenipler. Det var ikke nødvendig egentlig, men man vet aldri hvor godt disse sitter, og i værste fall knekker dem, eller at de blir rundet. Og da er livet surt..

For å lufte bremser finnes det flere måter å gjøre det på. Jeg bruker en slik beholder som lager vakuum ved hjelp av trykkluft. Da tar det ikke så lang tid å få luftet/byttet bremsevæske og jeg kan gjøre jobben alene. Selvom den ikke blir så ofte brukt, er det en av de beste investeringene man kan gjøre mot frustrasjon i garasjen etter min mening. Det finnes sikkert modeller som klarer seg uten trykkluft og.

Ellers har jeg byttet indre og ytre styrestag og bærearmer fremme. Bærearmene kjøpte jeg feil, egentlig skulle jeg bare ha camberstagene (de fremste), men jeg byttet dem, så blir forstillingen så god som ny. Jeg må bare få camberstagene i posten først..

Jeg hadde rift ytre drivmansjett fremme. En ganske grei jobb egentlig, selvom den kan virke litt skremmende for en hobbymekaniker. Nå er dette en bil med diffrensial fremme, så jeg kunne ta ut drivakslingen. På biler hvor motor er tverrstilt, kommer det som regel ut en del girolje hvis dette gjøres, da akslingen sitter i girkassen og jeg anbefaler da å bytte mansjetten mens den står på bil. I settet med ny mansjett pleier det å følge med nytt fett. Jeg har alltid på nytt fett på splines når jeg setter på drivknuten igjen. Det er greit å kjenne litt på leddet mens det likevel er av, så vet du tilstanden på det. Ødelagt drivledd= En bil som ikke er kjørbar.

Jeg satt og på nytt varmeskjold venstre fremme. For å gjøre dette ordentlig, må navet av. Ellers må skjoldet kappes i bunn. Det jeg gjorde feil, er at jeg monterte sammen akslingen osv først, og brukte trykkluft for å stramme stikkakslingen. Bilen brukes litt innimellom skruingen, så det blir litt unødvendig montering/demontering. Uansett, bruke trykkluft på stramming er en utrolig dum ide uten momentbegrensning.. Jeg er fullstendig klar over det, men hadde dessverre ikke hodet med meg.

Fordi når jeg skulle ha av navet, var det HELT umulig. Jeg har aldri demontert et nav før, så jeg gjorde noen feil. På utsiden av lageret, sitter det en segaring. Den ser du ikke med navet i, og pga støvkappen kommer man ikke til segaringen. Man kan enten kappe av støvkappen, og kjøpe ny, eller være slegge mekaniker som meg, i mangel av presse. Resultatet ble at jeg slo i stykker hjullageret og abssensoren. Dvs at lageret delte seg. Den ene innenbanen i lageret (jeg vet ikke hva det heter) henger fast i navet. Jeg antar at det har kilt seg pga strammingen min med muttertrekker. Men navet kom ut, og jeg fikk satt på bremeskjoldet. Jeg fikk satt sammen hjullageret på et vis, og med stikkaksling gjennom lageret, at ikke spesielt mye lyd, samt at det er helt tight så tenker jeg at det holder med lite kjøring frem til jeg får gjort hele jobben en gang til, og satt i nytt hjullager. Da tar jeg begge sider samtidig med nye lagre, og bremseskjold med hjelp av en nabo med presse..

Lærer så lenge man lever, tenker jeg. Selvom det er noe jeg absolutt er "bedre enn", bare jeg hadde brukt hodet.

Jeg hadde feil på OBD pga to defekte lambdasoder før katalysator. De ble byttet, og varsellyset forsvant.

Jeg har og feil på noen lys fra eukontrollen jeg må få sett på. Blant annet parklys, som skal lyse hele tiden. Håper det bare er en dårlig kontakt i disse "facelift" billiglyktene fra gs med dioder istedet for ordentlig ae.

Ellers er reimene i forkant av motor noe morkne og må byttes. Jeg gjør det sammen med bytte av termostat, vannpumpe og kjølevæske om ikke så alt for lenge tenker jeg. Må bare få bilen gjennom eu først. Delene ligger her. Greit å få gjort sånne ting før noe ryker.

Jeg skal og bytte veivhusventilasjonen for å være preventiv. Jeg har et lite hull i ene slangen som midlertidig er tettet med tape.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, scoot skrev:

Wow det der er imponerende arbeid, mon tro om det finnes noen sjapper i Norge som driver med sånt på det nivået? 

Av de jeg vet om, som er i stand til å lage litt spesielle biler er automote og ssp. Jaas performance bygger vel helst motor, men basert på nivået med customarbeid tror jeg de skulle fått til der der og.

Ellers er det jo "han derre" som bygde e30m3 driftstyle med både høyre og venstrestyring. Det var en byggetråd her inne. Kaller seg for "et eller annet" engineering mener jeg. Husker bare ikke navnet.

Også er det forskjellige karosserimakere som feks:

http://karosserimakeren.no/gallerier.php?id=2

http://www.meekcustoms.no/hjem

 

Helge Vik kan vel og ett og annet med tynnplate og motor,- men har forstått at han har funnet andre interesser.

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp reparert en trøtt bremsecaliper selv. Gjort på kort tid (brydde meg ikke om lakkering osv.) og fort fem tusen kroner spart, sammenlignet med delekost og montering på et verksted. Caliperen har fungert fint i 25 tusen kilometer "and counting" :-D Flott at du nevner dette med kvalitetssikring av det som finnes av brukermanualer ute. Jeg satte igang med å demontere egr-kjøleren på min 1-serie, hadde tross alt lest opp til flere bruksanvisninger, hvorav den tilsynelatende mest "proffe" spesifiserte at det skulle brukes torxnøkkel for avmontering av delen, på denne typen motor.  Vel, denne egr sitter i to skruer, den ene lett tilgjengelig, mens den andre må man skru ut uten at man ser på den med det blotte øye. Jeg begynte med den vanskeligste skruen, og rundet fort av det som var av spor i skruehodet. DET ER UNBRAKOSPOR på disse skruene!  :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...