Gå til innhold

Understellsbehandling på gammel bil


Daniel.
 Share

Anbefalte innlegg

Spør sikkert veldig dumt nå, men siden det går dårlig så med salg av E38n min og jeg ikke har noe sted å lagre den, så er vel sjansen stor for at jeg må ha den på veien i vinter. Og salt er ikke akkurat noe de sparer på her i Bergen.

Da lurer jeg på om understellsbehandling er noe vits, i og med at bilen er jo gammel og er ikke akkurat 100% strøken under heller. Så, kan man da risikere at de sier den er for gale, siden det ikke ser "nytt" ut?

Etter MIN mening så ser den ikke så gale ut under, mtp alder osv. Har sett mye verre på nyere biler.

Og hva pleier dette å komme på i pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oljebehandling er jo i det minste «forebyggende». Men for at slikt skal ha maks effekt så må det gjøres ifra bilen er ny. Ellers så har jeg god erfaring med at man kommer langt med høyt fokus på underspyling vinteren igjennom. Har nå kjørt fem vintere med min E34 og det lille som var av rust under den er holdt i sjakk i disse årene. Excursion som jeg har er i alle år blitt oljebehandlet under, helt siden den var ny. Det er noe klissete griseri som er ett herk å skru på, men den er forbausende strøken i ramma og understell. Og de bilene vet å ruste under...

Kjør en oljebehandling, eventuelt vær nøye med vask under 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker å behandle selv på 528en og hiacen nå før vinteren med fluid film.

https://h-shop.no/produkt/smoremiddel-fluid-lanolin/fluid-film-pakke-med-trykkbegerpistol

Billigste kitet jeg har funnet i Norge. Så om du har mulighet til å gjøre det selv kan jo det være et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, sAlnes skrev:

Ja blir gjerne vanskelig uten skikkelig sted. Men jeg tenker å gi det er forsøk hvertfall så får vi se :D 

Yes. Blir litt begrenset hva man kan gjøre her jeg bor haha.

Jada, er nok verdt et forsøk :D Verste som kan skje er vel at du står igjen med griseri over alt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hatt oljebehandling på flere biler, de fleste eldre og med høy km. Oljen kryper godt, og hindrer den rusta som er i å bli verre. Det som er litt uvant er å ikke spyle understell og innerskjermer på vinterstid når man vasker bilen (for å ikke spyle vekk olja).

Et tips - hvis du har tenkt å skru under bilen eller sette den på verksted i nærmeste framtid burde du vente med oljebehandling til etter reparasjon. Er et skikkelig griseri å jobbe under bilen, og verkstedene hater det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bør vurderes fra bil til bil. Dersom bilen er bra holdt så bør man heller vurdere mercasolbehandling og sandblåsing av eventuelle overflate rustpunkt og derettes epoxygrunnes. Så sprøyter dem først med ett tyntflytendes middel som stopper/bremser kraftig rusten i falser, o.l deretter ett tykkere slitelag mot salt og steinsprut. Er mye feilinfo rundt understellsbehandling, bl.a bruker mange ordet "tectyl" om "alt" svart man har under bilen selv om "tectyl" er ett eget produkt/varemerke av understellsmasse. Mange gjør feil ved å legge over rust i den tro at det bremser, det er feil.

Dersom det er komt "langt" er oljebehandling bedre. Oljebehanding bremser rusten, mercasol forhindrer den ved å beskytte den originale grunninga/lakken på bærearmer o.l fra tæringa fra saltet. Legger også ekstra beskyttelse på originale understellsmassen, som bl.a er en vits på nyere biler kontra eldre.

Skikkelig Mercasol understellsbehandling er fort 10 000. Så det spørs også hvor lenge du ser for deg eierforholdet, er det veldig kort kan heller neste eier ta støten med dette og da er oljebehandling mere prisgunstig. Oljebehandling kan derimot ikke måle seg med mercasol dersom forholdene er rett og man snakker om å forhindre rust, og ikke bremse den.

Min E39 fra 2001 er 16 år, 310k km, men generelt sett veldig bra under. Skal selv demontere alt av plastikk under, vaske vekk det værste og levere til Sandblåsing/Mercasol. Sparer en del på det, siden mye av arbeidet faktisk er å demontere, innerskjermer, skjold under o.l.

Har selv brukt mye Fluid Film selv, dette er en veldig enkel jobb man kan gjøre selv. men Fluid Film forhandlere er mye flinkere å markedsføre produktene sine enn mere seriøse Mercasol o.l  Fluid film er bra til sitt bruk, men det er "bare" saueolje. ikke noe mere spessielt enn det :) Oppskrytt etter min mening, ref egne erfaring over siste 5 år. ( men verdt kronene om man gjør det selv) Skal ha bilen en del år, og gidder ikke holde på å rote med oljen hver høst. Derfor blir det Mercasol som er ett mye mere kostbart, men også bedre alternativ langsiktig på min bil mtp rust.

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Werther skrev:

Et tips - hvis du har tenkt å skru under bilen eller sette den på verksted i nærmeste framtid burde du vente med oljebehandling til etter reparasjon. Er et skikkelig griseri å jobbe under bilen, og verkstedene hater det.

Ja var det jeg og tenkte :) Ikke så gøy å skru på ting som er fullt i griseri haha.

13 minutter siden, hsd skrev:
Spoiler

Dette bør vurderes fra bil til bil. Dersom bilen er bra holdt så bør man heller vurdere mercasolbehandling og sandblåsing av eventuelle overflate rustpunkt og derettes epoxygrunnes. Så sprøyter dem først med ett tyntflytendes middel som stopper/bremser kraftig rusten i falser, o.l deretter ett tykkere slitelag mot salt og steinsprut. Er mye feilinfo rundt understellsbehandling, bl.a bruker mange ordet "tectyl" om "alt" svart man har under bilen selv om "tectyl" er ett eget produkt/varemerke av understellsmasse. Mange gjør feil ved å legge over rust i den tro at det bremser, det er feil.

Dersom det er komt "langt" er oljebehandling bedre. Oljebehanding bremser rusten, mercasol forhindrer den ved å beskytte den originale grunninga/lakken på bærearmer o.l fra tæringa fra saltet. Legger også ekstra beskyttelse på originale understellsmassen, som bl.a er en vits på nyere biler kontra eldre.

Skikkelig Mercasol understellsbehandling er fort 10 000. Så det spørs også hvor lenge du ser for deg eierforholdet, er det veldig kort kan heller neste eier ta støten med dette og da er oljebehandling mere prisgunstig. Oljebehandling kan derimot ikke måle seg med mercasol dersom forholdene er rett og man snakker om å forhindre rust, og ikke bremse den.

Min E39 fra 2001 er 16 år, men generelt sett veldig bra under. Skal selv demontere alt av plastikk under, vaske vekk det værste og levere til Sandblåsing/Mercasol. Sparer en del på det, siden mye av arbeidet faktisk er å demontere, innerskjermer, skjold under o.l.

Har selv brukt mye Fluid Film selv, dette er en veldig enkel jobb man kan gjøre selv. men Fluid Film forhandlere er mye flinkere å markedsføre produktene sine enn mere seriøse Mercasol o.l  Fluid film er bra til sitt bruk, men det er "bare" saueolje. ikke noe mere spessielt enn det :)

 

Vel, som sagt så prøver jeg jo å selge bilen, så har ikke mye lyst å påkoste den 10k i understellsbehandling. Da synes jeg fluid film er et bedre alternativ for min del.

Jeg vil ikke uttale meg så 100% om det er kommet "langt" da jeg kanskje har en annen formening om det enn andre, men ut ifra hva jeg har sett på andre og nyere biler så er ikke denne så gale under. Men heller ikke 110% perfekt.

Endret av daniel740i
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...