Gå til innhold

Hvor langt har din bil gått....

Deep Dish
 Share

Anbefalte innlegg

Så har vår 2003 E46 318d Touring rundet 183000 Km... stadig like kjedelig og problemfri... bank i bordet... :D

Kjøpte du bilen ny?

2003 E39 525ia: Hatt den i halvt år nå, kjørt på den 12.000km, totalt gått 136.000 nå. Har ikke hatt noe tull med den enda. (kan godt fortsette sånn).

1992 E36 320ia: Denne har vi hatt i 1,5 år og kjørt på den ca. 20.000, gått totalt 125.000 nå. bytta batteri, en vindusheis og fikk fjerna en feilkode som dukka opp. Er imponert over hvor stabil denne bilen har vært.

Litt kjedelig at finbilen har gått lengre enn bruksbilen når det skiller 11 år imellom de ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte du bilen ny?

Nei... den var ca. 6 måneder gammel og hadde kjørt 16000 Km da vi kjøpte den av BMW her i Århus. Bilen var brukt som representasjon/firmabil av daglig leder av BMW i Århus og fremsto mer eller mindre som helt ny. Den er stadig tight og uten ulyder av noe slag... alt virker upåklagelig og jeg er kjempetilfreds... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1997 E39 520i - kjøpt i mai gått litt over 170k runder snart 200k.

Deilig bil å kjøre men litt mandagsbil.

- byttet vinduheis

- hatt defekt handbrekk (ved kjøp)

- viskearm i bakluke hoppet ut av spor ved bruk

- tenningslås er byttet

- to slitte lenkarm foringer

- feil spissing

- fikk ubalanserte dekk ved kjøp (hump i hump)

- nylakkert rust ved kjøp

- Spenningsomformer for facelift lyktene bak manglet

Alle feilene er sløv forhandler som har nå lovet å ta inn bilen med smørbrødliste av feil fra meg og rette dem. Men ser vi på bilen fra kjøpsdato frem til dagens dato så har feilene vært minimale og bare fryd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte du bilen ny?

Nei... den var ca. 6 måneder gammel og hadde kjørt 16000 Km da vi kjøpte den av BMW her i Århus. Bilen var brukt som representasjon/firmabil av daglig leder av BMW i Århus og fremsto mer eller mindre som helt ny. Den er stadig tight og uten ulyder av noe slag... alt virker upåklagelig og jeg er kjempetilfreds... :D

Da har du hatt ett rimelig bilhold, da med tanke på drivstoff med denne motorer, innkjøp og vedlikehold. Driver å ser på 318d/320 E91 som erstatter for 320'en. Da denne sluker bensin og har høy forsikringspremie på samboeren. E46 kunne dog vært ett rimeligere alternativ rent prismessig.

Hadde ikke du tanker på å bytte bil omsider? Blir det E90 / E91?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du hatt ett rimelig bilhold, da med tanke på drivstoff med denne motorer, innkjøp og vedlikehold. Driver å ser på 318d/320 E91 som erstatter for 320'en. Da denne sluker bensin og har høy forsikringspremie på samboeren. E46 kunne dog vært ett rimeligere alternativ rent prismessig.

Hadde ikke du tanker på å bytte bil omsider? Blir det E90 / E91?

Det er korrekt... og så langt ligger de totale kostnadene (drift, verditap etc. ) på godt under tre kroner pr. kilometer. Jeg gjorde dette overslaget da bilen hadde kjørt ca. 150000 Km og det har ikke vært ekstraordinære kostnader siden:

Jeg kjører ca. 35000 Km årlig med vår 2003 E46 318d Touring og bruker i underkanten av 2000 liter diesel på dette. Dieselprisen har gjennomsnitlig ligget på ca. 10 kroner literen i Danmark i perioden 2004-08 og det betyr at kostnaden totalt for diesel har vært ca. 20000 kroner pr. år. Jeg betaler godt og vel 6500,- kroner årlig i forsikring (full kasko, fri kilometer, fri veihjelp og fri leiebil). Jeg betalte ca. 8000,- kroner det siste året for verksted, service og deler. Fire stk. nye Continental SC2 dekk (205/55-16) ble kjøpt på Hydro Texaco på Ullern i Oslo for ca. 4000,- kroner. Trolig har jeg vel brukt ca. 5000 kroner på parkering, veioblater (Sveits), veigebyrer (Norge og Frankrike) og andre trivielle kostnader (bilpleieprodukter, spylervæske etc.). Dette gir en totalkostnad på i underkanten av 43500 kroner... eller under 1,5 kroner pr. kilometer. Den skjulte kostnaden i regnskapet er imidlertid verditapet på bilen som også tilsvarer rundt 20-40000 kroner årlig (iallefall i Danmark). Ergo er nok den reelle kostnaden ca. 2,5 kroner pr. kilometer. Kostnadene har vært mer eller mindre identiske i over fire år nå... og hvis vi legger til 20000 kroner som et slags "buffer" for å gjøre kostnadene mest mulig realistiske har bilen i direkte kostnader kostet rundt 195000 kroner over fire år + ca. 110000 kroner i verditap i perioden (40' + 30' + 20' + 20')... eller ca. 300000 kroner totalt. Dette gir en totalkostnad pr. kjørte kilometer på ca. 2,5 kroner.

Vi vurderer en ny "norsk" E91 318i/318d når vi for alvor har etablert oss i Norge igjen. Så lenge jeg holder på med dagens ekstrempendling mellom Danmark og Norge foretrekker jeg (bruktbilmarkedet er i tillegg elendig) med dagens økonomiske situasjon å slite på vår gamle BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint regnestykke, men hadde jeg tatt dette regnestykke på mine biler hadde jeg fått hodepine og magesår. Mest fordi jeg har byttet bil alt for ofte, og dermed betalt alle kaffepausene til en komuneansatt i ett helt år i form av omreg. Og fordi jeg følger hjertet litt for ofte i bilsammenheng.

Derfor prøver jeg og overtale samboeren til å vurdere 4 sylindre og kanskje diesel neste gang, pga. 525ia'en bruker vi til langturer og koseturer/ferieturer. Mens 320'en blir brukt mest til butikkkjøring og noe arbeidskjøring. Men hun er tydligvis forelsket i 6'er lyden, desverre ;)

Om det da blir en E91 318d, hadde det vært artig å sette opp noe slikt, for å følge med utgiftene. Det øker iallefall motivasjonen til å ta vare på bilen, samt lette på gassfoten og motargument mot den evinnelige "BMW uten 6'er er ikke BMW" (ikke at det noen gang har brydd meg) :D

Seter du opp dette i Excel f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seter du opp dette i Excel f.eks?

Nei, men pga. alle skattefradragene har jeg sånn nogenlunde oversikten i form av div. kvitteringer. Jeg må også legge til at jeg ikke bevisst går inn for å kjøre økonomisk, men allikevel ligger dieselforbruket ganske jevnt på ca. 0,55 liter/mil. Det beste med vår E46 er imidlertid at den er så pålitelig... det er aldri noe tullball og selv etter over fem års bruk til alt en aktiv familie kan finne på fremstår den som pent brukt uten skavanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

z4en er nå rullet 9000km og 320d har vi allerede rukket å kjøre 2000km så den bikket 130tusen i går.

Hvor streng er egentlig forsikringene på maksgrense for km? tror jeg har 8000 på z4 så den kan jeg egnelitg ikke kjøre lenger (startet på 1000km)Men denne går vel fra den dagen du oprettet forikring og nullstilles derfor ikke ved nyttår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder fra dato du tegner forsikkring. Hva konsekvensene er for å kjøre lengre enn du har tegnet vet jeg ikke. Høyere egenandel?

Du kjører i praksis uten forsikring. Konsekvenser vil variere fra selskap til selskap. Om det skjer noe, vil du nok få avkortning. Skjer det ikke noe, men forsikringselskapet likevel får greie på at du kjører over grensen, vil du nok få beksjed om å oppgradere eller miste forsikringen. Det er også stor forskjell på noen få kilometer over grensen og et par tusen.

1974 bmw 3.0si, rullet 168.000. Det meste fungerer fortsatt. Nå er det heller ikke så mye som kan gå gærent.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

z4en er nå rullet 9000km og 320d har vi allerede rukket å kjøre 2000km så den bikket 130tusen i går.

Hvor streng er egentlig forsikringene på maksgrense for km? tror jeg har 8000 på z4 så den kan jeg egnelitg ikke kjøre lenger (startet på 1000km)Men denne går vel fra den dagen du oprettet forikring og nullstilles derfor ikke ved nyttår?

Jeg ville nok ringt forsikringsselskapet og gitt beskjed om at du trenger lengre årlig kjørelengde og avlest km.stand på nytt den dagen og meldt den inn samtidig. Er du heldig slipper du å betale for det du har kjørt for mye frem til nå og får bare en giro får den økte kjørelengden for neste periode.

Kjører forøvrig 2003 525dat M-sport som har rullet 148000km :wink:

Eneste reparasjon er matepumpe kr 2660,- 2 nye bakdekk kr 3000,- på 1 års eie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...