Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 256
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Mens E53 solgte vel dobbelt så bra som BMW forventet?

Det kan vel ikke bare være image 600.000 X5 kjøpere er på jakt etter vel?

:wink:

E53 er absolut ingen fiasko (konseptet er dog meningsløst), men at den primært har solgt pga. image er jeg helt sikker på. I USA har den i likhet med Porsche Cayenne og mange andre SUV´er solgt vesentlig mer enn forventet pga. amerikanernes stadig større trang til og tradisjoner for små lastebiler (pickups) og SUV´er. Det gikk imidlertid litt tid før SUV konseptet ble populært i Europa (mye fordi vi ikke har de samme tradisjonene for små lastebiler), men når bl.a X5 etterhvert ble eksponert i div. musikkvideoer på MTV og blingstilen dermed ble eksportert til denne siden av Atlanterhavet ble den også populær her. X5 som konsept er en livsstilsbil... dvs. at den ikke egentlig dekker et behov som ikke andre bilmodeller tidligere har oppfylt/dekket.

I ettertid har imidlertid noen argumentert for at bl.a X5 er kollisjonssikker i kraft av tyngden og høyden, men det er etter min mening et tvilsomt argument iom. at det hele tiden bare er et spørsmål om tid før andre SUV´er er enda tyngre og høyere. Allikevel har utrolig mange familier i USA kjøpt en X5 eller en annen stor SUV pga. et ønske om en trafikksikker bil. Man kan knapt klandre dem, men et snev av egoistiske skylapper har de etter min mening... iallefall hvis vi skal se på SUV bilene i et større perspektiv. Problemet er med andre ord SUV trenden og ikke spesielt X5, men det siste vi nå trenger er X-serie som er enda mer meningsløs enn X5... :roll:

Skrevet

Det jeg ikke forstår helt, er at folk klager utrolig mye på folk som kjøper SUVer, anti-miljø etc., men de som kjører rundt i f.eks. Caraveller, vaner, etc., de får ikke høre et pip. De kjører da rundt med enda mer luft i bilen, og høyere biler. Hva er så mye verre med å kjøre en høy stasjonsvogn?

Andre ting som irriterer meg i den forbindelse er at det virker som alle andre folk med meninger rundt SUVer mener å tro at de vet så j.... mye bedre enn en selv hva slags bilbehov man har. Å ha lav bil her uti skauen uten brøyting er egentlig helt meningsløst, men jeg gjør det nå allikevel. Heldigvis har jeg fleksitid, så jeg kan brøyte før jeg kjører, men uten er det ofte helt håpløst. Når madammen da tar avgårde 05:15 er det ikke sjanse uten bakkeklaring og 4WD. Og et par km hullete grusvei daglig er ikke direkte behagelig å kjøre med senka M5 og 18". Men du så mange andre som har fortalt meg at SUVer ikke gir noen mening. Gleder meg til fortsettelsen hvis vi kjøper X5.

En annen sak er at Land Roveren vår på sommerstid bruker 0.65 på langkjøring med 140 turbodieselhester og permanent variabel firehjulstrekk.. ikke akkurat noen versting.

Jeg kunne mao. veldig godt tenkt meg en X6. Og det har ikke bare med direkte behov for bakkeklaring og 4WD å gjøre - jeg syns det er meget behagelig å sitte høyt og dermed ha god oversikt i trafikken, og det gir også en behagelig trygghetsfølelse (selvfølgelig på godt og vondt).

Skrevet
Det jeg ikke forstår helt, er at folk klager utrolig mye på folk som kjøper SUVer, anti-miljø etc., men de som kjører rundt i f.eks. Caraveller, vaner, etc., de får ikke høre et pip. De kjører da rundt med enda mer luft i bilen, og høyere biler. Hva er så mye verre med å kjøre en høy stasjonsvogn?).

Det er et godt poeng som burde komme mer frem i diskusjonen selvom BMW hverken produserer pickup´er eller varevogner.

Andre ting som irriterer meg i den forbindelse er at det virker som alle andre folk med meninger rundt SUVer mener å tro at de vet så j.... mye bedre enn en selv hva slags bilbehov man har. Å ha lav bil her uti skauen uten brøyting er egentlig helt meningsløst, men jeg gjør det nå allikevel. Heldigvis har jeg fleksitid, så jeg kan brøyte før jeg kjører, men uten er det ofte helt håpløst. Når madammen da tar avgårde 05:15 er det ikke sjanse uten bakkeklaring og 4WD. Og et par km hullete grusvei daglig er ikke direkte behagelig å kjøre med senka M5 og 18". Men du så mange andre som har fortalt meg at SUVer ikke gir noen mening. Gleder meg til fortsettelsen hvis vi kjøper X5.

Godt og vel 3,7 millioner av Norges befolkning på 4,7 millioner mennesker bor i en by eller tettsted med flere enn 200 mennesker... i de fleste andre land i Europa er urbaniseringen dessverre kommet enda lenger. Det er med andre ord korrekt når mange kritikere påpeker at de fleste SUV´ene mesteparten av tiden kjører i en by. Når det er nevnt har jeg selvfølgelig intet i mot at f.eks en X5 blir brukt slik den forsøksvis er bygget for. Jeg tror imidlertid at mange i din situasjon ville fått mer glede av en 4x4 som både har en reduksjonsgearkasse og en skikkelig bakkeklaring som f.eks Land Rover Discovery 3 eller Range Rover.

En annen sak er at Land Roveren vår på sommerstid bruker 0.65 på langkjøring med 140 turbodieselhester og permanent variabel firehjulstrekk.. ikke akkurat noen versting.

Den minste dieselmotoren E53 ble levert med var M57D30 motoren med 184 HK og den har iht. BMW et gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring på 0,97 liter/mil. Det er ikke spesielt lite og jeg vil tro at forbruket ved lett off-road kjøring kryper opp mot minst 1,5 liter pr. mil. X3 2.0d har derimot et litt mer sympatisk forbruk på 0,72 liter/mil.

Skrevet

Vet ikke helt hvor jeg skal plassere X6'en, liker i grunn bilen, men den ser en smule upraktisk ut. Må være ganske dårlig plass i baksete på den elle?

Ellers en liten morsomhet angående forbruk

Vi var 2 familier på kjøretur i Kongens land i år, undertegnede med en søkklastet X5 og en kamerat med en 06'mod Honda CR-V 2,0 bensin også søkklastet.

Normalt så bruker snitt 1,0l/mil og hans 0,7l/mil på landeveien, men på motorveien i ca 150km/t brukte hans 1,3-1,4 mens min lett aldrene bimmer lå på 1,2..

Ellers så er forbruk i snitt på 1,4-1,5l/mil på nu kjørte 60.000km

Skrevet
Den minste dieselmotoren E53 ble levert med var M57D30 motoren med 184 HK og den har iht. BMW et gjennomsnitlig forbruk ved blandet kjøring på 0,97 liter/mil. Det er ikke spesielt lite og jeg vil tro at forbruket ved lett off-road kjøring kryper opp mot minst 1,5 liter pr. mil. X3 2.0d har derimot et litt mer sympatisk forbruk på 0,72 liter/mil.

Dette er kun teoretiske målinger fra BMW, ikke noe som har tilhold i RL.

Målte min E39 530Dat med 193hk/410Nm til 0.80 på ren bykjøring.

Det er ingen (evt bare et lite fåtall) som kjører en E53 med lett offroad kjøring, hvorfor skal de det?

Den er jo ikke beregnet for det, du sier selv at de som kjører E53 kjører disse i byene.

Begriper heller ikke hvorfor du anbefaler en bil med lavgir serie til Gunnar (nå kjenner jeg ikke hans kjøremønster)

Men selvom man har en km eller to med skogvei, kjører man jo da betydelig mer på veien, så ville tro en E53 var et utmerket valg i så måte.

Vet ikke helt hvor jeg skal plassere X6'en, liker i grunn bilen, men den ser en smule upraktisk ut. Må være ganske dårlig plass i baksete på den elle?

Ellers en liten morsomhet angående forbruk

Vi var 2 familier på kjøretur i Kongens land i år, undertegnede med en søkklastet X5 og en kamerat med en 06'mod Honda CR-V 2,0 bensin også søkklastet.

Normalt så bruker snitt 1,0l/mil og hans 0,7l/mil på landeveien, men på motorveien i ca 150km/t brukte hans 1,3-1,4 mens min lett aldrene bimmer lå på 1,2..

Herlig poeng.

Personlig syns jeg X6 så rå ut, ganske brutalt vesen.

Spørs om ikke denne type bil langt på vei kan erstatte SUV/SAV i sin nåværende form.

:wink:

Skrevet
Og et par km hullete grusvei daglig er ikke direkte behagelig å kjøre med senka M5 og 18".

Nå finnes det en mellomting mellom senket M-bil med 18" og suv-er.. De fleste normale biler med orginalt understell og dekk-oppsett fungerer helt flott.

Hvor mange her i landet bor egentlig som deg..?

Skrevet

Begriper heller ikke hvorfor du anbefaler en bil med lavgir serie til Gunnar (nå kjenner jeg ikke hans kjøremønster)

Men selvom man har en km eller to med skogvei, kjører man jo da betydelig mer på veien, så ville tro en E53 var et utmerket valg i så måte.

Jeg mener å huske at Gunnar tidligere har vært temmelig langt inne i skauen med en 4x4... der både reduksjonsgearkasse, sperrer og skikkelig bakkeklaring hadde vært fornuftig å ha...:wink:

Honda CR-V 2.0 er alt for lavt gearet og det faktum i kombinasjon med en motor som maksimalt kun yter 192 Nm ved 4000 rpm medfører et høyt drivstofforbruk i høyere hastigheter.

Skrevet

eg syns denne x6'en var dritkul! lurer på hvordan interiøret blir, om det blir likt x5'en? og hvilke motorer det blir er også spennende å følge med på :D

Skrevet

Er nok heller omvendt. I offentligheten er dette ett samarbeid men er sannsynligvis BMW som har utviklet motoren som skal brukes i mange PSA modeller.

Kan du også dokumentere denne uttalelsen/påstanden ?

kan du dokumentere at BMW kjøper motoren av PSA? Jeg har bare lest flere steder at det er ett samarbeid mellom BMW og PSA.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...