Gå til innhold

E60/61 tråden


SuperGaute
 Share

Anbefalte innlegg

Hvis bilen er kodet for vanlig batteri, tviler jeg på at noe kan skades hvis du bytter batteri uten å kode. Det er vel heller at bilen kan begynne å skru av funksjoner fordi den tror at batteriet er dårligere enn det egentlig er.

OBS! Et unntak er hvis du putter inn et AGM-batteri og bilen er kodet for "vanlig" blybatteri. Etter det jeg har klart å finne på nettet, så vil bilen gå ned på maks ladespenning når den blir kodet for AGM. Dette fordi at mange AGM-batterier blir ødelagt av for høy spenning. I noen tilfeller så lavt som 14.4V. Hvis bilen tror det sitter et vanlig batteri i bilen, vil den pøse på med 14.8-14.9V og i noen tilfeller helt opp til 15.3V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst?? Hvordan i all verden kan bilen skille et batteri fra et annet helt likt et? Og hva gjøres i såfall ved koding?

Det er da vel ingen verdens ting i et vanlig blybatteri som gjør at bilen kan skille det som sitter i bilen fra et nytt som blir satt inn? Om det settes lader på fremme, og en skifter batteriet mens denne står på, og så lar den stå på en stund etter at jobben er gjort vil vel ikke bilen kunne si at dette er et annet batteri? Denne ser hvertfall ikke jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen vil gi en helt annen ladespenning når det gamle batteriet begynner å bli dårlig og dette må kodes når nytt batteri er på plass slik at den gir ny ladespenning. Gjør man ikke det er det fort gjort å ta knekken på det nye batteriet. Et AGM batteri har for eksempel høyere starteffekt enn et vanlig gel-batteri.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om da batteriet blir mye småkjørt og over en periode mister noe kapasitet vil dette bety at en ikke kan lade det opp heller da uten koding. Det kan da vel ikke være sånn at ladespenningen endres hvis batteriet svekkes, og at bilen må på verksted for å få denne endret igjen? Da er det jo risky å lade batterier som ikke har blitt fulladet av bilen en periode og da jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt diskusjon ble det :)

Men, jeg tolker det da dit at jeg kan kjøpe f.eks. et 100Ah batteri og bytte ut det gamle 80Ah i garasjen hjemme i helga og kjøre til verkstedet mandag morgen for å kode om? Altså at jeg ikke trenger noe mellomspenning eller lignende?

Den lokale forhandleren her sa til meg at jeg kun trengte å kode om hvis jeg endret type eller størrelse batteri, men mulig de tar feil for alt jeg vet. Til dere som tørner helt når dere hører man må kode, helt "høl i hue" er det nok ikke, da tror jeg neppe BMW ville laget det om det ikke hadde en hensikt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye rart som blir sagt.

Det er mye av det samme som ogee1 sier, og det fungerer sånn her:

Bytter man til et batteri med større kapasitet eller til et agm batteri skal bilen programmeres, eller kode som dere kaller det.

Dette gjør man bla. for å samkjøre dynamo slik at den endrer ladespenning etter spesifikasjonen til det nye batteriet.

Det er flere grunner også, men det er hovedgrunnen.

Skal man skifte til et batteri med like spesifikasjoner, skal man bare ta en vanlig diagnose, hvor man deretter registrerer et batteriskift til styreenheten. Dette skal ikke forveksles med programmering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye rart som blir sagt.

Det er mye av det samme som ogee1 sier, og det fungerer sånn her:

Bytter man til et batteri med større kapasitet eller til et agm batteri skal bilen programmeres, eller kode som dere kaller det.

Dette gjør man bla. for å samkjøre dynamo slik at den endrer ladespenning etter spesifikasjonen til det nye batteriet.

Det er flere grunner også, men det er hovedgrunnen.

Skal man skifte til et batteri med like spesifikasjoner, skal man bare ta en vanlig diagnose, hvor man deretter registrerer et batteriskift til styreenheten. Dette skal ikke forveksles med programmering.

Det kan nok stemme at det er vanlig diagnose der man nullstiller batteriskift. Men måtte uansett inn med bilen for å gjøre det.

Kan forklare hva som skjedde med min bil:

Batteriet som sto i ble dårlig så jeg fikk opp feilmelding og bilen startet ikke. selv om det var strøm til lys osv.

Så ladet jeg opp batteriet, men dagen etter var det samme problemet. Kjøpte da nytt batteri, koblet startkabel fra et annet batteri til koblingspunktet under panseret og byttet batteriet bak.

Altså var det strøm på bilen hele tiden.

Men feilmeldingen om dårlig batteri kom tilbake gang på gang. Hver gang jeg startet bilen. Den ble forøvrig ikke tom for batteri, hadde startproblemer e.l men feilmeldingen kom frem uansett.

Helt til jeg leverte den inn og de nullstilte. Merket aldri noe problem etter det.

Dette var en e61 2006 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens!

Sliter med viftestyringen i bilen (klimaanlegget). idag startet jeg bilen i 6 blå, bilen har stått stille noen dager.

Etter at jeg hadde kjørt litt hørte jeg forsatt ikke noen form for during fra vifta, og skrudde på manuell viftehastighet ved å skru på den midterste knoben. Død, altså vifta starter ikke.

Trykker jeg derimot på knappen som gjør at vifta blåser mot frontruta så fungerer viften, men skrur jeg av denne så er alt dødt. Dette gjelder også om ac er på eller av.

Hva kan være galt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

funderte på det samme. La merke til at welcome lights funksjonen ikke fungerte, og det veit jeg fra tidligere av kommer av dårlig batteri.

Batteriet har aldri vært byttet. Skal sette batteriet på lading når jeg kommer hjem, så får jeg håpe at dette løser problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjette på at batteriet kan være en synder ja, men det hørtes nå rart ut om vifta skulle fungere på full pupp opp på ruta og ikke på vanlig bruk pga at batteriet begynner å bli dårlig. Får du opp noen melding om utlading eller batteri(spenning) på noe vis? Fungerer klokka fint? Jeg bytta batteri sist helg (og oppgraderte fra 80Ah til 100Ah) etter at velkomstlysene slutta å lyse, klokka måtte settes etter hver start og beskjed om "Increased battery discharge". Min bil er fra april -08 så ganske lik alder på batteri, men jeg har importert min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Increased battery discharge har jeg fått ett par ganger tidligere, dette mye pgr av at jeg gjorde reint inne i bilen og brukte noe tid på dette, noe som førte til større strømforbruk pgr lys og radio som var på. Har også hatt noen korte turer for ikke så lenge siden som igjen har ført til ett svakere om ikke nesten helt flatt batteri.

Men har ikke fått denne feilen i det siste.

Kjørte bilen 2 mil igår, og klima anlegget fungerte perfekt igjen etter dette. Så var nok som ogee1 sa tidligere, var nok bare svakt batteri som var problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har kjøpt meg 530xd lci 2007. Og skal bytte ut div pærer i front til xenon. er xenon i kjørelys men halogen resten. Hva heiter pære sokklane? og en til angel eyes, hvilken pære? Og bra justerbart senkesett til 530en. Non som har noe bra tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...