Gå til innhold

E60/61 tråden


SuperGaute
 Share

Anbefalte innlegg

Har søkt litt rundt om i forumet, men uten å finne helt det svaret jeg er ute etter angående rulleomkrets en må ha på disse xdrive bilene.

Skal ha på 19" (henholdsvis 8.5" foran og 9.5" bak) felger på min og det ser ut til at 235/35 og 275/30 er en ok dim å ha (evt. 245/35 og 285/30, men her er jeg redd for subbing bak). Begge disse dimmene gir en differanse på kun 0.1% på rulleomretsen i følge http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Bilen skal senkes etterhvert også, men ikke mer enn 30mm.

Er det noen formening om dette er riktig dim å gå for?

Hei!

Jeg har på min E61 245/35-19 fremme og 275/30-19 bak,(8,5" og 9,5").

Bilen er også utstyrt med AC-Schnitzer fjører fremme som senker ca 30mm, luft bak. Og dette er godkjent i vognkort.

Men det er ikke en X.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har søkt litt rundt om i forumet, men uten å finne helt det svaret jeg er ute etter angående rulleomkrets en må ha på disse xdrive bilene.

Skal ha på 19" (henholdsvis 8.5" foran og 9.5" bak) felger på min og det ser ut til at 235/35 og 275/30 er en ok dim å ha (evt. 245/35 og 285/30, men her er jeg redd for subbing bak). Begge disse dimmene gir en differanse på kun 0.1% på rulleomretsen i følge http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Bilen skal senkes etterhvert også, men ikke mer enn 30mm.

Er det noen formening om dette er riktig dim å gå for?

Hei!

Jeg har på min E61 245/35-19 fremme og 275/30-19 bak,(8,5" og 9,5").

Bilen er også utstyrt med AC-Schnitzer fjører fremme som senker ca 30mm, luft bak. Og dette er godkjent i vognkort.

Men det er ikke en X.

Takker for info. Har sett at jeg må sammenligne med orginal dimmen på sommerhjula, da funker det du har på din bil helt fin på min også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vri lysbryteren mot klokka til "A". Har du fjernlysassisten vil den også kunne engasjeres i denne modusen.

Jeg har adaptive bixenon med assistent, men har aldri sett noe livstegn fra den indre lykta. Virker for meg å være en visuell dummy.

Okei thanks :applause: Har og assistent og funker som pokker nå. :oops:

Har du adaptive lys har du en liten A på symbolet om du vrir lysbryteren helt til venstre ja. I tillegg er det som jeg sa slipte glass på de innerste linsene. Under 50km/t (mener jeg) tenner lyset om du slår på blinklyset. Ved brå svinger tennes det også. Det lyser godt opp ut mot kantene så det er ikke mulig å ikke legge merke til det, spesielt nå som det er vinter. Har man adaptive lys er da lyshornet likt fullys, altså xenon i de ytterste linsene istedet for halogen i de innerste.

Ellers må jeg si at adaptive lys er noe av det beste utstyret jeg har på min bil. Det er utrolig hvor mye lengre man ser i svingene siden øynene også automatisk ledes av lyset. Slår man på tåkelys tiltes hovedlysene litt ned også så det lyser bedre enn standard i dårlig sikt. Slår man på fullys smales lysbildet inn og man ser veldig godt hvordan bilen svinger lyskjeglen foran seg. Rett og slett genialt. At de innerste linsene tennes når man svinger mye er overraskende nyttig på f.eks. mørklagte parkeringsplasser.

Trodde forøvrig at fjernlysassistent var standard med adaptive lys, men har ikke funnet det på min. Forsåvidt helt greit, for det er noe jeg synes fungere dårlig på biler og har brukt det bare for å teste om det fungerer på de bilene jeg har kjørt med det. Blender ned for skilt som reflekterer mye, bruker for lang tid på å slå på fullys igjen etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har søkt litt rundt om i forumet, men uten å finne helt det svaret jeg er ute etter angående rulleomkrets en må ha på disse xdrive bilene.

Skal ha på 19" (henholdsvis 8.5" foran og 9.5" bak) felger på min og det ser ut til at 235/35 og 275/30 er en ok dim å ha (evt. 245/35 og 285/30, men her er jeg redd for subbing bak). Begge disse dimmene gir en differanse på kun 0.1% på rulleomretsen i følge http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Bilen skal senkes etterhvert også, men ikke mer enn 30mm.

Er det noen formening om dette er riktig dim å gå for?

Hei!

Jeg har på min E61 245/35-19 fremme og 275/30-19 bak,(8,5" og 9,5").

Bilen er også utstyrt med AC-Schnitzer fjører fremme som senker ca 30mm, luft bak. Og dette er godkjent i vognkort.

Men det er ikke en X.

Takker for info. Har sett at jeg må sammenligne med orginal dimmen på sommerhjula, da funker det du har på din bil helt fin på min også.

Forskjell med og uten X ja. Helt annet innpress med Xdrive. På min uten X kjører jeg 10x20" bak uten problemer, men husker ikke innpresset i farta. Er vel ca ET20 på standard og rundt ET40 på Xdrive om jeg ikke husker helt feil. Krav til lik dekkdimensjon framme og bak på Xdrive vet jeg ikke, men de jeg kjenner som har det har i hvertfall like dekk framme og bak, selv om de kjører M-tech. Jeg vet ikke om det er tilfeldig eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes fjernlysassistent fungerer sånn 75-80%. Synes den er litt for treg med å legge til fjernlys. Jeg bruker det ganske mye, da jeg må trykke på fjernlys en ekstra gang for å overstyre assistenten.

Kombinert med automatgir og crusisecontroll så er det full koma-modus på kjøringen. Det eneste man må gjøre selv er å svinge. Ikke nødvendigvis et pluss angående trafikksikkerhet, men svært komfortabelt ved rolig landeveiskjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever at fjernlysassistenten har blitt dårligere over tid. Den er for treg til å legge inn fjernlys, men samtidig går den litt raskt over i nærlys når man passerer skilter etc. Dermed er den lite i bruk. Bør vel inn på en kalibrering etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjell med og uten X ja. Helt annet innpress med Xdrive. På min uten X kjører jeg 10x20" bak uten problemer, men husker ikke innpresset i farta. Er vel ca ET20 på standard og rundt ET40 på Xdrive om jeg ikke husker helt feil. Krav til lik dekkdimensjon framme og bak på Xdrive vet jeg ikke, men de jeg kjenner som har det har i hvertfall like dekk framme og bak, selv om de kjører M-tech. Jeg vet ikke om det er tilfeldig eller ikke.

ET43 er det på xdrive e6x'ene. Har lest på forumet at det noen som kjører bredere hjul bak enn foran. Skal visst gå bra så lenge rulleomkrets ikke avviker for mye fra orginal dekkene (245/40-18). Med 245/35-19 og 275/30-19 så avviker det henholdsvis 0.1% og 0.9% (285/30-19 gir 0.1%, men subbing kan forekomme) i forhold til org. dim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjell med og uten X ja. Helt annet innpress med Xdrive. På min uten X kjører jeg 10x20" bak uten problemer, men husker ikke innpresset i farta. Er vel ca ET20 på standard og rundt ET40 på Xdrive om jeg ikke husker helt feil. Krav til lik dekkdimensjon framme og bak på Xdrive vet jeg ikke, men de jeg kjenner som har det har i hvertfall like dekk framme og bak, selv om de kjører M-tech. Jeg vet ikke om det er tilfeldig eller ikke.

ET43 er det på xdrive e6x'ene. Har lest på forumet at det noen som kjører bredere hjul bak enn foran. Skal visst gå bra så lenge rulleomkrets ikke avviker for mye fra orginal dekkene (245/40-18). Med 245/35-19 og 275/30-19 så avviker det henholdsvis 0.1% og 0.9% (285/30-19 gir 0.1%, men subbing kan forekomme) i forhold til org. dim.

Med Xdrive må vel poenget være at det er minst mulig avvik mellom framme og bak slik at det triller like fort rundt foran og bak og ikke nødvendigvis originaldimensjonen? Et avvik på 0,1% er fint lite. Kjenner en som kjører 245/35/20, altså ganske mye større enn originaldimensjon på en 530xdat uten problemer i fire år nå. Men, han har likt rundt om så alle hjul triller like fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjell med og uten X ja. Helt annet innpress med Xdrive. På min uten X kjører jeg 10x20" bak uten problemer, men husker ikke innpresset i farta. Er vel ca ET20 på standard og rundt ET40 på Xdrive om jeg ikke husker helt feil. Krav til lik dekkdimensjon framme og bak på Xdrive vet jeg ikke, men de jeg kjenner som har det har i hvertfall like dekk framme og bak, selv om de kjører M-tech. Jeg vet ikke om det er tilfeldig eller ikke.

ET43 er det på xdrive e6x'ene. Har lest på forumet at det noen som kjører bredere hjul bak enn foran. Skal visst gå bra så lenge rulleomkrets ikke avviker for mye fra orginal dekkene (245/40-18). Med 245/35-19 og 275/30-19 så avviker det henholdsvis 0.1% og 0.9% (285/30-19 gir 0.1%, men subbing kan forekomme) i forhold til org. dim.

Med Xdrive må vel poenget være at det er minst mulig avvik mellom framme og bak slik at det triller like fort rundt foran og bak og ikke nødvendigvis originaldimensjonen? Et avvik på 0,1% er fint lite. Kjenner en som kjører 245/35/20, altså ganske mye større enn originaldimensjon på en 530xdat uten problemer i fire år nå. Men, han har likt rundt om så alle hjul triller like fort.

Det som er litt forvirrende her ja, vært litt fram og tilbake om jeg skal ha likt som mulig på det som skal monteres foran og bak, eller at det skal være minst mulig avvik fra org. dim.

235/35-19 og 275/30-19 gir imidlertid bare 0.1% avvik i forhold til hverandre, mens begge dimesjoner gir 0.9% avvik i forhold til orginal dim. Sånt sett så er vel dette oppsettet safest bet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Noen som har hatt problemer med vinduspylermotor til bakruten, touring?

Min sluttet å virke. Men virker på frontrute og lykter. Kan heller ikke høre at den slår inn når jeg aktiviserer den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en link til en pdf ett par sider tilbake på denne tråden som jeg la ut.

Står om kabelbrudd problemene og enkleste måten å få dette fikset på.

Hadde samme problem som dere, bare at sikkringen røyk hele tiden, viste seg å være en kortsluttning i kabelgaten. Løsningen var å demontere greia og fikse bruddet. Til sommeren skal jeg fjerne alle de dårlige kablene og lodde inn nye.

Når du først er i gang med å mekke nye ledninger, anbefaler jeg deg å smøre opp mekanismen til viskearmen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at dette kabelbruddet i luka skjer på alle biler før eller siden - så av ren nysgjerrighet, for oss som ikke er i posisjon til å fikse sånt selv - hva koster et bytte av disse kabelgreiene på verksted, sånn omtrent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...