Gå til innhold

E60/61 tråden


SuperGaute
 Share

Anbefalte innlegg

Noen her som har/vet noe om DAB-radio og kan hjelpe meg litt? I utstyrslisten til en E61 09 mod står det S654A - DAB tuner. I instruksjonshåndboken står det at DAB skal komme opp som en egen menylinje under Radio sammen med FM og AM, men problemet er at jeg ikke får opp DAB i Radio menyen, bare FM og AM.

Så jeg lurer på om bilen ikke har DAB selv om det står på utstyrslisten, eller om FM og DAB er integrert i hverandre, eller kanskje det bare er lagt opp for DAB-radio.. Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har adaptive bixenon. Den siste tiden har jeg reagert på at det er dårlig lys, min E46 med standard halogen har bedre lys. Skal bytte pærene og se men forsket litt og oppdaget en merkelig ting.

Når jeg slår på vanlig fjernlys slipper den som vanlig fullt lys på xenonpæren. Det blir ikke lys i den indre pæren, det har det aldri blitt. Vi har diskutert det tidligere på CCN-sitt forum og mange mener det skal være slik. MEN når jeg bruker "lyshorn", dvs drar hendelen mot meg, så blir det fjernlys i de indre pærene, men ikke i xenonpærene. Skal det virkelig være slik??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har adaptive bixenon. Den siste tiden har jeg reagert på at det er dårlig lys, min E46 med standard halogen har bedre lys. Skal bytte pærene og se men forsket litt og oppdaget en merkelig ting.

Når jeg slår på vanlig fjernlys slipper den som vanlig fullt lys på xenonpæren. Det blir ikke lys i den indre pæren, det har det aldri blitt. Vi har diskutert det tidligere på CCN-sitt forum og mange mener det skal være slik. MEN når jeg bruker "lyshorn", dvs drar hendelen mot meg, så blir det fjernlys i de indre pærene, men ikke i xenonpærene. Skal det virkelig være slik??

Ganz korrekt. Den indre pæren aktiveres kun ved bruk av lyshorn og/eller rattutslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har adaptive bixenon. Den siste tiden har jeg reagert på at det er dårlig lys, min E46 med standard halogen har bedre lys. Skal bytte pærene og se men forsket litt og oppdaget en merkelig ting.

Når jeg slår på vanlig fjernlys slipper den som vanlig fullt lys på xenonpæren. Det blir ikke lys i den indre pæren, det har det aldri blitt. Vi har diskutert det tidligere på CCN-sitt forum og mange mener det skal være slik. MEN når jeg bruker "lyshorn", dvs drar hendelen mot meg, så blir det fjernlys i de indre pærene, men ikke i xenonpærene. Skal det virkelig være slik??

Jeg har også adaptive xenon, og xenon lyser også ved bruk av lyshornet. De innerste lysene er jo "avkjøringslys" og er vinklet ut til sidene. Disse vil derfor ikke ha noen effekt som lyshorn, jeg mener derfor at funksjonen du beskriver ikke skal være slik.

Bruteforce: Har du tilsvarende bil og med samme funksjon på lyshornet etter som du mener dette er korrekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye forvirring. Først av alt får man avklare om dette er en LCI eller ikke..

Pre-LCI: Innerste lykt lyser ved lyshorn. Innerste lykt tennes sammen med bi-xenon fjernlys.

LCI: Ytterste lykt lyser ved lyshorn. Ytterste lykt er bi-xenon fjernlys. Den innerste lykten er for avkjøringslys og har ingen sammenheng med fjernlys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har preface ja. Det innerste lyset er definitivt vinklet som fjernlys. Saltkjelen, i følge det du skriver mangler jeg altså vanlig fjernlys sammen med bi-xenon? Det strider mot det Bruteforce skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har preface ja. Det innerste lyset er definitivt vinklet som fjernlys. Saltkjelen, i følge det du skriver mangler jeg altså vanlig fjernlys sammen med bi-xenon? Det strider mot det Bruteforce skriver.

På bi-xenon er nær og fullys i samme lys, altså det tennes ikke noe ekstra på den innerste reflektoren når du slår på fullys. Det er halogen i den innerste reflektoren og ikke xenon. Nå er det en stund siden jeg har kjørt 5-serie uten adaptive lys, men kjørte nylig en 3-serie med bixenon og da var det lyshorn på innerste reflektor (med halogen) mens fullyset var i xenon på ytterste "reflektor". Mener det skal være slik på 5-serie uten adaptive lys også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullstendig klar over hvordan bi-xenon fungerer. Les gjennom en gang til. Det eneste logiske i mine øyne ville vært at de indre med vanlig halogen tennes i tillegg ved engasjering av fjernlys, særlig når disse fungerer som fjernlys ved lyshorn. Men slik fungerer ikke min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har preface ja. Det innerste lyset er definitivt vinklet som fjernlys. Saltkjelen, i følge det du skriver mangler jeg altså vanlig fjernlys sammen med bi-xenon? Det strider mot det Bruteforce skriver.

På bi-xenon er nær og fullys i samme lys, altså det tennes ikke noe ekstra på den innerste reflektoren når du slår på fullys. Det er halogen i den innerste reflektoren og ikke xenon.

Odd-M har pre-LCI og denne har andre funksjoner enn LCI. Når man blinker med lyshornet på en pre-LCI lyser kun de innerste halogenlysene. Når man slår på fjernlyset dimmes nærlyset opp (som på LCI) og det innerste halogenlyset tennes.

Se film fra 2:40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odd-M har pre-LCI og denne har andre funksjoner enn LCI. Når man blinker med lyshornet på en pre-LCI lyser kun de innerste halogenlysene.

Ikke så dumt, egentlig. Kjører man med park og drar kjapt i lyshornet, utsettes ikke xenonpærene for spenningssjokk og medfølgende redusert levetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bi-xenon fungerer altså slik at pærene står på fullt hele tiden. Det er en skjold som blender ned til nærlys.

Men det som er bra med separat lyshorn er at andre ser tydeligere når man blinker med lysene. Med bi-xenon blir det bare sterkere lys for møtende biler uten at man ser det så tydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...