Gå til innhold

E60/61 tråden

SuperGaute
 Share

Anbefalte innlegg

Var mørkt ute..så skal ikke garantere 100% at røyken var blå og hvit.. Men så veldig sånn ut..stoppet bilen så fort som mulig.. Var forsvunnet relativt mye olje..var gått fra max til, mitt mellom max-min.. ellers så så olje helt fin ut.. Ingen tegn til kjøleveske i oljen.. Uansett.. Naf har hentet bilen..Etter stor ringerunde på pris tilbud..hvor prisene varierte fra i underkant av 14K og til det dobbelte..så er bilen nå satt på et Bosch verksted som setter på ny orginal turbo ila neste uke.. (forøvrig ca 30mil til nærmeste BMW verksted).. 

Ellers så trodde jeg det var bra å la bilen gå litt på tomgang? Pga smøring til turbo..? Har i alle fall gjort dette etter alle kjøreturer..

Uansett.. E60 er en fantastisk bil..Jeg trodde i ti år at e30 og e36 var veien til lyset.. Men du verden så gamle og utdaterte de bilene egentlig er sammenlignet med e60.. Men morofaktoren er mye høyere i både e30 og e36.. Men det å feks kjøre 1000km i strekk..det er et magiskt eventyr i en e60 sammenlignet med de to andre..og jeg har ikke komfort settene en gang.. 

Men er 190 000km normalt i forhold til turbo havari? Eller burde den ha holdt lengre? Bilen har fulgt alle servicer.. Men med noe hyppigere oljeskift siste årene.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle biler tåler tomgang helt fint, uten problemer.

Det er bra å la en turbo motor stå på tomgang etter endt bruk, men det er ikke påkrevd. Såfremt man ikke har kjørt veldig hardt. Da bør man gjøre det.

Turbohavari er ikke så uvanlig egentlig. Det er en slitedel. Men som vegard89 sier, så høres 150-200kkm noenlunde greit ut, men jeg vil tro at de kan leve mye lenger enn det. Men time will show.

Ang. komfort, så trodde jeg også at e39 var bra, men den er ikke mye bra i forhold til e6x nei. Det er en enorm forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre så virker det som at det har blitt sånn på litt nyere/moderne biler at turboen ikke tåler like mye som før.. det med at den ryker så tildig.

Har vært borti dette på flere biler.. så tror ikke det er kun bmw som sliter med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er vanlig at de ryker da, men det skjer nok fra tid til annen.

Jeg ser at mange bare gir flat pedal med en gang. Det verdt å merke seg at ikke alle biler har lineær gasspedal. Ved "halv" pedal har man kanskje 80% pådrag på motoren. Små dieselmotorer som bare går på fra-til-kjøring i byer, det er ikke bare døden for partikkelfiler, det sliter også mye mer på motoren. Kjørestil og bruksmønster spiller en STOR rolle på hvor lenge en turbo holder.

Kjør rolig inntil det er bra temp på motor og la den gå på tomgang før stopp.

For en nybegynner på et merkeforum, så virker slike tråder som dette skremmende. Side opp og side ned med dritt, feil mangler osv. Dessverre er det nesten bare det negative som kommer frem. Jeg vil si at jeg etter noen år med E61 ikke har brukt mye penger på vedlikehold av den. Slitedeler må man bare regne med å bytte uansett bilmerke, så det ser jeg bort fra. Kabelbrudd til bakluka er vel det eneste av betydelige utgifter jeg kan komme på i farten. 

Apropos, min gamle E39 530d, som i basis har samme motor som preface E61, har rullet langt over 300.000 km og har fremdeles original turbo og den "omstridte" GM-kassen, som i følge mange ikke tåler noe som helst. Den bilen har dratt mye henger og campingvogn opp i gjennom årene. Javisst har det blitt byttet mye slitedeler på den, men den holder seg tilsynelatende stadig frisk og fin. Jeg kjenner mange som har kjørt og kjører X5 og E39 med denne motor og girkasse. INGEN har hatt store problemer, foruten en blåst motor som skyldes chip og effekt over 250 hk.

Jeg vil tro det er minst 100 solskinnshistorier for hver negative.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt være dårlig batteri, mulig du kan merke noe når du startet motoren? Altså da litt mindre turtall eller noe tregere?

Jeg får diagnose kabel snart, så da får vi se om jeg kan lese av feilkoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12,06 V er vel litt lite ja. Prøvde og foreslå denne årsaken pga girspakeproblemet til Strandveien. Siden problemet ser ut til og forsvinne etter og ha kjørt litt. Den er alltid vannskelig og sette i revers rett etter og ha starta, men ikke etter og ha kjørt litt. Og når den står stoppet går girspaken i alle posisjoner helt uten problem. Så feilen en ikke direkte mekanisk. Ikke overraskende at de ikke gidda og sjekke batteriet engang. Sløvt av de synes jeg. Strandveien eller GS blir som og velge mellom pest eller kolera spør du meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med deg der! Verkstedet på begge plassene er ikke noe jeg vil forholde meg til. Har ikke god erfaring fra verkstedet.

Men deledisken er veldig bra på begge plasser.

Men ang. ditt problem, så vil jeg tro at det kan være relatert til batterispenning. Ihvertfall verdt et forsøk å skifte dynamo eller regulator først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ladespenninga er bra, forsøker og sette på lading over natta nå, så får jeg se hvordan det går. Kan jo være en jordfeil i det beryktede ledningsnettet bak. Ikke nok med den storyn der. Jeg har en svak raslelyd fra styring eller forstilling når jeg svinger til venstre i moderat fart. Såppass svak at klima må slås av for at man skal høre den. Beskrev det slik da jeg satt inn bilen. Løsningen til Strandveien var solbrillene mine som lå i midtkonsollen. På e46'n mista jeg ladespenninga en gang. Satte inn bilen på strandveien i god tro om at dette skulle de fikse lett. Henta bilen og de sto fast på at det var batteriet som var gåent da jeg henta bilen. Aksepterte saken (trodde jo at de hadde mer kontroll enn meg siden jeg ikke er bilmekkanikker) og tok med meg bilen hjem kom ikke lenger enn til ikea før varsellampe etter varsellampe poppet opp og jeg var til slutt helt strømløs og kjørte inn i parkeringskjellern hjem på lade. Dagen etter da de også hadde konkludert med at dynamoen måtte byttes, sa jeg at de kunne sette tilbake batteriet og kreditere alle timene som gjaldt første feilsøk og arbeid med bytte av batteri. Det viste seg da at batteriet var kastet. Jeg spurte hvordan de hadde kommet frem til at batteriet var deffekt. Fikk aldri noe klart svar på det. Mulig jeg er kravstor til verkstedene. Er vant til og jobbe mot næringskunder sjøl i min bransje. Der er det uaktuelt og drive slik. Savner forøvrig og ha spennig, kjøle og oljetemp synlig ved turteller. Det hadde jeg til og med på forrige audien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...