Gå til innhold

E60/61 tråden

SuperGaute
 Share

Anbefalte innlegg

Hvor enkelt det er å oppgradere kommer ann på hvilken stereo-pakke du har. Jeg tipper at du enten har standard eller opsjonen 676 HiFi.

Du kan finne ut hva du har om du har utstyrslista for bilen. Eventuelt se i bilen om du har diskanter i dørene forran, montert i "vindu-ramma" oppe ved speila. Er det ikke diskanter der så har du standard stereo. Har du diskanter så er det 676 HiFi (eller 677 HiFi Pro/Harman Kardon, men dette er tvilsomt siden du er veldig missfornøyd med lyden ;) )

Er nok rimelig standard pakke :P er helt stille i "vindu".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt jobb med å oppgradere den standard stereo'n.. Den har ingen ekstern forsterker. Alle høyttalere drives av Head Unit. Du må trekke kabler fra HU til trunk hvor du installerer forsterker. Så må du trekke kabler fra forsterker til høyttalere. Head Unit'en filtrerer og equalizer signalene, dette kan du ikke justere på. Det egner seg derfor ikke særlig godt å mate signal fra en slik HU til ekstern forsterker. Endel folk har kodet om HU til 676 HiFi, da filtreres ikke signalene og det som er av equalizing kan justeres manuelt. Jeg får motsi min første post og si at for standard stereo kan det nok kanskje være enklest å bytte ut HU med ettermarkedsspiller om du kan leve med utseendet. Litt usikker på om dette vil ha noen innvirkning på iDrive'n din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt jobb med å oppgradere den standard stereo'n.. Den har ingen ekstern forsterker. Alle høyttalere drives av Head Unit. Du må trekke kabler fra HU til trunk hvor du installerer forsterker. Så må du trekke kabler fra forsterker til høyttalere. Head Unit'en filtrerer og equalizer signalene, dette kan du ikke justere på. Det egner seg derfor ikke særlig godt å mate signal fra en slik HU til ekstern forsterker. Endel folk har kodet om HU til 676 HiFi, da filtreres ikke signalene og det som er av equalizing kan justeres manuelt. Jeg får motsi min første post og si at for standard stereo kan det nok kanskje være enklest å bytte ut HU med ettermarkedsspiller om du kan leve med utseendet. Litt usikker på om dette vil ha noen innvirkning på iDrive'n din.

Skjønner. Ja jeg får se om jeg klarer å leve med denna stereon eller hva jeg gjør :P men takk for hjelpen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte oppgraderings pakka med 6 stk høytalere. 4 til dørene 2 sub under sete. Dette settet kjøpte jeg på Dynabel. Litt skruing er det jo for å bytte høytalere. Må modifisere noen deksler i døra. Men det ble mye bedre lyd. Har ikke satt inn forsterker. Vel verdt jobb og kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompis av emg har samme lyden i E61...knekker/rasler ett sted i frontruta/dashen... Noen som vethva det er? Er spesielt hørbart når han kommer over dumper / bilen flexer etc...

Har en lyd som tildels høres over dumper, men spesielt i fart over 60 og på grov asfalt.. Klarer ikke finne ut hvor den kommer fra. Dash/frontrute, mot passasjersiden muligens..

Med piggdekka på i dag, så virker det som det skal mindre til før lyden kommer..

På helt ny asfalt (sommerdekk) så er det ikke en lyd. Spørs om det ikke er noe løst en plass.. Deksel av noe slag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. Ja jeg får se om jeg klarer å leve med denna stereon eller hva jeg gjør :P men takk for hjelpen :D

Har også standard stereo, men satt inn en basskasse av god kvalitet bak i bagasjerommet. Nå tar den seg av bassen, slik at stereoen kun tar seg av det andre og spiller derfor mye renere. En fin-fin oppgradering og jeg er veldig fornøyd med lyden slik den er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en lyd som tildels høres over dumper, men spesielt i fart over 60 og på grov asfalt.. Klarer ikke finne ut hvor den kommer fra. Dash/frontrute, mot passasjersiden muligens..

Med piggdekka på i dag, så virker det som det skal mindre til før lyden kommer..

På helt ny asfalt (sommerdekk) så er det ikke en lyd. Spørs om det ikke er noe løst en plass.. Deksel av noe slag?

Hei!

Jeg hadde en sånn irriternde lyd som jeg trodde kom fra dashbordet, den hørtes på dårlig/grov asfalt og jeg holdt på å bli gal. Dunket på dashbordet men uten resultat, det viste seg at det var dekselet under regnsensor/lysensor i frontruta som var lydkilden :) Dunka litt på dette dekselet og lyden min ble borte.  Men lyden hørtes ut som om den kom fra Idrive skjermen eller litt mot passasjersiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også standard stereo, men satt inn en basskasse av god kvalitet bak i bagasjerommet. Nå tar den seg av bassen, slik at stereoen kun tar seg av det andre og spiller derfor mye renere. En fin-fin oppgradering og jeg er veldig fornøyd med lyden slik den er nå.

Åssen har du kobla opp forsterker å slikt da? Fra spiller å slikt?

Brukte du "konverterings boks" (eller hva det heter :P) fra høyttaler kabel til phono kabel ell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg hadde en sånn irriternde lyd som jeg trodde kom fra dashbordet, den hørtes på dårlig/grov asfalt og jeg holdt på å bli gal. Dunket på dashbordet men uten resultat, det viste seg at det var dekselet under regnsensor/lysensor i frontruta som var lydkilden :) Dunka litt på dette dekselet og lyden min ble borte.  Men lyden hørtes ut som om den kom fra Idrive skjermen eller litt mot passasjersiden.

Øy øy, høres ut som jeg har noe å se på  imorgen! Håper inderlig at det er så enkelt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...