Gå til innhold

E60/61 tråden

SuperGaute
 Share

Anbefalte innlegg

Har fått en subbelyd/gnisselyd, men regelmessig på tomgang (hvert sekund ca.) på min 520d LCI. Den kommer konstant fra 1500 omdr. og oppover. Høres igrunn ut som et hjul som bare spinner og spinner? Det lokale verkstedet har sjekket alt med reimhjul osv., men kommer ikke fram til hva som forårsaker lyden. Lyden er der uten viftereima på. Har allerede byttet ett strammehjul og løpehjul. Jeg mener at lyden kom rett etter jeg hentet bilen, som var en tur på 220 mil hvis dette har noe å si. Er det noen som har hørt om noe slikt? Bilen har gått 85 000 km, og motoren 45 000 km så den har jo gått meget lite egentlig. Det lokale verkstedet finner ikke noe, men de innrømmer at de hører lyden :-/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet med noe lignende før, men vet ikke om det er akkurat det samme. Jeg opplevde rykking ved jevnt drag på flat mark i 80-110 km/t, både med og uten cruise. Jeg kunne se tur-telleren pulsere/vingle litt når det skjedde. Problemet kom og gikk, men merket det som oftest i løpet av en langtur.

Dessverre har jeg ikke et eksakt svar på hva løsningen på mitt problem var, da jeg gjorde litt av hvert og ikke tenkte på at problemet forsvant før i ettertid.

Renset EGR ventlien, denne var full av dritt og gikk veldig tungt. Jeg tror dette var synderen og noen her inne tipset meg faktisk om det.  

Byttet eksosmanifold da den hadde en god del sprekker..

Renset luftmengdemåleren/MAS og byttet luftfilter.

Byttet termostater og kjølevæske da kjølevæske tempen lå på 74 grader max.

Byttet olje på automatkasse og resatte giringsmønsteret/tok adapsjon. Du har jo manuell så denne utgår.. :)

indentisk til mitt problem det.

har netopp byttet termostater da eg hadde 60 grader max. renset også då EGR ventilen som gikk veldig tungt. og byttet luftfilter

eksos manifoilen har eg ikke skjekket, har heller ikke renset MAS. renser med blåsprit den? eller er det noen spesielt stoff? er jo ganske sensitive den sensoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får egen spray som heter maf cleaner.

type bilxtra/mekonomen ? :)

noen andre som har spesifike ting som kan være feil? syntes det er veldig rart det bare kommer i 3 gir. i går når jeg kjørte et lengre stykke så merket jeg ikke noe til hakking, dog då var ikke bilen full lastet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du å lese live data fra girkasse på E60 med blåtann? Type temperatur på girkasse? Det ligger 2 valg i programmet "Transmission Temperature (Method 1)" og  "Transmission Temperature (Method 2)" På E39 går det ikke å snakke med girkasse via blåtann, kun via kabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan.

Jeg testet sjapt og det fungerer ikke på E61 heller.Så det er nok mye av det samme som E39.

Jeg skal legge ut en liste her på hva som ikke virker. Det ser ut til at det er en del. Men da

kan folk avgjøre litt selv om det er verdt 200 kr.

Har du prøvd om det fungerer på denne appen?

http://www.ivini-apps.com/bmwhat-android.html

Den er spesielt laget for BMW, og har mulighet for lett koding.

Edtit: Må bare legge til at dette selfølgelig ikke kan erstatte kabel på noen som helst måte hvis det skulle være noen

som er usikre på dette. Jeg har også kabel med DIS for diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har testet BMwhat også men det går ikke der heller. Må ha kabel fra OBDII til telefonen for å snakke med girkasse.  Jeg har kjørt litt rundt med Laptop og Inpa for å få et inntrykk hvor varm girkassen blir i forskjellige situasjoner men det hadde vært kjekt å hatt det hele tiden på telefonen. Få se om jeg kanskje handler en Usb kabel fra BMWhat til å putte i telefonen men er litt redd for at det ikke kommer til å bli brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki da har du hvertfall prøvd. Jeg må innrømme at hvis det var kabel så hadde ikke jeg heller brukt det.

Lading i bilen er et must for meg. Hvertfall slik som planen min er fremover nå.

Uansett for dere som er interresrte så er dette en liste over det som IKKE fungerer slik jeg har fårstått det.

Skyt meg om jeg tar feil :P

Virker ikke:

Voltage (Control Module)
Trip distance (stored in vehicle profile)
Transmission Temp (Method 1)
Transmission Temp (Method 2)
Throttle Position (Manifoild)
Timing Advance
Run time since engine start.
02 volts bank 2 sensor 3
02 volts bank 2 sensor 4
Relative accelerator pedal position
Relative Throttle position
02 Sensor wide-range voltage
02 volts bank 2 sensor 1
02 volts bank 2 sensor 2
02 Sensor 4 wide-range voltage
02 Sensor 5 Equivalence ratio
02 Sensor5 wide-range voltage
02 Sensor6 Equivalence ratio
02 Sensor 2 wide-range voltage
02 Sensor 3 Equivalence Ratio
02 Sensor 3 wide-range voltage
02 Sensor 4 Equivalence ratio
02 Sensor 1 Equivalence ratio
02 Sensor 1 Equivalence ratio (alternate)
02 Sensor 1 wide range voltage
02 Sensor 2 Equivalence ratio
Hybrid battery charge (%)
Fuel trim bank 2 sensor 3
Fuel trim bank 2 sensor 4
Fuel trim bank 2 short term
Fuel trim bank 1 short term
Fuel trim bank 2 long term
Fuel trim bank 2 sensor 1
fuel trim bank 2 sensor 2
Fuel trim bank 1 sensor 2
Fuel trim bank 1 sensor 3
Fuel trim bank 1 sensor 4
Fuel trim bank 1 short term
Fuel ratio (direct from ecu)
Fuel trim bank 1 long term
Fuel trim bank 1 sensor 1
Fuel level (from engine ECU)
Fuel presure
Fuel rail pressure
fuel rail pressure (relative to manifoild vacuum)
Ethanol fuel %
Evap system vapour pressure
exhaust gas temp 1
exhaust gas temp 2
Engine load (absolute)
Engine oil temp
engine reference torque
DPF temp
Drivers demand engine % torque
EGR commanded
EGR error
CO2 in g/km (instantaneous)
Catalyst temp (bank2 sensor 2)
commanded equivalence ratio (lambda)
barometic pressure (from vehicle)
Catalyst temp (bank1 sensor 1)
Catalyst temp (bank1 sensor 2)
Catalyst temp (bank2 sensor 1)
Air fuel ratio (commanded)
Air fuel ratio (measured)
Ambient air temp
Accelerator pedalpostion D
Accelerator pedalpostion E
Accelerator pedalpostion F
Actual engine %torque

Hehe det var en del :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

type bilxtra/mekonomen ? :)

noen andre som har spesifike ting som kan være feil? syntes det er veldig rart det bare kommer i 3 gir. i går når jeg kjørte et lengre stykke så merket jeg ikke noe til hakking, dog då var ikke bilen full lastet

Jeg kjøpte crc mas cleaner på Mekonomen.

Har eksosmanifolden sprukket opp får man ofte eksoslukt inn i kupeen på tomgang/når bilen står i ro. Et tips for å sjekke eksosmanifolden er å stikke mobiltelefon med videokamra og lys på inn under luftfilterboksen. Film sakte rundt nedi der. Tar noen forsøk, men i mitt tilfelle var sprekkene lette å se. Alt annet var dekket av svart sot, så metallglansen fra sprekkene lyste opp.. :(     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått en subbelyd/gnisselyd, men regelmessig på tomgang (hvert sekund ca.) på min 520d LCI. Den kommer konstant fra 1500 omdr. og oppover. Høres igrunn ut som et hjul som bare spinner og spinner? Det lokale verkstedet har sjekket alt med reimhjul osv., men kommer ikke fram til hva som forårsaker lyden. Lyden er der uten viftereima på. Har allerede byttet ett strammehjul og løpehjul. Jeg mener at lyden kom rett etter jeg hentet bilen, som var en tur på 220 mil hvis dette har noe å si. Er det noen som har hørt om noe slikt? Bilen har gått 85 000 km, og motoren 45 000 km så den har jo gått meget lite egentlig. Det lokale verkstedet finner ikke noe, men de innrømmer at de hører lyden :-/ 

Lyder på nettforum kan være vanskelig :P Jeg hadde lagd en film snutt og lagt ut her. Med "litt" flaks er det noen som vet hva dette er eller her vært borti noe lignende.  

Hvordan kan man på et verksted ikke høre hvor en lyd kommer fra på en bil som står stille? Er det snakk om en lyd fra inni motoren her eller?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har montert noe DAB adapter i E60'n? Begynner å få så dårlig radiomottak så det skurrer omtrent hele tiden. Gidder ikke se hva det er fordi det er bare masse reklame på radioen uansett, og da vil jeg ha NRK MP3 som ikke har reklame. Hvilke kits finnes så man kan få opp dab-infoen på skjermen? Jeg har CIC med minste skjerm og kjedeligste anlegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...