Gå til innhold

E60/61 tråden


SuperGaute
 Share

Anbefalte innlegg

Da her jeg hentet min første BMW. E61 LCI, 523 automat. Ikke overlastet med gadgets, men nok for min del som går fra Focus RS hvor det som var av utstyr var AC og CD-spiller.

Flott bil, drøm å kjøre.

Det første på lista mi er vel nye felger og dekk, men kanskje lurt å vente til våren igjen - er vel ikke lenge før 16" vinterdekka skal på... Noen tips til fine 18/19" sommerhjul? Har ikke tenkt å senke eller ha for store hjul, fikk nok av stiv bil i RS'en.

Etter det er det vel toning av ruter som står for tur, tips til gode bedrifter som gjør det? Bor på østlandsområdet.

Gratulerer med ny bil!

Jeg har kanskje 18" M-sport hjul til salgs :)

Det er hvertfall etter min mening veldig fine hjul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått et lite problem med panoramaluka på min E61. Har vært litt periodisk en og annen sjelden gang at den ikke har lagt seg ordentlig ned etter å ha stått i tilt, men nå vil ikke den bakerste delen ned i det hele tatt. Den framre delen legger seg fint ned og trekket innvendig går fram, men den bakerste delen rører seg ikke og blir stående i tilt-posisjon... Har prøvd reset-program uten at det hjelper.

Anser at problemet i verste tilfellet kan være temmelig alvorlig siden jeg antar luka leveres som èn komplett unit med luker, skinner, kassett etc. Er vel ikke gjort på en halvtime å skifte den heller.. Bilen er passert 5 år og 100' km, så alt av reklamasjoner, goodwill-garanti etc er fånyttes å prøve seg på.

Noen som har vært borti eller hørt om lignende og hva problemet kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre er dette noe som er et kjent problem på E61 med panoramaglasstak. Det er flere som har måtte byttet hele taklukekasetten pga. tidligere problem og dette har vært en kostbar affære. Jeg hadde et tilsvarende problem på min E61 LCI og da hang gjerne den bakerste vippen før den klarte å legge seg ned i lukket posisjon. Dette fikk jeg imidlertid smørt opp og ting ble bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde faktisk samme problem på en E39 med glassluke jeg hadde for noen år siden. Men da var symptomene litt annerledes da problemet var å dra luka bakover. Den dro kun på den ene siden og det viste seg at et wirefeste i skinna var ødelagt. Reparasjon med komplett ny kassett, luke etc til en pris på ca 25' hvis jeg ikke husker helt feil... Men på denne er problemet at den bakerste luka er låst i tilt posisjon og virker for tung/stør å dra ned. Hadde det vært wire e.l så antar jeg den hadde dratt ned kun i den ene sida :?

Men skal til Bavaria på karosseriavd i løpet av uka så skal de ta en nærmere sjekk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temp på motor ser du på turtelleren.. når den stripete linjen går nedover får du normal driftstemp.. ihvertfall på min :) Er mulig å se temp på en skjult meny tror jeg, men liten vits.

Beste for batteriene er en vedlikeholdslader som passer på batteriet for deg. Dette selges flere steder.. små fine ladere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det.

M-sport høres veldig riktig ut, det er M5-felgen? Og 18" blir vel riktigst for min del, som vil ha et barskere utseende uten å gå ut over kjørekomforten.

Gi lyd/send PM om du velger å selge de.

nei,det er ikke M5 felgen......men den kan minne litt om den. Jeg har m-sport felger på min bil,fine er de.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du må stille klokka di så går vel ikke verden under. Jeg har hatt ut batteriet mitt og det gikk helt fint. Fikk noe feilmeldinger på 4wd med en gang så kjørte jeg 100 meter og alt var ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil det si at ladderen er tilkoblet bilen hele tiden?

Koblet til hele tiden ja.. lader batteriet opp og ned for å vedlikeholde det. Meget bra. Ctek som nevnt er kjent for lagring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått et lite problem med panoramaluka på min E61. Har vært litt periodisk en og annen sjelden gang at den ikke har lagt seg ordentlig ned etter å ha stått i tilt, men nå vil ikke den bakerste delen ned i det hele tatt. Den framre delen legger seg fint ned og trekket innvendig går fram, men den bakerste delen rører seg ikke og blir stående i tilt-posisjon... Har prøvd reset-program uten at det hjelper.

Anser at problemet i verste tilfellet kan være temmelig alvorlig siden jeg antar luka leveres som èn komplett unit med luker, skinner, kassett etc. Er vel ikke gjort på en halvtime å skifte den heller.. Bilen er passert 5 år og 100' km, så alt av reklamasjoner, goodwill-garanti etc er fånyttes å prøve seg på.

Noen som har vært borti eller hørt om lignende og hva problemet kan være?

Da ser det ut som det er funnet en løsning på dette. Det er visst nok noen glidere som gjør at den fremste luka tar med seg den bakerste. Disse blir over tid slitt og mister sin funksjon gradvis. Hvis så skjer kan det gjøres på to måter; enten fjerne disse med konsekvens at den bakerste luka mister sin funksjon (resten vil fungere som før), eller at man kan montere ny kassett. Jeg valgte det første som "kun" innebærer ca 5 arbeidstimer, kontra en pris på ca 20-25' for ny luke...

Konklusjon/lærdom: bruk luka minst mulig! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...