Gå til innhold

E60/61 tråden


SuperGaute
 Share

Anbefalte innlegg

Ja, det er en relativt "stor" jobb for noe som er så lite, men det er gjort på kort tid. Du må demontere alt av bakre plastikk, herunder pollenfilter, tårnstagene og motordekselet for å komme til den midtre skruen på dekselet i bakkant av motoren. Denne sitter også festet med to skruer i hver ytterkant. Festene til selver viskerene har en tendens til å irre seg fast i mekanismen, og må derfor presses av. Når du har fått av dette er det ganske plankekjøring for hva de neste stegene er.

Står midt i dette nå. Bare et kjapt spørsmål; på midten under frontruta er det en alumiunskloss festet med to spesielle skruer. Må denne av, eller kan viskeroverføringen lirkes ut på en eller annen måte?

c7ec7ebc98b76428c33743864bf65b8f.jpg

Endret av steinole
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne må av for å komme til skruefestene til mekanismen. Det er en Torx som sitter der og du må egentlig bruke en innvendig torx pipe av noe slag, men det skal fungere fint å benytte seg av en vanlig pipe i riktig størrelse. Plastikken til høyre i bildet, altså den som sitter over klossen må også av, og det er denne som er festet med en senter"skrue" (samme som luftfilterboksene hvor du dreier den en kvart gang) og fire vanlige sekskantskruer i ytterkantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er som regel ikke noe som finnes andre steder enn hos de som selger originale deler.

 

 

Takk for svar. 

 

Endte opp med å bestille disse: 

http://www.ebay.com/itm/370926549021?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT 

 

(samme som de har på GS tror jeg).

 

Trenger jeg noe mer enn dette når jeg skal bytte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tennplugger skal komme opp i idrive.

VHV er på hvert 3. oljeskift.

Det er forøvrig CBS på bilen.

Så det er ikke fast kilometer.

 

takk for svar.

 

hva er cbs ?

 

Og hvordan vet du at det er vært 3 oljeskift ?

 

Og hvordan vet bilen når det er på tide å skifte tennplugger ? måler den tennspenningen ?

 

Og når det kommer til pollenfilter osv da?

Synd bilene idag selv skal fortelle slike saker som dette da eg utifra erfaringer fra jobben kan fortelle at min erfaring angående sensorer er dårlig og lite til å stole på.

 

har f.eks no en oljesensor som først kan si at motoren har olje, for å deretter fortelle at det er skålandes tomt..

og det finnes jo ikkje peilepinne heller!!!! arg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CBS = condition based service.

Den har et utgangspunkt i f.eks 30.000km på oljeskift. Men hvis du kjører hardt en lang periode så trekker den f.eks fra mer enn 1000 km til neste skift. Slik at hvis du bruker bilen hardere enn du vanligvis ville brukt den så holder bilen tritt med dette. :)

 

Tennplugger går på samme pruinsipp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fortsatt problem med min 2006 mod e61 525d. Virker som den går i nødmodus. Får opp feil på boost pressure sensor. Mener denne ligger på baksiden av innsuget mot torpedovegg? Hadde meg en test tur og leste av litt verdier på varm motor. Backpressure på nesten fullt turtall og max pådrag 200 mbar og turbo trykk på ca 1400 mbar. Høres dette noenlunde normalt ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...