S.Arnesen Skrevet April 27, 2009 Share Skrevet April 27, 2009 Jeg har akkurat det samme problemet! Dekkene bak slites mye fortere enn de foran.Må være no e46 sykdom Haha, du har 100% skyld i det selv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M3cabriolet Skrevet April 27, 2009 Share Skrevet April 27, 2009 Joda, men du er vel en voksen kar som kjører pent å fint og da får du ikke sleng på rævva da vel, eller?Selv hadde jeg montert de bak, skal uansett mye til å få sleng på ræva med sommerdekk, da kjører man ikke forsvarlig. quote] WHAT? jeg har personlig fått vannplaning og vraket en bil på rett strekning på oversiktelig vei når jeg kjørte i fartsgrensa. så det kan skje selv om man er voksen og ikke kjører som en villmann! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet April 27, 2009 Share Skrevet April 27, 2009 Interessant å lese her blant mange over middels interesserte at alle er enige i min formening om saken, nemlig de beste dekkene foran. For min del tilsier det meste av logikken dette, men de fleste dekkforhandlere og tidligere også NAF mente motsatt; inntil de for et par år siden hadde en stor test kun for å finne ut av dette med følgende resultat: Faren for å få sleng på vått/glatt føre var litt større, men ikke i nærheten av så stor forskjell som det var på bremselengder, understyring og vannplaningshastighet. Må dog legge til at jeg har det avviket at hvis forskjellen ikke er veldig stor så setter jeg de beste dekkene bak på BMW'ene for, som andre, å slite ut dekkene ca. samtidig (var enklere med forhjulstrekk akkurat på det). På vinterdekkene på E39'en hvor det er snakk om to forskjellige dekktyper foran og bak pga. en punktering, har jeg konsekvent kjørt med de generelt beste dekkene foran, og det vil etter hvert si både ang. mønsterdybde og egenskaper ellers. Dette fordi festet alltid (for min del ihvertfall) er dårligere med vinterdekkene på enn ellers. Dette var forøvrig også en del av konklusjonen til NAF, at det må være en del forskjell i mønsterdybde for å ha særlig betydning. - Og så må du roe deg med rivstartene Fredrik! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet April 27, 2009 Share Skrevet April 27, 2009 Joda, men du er vel en voksen kar som kjører pent å fint og da får du ikke sleng på rævva da vel, eller?Selv hadde jeg montert de bak, skal uansett mye til å få sleng på ræva med sommerdekk, da kjører man ikke forsvarlig. quote] WHAT? jeg har personlig fått vannplaning og vraket en bil på rett strekning på oversiktelig vei når jeg kjørte i fartsgrensa. så det kan skje selv om man er voksen og ikke kjører som en villmann! Joda men på vanlig vei med lite vann så skal det litt til, kjører du rundt med slicks så skal det jo selvfølgelig ikke så mye til, men nå regner jeg med at Fredrik er fornuftig nok til å kjøre på lovlige dekk. Ved vannplaning kan du ha de beste dekkene som finnes og likevel slite. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MonicaM3 Skrevet April 27, 2009 Share Skrevet April 27, 2009 Var på dekkurs for få uker siden, holdt av Continental. Der ble dette spm tatt opp og vi ble vist en video a hvorfor beste dekkene skal være BAK. Dette bare pga vannplaning. Får du planing foran vil du ikke merke stort til det, får du derimot bak merker du det veldig godt. Disse testene ble utført av TÜV. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 27, 2009 Forfatter Share Skrevet April 27, 2009 Joda men på vanlig vei med lite vann så skal det litt til, kjører du rundt med slicks så skal det jo selvfølgelig ikke så mye til, men nå regner jeg med at Fredrik er fornuftig nok til å kjøre på lovlige dekk. Jeg tror heller ikke at forskjellen er så stor (foran eller bak) og alle de fire dekkene er absolut lovlige, men de to bak er altså litt mer slitt enn de to foran. Jeg har ikke lyst til å kjøpe kun to nye dekk og dermed frister det å montere de beste dekkene bak slik at slitasjen blir litt mer jevnt fordelt. Dekkene har forøvrig kun sittet på bilen i en sesong, men jeg kjørte nesten 40000 Km med disse dekkene ifjor så helt nye er de naturligvis ikke. Det blir fire nye dekk før sommerferien, men det er som tidligere nevnt 10-15000 km igjen på de mest slitte dekkene og det ønsker jeg å få med meg. Forøvrig frister det med 195/65-15 dekk igjen pga. den elendige asfaltkvaliteten... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dan Skrevet April 27, 2009 Share Skrevet April 27, 2009 Jeg ville satt de beste dekkene bak nettopp pga dekk som sitter på drivhjulene slites fortere og er lettere utsatt for vannplaning og sleng på vått føre. Dette skjer nok atskillig oftere enn at det slipper foran. Føler derfor at det blir litt hypotetisk å sammenligne de to tingene. Men når det er sagt, så setter du selvfølgelig ikke to dekk som er slitt mot minimumsgrensen foran. De bytter du ut. I Fredrik sitt tilfelle kan han med god samvittighet bytte for- og bakdekk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morteym Skrevet April 27, 2009 Share Skrevet April 27, 2009 For meg er problemet enkelt siden jeg har bredere dekk bak, men jeg kunne aldri tenkt meg å satt de dårligste dekkene foran. Risiko for vannplaning er ikke noe en blir utsatt for særlig ofte, da går det heller an å ta det med ro. Jeg har aldri opplevd vannplaning, kanskje ørlite grann på fordekk over noen meter vannpytter. Jeg skal ikke motsi en TUV-test, men for meg er det mer logisk at bakdekkene er mindre utsatt for vannplaning siden fordekkene pløyer en del av vannet (mulig konsekvensen av vannplaning bak er større?). Min erfaring med litt senka E46 og 18" felger med bredere dekk bak er at bakdekkene slites omkring dobbelt så fort som framdekkene, og mer ujevnt (innsiden). Det er som regel foran en merker om dekkene er dårlig, enten på grep eller bremsing. Fordeler/Ulemper med dårligere dekk foran: * Mer dekkstøy * Dårligere bremselengde på vått * Dårligere grep på vått (bilen slipper) * Bilen slipper som relgel lettere foran i f.eks en rundkjøring uansett, så med en E46 skal det mye til at baken slipper uprovosert ihvertfall - spesielt med antispinn på. * E46 er uansett veldig tilgivelig ift sleng Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Søreng Skrevet April 28, 2009 Share Skrevet April 28, 2009 Det beste dekkene skal ALLTID stå foran Det er det faktisk delte meninger om. Noen mener at de beste dekkene alltid skal monteres bak fordi man ellers temmelig plutselig og brutalt kan få sleng på bilen under f.eks vannplaning eller hvis man mister festet når det er glatt på vinterføre. Hvis fordekkene slipper merker man hurtigere det og kan nå å slippe gassen. Jeg er imidlertid usikker... dekkene har forøvrig lik dimensjon rund baut. Du har helt riktig Fredrik. På jobb setter vi alltid de beste dekkene bak på bilen dersom det er mulig. 1. Fordi som du sier, merker lettere når du mister grepet framme enn bak ved evt. vannplaning, snø, is, etc. 2. Du vil alltid (med veldig få unntak) få best "skyv" med hjulene bak på bilen. Så med bakhjulstrekk er det vertfall en no-brainer. Hvorfor snur de fremhjulsdrevne bilene og rygger opp glatte vintersbakker dersom de ikke kommer opp vanlig?..... Nemlig Er også flere punkter som jeg ikke kom på i farten.. Men som du også sier, er det flere delte meninger om dette og ikke alle som lar seg overbevise. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NiklasJa Skrevet April 28, 2009 Share Skrevet April 28, 2009 I mitt hode så fatter jeg ikke at det er en diskusjon en gang. 1. Jeg liker å ha kortest mulig bremselengde og da vil jeg ha de beste dekka foran. 2. Hvis jeg kjører i 80 i en sving og det slepper. Så er det mye enklere å hente inn overstyring enn understyring. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R Andersen Skrevet April 28, 2009 Share Skrevet April 28, 2009 Det blir fire nye dekk før sommerferien, men det er som tidligere nevnt 10-15000 km igjen på de mest slitte dekkene og det ønsker jeg å få med meg. Hvorfor ikke kjøre som det er nå, og bare bytte ut bakdekkene til sommerferien? Du kjører jo såpass mye, og bytter sikkert derfor dekkene ofte, slik at dekkene ikke er så forskjellige aldersmessig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mexos Skrevet April 28, 2009 Share Skrevet April 28, 2009 Er egentlig et enkelt svar på dette spørsmålet. Er dekkene så slitte at de vil øke risikoen for sleng eller vannplaning betraktelig i forhold til det andre paret så bytt de ut! Er dekkene nesten like vil det ha lite å si hvor du plasserer de. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet April 28, 2009 Share Skrevet April 28, 2009 2. Hvis jeg kjører i 80 i en sving og det slepper. Så er det mye enklere å hente inn overstyring enn understyring. Nei. Overstyring som man har fremprovosert frem selv er lett å hente inn. Overstyring som følge av gassløft eller bremsing er derimot noe vanskeligere.. Understyring ender i verste fall at man drar av med fronten først, så det blir aldri like dramatisk. Jeg ville hatt beste bak, men jeg har bredere bak jeg også, så det gir seg egentlig selv. Forøvrig sliter jeg mye mer fordekk enn bakdekk, spesielt venstre fordekk! Dere som sliter mer bakdekk har en rånete kjørestil! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
caps Skrevet Mai 4, 2009 Share Skrevet Mai 4, 2009 Dette er vel egentlig ganske enkelt, 2 dekk i dim f.eks. 225/40R18 koster ca. kr. 1.500-2.000 pr.stk.La oss si kr. 2.500 pr.stk. 2 dekk kr. 5.000.- 4 dekk kr. 10.000.- Og så tenker vi på hva livet vårt(og andres) er verdt. Ikke nødvendigvis at vi dør men kanskje blir lam. Du sparer kr. 5.000.- og lever resten av livet i rullestol. Konklusjon: Ha alltid like gode dekk foran og bak. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morteym Skrevet Mai 4, 2009 Share Skrevet Mai 4, 2009 Dette blir for dumt, jeg tror ingen kjører rundt med helt nye dekk hele tiden. Med en slik overfornuftig tankegang så bør en også bytte ut bilen hvert år. Eller slutte å være i trafikken. Det er bare snakk om å utnytte dekkene optimalt. Det er regler på når et dekk ikke er lov å bruke. Det vil alltid være best når det er nytt, men man må bare kjøre etter forholda. Det samme gjelder dekkdimensjon. Brede lavprofildekk gir høyere risiko for vannplaning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå