Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En kollega skal prøvekjøre en 125i i morgen, og spurte meg om jeg kunne si noe om denne bilen.

Han har tidligere siklet på 130i, men det var før han fant ut at det sitter en 3 liter i 125i også.

Regner med det er denne bilen det er snakk om:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19612986

Hvordan er motoren i denne?

Hvordan er automtkassa?

Selv synes jeg bilen er griselekker, og gleder meg til prøvekjøring i morgen :)

• Svar 152
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

125I er en utrolig artig og kjøregald bil. Jeg har selv kjørt cab versjonen av 125i med manuell gir og den var veldig morsom, 218 hk sparker bra i en slik liten bil. Den har også utrolig tøff lyd fra eksosen, den snerrer liksom litt. Den er også veldig kontant og fin i handlinga, jeg var så heldig å ha den med meg fra jobben så jeg tok den med på en liten tur på noen svingete veier litt innover i landet, og kan konstantere at dette er en kjøremaskin.

Veldig sjelden med 1-serier med sekser, tøft da med dobble enderør som skiller den fra alle andre 1-serier 8)

Skrevet

Hehehe... Jan nevnte faktisk før jeg dro sydover at han hadde lyst på en 1-serie istedenfor 5´ern han har nå.

1-serien går; litt avhengig av understelet, som på skinner... faktisk ikke helt ulikt din Z4 og jeg vil tro at den med 218 HK også går som en kule. Jeg har kun kjørt 120d og 120i, men begge disse modellene ga et meget solid inntrykk. Noen påpeker imidlertid at modellen med rekkesekser tenderer til å være for fortung med en dertil irriterende understyring når man presser den i svingene... dette merker man intet til med de firesylindrede modellene. Andre påpeker at E90 har et bedre chassis enn E87 og at det bl.a er årsaken til at de fleste satser på E90 når det gjelder baneracing (trolig fordi den er mindre fortung med en rekkesekser). Jeg vil tro at dette handler mest om detaljer, men for en dreven sjåfør som Jan kan det ha betydning.

Når man allikevel har den samme rekksekseren hengende over forakselen som en 130i burde man vel egentlig også ha en 130i. Ergo går man for full pakke med 265 HK. Når det handler om 1-serien tror jeg imidlertid at jeg hadde begrenset meg til en 120i. Den er godt og vel 100 Kg lettere enn en 130i (og dermed trolig også 125i) og motoren er ganske artig iom. at den har en maksimal effekt ved relativt høye 6700 rpm... rødfeltet begynner vel på 7000 rpm.

En 1-serie med rekkesekser er forøvrig ingen direkte lett bil når den veier rundt 1450 Kg. En 3-serie med rekkefirer veier det samme og dette skal man ha i bakhodet når man velger modell.

Skrevet

Etter hva jeg kan se på BMW sine sider kommer ikke 130i som coupe, det er enten 125 eller 135 hvis man skal ha bensin. Uansett meget tøffe biler.

Hadde lett valgt en slik foran e92.

Skrevet
Jeg har kun kjørt 120d og 120i, men begge disse modellene ga et meget solid inntrykk.

OT i forhold til tråden, men jeg spør likevel: Kan du si litt mer om 120i? Jeg har snust litt på den modellen, men det finnes jo ikke slike biler å oppdrive for prøvekjøring i mitt område. Oppleves den som sterk? Sprek? Hissig? Orker den noe i mellomregisteret, eller blir det mye giring for å få opp farten? Akselrasjonstallene er jo veldig bra, men det sier ikke noe om hvordan den er i praksis.

Skrevet

OT i forhold til tråden, men jeg spør likevel: Kan du si litt mer om 120i? Jeg har snust litt på den modellen, men det finnes jo ikke slike biler å oppdrive for prøvekjøring i mitt område. Oppleves den som sterk? Sprek? Hissig? Orker den noe i mellomregisteret, eller blir det mye giring for å få opp farten? Akselrasjonstallene er jo veldig bra, men det sier ikke noe om hvordan den er i praksis.

Jeg opplevde 120i som en meget harmonisk konstruksjon tiltross for at motoren tenderer til å være en turtallsmotor. Motoren virker rimelig sterk i hele registeret og det største problemet er evt. lyden, men det er mest en smaksak. Jeg liker rekkefirere og i den sammenhengen er 120i absolutt en fin modell. Hvorvidt bilen oppleves som hissig er relativt, men den har helt klart en ekstra snert på toppen av turtallsregisteret. Motoren utvikler relativt solide 210 Nm ved 4250 rpm og det medfører at den har en helt lineær effektutvikling... noe som dessverre ikke er helt vanlig lenger. Objektivt må man nok bruke gearene for å få motoren til å yte sitt beste, men ikke mer enn man må i f.eks en E36/E46 323i.

Skrevet

120I er en artig motor det også, litt mer tungpustet en 125 selvfølgelig men den er ganske mye mer underholdene å kjøre enn E90 320CI. 120en våkner når man drar den langt på gira og kan heller virke noe tam i begynnelsen, men på denne så må manuell være et must, har kjørt både manuell og automat og det er ikke samme greia altså. Jeg synes heller ikke at forskjellen fra 118I er så stor, den har noe av det samme draget synes jeg.

Men for all del de er morsome biler begge to, 1-serien er den eneste BMWen jeg synes kler firer, alle andre BMWer med firer synest jeg er kjedlige.

Skrevet
120I er en artig motor det også, litt mer tungpustet en 125 selvfølgelig men den er ganske mye mer underholdene å kjøre enn E90 320CI. 120en våkner når man drar den langt på gira og kan heller virke noe tam i begynnelsen, men på denne så må manuell være et must, har kjørt både manuell og automat og det er ikke samme greia altså. Jeg synes heller ikke at forskjellen fra 118I er så stor, den har noe av det samme draget synes jeg.

Men for all del de er morsome biler begge to, 1-serien er den eneste BMWen jeg synes kler firer, alle andre BMWer med firer synest jeg er kjedlige.

Jeg har nok litt mer nyanserte synspunkter på denne saken. 1-serien er best med en firer under panseret og 3-serien fortjener å være mer enn en 318i. Det er iallefall stor forskjell på 318i og 320i når det gjelder motorkarakteristikk og effektutvikling. Jeg vet ikke helt hva BMW har gjort med 318i, men den virker absolutt kortpustet i forhold til 320i. Det er da også relativt stor forskjell på om en motor har maksimal effekt ved 6000 eller 6700 rpm (143 HK vs. 170 HK).

120i er et sekund hurtigere 0-100 Km/t enn 118i og det er ganske mye på dette nivået. Bare for å sette dette i et perspektiv så er 120i marginalt hurtigere 0-100 Km/t enn E46 323i, mens 118i kun er marginalt hurtigere 0-100 Km/t enn E46 318i. Når man så vet hvor mye effekt disse modellene har så forstår man sammenhengen.

120i har også 14 Km/t høyere topphastighet og dette er også ganske mye på dette nivået. Forskjellen er omtrent den samme som for E46 325i vis a vis E46 320i og nå det gjelder de modellene er effektforskjellen 22 HK... i motsetning til hele 27 HK når det gjelder 118i og 120i. Nope... 120i er nok noe helt annet enn 118i når alt kommer til alt.

Skrevet

Min erfaring med 1'er er udelt positive.

Nå har jeg ikke kjørt coupe'en, bare vanlig 4 dørs versjon.

Og jeg tror coupe'en neppe er noe verre for å si det slik.

Motoriseringene jeg har rattet har vært en 118D og en 130i begge meg M pakke i Le mans blå.

118 gjorde et godt inntrykk, motoren passer fint til bilen, også effekten, og med den nye 136/143hk motoren er det nok ennå mer morro.

Men 125i blir nok noe ganske annet ja, har hørt at både 3 liter versjonen av både diesel og bensin hhv 325i og d er glimrende motorer, og jeg ville nok heller gått for denne enn storebror, hvertfall mht dieselen.

130i som jeg rattet er meget rask, og ble nesten litt skremt, hornene vokser seg store for å si det slik.

Så jeg ville tro en 125i coupe er en meget harmonisk bil, og en motor som kler denne bilen utmerket.

Og i en verden der omtrent alle 1 serie er snusfornuftige 118d, så hadde det vært jævlig hyggelig å skilt seg ut i positiv forstand i form av en meget riktig 125i.

Ikke minst blir en 125i en av de få, og kan kanskje holde seg bra i pris, noe forøvrig 1 serie gjør bemerkelsesverdig bra, det er ikke store forskjellen til E9*, så et alternativ ville nok kanskje vært en E92 325i?

:roll:

Bilen så forøvrig lekker ut.

Tror dere kan glede dere til prøvekjøringen.

Kom med tilbakemld!

:D

Skrevet
":27k3ihgn]Mange bra synspunkter her :)

Hva med automatkassa?

Irriterende eller kjapp, smidig og deilig?

Godt poeng, på denne bilen ville kanske manuell være det rette i så måte.

Men det tror jeg får være opp til den enkelte.

Inntil min siste bil var de 2-3 siste alle med autolat, nå har jeg manuell, og syns det er ok.

Spørs på bilen og motoren og ikke minst kjøpers kjørestil.

På nye Z4 med minste motoren syns jeg automaten skuffet litt faktisk, og sportslige biler med litt motor, blir det aldri feil med manuell.

Skrevet

Bilen har blitt solgt i mellomtiden gitt, så da blir det ikke no prøvekjøring. Surt!

Han får lete videre...

Hvordan er e92 325i i forhold kjøremessig tro?

Er den like "skarp" som en 1-serie?

Vekten er vel ca den samme?

Skrevet

I følge ham er 1-serie racerbil og 3-7-serie gubbebil, så 3'ern er ikke aktuell.

e46 m3 blir for gammel.

Han har en 5-serie nå og har testet diverse 1 og 3-serier.

Det han egentlig er ute etter er vel en 911, men den mangler nødvendig bakseteplass til barn(18+) og gamle tanter.

Har prøvd å komme på alternativer, men sliter litt...

Skrevet
":2zrt1l5u]I følge ham er 1-serie racerbil og 3-7-serie gubbebil, så 3'ern er ikke aktuell.

e46 m3 blir for gammel.

Han har en 5-serie nå og har testet diverse 1 og 3-serier.

Det han egentlig er ute etter er vel en 911, men den mangler nødvendig bakseteplass til barn(18+) og gamle tanter.

Har prøvd å komme på alternativer, men sliter litt...

Jeg har ikke lyst til å finne alternativer, er ikke dette et BMW forum?

:wink:

Han får nok kjøpe seg en 1'er coupe med grom motor.

RX8 er kanskje et alternativ?

:D

Skrevet

Z4 coupe? 350Z?

E46 M3 er jo et perfekt kompromiss selv om det ikke er noen ny bil lenger. Men får den opp til 06 mod :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...