Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må bare si at jeg har aldri merket forskjell på yttelsene så lenge AC står på men jeg har som sagt merket litt forskjell på forbruket på BMWen da.

Videre så hører man motoren går ned på et tyngre turtall på tomgang når du skrur på AC mens du står stille, for så å gå opp litt på turtallet når du skrur av.

• Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Høres ikke helt rett ut det der, sjøbuse.

Det står jo i brukerhåndboken for min bil at man kan bruke A/C (snøkrystall knappen) for å fjerne dugg i bilen fortere. Da A/C tørker luften som pøses inn i bilen.

De motvirker jo ikke hverandre i det hele tatt.

Det kalles vel bare egentlig for intelligent styring av A/C, da den kan gjøre 2 ting. Tørke luft og kjøle luft.

På Mercedes e-klasse 2002- og nyere, så er A/C på hele tiden, og man må trykke på en knapp for å slå det av. Sånn er det på hver oppstart.

tørr luft og fjerning av dugg fortere er en bivirkning av kjølingen. A/C er ikke laget for å fjerne dugg men for nedkjøling. duggfjerningen er bare en flott bivirkning som bmw skriver om i bruksanvisningen på bilen tilfelle folk ikke er klar over det.

broren min er utdannet kuldemontør. han lever av kunskapen om varmepumper. kjøl og frys og A/C i bil. jeg har spørt han hvordan det funker.

• 2 weeks later...
Skrevet

Før man skal begynne å diskutere det her så ser jeg at folk må lære seg forskjellen på ac og klima. Det er som noen har forklart bakover i tråden her, lyser krystallen så er ac aktivert. Ac jobber for å kjøle ned bilen. Om man slår av krystall knappen så er det klima som jobber. Da holder det den tempen som står på displayet.

Dette står forklart i instruksjonsboka for de som måtte lure. Der står det på side 93 (om du har e46) at om du vil ha full ac effekt, så stiller du displayet på 16grader og har på snøtrystallknappen. Når krystall knappen er inkoblet så kjøler og tørkes luften, slår man den av så holder bilen den tempen displayet viser...

Skrevet

Dette står forklart i instruksjonsboka for de som måtte lure. Der står det på side 93 (om du har e46) at om du vil ha full ac effekt, så stiller du displayet på 16grader og har på snøtrystallknappen. Når krystall knappen er inkoblet så kjøler og tørkes luften, slår man den av så holder bilen den tempen displayet viser...

Strengt tatt så står det i instruksjonsboka at lufta kjøles, tørkes og varmes til ønsket temperatur når den knappen er trykket inn.

Når snøkrystallen ikke er aktiv fungerer varmes lufta om nødvendig til ønsket temperatur.

LJ

Skrevet
Jeg må bare si at jeg har aldri merket forskjell på yttelsene så lenge AC står på men jeg har som sagt merket litt forskjell på forbruket på BMWen da.

Videre så hører man motoren går ned på et tyngre turtall på tomgang når du skrur på AC mens du står stille, for så å gå opp litt på turtallet når du skrur av.

Bilen bruker normalt 10-20% mer drivstoff når AC´en er aktivert... mest når kompressoren går på max. På litt mer motorsterke biler eller biler som har et stort dreiemoment på lavt turtall går ikke turtallet ned når bilen går på tomgang med AC´en aktivert.

Skrevet

nå ble jeg litt smartere her..

men sliter med mye dugg uansett i bilen og nå som det er så kaldt legger dette seg som rim på innsiden.. etter det jeg har lest her nå så kan dette blir fjernet tildels vis jeg lar bilen stå på tom gang(eller kjøres) med a/c'n på og gradene så langt ned som mulig? eller skal den stå på varme?

520'n min bruker dog nesten 1.1 på mila med a/c på :o

Skrevet

Trolig er problemet at det er for dårlig utlufting i bilen... dvs. at den fuktige luften ikke kan komme ut. Hvis dugg på vinduene er et problem kan man på kalde og tørre vinterdager slå av klimaannlegget samt gå over på manuell styring av viften ved å sette denne til å blåse litt mer enn normalt. Hvis dette ikke hjelper mot duggen kan man prøve å åpne et vindu 1-2 cm i noen minutter. Et annet godt tips er å ta ut mattene i bilen om natten. De kan enten frysetørre utendørs (under tak) eller med fordel tørkes innendørs. Bilmatter av stoff holder på mye vann/fuktighet som blir frigjort når bilen blir varm.

Skrevet

være flink til og dunka av seg på beina når en skal inn i bilen er et godt råd;) da blir ikke mattene så våte. og sette inn en coupe varmer der et par timer med et vindu litt på gløtt hjelper også;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...