[space] Skrevet Januar 21, 2010 Forfatter Skrevet Januar 21, 2010 Så lenge 520 har firer, ser jeg heller ikke problemet med 518. Det blir feil uansett
Fredrik Skrevet Januar 21, 2010 Skrevet Januar 21, 2010 ":34ry9b4l]Så lenge 520 har firer, ser jeg heller ikke problemet med 518. Det blir feil uansett Jeg vet ikke hvordan E60 520i er i praksis, men E28 518i og E34 518i var fornuftige nok som alminnelige biler. De fleste av disse snikmodellene går bedre enn man tror til daglig bruk... og i mange tilfeller faktisk også bedre til daglig bruk enn de mer motoriserte modellene. Jeg har jo litt erfaring med dette fenomenet etter ca. 220000 Km med vår E46 318d Touring...
Hansh Skrevet Januar 21, 2010 Skrevet Januar 21, 2010 ":21xrbbm6]Så lenge 520 har firer, ser jeg heller ikke problemet med 518. Det blir feil uansett Jeg vet ikke hvordan E60 520i er i praksis, men E28 518i og E34 518i var fornuftige nok som alminnelige biler. De fleste av disse snikmodellene går bedre enn man tror til daglig bruk... og i mange tilfeller faktisk også bedre til daglig bruk enn de mer motoriserte modellene. Jeg har jo litt erfaring med dette fenomenet etter ca. 220000 Km med vår E46 318d Touring... Hvis man sammenligner de forskjellige innstegsmodellene til BMW så er de jo ofte heller ikke undermotorisert i forhold til konkurrentene, heller tvert imot, men folk har ofte større forventninger til motoren i en BMW virker det som. - Og det samme gjelder vel egentlig de forskjellige modellene i forhold til hverandre og (E46 328i blir sett på som temmelig sprek av de fleste, noe som mange og tenker om E39 528i, mens de fleste tror E38 728i er undermotorisert (-Nei, vekten utgjør ikke en så stor forskjell, og de fleste med en golf/corolla med 728i-ytelser vil nok synes at den går svært godt). Bra egentlig at det er så mye følelser inne i bildet når det kommer til BMW, og tror likevel de totalt sett er tjent med innstegsmodeller ca. tilsvarende konkurrentene for at det skal se best mulig ut på bunnlinjen. Er tross alt M3-M5 osv. som har merkevarebygging som hovedoppgave.
Fredrik Skrevet Januar 21, 2010 Skrevet Januar 21, 2010 Saken er at utviklingen har gått svært fort de senere årene når det gjelder automatgearkasser (og de fleste større BMW´ene har typisk automatgear). Et godt eksempel er E39 523i Touring med automatgear som tiltross for en rekkesekser på 2,5 liter og 170 HK kun klarer 0-100 på 10 sekunder. Det er i Golf/Corolla klasse og jeg kan forstå at mange blir skuffet over slikt iom. at de forventer noe mer av en BMW med en relativt stor bensinrekkesekser. Når det gjelder E39 520i Touring med automatgear blir det nesten latterlig... 0-100 Km/t på astmatiske 11,9 sekunder. Selv var E46 318d Touring med 115 HK er hurtigere enn det, men vi har ikke en bensinrekkesekser på to liter som yter 150 HK... og forventer således heller ikke mer. Da er det mer fart over f.eks en E61 525i (218 HK) med automatgear... 0-100 Km/t klarer den på 7,9 sekunder. Slikt blir man normalt ikke skuffet over.
Ron Jeremy Skrevet Januar 21, 2010 Skrevet Januar 21, 2010 Tror absolutt 316d har noe for seg i avgiftskåte Norge. Ikke det mest spennende å kjøre kanskje, men absolutt lettere i hverdagen enn om den hadde hatt en i bakpå. Mht 518d, så har jeg luftet den ideen lenge. 318d motoren har jo respektable 143/320, så motormessig står det seg bra ifht E39 520d f.eks. Ser ikke den store skandalen med denne motoren i F10. Mer spennende blir vel kanskje den miljøvennlige 320d med anstendige 163/380, og et snitt forbruk på 0.41.
caaatooo Skrevet Januar 21, 2010 Skrevet Januar 21, 2010 Hvis man sammenligner de forskjellige innstegsmodellene til BMW så er de jo ofte heller ikke undermotorisert i forhold til konkurrentene, heller tvert imot, men folk har ofte større forventninger til motoren i en BMW virker det som. - Og det samme gjelder vel egentlig de forskjellige modellene i forhold til hverandre og (E46 328i blir sett på som temmelig sprek av de fleste, noe som mange og tenker om E39 528i, mens de fleste tror E38 728i er undermotorisert (-Nei, vekten utgjør ikke en så stor forskjell, og de fleste med en golf/corolla med 728i-ytelser vil nok synes at den går svært godt).Bra egentlig at det er så mye følelser inne i bildet når det kommer til BMW, og tror likevel de totalt sett er tjent med innstegsmodeller ca. tilsvarende konkurrentene for at det skal se best mulig ut på bunnlinjen. Er tross alt M3-M5 osv. som har merkevarebygging som hovedoppgave. AMEN! Støtter deg fullt ut i dette svært gode resonnementet
CS Skrevet Januar 21, 2010 Skrevet Januar 21, 2010 Litt utenom dette, men er det bare toring og sedan som har facelift panser? de ekstra linjene midt på panseret hadde i grunnen gjort seg godt på Cab og Coupe Ja kun touring og sedan som har fått det. Coupe og cab får ikke det Tror jeg faktisk hadde valgt e90 facelift istedefor e92 facelift. Blir i hvertfall spennende og se facelift coupe i virkligheten.
Lars89 Skrevet Januar 21, 2010 Skrevet Januar 21, 2010 Når man snakker om undermotorisert... Den nye 116D LE med 90hk/240Nm og 0-100 tid på 12,7 sek blir beskyldt for å være nettopp det. Nesten godt gjort å få så lite effekt ut av en toliter med turbo...
Fredrik Skrevet Januar 21, 2010 Skrevet Januar 21, 2010 Når man snakker om undermotorisert... Den nye 116D LE med 90hk/240Nm og 0-100 tid på 12,7 sek blir beskyldt for å være nettopp det. Nesten godt gjort å få så lite effekt ut av en toliter med turbo... Hjelpe meg... den 1951 cm3 store M47D20 motoren i vår 2003 E46 318d Touring yter i det minste 115 HK og 265 Newtonmeter. 0-100 Km/t går løs på 11,1 sekunder og topphastigheten er 200 Km/t.
E.H.D Skrevet Januar 21, 2010 Skrevet Januar 21, 2010 Når man snakker om undermotorisert... Den nye 116D LE med 90hk/240Nm og 0-100 tid på 12,7 sek blir beskyldt for å være nettopp det. Nesten godt gjort å få så lite effekt ut av en toliter med turbo... Nei og nei, var ikke klar over at det fantes en 116d LE. Og jeg må si dette er tragisk, det kan jo ikke være verdt å gi slipp på 25hk for å spare usle 10000kr. Uffa meg.
Fredrik Skrevet Januar 21, 2010 Skrevet Januar 21, 2010 Når man snakker om undermotorisert... Den nye 116D LE med 90hk/240Nm og 0-100 tid på 12,7 sek blir beskyldt for å være nettopp det. Nesten godt gjort å få så lite effekt ut av en toliter med turbo... Nei og nei, var ikke klar over at det fantes en 116d LE. Og jeg må si dette er tragisk, det kan jo ikke være verdt å gi slipp på 25hk for å spare usle 10000kr. Uffa meg. Normalt er jeg tilhenger av å kikke på de økonomiske marginene, men dette går for langt. Ikke sparer man drivstoff og ikke reduserer man CO2 i forhold til versjonen med 115 HK (som jeg vil betrakte som et minimum i denne klassen). Alt man oppnår er; som du påpeker, en reduksjon i prisen på ca. 10000 Kroner, men til hvilken kostnad...
BlueM Skrevet Januar 21, 2010 Skrevet Januar 21, 2010 Personlig ser jeg ikke noe problem med en bil med relativt lite "sprut" i Norge. Med vår veistandard må man jo snart ha hjuloppheng av titan for å kjøre raskere enn gangfart. Vår 318d yter ikke mer enn drøye 120 hk, men tilbyr veigrep og kjøreegenskaper i bøtter og spann. En gjennomsnitlig Passat kan sikkert både akselrere bedre og ha høyere toppfart, men jeg tviler sterkt på om det faktisk er morsomt å leke seg med den på svingete norske veier. 70 km/t kan være sabla høy hastighet det - om veien er svingete nok. Så jeg trenger strengt tatt ikke særlig mer krefter i den bilen - selv om en 330 eller lignende hadde vært morsomt å eie. Når det er sagt. 90 gamp på en bil som veier såpass mye synes jeg blir nitrist. Men jeg tviler ikke på at de kommer til å selge masse. Uten modellbetegnelse på bakluka vel og merke.
E.H.D Skrevet Januar 21, 2010 Skrevet Januar 21, 2010 Normalt er jeg tilhenger av å kikke på de økonomiske marginene, men dette går for langt. Ikke sparer man drivstoff og ikke reduserer man CO2 i forhold til versjonen med 115 HK (som jeg vil betrakte som et minimum i denne klassen). Alt man oppnår er; som du påpeker, en reduksjon i prisen på ca. 10000 Kroner, men til hvilken kostnad... Det verste er at jeg nå har tatt en titt på finn.no, og der fant jeg 16 stk 116d 2010 mod. 13 eller 14 av disse var LE versjonen, men bare EN hadde LE i overskriften, dårlig gjort av forhandlerne å ikke opplyse bedre om dette. Synes det er merkelig at forhandlerne pusher denne utgaven så mye.
hagenisse Skrevet Januar 21, 2010 Skrevet Januar 21, 2010 Jeg kjører rundt med 70hk og 0-100 på 20,3 (!!) til vanlig. Det går faktisk også overraskende greit og i komalandet er jeg som regel først ute av lyskryssa likevel. Tror de svake greiene fungerer helt greit for de fleste. Gjennomsnittsbilisten er ikke i nærheten av å bruke det som bor i bilen sin.
Heimstad Skrevet Januar 22, 2010 Skrevet Januar 22, 2010 Jeg tror jeg kan ha det kjempefint i en 518d. Min 318d med 122 hk fungerer jo helt fint til daglig bruk, og fort kan den også gå, hvis man bare tar tida til hjelp Kanskje det blir min neste bil. Hvis den kommer i løpet av året, så burde den være oppnåelig som brukt når det er dags for meg å bytte bil igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå