Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mtp Saltkjelens E61 er ikke formelen vanskeligere enn at alle butikknye biler faller ekstremt mye så fort de er kjørt over dørterskelen hos forhandler. Han, og en rekke andre nybilkjøpere fra høsten 2008, var i tillegg usedvanlig uheldige med omstendigheter i økonomimarkedet de vanskelig kunne forutse.

Når det gjelder de minste motorene, eller også gjerne kalt avgiftsvennlige firmabiler, har disse sjelden vært spesielt attraktive av to grunner;

#1; De har små motorer

#2; De er gjerne mer eller mindre ribbet for utstyr og produsert admass og i bøtter og spann uten noen særlige "personlige preg" som gjør dem attraktive som bruktbiler.

Dette er relativ iom. at all statistikk viser at det alltid er modellene med de store motorene som har det største verditapet totalt sett. Verditapet er imidlertid ikke lineært over årene og er forskjellig modell for modell. Normalt får man heller ikke tilstrekkelig betalt for mye utstyr, men bilen kan være lettere å selge vis a vis en tilsvarende bil med mindre utstyr. Norge er imidlertid et lite land på noen områder og det er derfor enkelte modeller og utstyr som kommer på moten i perioder (les: ting som man bare må ha i følge bilselgerne) og det påvirker uten tvil prisbildet/verditapet.

Vedr. Salty´s bil vil jeg mene at verditapet på hans bil er totalt irrasjonelt og mest av alt påvirket av finanskrisen. Modellen har tross alt 177 HK og det er dermed ikke mye som mangler i forhold til en 525d. Prisforskjellen er imidlertid over 100K i utgangspunktet og det er to sylindre og 20 HK objektivt ikke verdt.

Når det gjelder bagasjeplass i de ulike Touringmodellene bør man prøve seg litt frem. Vi har hatt vår E46 Touring i over seks år nå og begge barna (16 og 6 år gamle) har derfor vokst opp med den bilen. Bilen har f.eks fraktet oss til Sydfrankrike syv ganger uten problemer og uten en takboks, men med en barnevogn. Alt avhenger av hvordan man pakker og hva slags barnevogn man har. Førøvrig er bagasjeplassen i en E46 Touring større enn i en E39 Touring når det gjelder antall liter, men utformingen av bagasjeplassen er også forskjellig. Man laster bredere og dypere i en E39 Touring, men betydelig høyere i en E46 Touring. Det er ikke helt tilsvarende når det gjelder E91 og E61, men man bør allikevel prøve seg frem før man bestemmer seg for hvilken modell som er den mest fornuftige.

• Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Takk for alle gode svar!

Det ser ut til at jeg heller mer og mer mot en byttehandel med den 5'eren - tross alle advarsler. Klarer liksom ikke helt motstå fristelsen av å eie en diesel børse av denne kaliberen, hehe.. Jeg får heller koste på meg en litt dyrere forsikring som dekker motorhavari :wink: Det er helt ny turbo på bilen så da er iallefall det ute av verden.. Når det gjelder bagasjerommet så har jeg sammenlignet 3eren min med en 5-serie og jeg synes helt klart at femmeren har endel større plass.

Skrevet

Har selv E91 og en gutt på 2.

Det går ganske greit, problemet er når vi skal på tur, og må ha med dypvogna.

Men brenner vi igang med en til, blir fort E91 liten, greia er at bakovervendte seter tar mye plass, såvidt mye at E91 blir for liten.

Personlig kunne jeg tenkt meg E61, men feil tidspunkt å kjøpe på nå, og jeg ville gått for facelift.

Den perfekte motoren i mine øyne er 525D, som er en 3 liter, men tunet ned til 197hk.

Men fornuften ville vel gjort seg gjeldene og 520Dat hadde vært en glimrende bil også

Men pr idag, om du trenger større plass, så ville jeg kikket på E83 faktisk.

Den holder også på å bli byttet ut, men de holder seg bedre i pris enn E61, og disse er det mye færre problemer med.

Bare ikke kjøp de første årsmodellene, de er litt simple og stive.

Så ikke svaret ditt før nå jeg...

Jeg har en sønn på 10 mnd som sitter i bakovervendt sete.. med andre ord, fruen sitter trangt framme..

Ellers er bilen stor nok med tanke på vogn osvn.. men når bikkja skal være med blir det litt knapt :P Og når nr.2 kommer så er det bare å glemme E91 iallefall...

Vi har tydeligvis like tanker når det gjelder E61 og motor.. Slelv tenkt på 525D.. Broren til fruen hadde en slik.. å det fungerte bra kan du si :)

Ser du anbefaller E83, hvordan er plassen i denne kontra E61 og E91?

Skrevet

Alt spørs jo på prisen du må ut med da for den 530d'en. Får du den til en god pris er det vel bare å slå til. Verdi tap får du uansett, og du må regne mellom 40-60K pr år trolig. KM du kjører har nok litt å si på hvor mye den faller. Hadde en 2001 530dat fra 2006-2008 og den tapte seg 120K på de 2 årene jeg hadde den :shock: . Da hadde jeg kjørt den ca 50K km. Siste gang jeg skal ha en 5er med stor motor hvertfall.

Skrevet

Jeg har en sønn på 10 mnd som sitter i bakovervendt sete.. med andre ord, fruen sitter trangt framme..

Ellers er bilen stor nok med tanke på vogn osvn.. men når bikkja skal være med blir det litt knapt :P Og når nr.2 kommer så er det bare å glemme E91 iallefall...

Hvordan er dette mulig?

Vi har hatt vår 2003 E46 318d Touring i over 6 år nå og vi kjører flere og lengre turer enn de aller fleste med vår bil som vi nå har kjørt over 225000 Km totalt. Vi er to voksne og to barn (16 og 6 år gamle) i vår familie og vi har aldri hatt problemer med nok plass i vår E46 Touring. Bilen har bl.a fraktet oss 7 ganger til Sydfrankrike (á 14 dager) uten en ekstra skiboks til bagasje, men med en barnevogn da minstemann var i den alderen. Poenget er å pakke i myke bagger istedenfor i firkantede og harde kofferter. Vi har imidlertid aldri hatt et bakovervendt barnesete i BMW´en, men derimot hatt et forsikringsgodkjent "normalt" barnesete med isofixbeslag. Vi prøvde et lånt bakovervendt barnesete av Storebrand Forsikring (IF) da vi hadde en Mercedes-Benz W124 230E for 16 år siden, men selv i den relativt store bilen var konseptet helt håpløst med tanke på plass til andre pasasjerer. VW Touran neste?... :wink:

Skrevet

Vedr. Salty´s bil vil jeg mene at verditapet på hans bil er totalt irrasjonelt og mest av alt påvirket av finanskrisen.

Når det gjelder bagasjeplass i de ulike Touringmodellene bør man prøve seg litt frem.

Finanskrise og finanskrise, fru blom. Vi snakker trossalt om en 520d, og ikke en 545.

Hovedårsaken til verditapet er tilvalget av ekstrautstyr og ettermarkedsdelene.

Nybilsalget går bra om dagen det, biler til 4-500 000kr selger godt. Er mange nye Audi A4/A6, 204/211/212, V70 og fullutstyrte Passater rundt på veiene.

Angående bagasjeplass, så kan man lure på hvordan familier overlevde i Golf 2, Volvo 240 og Ford Sierraer for noen år siden, når dagens moderne mennesker sliter fælt med stasjonsvogner som er 2m brede og 5m lange.

Skrevet

Vedr. Salty´s bil vil jeg mene at verditapet på hans bil er totalt irrasjonelt og mest av alt påvirket av finanskrisen.

Når det gjelder bagasjeplass i de ulike Touringmodellene bør man prøve seg litt frem.

Finanskrise og finanskrise, fru blom. Vi snakker trossalt om en 520d, og ikke en 545.

Nybilsalget går bra om dagen det, biler til 4-500 000kr selger godt. Er mange nye Audi A4/A6, 204/211/212, V70 og fullutstyrte Passater rundt på veiene.

Angående bagasjeplass, så kan man lure på hvordan familier overlevde i Golf 2, Volvo 240 og Ford Sierraer for noen år siden, når dagens moderne mennesker sliter fælt med stasjonsvogner som er 2m brede og 5m lange.

Enig i dette..

Spesielt det med plass i biler, hva gjør at man MÅ ha verdens største stv. idag og ikke før i tida egentlig..?

Når jeg får en liten kid skal jeg fortsatt kjøpe bil jeg er hypp på 8)

Man får jo barnevogner som kan klappes sammen til å passe i de fleste biler vel..? :-k

Skrevet

Hvordan er dette mulig?

Vi har hatt vår 2003 E46 318d Touring i over 6 år nå og vi kjører flere og lengre turer enn de aller fleste med vår bil som vi nå har kjørt over 225000 Km totalt. Vi er to voksne og to barn (16 og 6 år gamle) i vår familie og vi har aldri hatt problemer med nok plass i vår E46 Touring. Bilen har bl.a fraktet oss 7 ganger til Sydfrankrike (á 14 dager) uten en ekstra skiboks til bagasje, men med en barnevogn da minstemann var i den alderen. Poenget er å pakke i myke bagger istedenfor i firkantede og harde kofferter. Vi har imidlertid aldri hatt et bakovervendt barnesete i BMW´en, men derimot hatt et forsikringsgodkjent "normalt" barnesete med isofixbeslag. Vi prøvde et lånt bakovervendt barnesete av Storebrand Forsikring (IF) da vi hadde en Mercedes-Benz W124 230E for 16 år siden, men selv i den relativt store bilen var konseptet helt håpløst med tanke på plass til andre pasasjerer. VW Touran neste?... :wink:

Hvis vi skal ha to barn som sitter i bakovervendt sete så blir det stå trangt i førersetet at jeg blir sittende sammenkrøpet.. og ikke minst at bilen plutselig blir en fire seter :)

Plassen generelt sett i bagasjerommet er ikke for liten til to små, med tanke på at en av de trenger vogn med bag. Men er denne problematikken med den hunden som skal være med.

Har selv tre brødre å vi har reist på ferie i alle år. hele familien samlet.to voksen og tre barn. henholdsvis 8-12-16 år. Inkludert hund. Dette var da i 1995 mod A6(tror jeg) og 2001 mod A6.

Fikk plass da... men ingen barnevogn.. Disse er ganske plasskrevende.. iallefall den vi har.. som er en stor vogn.

Skrevet

Enig i dette..

Spesielt det med plass i biler, hva gjør at man MÅ ha verdens største stv. idag og ikke før i tida egentlig..?

Folk har jo blitt feitere enn før, og det er en av flere faktorer.

Fenomenet MPV (Touran/Zafira etc) ble ikke vanlig før siste halvdel av 90-tallet, og SUV-bølgen kom først på tampen av 80-tallet i USA, og nådde Norge 10 år etter.

Jeg har vært på Europaferie flere ganger i Ford Fiesta, og to ganger i Danmark med en bitteliten Renault 5. Utrolig nok kan 3-4 personer transporteres i biler mindre enn BMW X3.

Skrevet

Lurer på hvordan mine foreldre klarte seg med en 1972 mod BMW 2002 med meg som knøttliten og barnevogn på slutten av 80 tallet :S

Skrevet

Werther: "alt går" For min del er jeg 194cm og nesten 110kg. Å sitte i baksetet på a6 er for trangt for min del, med mindre det sitter en kortvokst person framme. a4 er "utelukket" på lengre avstander enn bare noen timer. Hodet tar oppi taket på humper, og jeg har dårlig plass til beina. Det dere ikke tar høyde for er at folk blir større genetisk og. Plass er for min del kriterie nummer1 når jeg skal på bilferie. Faktisk såpass at jeg heller vil sitte på med en eldre caravelle- med alle ulemper som dårlig komfort, støynivå osv enn i baksetet på 3serie..

Dessuten så er kriteriene til de som ønsker e61 her inne, nettopp bagasjeplass. Du får ikke plass til en familie på4, med barnevogn OG hund i en fiesta eller renault5..

I det daglige ser jeg også på det som en fordel dersom en slipper å måtte slå sammen hele vognen før en tar den inn i bilen.. Dersom det er mulig at vognen står på langs i bagasjerommet, vil og være en fordel på lengre turer så en slipper å måtte ta ut all bagasjen for å ta ut vognen..

Skrevet
Vedr. Salty´s bil vil jeg mene at verditapet på hans bil er totalt irrasjonelt og mest av alt påvirket av finanskrisen. Modellen har tross alt 177 HK og det er dermed ikke mye som mangler i forhold til en 525d. Prisforskjellen er imidlertid over 100K i utgangspunktet og det er to sylindre og 20 HK objektivt ikke verdt..

Ja, det må jo være det.. Jeg blir hvertfall oppgitt over hvor vanskelig det skal være å selge.. Har folk rett og slett gått i dvale? Samtidig er det jo interessant å se at det nevnes at forhandlere selger biler til 500.000kr som hakka møkk, men for meg virker det som om privatmarkedet er helt dødt? eller..?

Skrevet

Ja, det må jo være det.. Jeg blir hvertfall oppgitt over hvor vanskelig det skal være å selge.. Har folk rett og slett gått i dvale? Samtidig er det jo interessant å se at det nevnes at forhandlere selger biler til 500.000kr som hakka møkk, men for meg virker det som om privatmarkedet er helt dødt? eller..?

Jeg tror ikke at det blir solgt så mange nye biler til over 500K idag... iallefall ikke til private. Næringsandelen var på 41% for nye biler solgt i 2009 - som er det høyeste siden 2001. Noe som kjennetegner finanskrisen er at det først og fremst er middelklassen (fra midten og opp) som har fått økonomiske problemer iom. at den var relativt høyt belånt før krisen. Derfor er det vanskelig å selge biler i den prisklassen nå...samt tilsvarende båter og hytter. Mer kostbare ting selger stadig relativt godt fordi de mer velstående er knapt så berørt av krisen. Nybilsalget for hele 2009 var ned ca. 11% i forhold til 2008 og bilbransjen tror nybilsalget vil holde seg nogenlunde stabilt også for 2010.

BMW snek seg faktisk inn på topp 10 når det gjelder markedsandeler over nye biler solgt i 2009, men det var stort sett salget av 1826 stk. 3-serier som sørget for dette. I 2008 solgte BMW imidlertid 2004 stk. 3-serier og dermed var salget ned knapt 9% for BMW´s mest populære modell i 2009. Jeg vil tro at de aller fleste 3-seriene som ble solgt var E91 318i/318d og dette er ikke biler til en halv million kroner eller mer. Jeg vil også tro at det er en rimelig grad av korrelasjon mellom salget av brukte biler vis a vis salget av nye biler... og at det er dette du dessverre merker når det gjelder din bil.

Skrevet
Vedr. Salty´s bil vil jeg mene at verditapet på hans bil er totalt irrasjonelt og mest av alt påvirket av finanskrisen. Modellen har tross alt 177 HK og det er dermed ikke mye som mangler i forhold til en 525d. Prisforskjellen er imidlertid over 100K i utgangspunktet og det er to sylindre og 20 HK objektivt ikke verdt..

Sleit med å selge min 06 E90 i 07 også Salty.

Virker som om biler over 300k, og som har en heftig omreg blir solgt oftere og oftere gjennom forhandler, og da også med innbyttebil.

Skandale at den lekre E61 din skal være vanskelig å selge Salty!

Lykke til anyway!

Bytte til F10?!?

Skrevet

Har en kompis som er bruktbilsjef på Bilia og han kan fortelle at det er rimelig dødt på bruktbilfronten. Han selger helst bilene unna til oppkjøperer i stedet for å ta de inn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...