Gå til innhold

Tyskland innfører en ny type kontroll av dieselbiler

Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Bilene lages skreddersydd for å passe inn under avgiftssystemer. Flere chippede biler får faktisk lavere utslipp.. Hvis noen ikke tror meg kan de fint få ringe en av bransjens ledende aktører i Norge - Flissundet Motorservice, og spørre.

Det er en kjennsgjerning at orginale biler ikke er optimale, hverken på utslipp eller effektivitet.

Prinsippielt er jeg imot alt som har med å avgiftsbelegge vanlige kjøretøyer i privat eie til privat bruk. Så lenge USA og Kina ikke letter en finger i forhold løper vi oss helt i senk for å prøve å bøte på utslippene (les: tømmer lommaboka). Om en eller to industrikjeder stopper eller starter fabrikkene nedi Kina er våre anstrengelser helt ubetydelige. Det er nesten latterlig, men vi nordmenn skal for enhver pris være idealistene med ren samvittighet til å fyre løs på andre land og deres klimapolitikk.

Jeg har sakte men sikkert begynt å tøye reglene angående bil mer og mer, i forhold til hva jeg kunne forestilt meg for 3-4 år tilbake. Og det er det en god grunn til. Dessverre er jeg redd det bare bærer gal vei. Spesielt da man får grunnløse vedtak som dette.

Fritidstrafikk med båter, og ikke minst fly det er et sted som virkelig burde blitt tatt tak i. Der kan man snakke luksus i 90% av tilfellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Bilene lages skreddersydd for å passe inn under avgiftssystemer. Flere chippede biler får faktisk lavere utslipp.. Hvis noen ikke tror meg kan de fint få ringe en av bransjens ledende aktører i Norge - Flissundet Motorservice, og spørre.

Det er en kjennsgjerning at orginale biler ikke er optimale, hverken på utslipp eller effektivitet.

Prinsippielt er jeg imot alt som har med å avgiftsbelegge vanlige kjøretøyer i privat eie til privat bruk. Så lenge USA og Kina ikke letter en finger i forhold løper vi oss helt i senk for å prøve å bøte på utslippene (les: tømmer lommaboka). Om en eller to industrikjeder stopper eller starter fabrikkene nedi Kina er våre anstrengelser helt ubetydelige. Det er nesten latterlig, men vi nordmenn skal for enhver pris være idealistene med ren samvittighet til å fyre løs på andre land og deres klimapolitikk.

Jeg har sakte men sikkert begynt å tøye reglene angående bil mer og mer, i forhold til hva jeg kunne forestilt meg for 3-4 år tilbake. Og det er det en god grunn til. Dessverre er jeg redd det bare bærer gal vei. Spesielt da man får grunnløse vedtak som dette.

Fritidstrafikk med båter, og ikke minst fly det er et sted som virkelig burde blitt tatt tak i. Der kan man snakke luksus i 90% av tilfellene.

Ja... man kan sikkert ringe flere steder, men hvis det er så enkelt hvorfor er det så vanskelig med en skikkelig dokumentasjon da?

Jeg er ellers helt enig med deg i at fly, trailer, tog og ikke minst skipstrafikken er vesentlig mer viktig å fokusere på i et globalt miljøperspektiv enn biltrafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dokumentasjon er et stort problem fordi biltilsynet ikke godtar "vanlige co målinger", men du må derimot kjøre bilen gjennom en syklustest. Det finns ikke slike steder i Norge. De og deres paragrafer gror makk i magen til oss som bygger om biler. En utlenlansk godkjenning er mange ganger heller ikke godt nok, fordi de ikke har samme standardene som i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chipping av motorer er da ikke kun et norsk fenomen. En godkjennelse fra tyske TÜV aksepteres stort sett over hele verden. Skal du ha bremseskiver, støtdempere, felger... you name it... så er det stort sett alltid godkjent av TÜV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahahaha, jeg kan ikke annet enn å le, er det virekelig så lav intelligens blant den norske befolkningen at det FORTSATT fins folk som biter på myndighetenes doktrine, i år 2010?!?! kødder dere med meg?! På tide og sette seg litt inn i materien om man fortsatt bryr seg om miljøet mtp utslipp av klimagasser som forøvrig er det mest latterlige å bry seg om, det som virkelig er et problem/interessant er jo problemet knyttet til oppdrettsnæring(vill fisk/oppdrettsavvik) og lokal forurensing som oljesøl, forsøpling osv, at det fins lettere tilbakestående personer som har problem med at folk chipper bilene sine av annen ting, det blir like dumt som å bry seg om Moskva Marits diett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahahaha, jeg kan ikke annet enn å le, er det virekelig så lav intelligens blant den norske befolkningen at det FORTSATT fins folk som biter på myndighetenes doktrine, i år 2010?!?! kødder dere med meg?! På tide og sette seg litt inn i materien om man fortsatt bryr seg om miljøet mtp utslipp av klimagasser som forøvrig er det mest latterlige å bry seg om, det som virkelig er et problem/interessant er jo problemet knyttet til oppdrettsnæring(vill fisk/oppdrettsavvik) og lokal forurensing som oljesøl, forsøpling osv, at det fins lettere tilbakestående personer som har problem med at folk chipper bilene sine av annen ting, det blir like dumt som å bry seg om Moskva Marits diett!

Nå er det ikke alle som er like mye i opposisjon til alt og alle som deg da.... noen er f.eks voksne og knapt så korttenkte. Jeg lar meg ikke provosere av dine barnslige innlegg, men det er trist at du nesten alltid skal ødelegge stemningen her inne med heller idiotiske innlegg... skaff deg et liv.

Jeg mener at tyskerne fokuserer på det rette når det gjelder lokale miljøbelastninger. Husk at den nye kontrollen ikke bare gjelder personbiler, men også varebiler og mindre lastebiler til distribusjon av varer i byene.

Det er ikke vesentlige avgifter på personbiler i Tyskland så evt. fremtidige avgiftsinntekter kan vi i denne sammenhengen se bort fra. I motsetning til i Norge og Danmark er motivet for tyske myndigheter ved å innføre den nye kontrollen av dieselkjøretøyer ikke økonomiske, men derimot av hensynet til det lokale miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chipping av motorer er da ikke kun et norsk fenomen. En godkjennelse fra tyske TÜV aksepteres stort sett over hele verden. Skal du ha bremseskiver, støtdempere, felger... you name it... så er det stort sett alltid godkjent av TÜV.

Seriøse trimmere har papirer på dette. Vet at i Sverige har denne diskusjonen vært oppe lenge. BSR.SE har vært en viktig bidragsyter i denne diskusjonen. Vil tro at det finnes andre seriøse tunere en bare disse rundt om i verden. i forhold til BMW vil jeg tro at Hartge, Aplina AC Shcnitzer også har papirene(TÜV) i orden siden du beholder garantien på bilen ved bruk av en av disse. Nå vet jeg ikke om disse tunerene vil falle under dette lovforslaget nettopp fordi de er TÜV godkjent.

Når det gjelder utslipp så er jeg vel enig i at å redusere så mye som mulig er en god ting. Så på en måte er det fint at EU setter grenser slik at utviklerene må jobbe for å finne løsninger, men det tror jeg det alikvel ville ha gjort, da den store forburker massen uansett ønsker biler som bruker mindre drivstoff hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvilke komponenter som viser økte utslipp ved chiptuning? En del påstår jo at drivstoff-forbruket reduseres ved ordentlig tuning. I så fall kan/burde ikke tyskerne være bekymret for økte CO_2-utslipp. Da er det heller lokalt viktige komponenter som spesielt NOx og partikler/sot det henvises til. Finnes det data på dette som inkluderer endring i driftsparametre for motorene før og etter chipping?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han stemmer frp så er det i allfall noe jeg og Just-turbodiesel er enige om!

Men nå skal dere se det ikke er lenge til vi kun får lov å drite en gang om dagen for å spare dasspapir, vann og forurense mindre. Bøndene får co2 avgift på kuene sine og vi tvinges til å kjøre Toyota Prius eller IQ, andre biler er forbudt og straffes med inndragning av førerkort.

Da skal jeg kjøpe meg en sånn: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=21150175

Med en sånn vogn kan jeg kjøre hybrid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han stemmer frp så er det i allfall noe jeg og Just-turbodiesel er enige om!

Men nå skal dere se det ikke er lenge til vi kun får lov å drite en gang om dagen for å spare dasspapir, vann og forurense mindre. Bøndene får co2 avgift på kuene sine og vi tvinges til å kjøre Toyota Prius eller IQ, andre biler er forbudt og straffes med inndragning av førerkort.

Da skal jeg kjøpe meg en sånn: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=21150175

Med en sånn vogn kan jeg kjøre hybrid!

Vi er enige om mer enn du tror, for den der er så SINNSYKT deillig om den har riktig stuk, senk og fine felger soting helt fram og annet mafiastuk gir status! Men jeg stemmer nok ikke frp, jeg stemmer Høyre, siden det er partiet for de rike og smarte :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja.. det er vel ikke værre en at fotfolket legger inn dual ECU som gateracera gjør. En liten vippe bryter, Kontroll effekt og daglig effekt. Men seriøst, Staten vil ha og trenger pengene. Hvorfor den Norske stat trenger så himla mye er jo fordi vi vil ha alle i arbeid og siden alle ansatte i NAV er garatert en minstelønn blir det jo sånn. Vi syter endel og det er sikkert grunn til noe av det. f,eks burde jo drivstoff være avgiftsfritt så lenge det ikke finnes gode nok alternativer. Når alt og alle inkludert NSB sier at NSB ikke kan levere er det vel på tide å se skriften på veggen. Men ikke med Jens og co. Der er nok de fleste her inne enige.

Litt innom CO2; statsadministrasjonen (regjering/storting) står for en enorm reisevirksomhet der endel (20-50%) med fordel kunne ha vært overført til f.eks videokonferanse, men nei da.. reduksjon gjelder ikke for de høye herrer og damer.

Litt om Statens Vegvesen/BT: jeg spurte pent om begrunnelsen til at jeg måtte ha høydejustering og lyktespylere på xenon lys.. hehe finn den norske lovteksten/forskriften den som kan, de kunne ikke. Forøvrig tror jeg snart er dagene talte for det navnet, om en stund heter de NAV..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler ikke om politisk liberalisme som Ronald Reagan eller George Bush ville ha formulert det, men om en simpel kontroll av dieselavgasser. Jeg ser ærlig talt ikke poenget med å klage over dette i all den tid det handler om avgasser som ikke dokumentert er på linje med bilprodusentenes spesifikasjoner. Vi er ikke tjent med et totalt anarki på dette området.

Egentlig er dette veldig enkelt:

Enten så er boksen, chippen og/eller programmeringen godkjent eller så er den ikke det. Poenget med kontrollen er å avsløre effektøkninger som ikke er godkjente og som derfor gjør at motoren utleder mer skadelige avgasser enn lovlig og/eller gir motoren mer effekt enn lovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler ikke om politisk liberalisme som Ronald Reagan eller George Bush ville ha formulert det, men om en simpel kontroll av dieselavgasser. Jeg ser ærlig talt ikke poenget med å klage over dette i all den tid det handler om avgasser som ikke dokumentert er på linje med bilprodusentenes spesifikasjoner. Vi er ikke tjent med et totalt anarki på dette området.

Egentlig er dette veldig enkelt:

Enten så er boksen, chippen og/eller programmeringen godkjent eller så er den ikke det. Poenget med kontrollen er å avsløre effektøkninger som ikke er godkjente og som derfor gjør at motoren utleder mer skadelige avgasser enn lovlig og/eller gir motoren mer effekt enn lovlig.

da burde jo dette også slå andre veien, hvis jeg kjøper en toyota landcruiser og den bremser 40hk mindre enn oppgitt, så burde jeg da fått igjen 1000hk per hk siden jeg har blitt lurt når det gjelder hk-antall :wink: såvidt jeg vet så er det ulovlig å oppgi noe som ikke stemmer, spesielt når det er fra forhandler man kjøper, så enten bør fabrikken/forhandleren levere tilbake pengene for de hk bilen måtte mangle i forhold til det de reklamerer for :^o vi er tjent med en anarki både på dette og på det meste annet når det gjelder bil, det er alle utenom kommunister enige om, fins ikke noe verre enn venstrefløye-folk, hva har dere fått i dere i oppveksten?! Drit i om det er godkjent eller ikke da, kommunistisk overvåkning er for gammeldags til å praktiseres i dag i Vesten bortsett fra i et tilbakestående land, det sier jo alt om vår styremekanisme når Kina ville se på vår "sosialdemokratiske" modell og kanskje inneføre noe av den i Kina,, så lenge bilen går og funker bedre så er det det viktigste, hvis det spys ut svartrøyk så er det jo nettopp enda større grunn til å kjøpe den chipen, siden den bidrar til å forsterke klimaendringer som og derfor gir bedre samvittighet, enten den er godkjent av ali reza eller tyven selv(Tüv) #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da burde jo dette også slå andre veien, hvis jeg kjøper en toyota landcruiser og den bremser 40hk mindre enn oppgitt, så burde jeg da fått igjen 1000hk per hk siden jeg har blitt lurt når det gjelder hk-antall :wink:

Det er helt forbanna sant! Det er nok mange biler som mister litt hk etterhvert som årene går..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...