Alpejohn Skrevet Juli 20, 2010 Skrevet Juli 20, 2010 Hei, Var litt usikker på om jeg skulle gidde å poste enda en tråd om dette da det finst 1000 av dem fra før. Men nå har jeg altså søkt, søkt og søkt. Funnet mange tråder men sitter fortsatt igjen og lurer på et par ting. Før jeg fikk montert sommerhjula (235/35-19" fremme, 265/30-19" bak) hadde jeg bilen på understells kontroll hos Bmw, for å finne ut om der var noe som måtte byttes før hjulstillings kontroll. Var et par ting, blant annet kasterstag foringer, et hjullager bak, begge bærekuler bak(ss-kuler? eller de som gjør at den sliter dekk på innersiden, noe den jorde så jævlig!) Og et spissingstag på eine sida bak. Alt dette ble bytta, hjulstilling tatt, alt ble godkjent innen for grensene, og det var jo svære greier tenkte jeg. Men i går kikka jeg nærmere på dekka, og nå viser det seg at den har slitt litt på førersiden, men passaskjer siden har den slitt en del (Dekka var helt nye, Nankang NS 2 foresten). Har vel 3 bar fremme, og 3,2 bak. Dette burde vel holde? Gamlingen hadde og litt problemer med slitasje på innersiden på sin 98 mod touring, med orginal dekk dim, 235 17". Men nå har det plutselig gitt seg, etter en hjulstilling. Men nå har jo jeg en god del breiere dekk en han og, og veiene rundt her er jo ikke noe å rope hurra for Men... -Skal det være slik? -Er det dekka sin feil, eller er det fortsatt noe galt med bilen? -Bør jeg ringe Bmw og klage på resultatet? -Er det noe som kan gjøres for å hindre dette? Stille vinkelen slik den skrever litt utover oppe og håpe på at det vil utligne alt sammen? Beklager og måtte lage enda en slik tråd, men føler jeg ikke har noe valg, vil helst prøve å redde dekka før det er for seint Setter pris på kloke ord Mvh Fredrik
CrZyWiz Skrevet Juli 20, 2010 Skrevet Juli 20, 2010 Hva er anbefalt luftrykk ihht. bilen? Husk, noen dekk med veldig lav profil vil ofte kunne slite MER på kantene med for mye luft, pga konstruksjonen. Helt motsatt av det man lærte fra gammelt av Så prøv å juster trykket til anbefalt for bilen.
Alpejohn Skrevet Juli 20, 2010 Forfatter Skrevet Juli 20, 2010 Hva er anbefalt luftrykk ihht. bilen?Husk, noen dekk med veldig lav profil vil ofte kunne slite MER på kantene med for mye luft, pga konstruksjonen. Helt motsatt av det man lærte fra gammelt av Så prøv å juster trykket til anbefalt for bilen. Men hvordan kan det som er anbefalt for bilen, med 235/45-17" dekk, fungere på 265/30-19" dekk? Vil ikke det her være stor forskjell? I mine øyner vil det ikke bli rett uansett da, men nå har jeg ikke peiling på lufttrykk og slikt i det hele tatt
Glema Skrevet Juli 20, 2010 Skrevet Juli 20, 2010 ER veldig interissert å få svar på spm. dine Alpejohn, siden jeg kjører med nesten samme profil som deg. Og mine slites på innersiden.
Alpejohn Skrevet Juli 20, 2010 Forfatter Skrevet Juli 20, 2010 ER veldig interissert å få svar på spm. dine Alpejohn, siden jeg kjører med nesten samme profil som deg. Og mine slites på innersiden. Ja, hadde vært veldig fint og kunne slippe dette problemet Slik det ser ut np, må jeg nåk ha nye bakdekk til neste sommer igjen, og da har jeg kjørt på disse i snart 2 måneder Men mulig jeg burde prøve å kjøre på 2.8 bar eller noe fremme og bak da? EDIT: Søkte på google, noe jeg burde tenkt på i sted, men der kom jeg over en som sa at 40 psi på 265/30-19, dvs 2,75 bar Kanskje jeg skal prøve det en stund og se
Alpejohn Skrevet August 7, 2010 Forfatter Skrevet August 7, 2010 Hei igjen, I dag, har det gått nøyaktig 2 måneder siden jeg monterte nye felger, men helt nye dekk. Har kjørt en del sef. men likavel. Et bilde av venstrehjulet: Her er det litt slitt, men fortsatt godt med spor igjen, ikke så VELDIG uventet egentlig. Et bilde av høyrehjulet: Blankslitt! Et par plasser det viser tegn til tråder også! Og det etter 2 måneder Til og begynde med, kjørte jeg på 3,2 bar, men da jeg sjekket etter jeg så at det var litt slitt, så var det lekket ut luft, og det lå på ca 2,8 bar. Har nå siste tiden kjørt på 2,7-2,8 bar. I begge bakhjula. Men likavell bare passaskjersiden som er helt utslitt Noe som da har fått meg til og tenke på hvor jeg plasserer bilen i kjørebanen. Jeg har funnet ut at jeg liker og holde med mer inn mot gulestripa, noe som vil gjøre at dekka blir liggende noe slik i veibanen: Regner med jeg ikke er alene om å plassere meg slik Er dette KUN pågrunn av at dekka er så breie? Syns dette er fryktelig merkelig Og irriterende! Må nå kjøpe et nytt dekk
todleif Skrevet August 7, 2010 Skrevet August 7, 2010 Har du papirene på hjulstillingskontrollen? Eg rekner med at du har litt negativ camber. (dekkene skrever) Eg trur ikkje dette kan justeres noke særligt på e39. Men kanskje andre kan svare på dette?
Alpejohn Skrevet August 7, 2010 Forfatter Skrevet August 7, 2010 Har du papirene på hjulstillingskontrollen?Eg rekner med at du har litt negativ camber. (dekkene skrever) Eg trur ikkje dette kan justeres noke særligt på e39. Men kanskje andre kan svare på dette? Fikk målebrev ja, og alt var innenfor Eneste noe styr fremme, som de måtte korrigere med noe annet, men dette var helt vanlig og ble gjort slik på alle nye biler. Men virker steike rart dette her EDIT: Hvilket hjul drar bilen mest på? Altså, hvilket hjul er det som spinner først for og si det slik? Kan det ha noe og si at det er høyre hjulet som drar mest og at dette vil skape mer slitasje?
raytech76 Skrevet August 9, 2010 Skrevet August 9, 2010 Hadde akkurat samme problem. Slet ut både foran og bak på en sesong. Etter en del runder hos "dekkeksperter" kjører jeg nå med 48psi foran og 50psi bak. Fungerer meget bra og har ikke merket noe spesiel skjevslitasje etter 5000km.
Alpejohn Skrevet August 9, 2010 Forfatter Skrevet August 9, 2010 Hadde akkurat samme problem. Slet ut både foran og bak på en sesong. Etter en del runder hos "dekkeksperter" kjører jeg nå med 48psi foran og 50psi bak. Fungerer meget bra og har ikke merket noe spesiel skjevslitasje etter 5000km. Har du samme dimmensjon som meg eller? Jeg fylte 3,2 med en gang jeg hadde på hjula, men over litt tid så har det tydeligvis lekket ut en del, så tror jeg har kjørt en stund på ca 2.8 bar.. Venstrehjulet forran har fått et merkelig mønster på innersiden, har blitt litt slitt i "bølger".. Går mot en topp for hvert spor liksom.. Ser veldig merkelig ut. Skal prøve å ta et bilde i morgen Sliter mye høgre dekket jeg også! :S Du og samme dimmensjon eller? Jeg ser og at dekket har blitt en god del slitt på midten også, er bare et par mm. igjen ned til slitemerket Så jeg lurer på om mye gassing og slikt kan spille en liten birolle, er jo bra drag i kjærra, så det forundrer jo meg ikke så veldig mye Men den kanten kan jeg ikke helt forstå Og andre sida viser det at det er litt slitt, men der er jo fortsatt mye spor igjen på kanten Jeg tror jeg blir og kjøpe et nytt bakdekk nå, og så prøve og holde konstant over 3 bar, og ikke la det synke noe mer under og se hva som skjer
*MrB* Skrevet August 10, 2010 Skrevet August 10, 2010 Det der var da en ekstrem slitasje. Jeg kjører på 265/35-18" bakhjul og Bilstein Sprint/Eibach senking. Jeg er ikke i nærheten av slik slitasje som dine bilder viser. Mine sommerhjul er nå kjørt ca 15-18000km, og jeg ser at det er mindre mønster innerst på begge sider, men slitasjen er lik på begge bakhjul, og forskjellen mellom inner- og ytterside av dekk er ikke veldig stor. Det er fortsatt noen km igjen av de dekkene. Jeg vil si at noe ikke stemmer hos deg. Feil hjulstilling? feil lufttrykk? Dårlige foringer? kjørestil? Ikke vet jeg, ser jo ut som du har vært innom alle de teoriene allerede. Men veiene kan det i hvertfall ikke være. Bilen min går på vestlandsveier, og dårligere veier finnes ikke.
Alpejohn Skrevet August 10, 2010 Forfatter Skrevet August 10, 2010 Det der var da en ekstrem slitasje. Jeg kjører på 265/35-18" bakhjul og Bilstein Sprint/Eibach senking. Jeg er ikke i nærheten av slik slitasje som dine bilder viser. Mine sommerhjul er nå kjørt ca 15-18000km, og jeg ser at det er mindre mønster innerst på begge sider, men slitasjen er lik på begge bakhjul, og forskjellen mellom inner- og ytterside av dekk er ikke veldig stor. Det er fortsatt noen km igjen av de dekkene. Jeg vil si at noe ikke stemmer hos deg. Feil hjulstilling? feil lufttrykk? Dårlige foringer? kjørestil? Ikke vet jeg, ser jo ut som du har vært innom alle de teoriene allerede. Men veiene kan det i hvertfall ikke være. Bilen min går på vestlandsveier, og dårligere veier finnes ikke. Helt enig Er et eller annet som ikke stemmer... Ringte Bmw og fortalte om sitvasjonen, og han var i tvil helt til han spurte om dekk dim, og da var det bla bla, en kollega som kjører på samme dim, har og problemer med slitasje, og at det var veinen osv.. Her er et bilde av målebrevet for bakakselen: Alt er jo innafor, så forstår ikke helt dette her
Odd-M Skrevet August 10, 2010 Skrevet August 10, 2010 Jeg har akkurat samme erfaring, større slitasje på høyre enn venstre. Min erfaring med dekk på E39 er at jo lavere profil man har, jo mer slites bakdekkene. Jeg har ikke prøvd 19", men selv 235/40-18 slites raskt. Med 205/65-15 vinterdekk var slitasjen neglisjerbar, selv med ganske store avvik på hjulvinkler. Dette skyldes ganske enkelt at dekksiden gir mer etter og gir et jevnere trykk på dekkbanen enn hva ekstreme lavprofildekk vil gjøre. Hvis man kjører på dekkdimensjoner som ikke engang var på markedet da bilen var produsert så er det kanskje mulig at vinklene rett og slett ikke er egnet til formålet? Bærekulen nede i spindelen er svært utsatt for slitasje og vil gi mer negativ camber med en gang den har litt slakk, i tillegg til endret caster og spissing. Det utgjør fort stor slitasje på dekk. En merkelig ting jeg har lagt merke til er at min E39 touring med standard understell skal ha litt mer cambervinkel på høyre side enn venstre side. Snodig...?!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå