Gå til innhold

Idioter på vinterføre

Hansh
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg skal kjøre E46'n til vinterlagring på lørdag og den står på sommerhjul. Det er meldt plussgrader i helgen så håper veiene blir gode nok til å kjøre på. Kjedelig å sette på vinterhjul kun for å kjøre en kort tur og bytte tilbake igjen.

Er det ikke bedre å lagre den på vinterhjula? Har blitt fortalt at dekka siger når dem står lenge på bil stille...

Om det stemmer er en annen sak.. hehe.

Jeg må ha nye sommerdekk til våren uansett :) Alternativet er å sette den på bukker, noe som er en billig løsning egentlig :) Vinterhjulene står allerede på E36'n så det blir på en måte 3 hjulskift om jeg må flytte de over på E46'n :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke påstå at de er idioter generelt sett, men i dag morges var de absolutt det.

Selv klarte jeg heldigvis å ta et bedre valg til tross for både arv og miljø!

:wink:

Tok du bildet selv mens du kjørte? :?

-I gangfart ja. Såpass sjanser tar jeg! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reportasje i VG nå http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10025579

Øøøøy trafikken står still fordi folk kjører rundt med sommerdekk tross minusgrader ute og meldt snø..

Hehe.. Tenkte på og linke den der selv :). Det er ganske fasinerende, at dette er overskriftene i avisen den første måneden med snø her til lands.

Nå er forsåvidt jeg en av dem som ikke har langt om enda.. Men så står min E34 fortsatt i garasjen på bukker, så den sklir nok ikke av veien :). Ikke noe snø her enda heller :(. Gleder meg til denna snøen kommer til Elverum :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes hele greia er litt på trynet egentlig... hvorfor må folk ut og herje i rushtrafikk på sommerdekk når det snør? Kjørte selv hjem fra jobb på Sotra, gjennom nesten hele Bergen på ærend og ned til Os i sør, helt uten problemer. Eneste problemene var kø og folk som ikke hadde en dritt å gjøre på veien med sommerdekk, ikke føret. Må ha kjørt forbi minst 20-25 biler på den turen som sto i grøften/på busstopp osv... fra tidlig morgen til ettermiddag.

La om til skikkelige piggdekk onsdag formiddag mens solen tittet fram, blandt annet med noen spydige kommentarer fra en japseblekk og sommerdekk glad nabo. Han lurte på om bmw'n min var så dårlig på slaps og våte veier at jeg måtte sko den så voldsomt. Informerte han om at min feilfrie hiroshima traktor(pajero'n) total havarerte rett før årets vinter, akkurat som i fjor og at min trofaste bmw nok en gang måtte trå til som vinterbil. Virket som jeg var idioten, helt til i ettermiddag når min bil står trygt i innkjørselen og han kom et par timer for sent hjem, uten bil. Den som ler sist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt håp er at de som ikke har lagt om på østlandsområdet nå virkelig tar hintet og bytter. Hørte 50% i Oslo fortsatt kjørte på sommerhjul.

Siden det nå snør på alle kanter av østlandet så må det vel virkelig være lov til å tenke så langt at man bytter, men har jeg troa?????? NEI.. blir vel kaos og tull i år igjen, selv om folk har fått advarsler i lang tid om at snøen skal komme. Forbanna idioter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme skjer hvert eneste år... De 2 årene jeg bodde i Bergen la jeg særlig merke til at hele byen stoppet opp så fort det la seg litt hvitt på bakken. Virker som billistene der er ganske likeglade med å sko bilen etter føre. Også sett at veldig mange kjører med utslitte piggfrie dekk sommern gjennom, sikkert i god tro om at dekkene holder hele vinteren. Er jo tross at "helårsdekk". Ikke rart biler sklir av veien...

Bare kom på skrive det etter å ha lest Snusfenrik sitt innlegg. Vestlendinger på snøføre og "helårsdekk" med tanken om at det aldri er vinter i Bergen er ingen god kombinasjon. Rart folk aldri lærer I fjor vinter var det virkelig mye snø der, artig og se hvor utrolig sent trafikken gikk da. Må innrømme at jeg virkelig koste meg da jeg i den perioden eide en Quattro-bil Nokian piggdekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok helt rett Benger, utrolig mange her som sverger til "helårsdekk" og ikke minst piggfri(som nesten er det samme egentlig)... for ikke å snakke om de som kjører sommerdekk til den bitre slutt / grøftekant.. piggfri er for såvidt greit på vanlig vinterføre når dekkene ikke er utslitt, harde og gamle.. men når isholken kommer, som den ofte gjør her med skiftende vær, så er helvete løs. Når det er sagt, så hadde jeg sikkert kjørt piggfri om vi hadde skikkelig vinter her og, type masse snø og 20 blå.

Midt i Bergen på dagtid går det jo greit, men alle andre plasser går det jo lukt til helvete ved første tegn til hvitt på bakken. Og at flere av veiene der trafikken er verst blir helt blankpolert med for høy andel piggfritt/sommerdekk er en annen ting, glad jeg har piggene på sånne dager.

Har hatt turer med slike mud and snow dekk(helårsdekk), samt nærmest avpiggede piggdekk med pajeroen... men det gav jeg opp da jeg liker å stoppe på strekk noe kortere enn en flystripe.

Og at folk er trege til å få på vinterdekk, om det måtte være pigg eller piggfri, det er nesten en underdrivelse!

Var lange køer hos alle dekksjappene her hvor jeg bor i går, da jeg var med lille søss for å skaffe hun vinterdekk(utrolig nok kastet de gamle, med felg, uten å kjøpe nye)... preiket med en del folk der jeg sto parkert ved siden av køen med piggdekk... var mange rare unnskyldninger folk hadde.. ble helt rystet! For gale når folk må stå i grøften og snøen må lave ned før dem stiller seg i kø for å fikse vinterdekk...

Helt greit at folk er treig, men gjør nå som han fornuftige karen over her og ta bussen/sitt på med noen andre... ikke vær en fare for deg selv og andre med sommerdekk.. så slipper vi at bergensområdet ser ut som en krigssone allerede på formiddagen.

Sorry å måtte si det til mitt eget "folk", men skjerpings!!

Og dette fra en vestlending, type utflyttet bergenser i en av nabokommunene.. meg! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok helt rett Benger, utrolig mange her som sverger til "helårsdekk" og ikke minst piggfri(som nesten er det samme egentlig)... for ikke å snakke om de som kjører sommerdekk til den bitre slutt / grøftekant.. piggfri er for såvidt greit på vanlig vinterføre når dekkene ikke er utslitt, harde og gamle.. men når isholken kommer, som den ofte gjør her med skiftende vær, så er helvete løs. Når det er sagt, så hadde jeg sikkert kjørt piggfri om vi hadde skikkelig vinter her og, type masse snø og 20 blå.

Midt i Bergen på dagtid går det jo greit, men alle andre plasser går det jo lukt til helvete ved første tegn til hvitt på bakken. Og at flere av veiene der trafikken er verst blir helt blankpolert med for høy andel piggfritt/sommerdekk er en annen ting, glad jeg har piggene på sånne dager.

Har hatt turer med slike mud and snow dekk(helårsdekk), samt nærmest avpiggede piggdekk med pajeroen... men det gav jeg opp da jeg liker å stoppe på strekk noe kortere enn en flystripe.

Og at folk er trege til å få på vinterdekk, om det måtte være pigg eller piggfri, det er nesten en underdrivelse!

Var lange køer hos alle dekksjappene her hvor jeg bor i går, da jeg var med lille søss for å skaffe hun vinterdekk(utrolig nok kastet de gamle, med felg, uten å kjøpe nye)... preiket med en del folk der jeg sto parkert ved siden av køen med piggdekk... var mange rare unnskyldninger folk hadde.. ble helt rystet! For gale når folk må stå i grøften og snøen må lave ned før dem stiller seg i kø for å fikse vinterdekk...

Helt greit at folk er treig, men gjør nå som han fornuftige karen over her og ta bussen/sitt på med noen andre... ikke vær en fare for deg selv og andre med sommerdekk.. så slipper vi at bergensområdet ser ut som en krigssone allerede på formiddagen.

Sorry å måtte si det til mitt eget "folk", men skjerpings!!

Og dette fra en vestlending, type utflyttet bergenser i en av nabokommunene.. meg! :wink:

Trafikk er rett og slett ikke den generelle bergensers paradagren, så det er bare å si det!

Synes selv det greit å kjøre på (ferske og gode) piggfrie dekk, men hvis du fortsatt kjører Fanafjellet til og fra jobb kan jeg forstå at piggdekk foretrekkes, spesielt etter gjerdeopplevelsen i bunnen av bakken.

For øvrig er min far sin bil nå levert til dekkskift hos Jæger og han satt på med meg til jobb i dag. Og ja, jeg mobber fortsatt! :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...