Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

On 16.7.2016 at 1.32, BrilleBjørn skrev:

@gullsakar Det er ikke lekkasje fra sugesiden av turboen du har fått da? Det er vel likt på M47 og M57, at oljedampen fra veivhusventilasjon går inn på sugesiden av turbo? (Forøvrig en fantastisk god løsning...) Hadde dårlig pakning der på min M47 når jeg kjøpte den, dette viste seg på samme måte som du beskriver. Ville prøvd å tatt av "røret" som går fra MAF til turbo, og tatt en sjekk av pakningen/gummiforingen som ligger mot turbo. Mulig du er heldig og det er her problemet ligger.

Ellers er det jo mulig at det er lekkasje fra enten oljetilførsel eller oljeretur, kan jo også være at lagrene i turbo har begynt å sleppe gjennom olje, men ville sjekket de andre tingene først. Vask turboen så godt du klarer for å lettere lokalisere kilden til oljen. 

Mvh

Bjørn 

da kikket jeg litt oppi motorrom og det kunne se ut som det var svetting fra slange nr 6 på bildet. der hvor tempsensoren er koblet på. var også oljesøl på slangen nr4 inn på turbo men det kan jo være fra slangen nr6 siden den ligger rett over der. kan løsningen være å bestille ny slange nr6 og evt o-ring på sensor? kan jo slenge med pakningen inn på turbo også. det kan jo ikke skade hvertfall.. noen tanker? jeg tenker litt : hvorfor lekker/svetter den der? noe med veivhusventilasjonen og gjøre. mener filteret ikke veldig dårlig hvertfall..

IMG_4978.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som har vert borti m57d30 som plutselig har mistet ladetrykk ? hører ingen lekasje å kommer ikke opp noen motorlampe. har hørt ofte at luftmengdemåler er en synder på disse, men har blitt fortalt av bilselger at denne er målt og sjekket :-s 

Endret av stig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har vært borti lekkasje på røret inn på dysene på CR motorene? M57d30 i mitt tilfelle.

Er fuktig rundt der røret er skrudd på dysa og nedover. Ligger litt diesel rundt der også.

Kan selve dysa lekke utvendig? Jeg mistenker at det er røret inn på dysa.. Må nesten bare skru det av og bytte tenker jeg. 

Oppdaget en annen merkelig ting mens jeg inspiserte i sta.. Når jeg tar på røret til dysene så kiler det litt i fingeren, og jeg hører noe som sikkert er opning av dysen når motor går. Men når jeg tar på røret til dysa det lekker på, så er det mye mer lyd samt jeg kjenner det mye mer i fingeren.. Kan det være et tegn på dårlig dyse? 

 

Fant ut at når jeg satte lommelykta mi med bakenden ned på røra så blir lyden forsterka, og den er ganske lik helt til dysa som lekker. Der er den mye høyere.. Noe logikk i dette? Hehe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistenker det samme på min M57D25, dysene skal nå byttes, men det ser ut som at svettingen kommer fra rørene som går fra CR.

Jeg har faktisk skrudd mye på sånne koblinger på jobb og disse tetter med en ferrul. Ferrulen er den trekantede kjeglen som går rundt røret. Disse tåler å bli skrudd av og på en del ganger, men med en gang du trekker til for mye (som veldig mange gjør) så blir disse rimelig flatklemt. Da tetter de ikke lenger og enda du skulle stramme godt til så er det stor sannsynlighet for at det lekker. Prisen fra GS og andre butikker er på 300 kr per rør, noe som er litt drøyt etter min mening. Vurderer å kjøpe løsrør som tåler trykket og ferruler og bøye til selv. Muttere kan gjenbrukes så lenge gjengene er hele.

Så hvis ferrulen ser fortsatt ut som en kjegle bør den være grei, ser den mer ut som et telt er den nok ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Har fått diesel lekkasje under bilen, og lokalisert det til rusta rør etter denne fordelings stammen. 

Dette er vel et retur rør, og dermed ikke så mye trykk på? 

Lurte nemmelig på og sage av røret litt lenger frem der det er fint, og sette inn en litt lenger slangebit. Men da er det jo ikke "flens" på røret lenger og slangen kan gli av. Om det er mye trykk.. 

 

Burde ikke det gå fint? :)

IMAG0149.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bah nå er jeg lei, min 2001 530D starter ikke enda. stått et år og begynt skikkelig feilsøking de siste dagene.
diagnose indikerer ikke på noe galt...
men! vi prøvde og sjekke alle glødepluggene, disse funker gløder som de skal :)
så tenkte og prøve ut gløde releet til en kompis da dette fungerer på hans bil (merk: samme motor)
men den starter fortsatt ikke.

bilen kjinner som bare det men vil ikke starte.
prøvde på lørdag og starte bilen på lørdag, fikk start med startgass. og da fikk vi opp en shadowfeil på railpressure sensor.
men den forsvinner når bilen går. så kan det være så enkelt som at det er den?
bilen får diesel også..

 

hvis noen har noen form for ide hva som kan være gærnt hyl ut.

den gikk foresten helt normalt når vi fikk start på bilen.

 

kjenner jeg begynner å bli skikkelig lei nå altså :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 24.7.2016 at 14.10, Alpejohn skrev:

Hei, 

Har fått diesel lekkasje under bilen, og lokalisert det til rusta rør etter denne fordelings stammen. 

Dette er vel et retur rør, og dermed ikke så mye trykk på? 

Lurte nemmelig på og sage av røret litt lenger frem der det er fint, og sette inn en litt lenger slangebit. Men da er det jo ikke "flens" på røret lenger og slangen kan gli av. Om det er mye trykk.. 

 

Burde ikke det gå fint? :)

IMAG0149.jpg

@Djwik har gjort dette med min gamle,  nå hans 525d, aldri hatt noe problemer med det! Rørene var rusta i oppløsning og ble vel skjøta på med slanger mener jeg å huske ;)

@Freakshow er litt uheldig med bilen sin :( Har sett uttrykket i fjeset da han fikk start, og det var mye glede der! Derimot ikke så mye i dag da det ikke hjalp å bytte glødereleet. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Alpejohn skrev:

@Shattered, fikk orden på saken! Fikk ei kobling av en kompis som man strammer på, og med slangenippel i andre enden, så blei steike bra! :)

@Freakshow, har du sjekka Rail trykk og matetrykk? :) Når du kinner og når den går.. :)

nei det har jeg vel ikke, får jeg sjekket dette med bmw scanner? i såfall hvordan gjør jeg dette? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...