Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

http://applications.castrol.com/oilselector/no_no/c/search?vehicleType=biler&manufacturer=bmw&model=3-serien-e46-(1998-2006) 

Ellers ligger det også på etk på gsbildeler. eller koed. legg inn regnr og du vil finne den under girkasse. :-) Regner med at du har manuell siden du ikke har skrevet 320da.  https://www.gsbildeler.no/nettbutikk/bmw_3_serie-e46-sedan-320dm47/etk_delekatalog-gir_manuell Mtf lt2 på gearkasse  

og https://www.gsbildeler.no/nettbutikk/bmw_3_serie-e46-sedan-320dm47/etk_delekatalog-bakaksel-33_1184 BMW Synthetik OSP 75W-90 (1L) på diff bak. Men er letter og skriv inn regnr og sjekke dette slev. Da kommer riktig gearkasse og diff opp. Da dette er knyttet opp mot chassinr. 

Endret av Sand1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kraakevik skrev:

Heisann, noken som veit ka olja som blir brukt på girkase og diffrensial på ein BMW 320d 2000 modell?

Står en lapp på girkassa de om hvilke olje som skal på den. Gul eller orange farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 26.7.2016 at 19.39, Freakshow skrev:

bah nå er jeg lei, min 2001 530D starter ikke enda. stått et år og begynt skikkelig feilsøking de siste dagene.
diagnose indikerer ikke på noe galt...
men! vi prøvde og sjekke alle glødepluggene, disse funker gløder som de skal :)
så tenkte og prøve ut gløde releet til en kompis da dette fungerer på hans bil (merk: samme motor)
men den starter fortsatt ikke.

bilen kjinner som bare det men vil ikke starte.
prøvde på lørdag og starte bilen på lørdag, fikk start med startgass. og da fikk vi opp en shadowfeil på railpressure sensor.
men den forsvinner når bilen går. så kan det være så enkelt som at det er den?
bilen får diesel også..

 

hvis noen har noen form for ide hva som kan være gærnt hyl ut.

den gikk foresten helt normalt når vi fikk start på bilen.

 

kjenner jeg begynner å bli skikkelig lei nå altså :(

Heisann, 

Vet ikke om du har kikket lang tilbake i tråden hvor jeg beskriver et tilsvarende problem med en M57D25,  men jeg kan gi deg noen tips som kanskje kan sjekkes ut.

Selvfølgelig hadde INPA vært kjekt å ha i ditt tilfelle, men man får klare seg med det man har.

- Har du sjekket at du ikke har en eller flere dyser som lekker for mye tilbake i returen?

- Trykkregulator bakpå høytrykkspumpa ("DRV-ventil") kan også ryke (ødelagte o-ringer). Dette var problemet hos meg.

- Matetrykk; pumpe under bilen, dieselfilter

- I verste fall; høytrykkspumpe

For alt jeg vet så kan det hende du har sjekket dette allerede, men da har jeg uansett nevnt det :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Bayerfun skrev:

Heisann, 

Vet ikke om du har kikket lang tilbake i tråden hvor jeg beskriver et tilsvarende problem med en M57D25,  men jeg kan gi deg noen tips som kanskje kan sjekkes ut.

Selvfølgelig hadde INPA vært kjekt å ha i ditt tilfelle, men man får klare seg med det man har.

- Har du sjekket at du ikke har en eller flere dyser som lekker for mye tilbake i returen?

- Trykkregulator bakpå høytrykkspumpa ("DRV-ventil") kan også ryke (ødelagte o-ringer). Dette var problemet hos meg.

- Matetrykk; pumpe under bilen, dieselfilter

- I verste fall; høytrykkspumpe

For alt jeg vet så kan det hende du har sjekket dette allerede, men da har jeg uansett nevnt det :)

 

blir forhåpentligvis litt mer feilsøking denne uka :) skal få sjekket disse tingene :) takk for hjelpen hvertfall ^^

men har jo feil på sensoren til rail. når jeg starter eller prøver og starte bilen. men går i shadow når jeg skrur av tenninga.
så kan jo faktisk bare være denne :) men koster jo 3k bare for sensoren så ikke veldig lyst til å bytte den ut hvis det ikke er den >.<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en brukt rail med sensor på Ebay for noen hundrelapper.

Gjorde det selv for et par år siden for å kunne bytte mellom steg 2+ og steg 4 enkelt. Synes det er noe herk å bytte sensor uten å ta railen av pga noe smådeler som skal inn inn i rail før sensor. Synes det er enklere å bytte hele railen for å slippe å røre sensor men det er sikkert bare meg da :)

 

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xrail+m57d30.TRS0&_nkw=rail+m57d30&_sacat=0

 

 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TRF-Racing
Hva var prisen på den oppgraderte turboen din nå igjen? Fant ikke noe pris hos quickfix.

Tror turboen min har begynt på sitt siste vers, da den begynte og lage mye mer blåselyder samt en ulelyd som følger turtallet på den. Den har jo sansyneligvis gått 306 000 km, så må vel kunne si meg fornøyd med det. :)

Men er det noe hensikt og eventuelt montere en oppgradert en, uten å chippe?
Man får vel ikke utnyttet den uten at programvaren er tilpasset?


Må se hva jeg har råd til, sansyneligvis blir det nok orginal turbo. :?

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt med stor turbo og originale faceliftdyser en periode med steg 2+ software. Det funka bra det. 270-280hk.

Den gir så mye luft at det var 100% røykfritt.  

Men jeg vil tro du må ha downpipe og større IC samtidig.  

Hvordan den vil oppleves med original software vet jeg ikke, store turboer krever jo naturlig nok mer eksos enn mindre turboer for å våkne og om du har nok eksos med original software må nesten TRF svare på. Skal du ha mer eksos så må du også mate på mer diesel for alt henger sammen med alt her :)

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding @Hpi:)

Skulle gjerne hatt en større, men koster nok mer en jeg burde ta meg råd til, så har bestilt en orginal.
Blir hvertfall godt å vite at turboen er i god stand. :)

Lurte litt på og ta av toppdekselet også, for og bytte pakninga der, samt det blir enda mer oversiktlig på turboen.
Er det mye styr og plukke det av? Vet man må ut med dysene, ellers er det vel stort sett bare skruer som holder det på plass? :)

Og da er det vel også på sin plass og bytte tetninger på dysene.. Vis jeg får ut dysene da.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er inne på demontering, jeg har pratet litt med TRF direkte, men kan ta det opp her også ettersom jeg ikke har kommet meg noe særlig lenger, kanskje noen andre har noen tips:

Holder på å bytte dyser og har to kobberskiver (de som er mellom dyse og topp, M57) som sitter som sveiset fast til toppen. Prøvd litt forskjellig:
-verktøy som utvider seg, det får ikke tak når skivene sitter såpass fast. Settes det for langt ned drar det i toppen, setter jeg det høyere så glipper det. Om jeg plasserer en løs skive i bunnen av et dysehull fungerer verktøyet helt OK.
-banke litt på skiven med skrutrekker/diverse for å få den løs
-dæsj med WD40 langs kantene, prøvd å skrape litt rundt kantene på skiven med et spisst verktøy. Rengjort der nede.
-prøvd å trykke et "for stort" flatjern ned i hullet (slik at det setter seg fast) og vri litt, men flatjernet holder på å glippe på kobberet før skiva vris.
-prøvd å dra fra innsiden av skiva/ringen med spissen på det verktøyet jeg renset med

Har ikke hatt akutt behov for å få fikset bilen, men begynner å bli lei at den står. Hva er valgene mine egentlig? Skivene er ikke helt ødelagt, bare litt mot midten der jeg har prøvd å få dem løs, men det er jo i anleggsflata de tetter. Er det et alternativ å frese såvidt på dem og gjenbruke? Frese dem helt ut mens man prøver å støvsuge ut så mye man klarer samtidig? Kløyve i to med noe spisst? Risikerer da å lage spor i toppen og at det kommer aldri til å bli tett.

Dysene som satt i de to hullene satt forresten godt, hadde litt korrosjon på sidene, måtte banke ut med dysehammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...