Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

39 minutter siden, wSax skrev:

Sitter disse termostatene typisk på varmeveksleren til automatolja? Sliter med å finne en tredje termostat i ETK. 

sitter i varmeveksler ja. der slangen går inn på fremsida på del ''1''

image.png.e8b80bd8cd6aa85e7be493273a82feff.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klemte sammen kjølevannsslangen som går inn på varmeveksleren med en tang, og kjørte en tur i går. Temperaturen steg forholdsvis raskt opp til 88 grader, og holdt seg der. I utforbakker sank temperaturen til 85 grader. Konkluderte med at termostaten på oljekjøleren er gåen, så jeg tok vekk tangen, før jeg kjørte videre. Temperaturen holdt seg fortsatt stabilt på 88 grader. 

Fulgte med på temperaturen i dag tidlig. Ved kald motor hadde kjølevannet en temperatur på 25 grader, og etter hvert stabiliserte det seg på 88 grader. Høres det ut som kjølesystemet fungerer som normalt, og vil regen av DPF kunne aktiveres ved disse temperaturene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, wSax skrev:

Klemte sammen kjølevannsslangen som går inn på varmeveksleren med en tang, og kjørte en tur i går. Temperaturen steg forholdsvis raskt opp til 88 grader, og holdt seg der. I utforbakker sank temperaturen til 85 grader. Konkluderte med at termostaten på oljekjøleren er gåen, så jeg tok vekk tangen, før jeg kjørte videre. Temperaturen holdt seg fortsatt stabilt på 88 grader. 

Fulgte med på temperaturen i dag tidlig. Ved kald motor hadde kjølevannet en temperatur på 25 grader, og etter hvert stabiliserte det seg på 88 grader. Høres det ut som kjølesystemet fungerer som normalt, og vil regen av DPF kunne aktiveres ved disse temperaturene? 

Pussig at du fikk 88 grader etter testen, da du ikke fikk det før. Men ja, det høres rett ut. 88 grader er åpningstemperatur for termostat. Det kreves minimum 75 grader før regen kan starte bla. Så regen skal kjøre, om det ikke finnes andre problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Geir Anders skrev:

Hva tenker folk om småkjøring på nyere diesel, dvs B47.
Har ca 6 km til jobb, en vei. Jeg vil si 70% av kjøringen min skjer frem og tilbake der.
Går det ok om man feks tar seg ei lita tur på E18 èn gang i uke og får blåst rent?

Jeg vil tro det går, spesielt på sommeren samt deler av høst og vår. Men det er ingen drømmesituasjon for en diesel.
Dog så er det absolutt et punkt å tenke på mht diesel og regen av DPF.
Men det ovenfor forutsetter at du tar den ut på lengre turer i de resterende 30% av tiden.

Om jeg tar meg selv som eksempel, så når bilen går turer over ca 10km så starter den regen, så fort den er varm nok, om det er behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Otis skrev:

Jeg vil tro det går, spesielt på sommeren samt deler av høst og vår. Men det er ingen drømmesituasjon for en diesel.
Dog så er det absolutt et punkt å tenke på mht diesel og regen av DPF.
Men det ovenfor forutsetter at du tar den ut på lengre turer i de resterende 30% av tiden.

Om jeg tar meg selv som eksempel, så når bilen går turer over ca 10km så starter den regen, så fort den er varm nok, om det er behov.

En idè kan jo være å la TRF fjerne DPF også. Er det noen bakdeler? Er helt grønn på diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, E.C. skrev:

Du har bruksmønsteret (avstandsmessig) til en elbil eller hybrid. Blir litt bakvendt å kjøpe diesel for å enten måtte kjøre ukentlig vedlikeholdstur og/eller fjerne dpf/egr for at bilen ikke skal kokse seg tett i løpet av ett år.

Ser den! veldig logisk. Har hatt N47 før, uten problemer og samme bruksmønster.
Derav nevnte jeg B47 spesifikt, dersom noe er annerledes
Dette har litt med utstyr/tilstand/pris/tilgjengelighet å gjøre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For motoren sin del er det ingen fordel med DPF. Men den er der jo for ein anna grunn.

Eg har mykje bruksmønsteret til en elbil, har 1.6km til jobb.. MEN eg har ein gammal bil, som er kjøpt og betalt og den er så god at eg har overhodet ingen planar om å bytte den ut. B47 motor.

Har nokre lenger turar med jamne mellomrom, alt frå eit par mil til 1000km på ein dag. Og det å kunne fylle tanken og nesten uten anstrengelse køyre 1300km uten å tenke på å fylle eller lade sette eg stor pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Otis skrev:

Pussig at du fikk 88 grader etter testen, da du ikke fikk det før. Men ja, det høres rett ut. 88 grader er åpningstemperatur for termostat. Det kreves minimum 75 grader før regen kan starte bla. Så regen skal kjøre, om det ikke finnes andre problemer.

Ja, jeg synes også dette er veldig rart. Skal følge med på temperaturen fremover. 
 

Jeg skal lese av feilkoder en av de nærmeste dagene. Dersom det ikke ligger relevante feilkoder inne, vil bilen starte regenerering så fort alle parametere er innenfor kravene for å starte regenerering? Eller bør jeg etterspørre en tvungen regenerering? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@wSax Regen vil starte av seg selv, såfremt det ikke ligger inne noen feilkoder som blokkerer dette. Regen starter når det er behov. Men om man har kjørt lenge med DPF problemer/tett DPF, så kan man måtte forsøke å kjøre tvungen regen mange ganger, før det lykkes helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...