Gå til innhold

BMW dieselmotorer

TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Har en e39 520d som jeg for en liten stund siden skiftet LMM på.. Da gikk bilen bra en liten stund. Såg at pakningen var dårlig når jeg skiftet LMM men hadde desverre ikke ny.. Nå går bilen akkurat som at LMM er gåen igjen.. Nøkker voldsomt, dog kun på lave turtall.. Får jeg girt ned i 3 gir og kommer over 3000 virker det som den drager reint etter det. Kan dette vere pakningen til LMM? Har bare blitt verre og verre. Feilsøkte men fikk ikke opp noe med denne vertfall.

Mistenker også at det kan ha vert etter at jeg blendet Egr og skiftet glødeplugger. Var ivertfall ikke lenge etter det den begynte og plutselig miste effekt ofterere og oftere. Ene skruen til EGR knakk, kan det vere den som er problemet? at det ikke er tett nok så den suger inn luft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan skjønne at folk ikke leser 118 sider. Jeg blir dog fremdeles like irritert når folk ikke leser første side, og stiller de samme spørsmålene (som er beskrevet på første side), side opp og side ned her.

edit:

Om det skulle være noe tvil så snakker jeg altså om lmm problematikken, som har blitt tatt opp flere ganger her og på forumet, på pm, og på mail til meg de siste dagene. NEI, du får normalt ikke feilkode når lmm er gåen. Å lese feilminnet er ikke det samme som å feilsøke. Og den eneste måten å vite dette med sikkerhet på er å "måle" lmm. Enten på gamlemåten, eller oppimot "målverdier".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres litt ut som når jeg hadde av innsuget og ikke fikk på pakkningene på innsugget ordentlig igjen. samme motoren. den blåste ut trykket på en måte. dro fint etter 3 tusen den og.

takker for bra svar! Må vel sjekke dette da:) men skal sies at bilen gjekk skjikkelig en liten periode, så har det blitt verre og verre, så litt rart det kan vere pakning da? Kan det vere skruen som mangler på Egr? Evt. pakningen som var dårlig på LMM?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei hei, har leitet en god del på forumet å nettet generelt men klare ikke heilt å finne svar, har en 1997 525tds med søkk lekk diesel pumpe (bosch vp37), hadde ikke lyst å bruke alt for mye penger på å få pumpa overhalt så valgene eg står med er:

1. kjøpe brukt pumpe, å risikere att jeg har samme problem etter kort tid.

2. prøve og overhale den selv.

noen som har gjort dette før å kan si om eg bare skall la det vere med en gang, fant greie forklaringer på nett på hvordann dette skall gjøres å det ser forøvrig greit ut, men klarte ikke å finne om d var noe kalibrering på pumpa anna enn justering av tomgang.

ingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

ser folk har prøvd å ringe meg, mail, pm osv de siste dagene. Jeg er i usa ifm noen møter, og har derfor liten mulighet til å svare på spørsmål på telefon. Send konkrete henvendelser på mail, så skal jeg prøve å få svart så fort som mulig.

-TRF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen?

Altså om pumpen lekker mellom lokket og selve pumpehuset går det ann å bytte pakningen der, helt vanlig o-ring type gummi pakning. Liten utfordring er at ved å flytte lokket frem eller tilbake flytter du direkte på mengde justeringen av dieselen....Dvs i verste tilfelle etter du har skrudd den sammen igjen vil mengde muffen være flyttet såpass langt at motoren ruser seg opp. Man kan justere mengden eller få den tilbake til orginal tomgang ved å flytte på lokket. Kan flytte den 0.x millimeter frem og tilbake, så er veldig ømfintlig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har en e39 530dat i fra 2001 gått 303000km.(knapt innkjørt) Har i den senere tid opplevd litt rare ting. 

begynte med at det ble en veldig rar lyd i turbo, fant ut etterhvert at det var slått ett lite skall av eksosvifta.

regnet med at det ikke var noe å bry seg om. har kjørt lenge med dette nå. fant ut at jeg skal bytte turbo, den nye turoen virket ikke idet heletatt pga noe som hang inne i turbo.. satt tilbake den gamle turbo. alt ok. fikk ny turbo, det samme med den, flyttet over noen av delene fra den gamle turbo til den nye så det ikke hang innvendig. trøbel etter dette, er at det kommer blå røyk, fra eksos, ingen effekt. sjekket slanger og beveglighet i control arm til disse små dingsene inne i turbo. koblet på en meko tester og fikk kode 1e30, sjekket opp denne på google. slettet feil å får den ikke opp igjen. 

Motor starter å går super fint, ingen lyder. kan kjøre motor fint opp til 2500 da er det akuratt som om det skjer noe rart, høres ut som den må jobbe volsomt, og plutselig begynner motor å jager/reguler men  det skjer ikke noe med "wastgaten". sjekket med verdier på meko tek motor går påp tomgang ligger trukket på 1002mbar og når gasser på å legger den på 2500 er trykket på 1350/1450mbar, når den begunner å "jage" varierer den mellom 1540 og 1350mbar. 

Jeg tengte kanskje det var tett veivhusventilasjon også pga når slipper gasse høres det ut som det er montert på den største dump ventilen som finnes. puster voldsomt. løsnet påfylling lokket men hjalp ikke noe. 

sikkert masse jeg har glemt her, men er ganske sliten av problem ting. så hvis det er noen spørsmål, kom med dem.  det som er gjort senere tid er byttet vannpumpe, begger termostater, olje å filter.

rail trykket lå på 435bar på tomgang og gikk opp til 640+ ved øking av turtall.  mate trykk sto på 4.1 bar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjer er.. tja, se i "tilbakemeldinger til nye bimmers" tråden.

Jeg skal naturligvis gjøre mitt for å støtte alle her med å svare på spørsmål, og det vil nok de andre med god kompetanse i denne tråden gjøre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...