Kvasi Skrevet Oktober 28, 2014 Share Skrevet Oktober 28, 2014 1)Det finnes ingen wastegate. Dette er en turbo med variabel geometri, og man kan kun justere "vingenes" (vanes) posisjon. 2) I alle fall så er vakumstyrte tuboer svært vanskelige å justere igjen, og det er ikke vanlig at "turboverksteder" kan justere dette perfekt, det gjøres av produsent. Dette er også grunnen til at Garrett ikke lar noen bygge opp dere VNT turboer. 3). Jeg har vondt for å tro at en slik turbo "lærer" noe (fordi de enkelt og greit er kontrollert av samme pwm signal som vakumstyrt, uten feedback så vidt jeg vet), men det er godt mulig at justeringen som vises i filmen er god nok, og kanskje til og med slik MHI sier det skal gjøres. Du kan ikke justere "etter turbotrykk", da systemet er closed loop (egentlig en kombinasjon, men for alle praktiske formål er det closed loop). Om du er flink så kan du justere det bedre ved å se på trender og se hva PID gjør i forhold til precontrol verdier, men jeg antar at vi da er litt over det du er komfortabel med siden du spør her. Derfor tror jeg det beste er for din del rett er å prøve deg frem, justere litt og litt til det later til å fungere noenlunde ok. Husk å innformere om hva du har gjort ved enhver anledning når bilen skal til rep eller tuning, da feilstil vnt kan skape mye hodebry. Problemet mitt er nok akkurat det samme som han andre karen her. Isåfall må jeg altså "dra av" litt siden den tydeligvis lader litt for mye, litt for tidlig. Husker du om jeg da må øke eller minske lengden på armen fra vakumklokka? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Oktober 28, 2014 Forfatter Share Skrevet Oktober 28, 2014 Jeg ville aldri justert VNT arm uten svært sterke indisier på at den var feiljustert. Sjekk ladetrykk og VNT kontroll med logging først. Vet du om det er en slik billig "overhalt" turbo som står på? For øvrig så vil den "lade mindre" ved å gjøre staget lengre på din turbo. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet Oktober 28, 2014 Share Skrevet Oktober 28, 2014 Kom på nå at turbo er byttet ikke så lenge før jeg kjøpte den, og den har vært sånn hele tiden. Fant kvitteringen på arbeid i bilen men sto ingenting spesifikt om selve turboen. Bytta på et "bakgårdsverksted" på vestlandet og er sikkert ikke deler fra øverste hylle. Kan vel ikke skade å justere feks en halv omdreining i slengen så lenge jeg kan justere nøyatig tilbake til utgangspunktet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Oktober 28, 2014 Forfatter Share Skrevet Oktober 28, 2014 Nei, så lenge du har stålkontroll på justering så bør det ikke være noe problem Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mspec Skrevet Oktober 29, 2014 Share Skrevet Oktober 29, 2014 1)Det finnes ingen wastegate. Dette er en turbo med variabel geometri, og man kan kun justere "vingenes" (vanes) posisjon. 2) I alle fall så er vakumstyrte tuboer svært vanskelige å justere igjen, og det er ikke vanlig at "turboverksteder" kan justere dette perfekt, det gjøres av produsent. Dette er også grunnen til at Garrett ikke lar noen bygge opp dere VNT turboer. 3). Jeg har vondt for å tro at en slik turbo "lærer" noe (fordi de enkelt og greit er kontrollert av samme pwm signal som vakumstyrt, uten feedback så vidt jeg vet), men det er godt mulig at justeringen som vises i filmen er god nok, og kanskje til og med slik MHI sier det skal gjøres. Du kan ikke justere "etter turbotrykk", da systemet er closed loop (egentlig en kombinasjon, men for alle praktiske formål er det closed loop). Om du er flink så kan du justere det bedre ved å se på trender og se hva PID gjør i forhold til precontrol verdier, men jeg antar at vi da er litt over det du er komfortabel med siden du spør her. Derfor tror jeg det beste er for din del rett er å prøve deg frem, justere litt og litt til det later til å fungere noenlunde ok. Husk å innformere om hva du har gjort ved enhver anledning når bilen skal til rep eller tuning, da feilstil vnt kan skape mye hodebry. Takk for svar! Kudos til Garret for det da..Turboservice ga meg et grovt prisoverslag for kalibreringen men det kom igjen ann på hvor lang tid de ville bruke på det. Jeg har prøvd og feilet uttalige ganger og prinsippet som i filmen funket igrunn dårlig for min del uten den testeren.. Ja da er vi et godt stykke utenfor komforsonen min Meen etter en god del frustrasjon fikk jeg den til å slutte å gå i nødmodus,og feilmelding på pressure control deviation forsvant. Men MAF koden gjensto. Etter noe mer justering fikk jeg også MAF koden til å forsvinne.Mao ingen flere feilkoder på dette. Jeg skjønner jo det at jeg tvilsomt er akkurat på det punktet hvor den skal være,men når jeg ikke får flere feilkoder,betyr dette at jeg er innenfor "safe" sonen? Kan turboen eller andre komponenter ta skade av å kjøre slikt,feks ved at den lader en brødsmule for lite? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Oktober 29, 2014 Forfatter Share Skrevet Oktober 29, 2014 Det går nok helt fint. Problemet vil være at du ikke har kike bra "klaring" til grenseverdier som når alt er korrekt kalibrert, mao kan lettere gå i nød en gang om du skjønner. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
togga Skrevet Oktober 29, 2014 Share Skrevet Oktober 29, 2014 Bare for å nevne det så hadde jeg engang en aktuator-arm hvor loctite ikke holdt og den hadde skrudd seg inn. Var en Garret-turbo med vakuum-styring av spjeldene (GT2052 tror jeg), og fikk da et tips fra GIK Turbo om å justere staget slik at det akkurat berørte sett-skruen ved 0.55bar. Det var ikke ment som en 100% korrekt justering, men det gjorde susen og holdt siden. Symptomene før denne fiksen var tilsvarende det Kvasi har. Dette er ikke ment som et svar på spørsmålet, og samme metode med vakuum-regulator kan selvfølgelig ikke benyttes for elektrisk aktuator. Men siden det tydeligvis finnes signalgeneratorer som gir PWM-signal tiltenkt formålet så kanskje det er mulig å justere seg fram til et tilsvarende utgangspunkt? Gitt at man vet puls/bredde-forholdet som skal gi maks utslag. Har man justert seg helt på villspor så kunne det hjulpet for å komme seg på rett kjøl hvis man vil prøve litt selv og ikke nødvendigvis levere inn turboen for kalibrering. Just saying, mulig jeg tar feil... (guess alert) Kvasi reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mspec Skrevet Oktober 29, 2014 Share Skrevet Oktober 29, 2014 Flotters! Jo jeg skjønner hva du mener,derav at jeg måtte si ifra om dette ved fremtidige feil/omprogrameringer.. Har vært på en "lengre" testur idag og alt virket normalt igjen. Har dog ikke hatt mot til å teste kickdown Etter det jeg vet nu og hvis jeg hadde hatt tid til å vente på denne testeren så hadde jeg nok gått for den kontra å demontere å sende avgårde turbo for kalibrering.Den har jo mange innstillinger,både for garret og MHI,så det er tydelig at den har installert flere verdier.Sier ikke at den funker eller ei,men hvis alternativet hadde vært det jeg nevnte ovenfor som ville kostet 10-20 laken kun for demontering/montering(Om du ikke gjør det selv) + frakt + kalibrering så ville jeg testet det rimeligste først. Noe jeg forsåvidt gjorde uten denne testeren og kom godt ut av d..*Happyface*Og angående den buzzingen fra aktuator-armen så er det ganske mange som har det hvis du tar en titt på utenlandske forum. Kom over en tråd igår hvor det var mange med 335i som var plaget med dette.Og der var det kommet en software oppgradering som bla. skulle fjerne dette,noe det faktisk gjør,men samtidig gir den mer turbolagg. Derfor er det mange som dropper softwaren og heller løsner på mutteren og justerer 1 omdreining for å bli kvitt dette.De hevder at armen strammer seg inn av seg selv over tid selv om mutteren er på plass.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Oktober 30, 2014 Forfatter Share Skrevet Oktober 30, 2014 335i har ingen vnt mekanisme, men wastegate. Togga, fint innlegg jeg mente naturligvis ikke at man burde gi opp, bare å påpeke at det "ikke er greit" å justere på vnt på egenhånd uten god grunn. At den garantert er feiljustert er god grunn togga reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eno29 Skrevet Oktober 31, 2014 Share Skrevet Oktober 31, 2014 nå har jeg skifta på min 320 td diesel filter olje filter olje luft filter vevihusfilter turbo regulatur alle vaciumslanger er ok. luft mengdemåler men bilen går jævelig dårlig. ingen feil koder ingen vet hva den feiler ikke bmw en gang. turboen lekker en del olje. kan det være grunnen at bilen går så vidt. ingen drag i den . kan holde speed pedalen inne heilt i 5 min før den kommer opp i fart. heilt sykt. og turboen hyler heile tiden uanset om den er kalt eller varm.. og for ver dag jeg kjører bilen går den verre og verre.. er det turboen som holder på og ryke?? det er en 150 hk 2002 mod compact. den har vert trimmet før men sletta ved en feil. plzzz hjelp.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Oktober 31, 2014 Forfatter Share Skrevet Oktober 31, 2014 Jeg skal gi deg et heftig tips. Les første side. Forstå. Tenk. Finn ut. Post her igjen. Du skal faktisk få enda et tips, dropp "plzzz hjelp" greiene dine, det hjelper deg ikke. Det mest åpenbare er naturligvis å sjekke tilstand på turbo, og å sjekke om du faktisk har riktig ladetrykk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EspenM3 Skrevet Oktober 31, 2014 Share Skrevet Oktober 31, 2014 Da tok turboen på min 02' 530d kvelden med ett smell etterfulgt av en masse røyk.. Så nå kommer vurderingene om å kjøre på å trimme litt i samme slengen. Vurderer å kjøpe ny ic fra TRF, å kjøpe ny downpipe. Noen som har erfaring med forskjellige downpiper? Hvilken turbo bør jeg gå for? Ser TRF skriver på første side at det er turboen som holder igjen ved trimming. Noe som er bolt-on uten de store modifikasjoner? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eno29 Skrevet Oktober 31, 2014 Share Skrevet Oktober 31, 2014 jaja ingen grunn til og være frekk. litt vanskelig når jeg har veldig liye kunnskap om bil og turbo. og siden verksteder tydelig vis har like mye kunnskap som meg så er det enda verre for meg og finne feilen selv. vet at turboen har begynt og lade seint. før ladet den veldig tidlig nå må jeg øve 3000 omr før den begynner og merkes litt. og at den har begynt og lekke en go del. og når jeg skriver ( pleez ) så mener jeg at jeg er desperat etter hjelp og kunnskap i fra folk her. siden bmw verkstedet ikke finner feilen. og jeg ikke vet hva jeg skal gjøre mere. men beklager hvist det plagte deg eller noen andre her !! og jeg har lest vær eneste side på dette forumet men blir ikke noe klokere på mitt problem. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Oktober 31, 2014 Share Skrevet Oktober 31, 2014 jaja ingen grunn til og være frekk. Han var ikke frekk. litt vanskelig når jeg har veldig liye kunnskap om bil og turbo. og siden verksteder tydelig vis har like mye kunnskap som meg så er det enda verre for meg og finne feilen selv. vet at turboen har begynt og lade seint. før ladet den veldig tidlig nå må jeg øve 3000 omr før den begynner og merkes litt. og at den har begynt og lekke en go del. og når jeg skriver ( pleez ) så mener jeg at jeg er desperat etter hjelp og kunnskap i fra folk her. siden bmw verkstedet ikke finner feilen. og jeg ikke vet hva jeg skal gjøre mere. men beklager hvist det plagte deg eller noen andre her !! og jeg har lest vær eneste side på dette forumet men blir ikke noe klokere på mitt problem. Selv om du er desperat kan du skrive ordentlig. Jeg nekter å tro at ett BMW verksted ikke kan hjelpe deg. Tror heller det står på villigheten til å betale de for det. TRF reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Oktober 31, 2014 Forfatter Share Skrevet Oktober 31, 2014 Det er ingen som er frekke med deg, og om du har lest hver eneste side her så bør du ha fått med deg litt. Du mistenker jo tydeligvis turbo, har du fysisk sjekka hvordan turbo ser ut? Har du sjekka at du har vakuum? Osv. Det eneste som er frekt er at det i det siste knapt er en side i denne tråden som ikke fylles med slik møkk. Man må være åpen for å gjøre et stykke arbeid selv, og å legge hode i bløt for å danne seg et riktig bilde av hva som er galt. Det er ingen her som er synske ser du. Nytern reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå