Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

De 3 øverste er internal error i DDE.

Den siste tyder på feil ved fuel differential-pressure sensor. i følge ISTA.

 

Men siden den har vært og blitt tunet, så har kanskje den som tunet ikke gjort en god jobb?

Det er dog en spekulasjon fra min side og trenger ikke stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd. Finner ikke liste på så ny motor. Bare m47.

Tullprat! Google 4c2f code bmw, så har du flust med treff i Google. Spesifiserer du n47, så får du konkretisert det mer. Men en type feilkode betyr ofte det samme, uansett motor.

Jeg siterer:

"They are internal software errors from not changing some of the torque limiters.

Two of the undocumented codes are from the ECU's torque monitoring, and the other three are saying the torque levels requested can't be reached far various factors.

This occurs on most of the N47 engines if the torque levels are set too high."

http://forum.bmw5.co.uk/topic/103262-520d-n47-remap/

Hvem har omprogrammert denne motoren din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert at du trenger å bli fryktelig bekymret, det er umulig å vite om software er noenlunde ok uten å se på den. 

Totalt fravær av feilkoder er ikke alltid et bra tegn det heller, for det er som oftest disse filene det er "juksa" mest i. 

 

edit: for å presisere litt mer. 

EDC17 har ganske omfattende "selvovervåking". Det betyr at en del av feilkodene relatert til dette ikke nødvendigvis betyr så mye rent motorteknisk, men at ecu merker at noen har tukla. Jeg har selv slitt med noen slike før, og sammenlignet med "helt feilkodefri" tuning fra andre leverandører så leverte vi fortsatt et helt overlegent produkt. Det er mitt syn på saken. Så jobber man alltid for å unngå slike. 

Jeg har selv ikke vært borti de du lister opp der (4cf3 er dog vanlig ved fjerning av dpf), så vet ikke helt hva som er gjort og ikke. Det kan naturligvis også være helt katastrofalt dårlig arbeid. 

 

Videre så bør naturligvis leverandør tilby å ordne opp. For min egen del så er det flere av mine produkter som har blitt ytterligere justert over årene, og kunder blir da naturligvis tilbudt å oppdatere til siste SW. 

Endret av TRF-Racing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Peila olje på kjelken i går (den hadde da stått over natta og vel så det, og så og si flatt), og oppdaget at jeg hadde fått mer olje på motoren en det jeg fylte på 

ved oljeskift på sensommeren i fjor. :P

Eneste som kan komme seg inn og øke volmet må da være diesel? Luktet på oljen, og den lukta helt normalt, kjentes ikke noe særlig tynnere ut, eller unormal på noen måte. Den var også typisk svart og ikke noe "grums" osv.

Har nok kjørt litt lenger en normalt denne gangen.

Ser det har vært nevnt at dette ofte kan skje på biler med DPF, om man må regenerere ofte osv. Men jeg har jo ikke DPF seff ( :P)

 

Kan det være slitte dyser som lekker?
Bilen går fortsatt fint, starter lett varm som kald, og går som et skudd. Ikke noe røyk eller fusk.

Har ikke brukt noe særlig olje mellom skifta tidligere.

Noen kloke hoder med en god forklaring? :)

Endret av Alpejohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondens muligens? Mye kaldstarter og daukjøring gjennom vinteren?  Husker tidligere hvis en kjørte fra Norge til f.eks Tyskland med mye hard motorveikjøring så var det viktig å peile olja ofte fordi nivået sank når kondensen dampet bort fordi motoren gikk varmere. 

 

Ta deg noen turer og kjøre som du har stjålet bilen så kanskje det normaliserer seg. 

 

Ellers så synes jeg at oljepeiling på disse bilene er litt rar, en kan dra opp pinnen etter at bilen har stått ei stund og pinnen er helt tørr, nedi med pinnen og opp igjen så er den på max.... forstå det den som kan, i mitt enkle hode så skal det ikke gå an :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den får en dose "kjør som du har stjålet den" så og si hver dag, og veldig lite småkjøring. Den blir hvertfall ikke daukjørt. :)

Men ville jeg ikke fått mye brunt på pinnen da, om der var kondens i oljen?

Målte litt seinere på dagen og da var det enda mer, men da sto den i bakke, så det blir feil. Hehe. Skal sjekke i morgen, og starte i 10 sek og sjekke.

Sykler på jobb hver dag, så fint lite småkjøring her i gården. Når jeg først løser bilen tar jeg meg gjerne et par ekstra runder bare for og få varmen. Og litt til. Hehe..

Sent fra min Nexus 5 using "skriveleif-talk"

Edit: hørtes kanskje litt brutalt ut de første linjene der, er ikke så ille, men jeg kjører den friskt hver dag. Etter den har blitt god og varm. :)

Endret av Alpejohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har virkelig fått testet meg di siste 9 dagene med min e46 320d (tud20). Feilen startet med at bilen ble tullete på tomgang, gikk over til å fjuske helt. Etter en liten avgjørelse så ble det til at jeg bytter hele motoren fordi turbo var dårlig og høy km. Fikk ny motor av samme motorkode og 2 år nyere. Flyttet over egr. Ledningsnettet. Svinghjul/clutch. Dynamo og starter. Satte motor i, startet lett og gikk veldig fint i 2 dager. Så, i går når jeg kjørte på cruise controll i 80 km/t så dør bilen, akkurat som om jeg slår av tenningen. Ingen forvarsel. Tok diagnose som viste gamle feiler, slettet og prøve starte uten hell. Fikk ikke nye feilkoder da heller. 512 bar trykk på høytrykks pumpen ved lenge filing. Tok ut pumpen i tank og testet og var veldig bra trykk, sjekket at det var diesel fram. Starter lett med startgass. Målt alle jordinger, Byttet lmm. Byttet egr. Men bilen er død. Eneste jeg har gjort på den nye motoren er å fjerne swirl flaps. Noen som har en idé hva som feiler bilen min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...