Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Hadde bilen på Opel i dag for å prøve med orginalt diagnoseverktøy, men uten hell.

 

MEN vi monterte manometer etter filteret, og fikk div målinger: 

 

Tenning på, pumpa summer, ca 3,5bar. 

Drar den på starter'n, og da bikker det for til nærmere 3, litt opp og ned.

 

Fikk ikke start på vogna da, men vi prøvde å strupe returen med tang, og fikk følgende målinger:

 

Tenning på, ca 4bar

Prøver å starte, og da har jeg ca 3,5, og da starta'n.

 

Fikk ikke mulighet til å prøve å kjøre med utstyret montert. 

 

Når jeg kom hjem prøvde jeg å strupe returen igjenn for å se om det medførte at bilen ikke gikk i nødmodus, men det hjalp ikke.

Etter samtale med TRF, heller jeg mot å forsøke med trykkreguleringsventilen på høytrykkspumpa, og fikk nettopp svar fra en kamerat som har en liggende.

 

Sjølom det er pokker i svarte ergelig å ikke få ut livedata, så må jeg jo gjøre det beste ut av det å prøve de muligheter jeg får/har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei jeg lure på en ting. katalysatoren på min bmw 320 td er tett og sprukket  opp par steder. det er snakk om den fremste katalysatoren, eller den som er nærmest turboen siden det er 2 katalysatorer på bilen. jeg har bestilt komplett ny eksos til bilen men det tar tid til den blir bytta siden det er privat mekaniker. men spørsmålet mitt er siste 2 dagene når jeg starter bilen så smeller det under bilen akkurat som en pistol. det skjer uansett om bilen er varm eller ikke. det er 150 hk originalt på bilen men føles ut som det er bare 50 hk igjen . blir bare tregere og tregere  for hver dag. men den  smelle lyden er det normalt at det skjer når katalysatoren er ødlakt eller kan det være noe ant som forårsaker den lyden. for det høres veldig skummelt ut. og vet ikke om jeg tør kjøre bilen mer. og jeg må kjøre den 50 km til verksted. hva skal jeg gjøre? noe tips hva det kan være katalysator eller noe ant?  for det smeller veldig når bilen  blir startet og så smeller det ikke mer til neste gang jeg starte bilen. under kjøring er ikke lyden der. men bilen er heit dæu. må bare kjøre den i 3 gir. 4 og 5 gir så slår bilen seg av nesten . kan bilen ta fur når katalysatoren er tett eller kan den ødelegge motoren. for har kjørt sånt i 3 mnd nå bare uten den lyden.

 

Mvh

 

Eno

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bilen på Opel i dag for å prøve med orginalt diagnoseverktøy, men uten hell.

 

MEN vi monterte manometer etter filteret, og fikk div målinger: 

 

Tenning på, pumpa summer, ca 3,5bar. 

Drar den på starter'n, og da bikker det for til nærmere 3, litt opp og ned.

 

Fikk ikke start på vogna da, men vi prøvde å strupe returen med tang, og fikk følgende målinger:

 

Tenning på, ca 4bar

Prøver å starte, og da har jeg ca 3,5, og da starta'n.

 

Fikk ikke mulighet til å prøve å kjøre med utstyret montert. 

 

Når jeg kom hjem prøvde jeg å strupe returen igjenn for å se om det medførte at bilen ikke gikk i nødmodus, men det hjalp ikke.

Etter samtale med TRF, heller jeg mot å forsøke med trykkreguleringsventilen på høytrykkspumpa, og fikk nettopp svar fra en kamerat som har en liggende.

 

Sjølom det er pokker i svarte ergelig å ikke få ut livedata, så må jeg jo gjøre det beste ut av det å prøve de muligheter jeg får/har.

 

Hos meg var trykkbegrensningsventilen på lavtrykksiden den største synderen. Hvis denne blør får du ikke høyt nok  matetrykk. Jeg bytta først matepumpe under bilen men den utgjorde bare ei forbedring fra 3.5 bar på tomgang til 3.6-3.7 bar på tomgang. Når jeg bytta trykkbegrensningsventilen fikk jeg matetrykket opp dit det skulle være nemlig 4.0 bar

http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=DP81-EUR-01-2000-E39-BMW-530d&diagId=13_0801

Nr. 11 her,  16121184977

 

Uansett lykke til videre. Det blir gøy når det virker skikkelig :-)

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg var trykkbegrensningsventilen på lavtrykksiden den største synderen. Hvis denne blør får du ikke høyt nok  matetrykk. Jeg bytta først matepumpe under bilen men den utgjorde bare ei forbedring fra 3.5 bar på tomgang til 3.6-3.7 bar på tomgang. Når jeg bytta trykkbegrensningsventilen fikk jeg matetrykket opp dit det skulle være nemlig 4.0 bar

http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=DP81-EUR-01-2000-E39-BMW-530d&diagId=13_0801

Nr. 11 her,  16121184977

 

Uansett lykke til videre. Det blir gøy når det virker skikkelig :smile:

Jeg håper ikke noen her plages av "feil" merke, men tenker som så, at siden det er BMW motor, så virker systemene på samma måte og det kan væra info jeg/vi kommer med til slutt, som kan hjelpe andre igjenn seinere.

 

Jeg har fått has på den returventilen også nå fra en annen bil for å prøve. Men om denne skulle vært like på bærtur hos meg som hos deg, skulle det vel ha skjedd en forbedring mtp nødmodus når jeg strupa returen på samme sted? For der var det ingen forandring.

 

Kan jo naturligvis være flere ting som spiller inn her. Småslapp matepumpe+dårlig returventil og slaskete trykkreguleringsventil på høytryksspumpa...en kombinasjon vil forårsake en rekke uheldige ting...

Det er jo uansett mulig å til en viss grad feilsøke uten livedata, det tar bare mer tid. 

 

Forresten, er det 4 bar jeg skal ta utgangspukt i på tomgang da, om jeg skal måle mer med manometer?

Endret av timon90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 4 bar på tomgang med ny ventil og ny Pierburg matepumpe. Tidligere hadde jeg 3.5 bar på tomgang og da stoppet motor ved fullt pådrag pga trykket da falt under 3 bar ved flat pedal. Fikk aldri feilmelding på matetrykket men fant det vha live data.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg sleit med dette lå jeg på 3.5 bar ca på tomgang, om jeg ga full pedal så kunne trykket dette ned mot og av og til under 3 bar. Mener og huske jeg fikk opp mot 3.7-3.8 bar med ny pumpe, med ny ventil kom jeg opp på 3.9-4 bar. Men det var først med ny ventil at jeg sluttet og få så stort trykkfall ved pådrag osv. :)

Sent fra min Nexus 5 bruker "skriveleif-talk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å rette meg sjøl: dobbelsjekka med eget manometer nå: 2.5-2.65 bar på tomgang! Ikke rart det her ikke virker.

Prøvde kjøre en tur bare for å se, men det er konstant fuelcut, og trykket ligger på ca 2.5-2.7. 

Men har begynt å stusse på en ting. Jeg har en karakteristisk suselyd i/rundt høytrykkspumpa når matepumpa går. Den har vært der hele tia, så har egentlig ikke mistenkt lyden som feil, men begynner å lure nå om det er noe som "lekker" internt i pumpa eller noe....en kompis sier han IKKE har noe sånn lyd. Kan sammenligne lyden med den du får om du har full fres på hageslangen, og knekker slangen kraftig. Da oppstår en "freselyd" i knekken...

 

Så et bilde(lurer på om det var av noen her inne?) hvor det vises en defekt trykkreguleringsventil, der O-ringen har ryki og det har blitt store groper/skader i metallet på piggen. Røsker ut ventilen på min i morra, så får vi se.

Endret av timon90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden TRF har engasjert seg litt og kommet med forslag underveis får jeg vel rapportere her at jeg herved har fått bort flatspoten jeg har hatt på 320Den aalt for lenge.

Bytta det siste som gjensto å bytte på motoren som var mapsensoren, og dro av kontakten på swirlflaps samtidig, og vips..

 

Men det dukket samtidig opp et lite fenomen; monterte rustfri eksos og fikk bort den siste katen etpar dager før og ble forbauset over hvor lite lyd den lagde med ny eksos.
Når jeg startet den etter mapsensorbytte brumma det derimot såpass allerede på tomgang at jeg måtte sjekke om det hadde løsna en skjøt på eksosen, og det er generelt myye mer lyd når jeg kjører.
Hva i alle dager kan være grunnen til det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror muligens at et manometer leser 1 bar lavere enn et diagnoseprogram.  Et manometer leser overtrykk og et diagnoseprogram leser absolutt trykk slik at tallene dine er 3.5 bar absolutt trykk.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror muligens at et manometer leser 1 bar lavere enn et diagnoseprogram.  Et manometer leser overtrykk og et diagnoseprogram leser absolutt trykk slik at tallene dine er 3.5 bar absolutt trykk.  

Ja, okai, jeg tenkte de talla som har vært nevnt tidligere her har vært "reelle" tall, så der misforstod jeg. Veit det er forskjell. 

Hva tenker du om suselyden Hpi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror muligens at et manometer leser 1 bar lavere enn et diagnoseprogram. Et manometer leser overtrykk og et diagnoseprogram leser absolutt trykk slik at tallene dine er 3.5 bar absolutt trykk.

Det stemmer nok, jeg sjekka selv med manometer rett etter filteret, og jeg også hadde 2.5 bar der, men i programmet hadde jeg 3.5-3.6. :)

Sent fra min Nexus 5 bruker "skriveleif-talk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, okai, jeg tenkte de talla som har vært nevnt tidligere her har vært "reelle" tall, så der misforstod jeg. Veit det er forskjell. 

Hva tenker du om suselyden Hpi?

Suselyd høres ut som noe som ikke skal være der ja, typisk når noe lekker. Jeg har en periode hatt noe jaging på tomgang. Bytta reguleringsventilen på HT pumpe og det hjalp endel men når jeg har hatt et skikkelig  drag så begynner det igjen og da gir det seg ikke på ei god stund. Lurer på om HT pumpe snart står for tur hos meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så et bilde(lurer på om det var av noen her inne?) hvor det vises en defekt trykkreguleringsventil, der O-ringen har ryki og det har blitt store groper/skader i metallet på piggen. Røsker ut ventilen på min i morra, så får vi se.

 

Det var nok mitt bilde. Jeg hadde vel tilsvarende problemer som deg og kom til slutt frem til at enten høytrykkspumpa eller regulatoren bakpå den måtte være problemet. Jeg byttet regulatoren og alt var i orden :) Ikke så veldig dyr del, men fortsatt ikke deler man kaster rundt seg for å feilsøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste her på tråden at noen hadde opplevd noe av de samme feilkodene som meg på en n47d20 120d

Har hatt bilen min remappet og etter en mnd tid fikk jeg disse feilkodene

4c2f

4c2e

4c29

4d7f

4caf

Det som er litt pussig er at bilen var inne hos et bilverksted som ikke var merkeverksted og skiftet hjullageret og styrevinkelsensoren og etter den kom fra dette verkstedet kom disse kodene. Tror ikke det har noen sammenheng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste her på tråden at noen hadde opplevd noe av de samme feilkodene som meg på en n47d20 120d

Har hatt bilen min remappet og etter en mnd tid fikk jeg disse feilkodene

4c2f

4c2e

4c29

4d7f

4caf

Det som er litt pussig er at bilen var inne hos et bilverksted som ikke var merkeverksted og skiftet hjullageret og styrevinkelsensoren og etter den kom fra dette verkstedet kom disse kodene. Tror ikke det har noen sammenheng

Les av med ordentlig utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...