Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg bytta filter på veivhusventilasjonen min i går, og oppdaget svetting fra dyse nr 5.
Er fuktig rundt mutteren på tilkoblingen, samt det lå litt diesel nede ved dysa (ikke mye).
Er det dysa som lekker, eller kan det være koblingen?

Det kommer ikke fra returslangene, det er jeg ganske sikker på da det ikke er fuktig rundt dem, eller opp på dysa.

Et par halv dårlige bilder:

 

post-53083-0-07177400-1437040018_thumb.j

 

post-53083-0-80655200-1437040013_thumb.j
 

 

 

Edit:
Må legge til at jeg bytta dieselfilter her om dagen.
Tidligere har pre supply pressure ligget på 3.95 på tomgang, etter bytte hoppet det opp til 4.15.
IKke store hoppet, men størst merkbart var det under pådrag, før jeg bytta så jeg trykket dette helt ned til 2.98 et sekund, før det steg 

til litt over 3, og datt under 3 et par ganger før det krøp sakte oppover. Etter bytte var den laveste verdien jeg klarte og se 3.81. :)
Så det hadde en utrolig stor påvirkning! Har hatt filteret liggende et par år, men ikke kommet så langt og bytta før nå. :P

 

Det leder meg til et annet spørsmål, når jeg leste av livedata oppdaget jeg at rail trykket mitt hopper en del, noe det ikke har gjort før..

Før har det ligget ganske stabilt rundt 350-360 på tomgang, nå hopper det fra 317-368, med store hopp i mellom..

Er det et tegn på at sensoren er på vei til og ryke? Eller går det and og rense den? Mener og ha sett snakk om det her inne.. :)

Endret av Alpejohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, bilen min fjusker litt på tomgang, tok diagnose på den da fikk jeg opp følgende Regulering av jævn gang korrektionsmængde for stor, fikk og  opp innsprøytningsdyse 1 strømkreds med feil, bare og bytte dyser her eller?.. bilen går normalt når den får turtall og blir kjørt med er en 330D 204hk

Endret av mr.ben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg bytta filter på veivhusventilasjonen min i går, og oppdaget svetting fra dyse nr 5.

Er fuktig rundt mutteren på tilkoblingen, samt det lå litt diesel nede ved dysa (ikke mye).

Er det dysa som lekker, eller kan det være koblingen?

Det kommer ikke fra returslangene, det er jeg ganske sikker på da det ikke er fuktig rundt dem, eller opp på dysa.

Et par halv dårlige bilder:

 

Det leder meg til et annet spørsmål, når jeg leste av livedata oppdaget jeg at rail trykket mitt hopper en del, noe det ikke har gjort før..

Før har det ligget ganske stabilt rundt 350-360 på tomgang, nå hopper det fra 317-368, med store hopp i mellom..

Er det et tegn på at sensoren er på vei til og ryke? Eller går det and og rense den? Mener og ha sett snakk om det her inne.. :)

Jeg har selv hatt flere lekkasjer rundt dyser. Jeg har skifta returslangen pga pga at jeg klarte å knekke den ene nippelen. I tillegg hadde jeg lekkasje 2 ganger i trykkrøret mellom rail og dyse 2. Har også hatt lekkasje opp langs "dysekroppen"  Dette ble bra etter å ha tatt dysa opp igjen og bytta kopperskiva en gang til.  Alt dette kom dog etter at jeg skifta alle 6 dysene. Uansett min erfaring er at railtrykk som jager og tomgang som jager og lekkasje på trykkside i dyse kan henge sammen derfor ville jeg angrepet lekkasjen først var jeg deg så kan det tenkes at railtrykk stabiliserer seg når du har fått det tett. 

 

Det var en merkbar styggere gange i motor når lekkasjen kom "opp fra motor"  Hørte godt dysetikking og en slags vislelyd som hele tiden lå i bakgrunnen. 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv hatt flere lekkasjer rundt dyser. Jeg har skifta returslangen pga pga at jeg klarte å knekke den ene nippelen. I tillegg hadde jeg lekkasje 2 ganger i trykkrøret mellom rail og dyse 2. Har også hatt lekkasje opp langs "dysekroppen" Dette ble bra etter å ha tatt dysa opp igjen og bytta kopperskiva en gang til. Alt dette kom dog etter at jeg skifta alle 6 dysene. Uansett min erfaring er at railtrykk som jager og tomgang som jager og lekkasje på trykkside i dyse kan henge sammen derfor ville jeg angrepet lekkasjen først var jeg deg så kan det tenkes at railtrykk stabiliserer seg når du har fått det tett.

Det var en merkbar styggere gange i motor når lekkasjen kom "opp fra motor" Hørte godt dysetikking og en slags vislelyd som hele tiden lå i bakgrunnen.

Jeg merker ikke noe på gange da, bilen virker normal. Men må nok kikke på det. Får ta en lekkasje test samtidig. :)

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på min 04 525d, så uler turboen mye mere enn hva jeg trivest med. Bilen er chipet hos Kvål auto før mitt eie, den går pr idag bra, men kan jeg montere 530 turbo når jeg først skal skifte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E46 M47 2001. Sliter med at den spiser map-sensor. Begynner å fuske og ryke. setter i ny sensor, så fungerer den greit en liten stund før den begynner å fuske igjen. Setter i ny sensor og historien repeterer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 

 

Vet du hvor mye man kan få ut av en BMW 740 DX 2011 mod?

Hvilken motorkode, effektuttak er det på den originalt?

 

385 hk for 1.990 kr.

http://www.bestchip.no/biler/bmw

 

Anbefalt? Nei, sikkert ikke, men det kan du altså få ut av den...

Greieste er vell å holde slike jallaløsninger unna denne tråden. Det de presenterer,representerer nok ikke hva som er mulig og ikke mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok det greieste, ja, men kunne ikke dy meg... :)

 

Når det er sagt så var kanskje likevel min kommentar av mer konstruktiv karakter enn det du bidrar med. 740d er siden 2009 (xDrive siden 2010) utrustet med n57d30-motor i twin-turbo utgave. Altså "bare" en 3-liter, men to turboer hjelper på så denne yter over 300hk originalt. Var selvfølgelig litt useriøst av meg å dra inn linken til bestchip (som jeg forøvrig ikke har noen relasjon til, ei heller har benyttet), men en økning av effekt på ca 25% er vel ikke usannsynlig. Vet ikke hva du kan tilby, men hadde du gjort leksa di så hadde du nok ikke trengt å spørre om motorkode, effekt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hepp!

Har en 04 320d med 189kkm på telleren. Denne har i de siste begynt å lage mer ulelyd under pådrag enn det jeg liker, så i dag bestemte jeg meg for å sjekke litt. Sjekket slanger på trykkside uten å kunne finne no lekkasje, så da tok jeg av røret på innsugsiden og fant det som er avbildet her... Det har tydeligvis kommet en del olje gjennom den lille slangen på innsugsiden på turbo, den som er koblet på den lille "boksen" under luftfilteret. (Olje fra veivhusvent.?)Forrige person som hadde dette av har da heller ikke klart å fått dette skikkelig på igjen, noe som har resultert i ødelagt pakning, og oljesølet dere ser på hele kompressorhuset på turboen. Men så til mine spørsmål:

1. Er denne turboen ferdig? Litt slakk radialt, kjente ingen slakk aksialt. Heller ingen slitekant i kompressorhuset.

2. Skal det komme så mye olje inn i innsugslangen på turbo? Er byttet til "syklonfilter", så skal ikke være tett.

3. Kan det være det at eksosen er lekk ved flexirør (igjen) som gjør at jeg får den høye ulelyden?

Kan nevnes at den høye lyden ikke høres ut som vanlig meget høyfrekvent turbolyd, men litt lavere i frekvens. Bilen går helt greit, ikke merket noe tap av effekt. Jeg sveiste inn nytt flexirør i eksosen for noen år tilbake, og det virker som dette har sprekt opp igjen grunnet dårlige motorfester, og noe hastverk-sveis i drittvær (byttet motorfester nå), men klarer ikke å huske om knekt flexi ga denne lyden..

Setter pris på innspill her.

Mvh

- Bjørn

post-63446-0-55327400-1437862547_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg lure på noe

jeg har tidligere skrevet at bilen min har mistet en del effekt og veldig dårlig drag

og i dag når jeg kjørte så la jeg merke til noe. jeg kjørte i 120-130 km/t i 5 gir med pedalen helt i bånd  og følte med på den forbruks måleren den gikk veldig fort opp til øve halvveis og når den kom litt øve midten så stoppet den og sank nesten helt i bunn. selv om jeg hadde gassen i bunn . skal den gjøre sånn eller er det noe galt.

får vist jeg kjøre i 4 gir i 130 km/t  så holder den skalaen seg på max hele tiden men i 5 gir så kommer den litt øve halvveis og synker veldig fort ned selv om jeg ikke slipper speed pedalen ut og når det skjer så øker farten videre i fra 130 km/t veldig sakte oppover . blir veldig treg og få opp i fart liksom. er det noe galt med bilen eller er det normalt at den måleren faller den. uten at jeg gire eller slipper gassen. kan det være at den plutselig ikke får nok diesel? 

 

hadde virkelig satt pris på om noen kunne svare meg på dette.

det er snakk om en bmw 320 td 2002 mod. det er veldig dårlig gass respons fra 4 gir og 5 gir. vist jeg kjøre i 3 gir og gire til 4 og ligger mellom 80-100 km/t så skjer det ingen ting selv om jeg trykker gassen helt inn. men når bilen kommer øve 4000 omr. så begynner den og dra litt. så jeg må nesten kjøre hele tiden i 3 gir for og holde farten oppe.  turboen er ny og ny eksos hele veien.ny veivhusventilasjon men gamle vacium slanger . alle vacium slangene sitter på som jeg kan se.

 

håper virkelig noen kan svare. eller si hva som kan være gale. har vert på verksteder minst 1 gang i uken og har ikke råd til verksted mer uten og finne feilen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, er vel snart et år siden du tok opp denne bilen, så minimum 50 ganger på verksted da eller?

Det samme som ble sagt den gang, gjelder også denne gang. At den nedregulerer fuel mengde er ofte hevet over enhver tvil når man mister mye effekt. Du må finne ut hvorfor, og dette har blitt besvart for deg av flere her inne tidligere. Det er desverre ingen som har magiske evner her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...