Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Det er nok det greieste, ja, men kunne ikke dy meg... :)

 

Når det er sagt så var kanskje likevel min kommentar av mer konstruktiv karakter enn det du bidrar med. 740d er siden 2009 (xDrive siden 2010) utrustet med n57d30-motor i twin-turbo utgave. Altså "bare" en 3-liter, men to turboer hjelper på så denne yter over 300hk originalt. Var selvfølgelig litt useriøst av meg å dra inn linken til bestchip (som jeg forøvrig ikke har noen relasjon til, ei heller har benyttet), men en økning av effekt på ca 25% er vel ikke usannsynlig. Vet ikke hva du kan tilby, men hadde du gjort leksa di så hadde du nok ikke trengt å spørre om motorkode, effekt osv.

Det er i grunn bare du som dummer deg ut med slike fordummende innlegg.  :stupid:

 

740D leveres med forskjellig effekt avhengig av årsmodell. I stedet for å gjøre "jobben" for "kunden", så spurte jeg om denne informasjonen, slik at det blir mer læring i denne tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg vet at jeg har skrevet mange ganger og at dere ikke har magiske evner til og hjelpe. men jeg setter pris på alle de innleggene og idene dere kommer med.

for jeg er ingen mekaniker selv og har begrenset kunnskap om bil så det er ikke lett og feilsøke selv når dere sier noe. derfor må jeg spørre flere ganger for og få det bedre forklart hva jeg skal se etter.

jeg var sist uke på Toyota  siden bmw ligger en stykke unna. og de tok diagnose og prøvekjørte til slutt sa de at det ikke var noe galt. noe som ikke stemmer i det hele tatt.  det var ingen feilkoder og de mente at det var krefter i bilen. men det vet ikke hvordan den var før så for de er den rask nok i vertfall for en gammel mekaniker mann.

 

men alt dette startet at den mistet drag og effekt tap var når jeg byttet diesel filter på lokal opel verksted. for når de bytta den og jeg skulle kjøre så var det ikke den samme bilen som jeg leverte inn. det var ingen bunn drag i bilen i det hele tatt. så jeg snudde og gikk for og klage. de sa at de skal bestille en ny diesel filter i fra bmw og prøve den. og de gjorde det men de var ingen forskjell. så sa de at de ikke kunne gjøre noe mer.  siden de ikke finner noen feil eller hva som kan være galt.- etter denne verksted timen så har jeg hatt snart i 1 år problemer med bilen og feilsøkt og bytta deler alt utenom motoren. uten og løse problemet. vert på mange forskjellige verksted til og med bmw i kr.sand og stavanger og bavaria i oslo. uten at de har kommet opp med noen feil.  så jeg lure på kan egentlig feilen ligge i den diesel filleren at den gjør at bilen ikke får nok diesel. for når bilen står på tomgang så rister det veldig mye og veldig mye vibrasjon i bilen noe det ikke var før- den jobber veldig tungt føles det ut som. og som sakt tidligere så i 5 gir i 130- 160 Km/t i tyskland når jeg kjørte med full gass så kommer den diesel måleren i bilen litt øve halvveis og detter nesten heilt i bunn så vist jeg slipper gassen litt og gasse igjen så øker den opp til lit øve halvveis igjen før den detter ned på 3 linja før slutten.

 

jeg vet at dere har prøvd og hjelpe meg og kommet med bra ider men det er vanskelig for når jeg nevner de dere sa på verkstedet så nekter de at feilen kan ligge der og vil ikke undersøke det. derfor må jeg grave etter hjelp her for og prøve og løse det selv. selv om jeg har veldig dårlig kunnskap på bil. 

DET  er ikke meningen og gjøre noen sure her eller noe. men jeg er bare i en veldig vanskelig situasjon .

 

vist bilen får for lite diesel eller diesel kutt i 4-5 gir skulle ikke den få for lite diesel i alle girene da? ikke bare i høye gir. og hvor kan feilen være at den får for lite diesel noen sensorer eller? noe jeg kan se etter selv ? og hva må eventuelt byttes diesel filter på nytt eller noe mer?  vet at det er vanskelig for dere og si hvor feilen kan ligge. men jeg stoler på at dere har mye kunnskap om bmw for og vite hvor årsaken pleier og ligge når den får for lite diesel? 

 

jeg vil takk alle her unnasett for hjelpen jeg har fått tidligere og den hjelpen dere kan komme med i fremtiden.

 

Mvh

Eno

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eno, det hjelper ingene med så mange ord. LES hva som står på første side, og LES hvilke svar du har fått fra før av. Ingen (!) kan si "bytt det", for du har ikke sjekka noe av det du har blitt bedt om å sjekke. Du forstår ikke systemene, og da kan du heller ikke gjøre noe selv (og det står godt forklart her hvordan systemene fungerer). Vi har bedt deg om å kjøre live data, det har du ikke gjort. Kutt ut alle historiene, om du vil ha bilen din i orden må du gjøre det du har blitt bedt om. Og jeg kan ikke fordra uærlige folk, så jeg vil ikke høre at du har hatt bilen på verksted over 50 ganger for dette, og at "alt utenom motoren er bytta". Det er det nemlig ingen som tror på, og det virker mot sin hensikt.

 

Hvorfor i 4 og 5te? Ofte fordi du da har lengre tid med avvik på en verdi, som blir lang nok til å trigge en feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei TRF-Racing jeg  ville bare forklare historien så det kan være lettere og forstå for dere hva feilen kan fære. det er  ikke meningen og mase og mase. og jeg kan ikke noe for at du ikke trur meg. jeg er en ærlig gutt som bare vil ha bilen min tilbake som den var. det eneste jeg ønsker mere en alt på jord er og ha bilen kjapp igjen. og jeg har vært på  verksted mange ganger. men her hvor jeg bor i flekkefjord som er en liten by så er mekanikere veldig dårlige og har ikke kunnskap så mye om bmw. vist jeg skal ta bilen på en bmw verksted så er det veldig langt unna hvor jeg bur.noe som gjør det vanskelig for jeg må sette ingen bilen som jeg har gjort det før og må på hotell. de blir det fort veldig dyrt med den inntekten jeg har. jeg beklager og her veldig lei meg vist jeg gjør noen forbannet eller sinte. og helt dere har fortalt meg har jeg prøvd og se etter og finne ut av selv. men med den kunnskapen jeg har så får jeg til lite når jeg ikke vet hvor de tingene ligger i bilen. men jeg skal slutte og skrive her og bruke denne siden . siden ingen vil ha meg her og ingen liker meg her selv om jeg ikke har gjort dere noen ting.

 

BEKLAGER VIRKELIG OG AT JEG TAR OPP PROBLEMENE MINE  :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ut dramaet, umiddelbart. Du har allerede fått hjelp, og du fikk svar i forrige innlegg (som du åpenbart ikke er interessert i). Du har ikke hatt bilen på verksted 50 ganger for dette, det tror jeg vi kan være enige om.

 

Logg verdier og legg de ut her, så skal jeg se på de personlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enov;

Kjøp deg en kabel på ebay med for eksempel inpa. Det er ikke vanskelig og bruke.

Jeg er sikker på folk her vil fortelle deg hva du skal kikke på når du har fått det opp å gå.

Om du ikke forstår hva du gjør, forstår andre det her. Og ut i fra det resultatet du leser av og videreformidler her, kan folk hjelpe deg.

Bare bestill, det er enkelt og ordne. Du har da også mulighet for og sjekke feilkoder selv. Og spare deg for verkstedregninger.

Koster kun et par hundrelapper.

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk

Endret av Alpejohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette ble vel foreslått både første og andre gang.

Du må ha noe som på en effektiv måte leser live verdier. Selv bruker jeg da bavariantechnic da det i motsetning til inpa kan eksportere logger i excel. Dette er dog noe dyrere. Dersom du velger inpa el. må du være nøye med å følge med / notere deg verdier. Dette krever presisjon (uavhengig av verktøy), hvis ikke er det meningsløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fristet til å be deg selge bilen og kjøpe noe ditt lokale verksted forstår seg på..

 

Du skriver gamle vakuumslanger, bytt de tvert! En morken slange kan lage mange slags problemer, men mest merkbart er at turboen ikke får til å regulere vnt mekanismen iforhold til ønsket ladetrykk.

 

F.eks. så øker turtallet (og derav ladetrykket) fort i lette gir, men i tyngre gir blir det vanskeligere å bygge ladetrykk og effekten uteblir ganske enkelt til du får tilstrekkelig med turtall så eksosstrømmen klarer å drive turbinen.

 

Dette er noe de fleste har opplevd på bilen sin minst en gang, og er relativt rimelig og enkelt å ordne opp.

 

Du kan teste dette helt enkelt ved å sette en vakuummåler eller turbotrykksmåler som også viser vakuum på slangen som ligger på tvert over motoren framme ved oljepåfyllingen, under et deksel. Det er en skjøtenippel der, koble av og sett slangen til måleren på den enden som kommer fra innsugssiden (høyre når du står foran bilen).

Du skal ha ca. 28-30 in/hg (eller tett opptil 1bar om du måler med turbotrykksmåler) på tomgang, har du ikke det er det bare å bytte slanger. Kan jo være så enkelt som at en eller annen "mekaniker" har kommet borti  en av slangene og ikke satt den på igjen.

 

Dette er god gammeldags feilsøking fra før tiden med datamaskiner og diagnoseprogrammer ble vanlig, men likevel absolutt gjeldende, og ikke minst gratis å gjøre selv.

 

En annen ting, nede ved turboen er det en elektrisk solenoidventil som regulerer mengden vakuum innpå vakuumklokka på turboen, disse har et filter på seg mot atmosfære, disse hender seg blir tette og problemer oppstår. Du kan for å teste rive av dette, det er en rektangulær liten boks på kanskje 3x1,5cm som står tredd innpå en nippel som stikker ut fra regulatoren. Om det fungerer bedre da, så kan du stikke på bensinstasjonen og kjøpe deg et lite gjennomsiktig bensinfilter og en liten bit med slange som passer på og sette dit istedenfor. ;)

 

 

Nr. 1c på bildet:

page-314001.png

 

http://workshop-manuals.com/bmw/3_series_e46/320d_m47_sal/2_repair_instructions/11__engine_%28m47%29/74__el.valve_for_exh._gas_recirculation/1_ra__layout_of_vacuum_hoses_%28m47___m57tu%29/

Endret av ArneR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ingen sak for en som er vandt til og skru, og fikse ting selv. Men når man ikke skrur selv, og kanskje til og med kvir seg for og gjøre det, så er det ikke "bare" og sjekke sånt..

Vil i så fall tippe at man da kanskje føler at man trenger hjelp til hvert eneste steg, og når man da ikke har noen og snakke med å få veiledning av på en enkel måte så blir det vanskelig. Er ikke alle som har verktøy en gang, ikke sikkert alle vet hva dem trenger av verktøy heller, og det gjør jo ikke saken bedre. :)

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hva innkjøringen på en ny Turbo er? Enkelte sier at det ikke trengs, mens andre sier at det er et par hundre kilometer til de som sier 2000 kilometer. 

Noen som har noe mer fornuftig angående innkjøring av Turbo? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke sikkert at våre turboer (TRF) er et bra grunnlag for alle andre (de er balansert noe tightere enn org), men de går rett i dynoen etter montering og en kjapp kjøretur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke sikkert at våre turboer (TRF) er et bra grunnlag for alle andre (de er balansert noe tightere enn org), men de går rett i dynoen etter montering og en kjapp kjøretur :)

 

Så innkjøring trengs egentlig ikke? Bare litt rolig kjøring i starten så er det greit? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...