Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

33 minutter siden, EDH_Performance skrev:

Bare å gjenge opp akselhullet til spjella til m6 og sru i maskinskruer fra biltema+locktite! Gratis og oem look:D

20151005_191523_zpskvoxekxc.jpg

20151005_191550_zps2vryo9zt.jpg

 

Bestilte blende lokk fra GS 

så har det liggende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, hanzhe skrev:

Slik jaging på turtall henger ofte sammen med girkassen. 

Tenker du da feil på selve kasse/elektronikk eller for mye/lite olje? Har ikke lagt merke til noe lekkasje, men har blitt gradvis værre over tid. Byttet olje og filter på kassa for snart to år siden. Fylte da opp til nivåplugg, startet opp og satte den i R og D og etterfylte igjen. Mulig nivå har sunket etter dette. Skal sjekke dette, er bare så mye jobb, må ned med eksos for å komme til.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med at e83'n min stopper etter første startforsøk med kald motor. Ved andre forsøk straks etterpå starter den og går fint uten og stoppe.

Tidligere kunne jeg vri tenninga på pos 2 og vente noen sek, for så å starte bilen, og den gikk fint på tomgang uten å stoppe. Men dette går ikke nå lenger. Har kansje noe med utetemp å gjøre, da det har blitt noe kaldere i det siste.

Kan det være pumpa i tanken som trøbler?

Problemet startet egentlig etter at jeg skiftet dieselfilter for 2 måneder siden. Men så forsvant problemet en liten stund for så å dukke opp igjen. 

Motoren er en m47n2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever noe med M57-en som jeg ikke helt skjønner meg på. Peilepinnen. Første gangen jeg drar den ut så er den tørr, så å si helt tørr. Vanskelig å dra ut også, må gjerne vri og lirke litt. Tørker av det som måtte være, putter den oppi igjen og alle påfølgende gangene får jeg normal avlesning: olje innenfor normalen, hvis nivået er litt lavere på den ene siden av pinna så går jeg utifra det laveste. Pinnen er også lettere å dra ut de påfølgende gangene.

Det er ikke noe avrenning på diesel og når peilepinnen dras ut første gangen så er den tørr "hele veien", så jeg regner med at den oljen jeg ser på avlesning 2 og utover er reell og i bunnpanna. Hvorfor den er tørr første gangen skjønner jeg ikke. Kan det være noe koksing der peilepinnerøret går ned i bunnpanna og at det hele tørker ut når motoren går? Noen som har opplevd noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver meg igjen. M51d25, 525tds.

Når jeg parkerer bilen etter å ha kjørt enten kort eller langt, hardt eller mildt, så kommer det en eim av brent/svidd- og eksos lukt rundt bilen. Både jeg og madammen merker dette etter en tur på butikken eller lignende.

Noen som kan en formening om hva dette kan være? Begynnelsen på tett kat?

Har nylig skiftet  (1 mnd siden ish) til biltema flexrør da det gamle var sprukket, og diesel potte i bakende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Gabz skrev:

Kan det kanskje ha noe med at man åpner et slags vakuum første gang man drar den ut slik at oljen først da renner ordentlig ned slik at det måles riktig på andre "tagning", kanskje? Hørtes ganske merkelig ut..

Samma på mine D25 og D30 motorer... konkludert med at røret "tømmes" ved bruk, og det sitter jo tetning/oringer på håndtaket til pinnen, som vil sørge for at det blir tett nedover. Da vil det funke som å sette et glass opp-ned i vann. Det blir lufttrykk inni røret, og oljenivået når ikke opp, før pinnen dras opp og "proppen" forsvinner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsåvidt tenkt litt i samme gate angående trykk, men jeg så for meg at tuppen på peilepinnen gikk forbi peilepinnerøret og så i bunnpanna, men hvis røret og pinnen er like lange så er det nok mer plausibelt at noe sånt skjer. Utifra deletegningen så kan det faktisk se ut som at peilepinnerørert går nesten helt ned i bunnpanna, noen cm forbi der den går inn.

Jeg har ikke vært spesielt bekymret over dette, men det er kjekt å høre at flere opplever det samme og at det er rimelig vanlig. Takk for svar folkens!

diag_120f.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On Tuesday, November 08, 2016 at 14.15, Otis skrev:

Jaging på turtall i drive eller manuell modus kan tyde på dårlig converter

Jagingen er ikke hele tiden. Følelsen av dette kan beskrives som om noe klemmer hardere og hardere rundt mellomakselen også bråslipper, og dette skjer i løpet av et sekund. Og denne syklusen kan gå med mellomrom på ca 5 sekunder og andre ganger helt symptomfri. Skjønn det den som kan..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Trefellern said:

Jagingen er ikke hele tiden. Følelsen av dette kan beskrives som om noe klemmer hardere og hardere rundt mellomakselen også bråslipper, og dette skjer i løpet av et sekund. Og denne syklusen kan gå med mellomrom på ca 5 sekunder og andre ganger helt symptomfri. Skjønn det den som kan..

har du  tilgang på diagnose utstyr? Hvor i landet holder du til, kanskje noen som kan hjelpe om du ikke har det. Vil tro det beste her er å først se etter feilkoder og dersom det ikke er noen så er det å kjøre mens man har en passasjer som kan følge med på verdier avlest og se om noe er unormalt. Er mye som kan påvirke DME mtp turtall. F.eks lading/ac har mulighet for å påvirke turtallet på noen modeller (ikke så kjent med din motor så vet ikke om det er slik der). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Bytte av viftereimer på M57 dieselmotor i en 525 2009 mod, det står på mekonomen at motoren heter N57-tud30 Men det er jeg ikke sikker på er riktig.

Men er det noe stramme muligheter på reima til klima anlegget, eller må denne klippes? Tar gjerne imot gode råd på hvordan man lettest får på en ny en.

Har noen et bra bilde av banen på multireima på denne motoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motornavnet er vel riktig nok, om man kan si det.

AC reima kan ikke slakkes eller strammes. Du kan enten klippe den av eller bruke feks ett tøystykke og kile mellom reimhjulet og dra reima av mens man tørner motor for hånd på veiva, med dertil egnet verktøy. For å få reima på igjen er jeg mer usikker, men det finnes verktøy for dette. http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=flex+belt+installattion&_blrs=spell_check&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xflex+belt+installation+engine.TRS0&_nkw=flex+belt+installation+engine&_sacat=0

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...