Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Ok! Men den får jeg ikke opp med mitt apparat. Synd

Sliter også med litt lav driftstemp (60-65c) utelukket egr-termostat med en avklippet gummihanske. 

Har tomgang på ~830rpm, har ikke lyktes med å google meg frem til hva den skal ha. M47tu2

Hvordan påvirkes effekten når driftstemp er for lav? Forbruket øker vertfall, men minsker effekten? 

 

IMG_20190127_144946.jpg

Endret av Nils Jørgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Skulebollen

https://www.ebay.co.uk/itm/BMW-Bosch-Common-Rail-Injector-T-Piece-Leak-Off-Connector-Clip-/271124521486

Du finner på Ebay om du har god tid, finner til og med i messing. Det er vel egentlig en Bosch del mer enn en Bmw del så kanskje ditt lokale Bosch verksted kan hjelpe om du har det travelt. 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Hpi skrev:

@Skulebollen

https://www.ebay.co.uk/itm/BMW-Bosch-Common-Rail-Injector-T-Piece-Leak-Off-Connector-Clip-/271124521486

Du finner på Ebay om du har god tid, finner til og med i messing. Det er vel egentlig en Bosch del mer enn en Bmw del så kanskje ditt lokale Bosch verksted kan hjelpe om du har det travelt. 

se der ja! Jeg har desverre dårlig tid 😕 Men skal prøve og høre med nærmeste bosch verksted :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen, E60 525d 163hk, lagde lyd lignende denne 

 etter hard kjøring i går. Lyden var borte i dag. Noen tips her? Turbo som er på vei til å ryke? Ser ut til at det er en del lekkasje rundt turbo. Har blitt byttet for ca. 20000km siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.1.2019 den 18.26, Nils Jørgen skrev:

Ok! Men den får jeg ikke opp med mitt apparat. Synd

Sliter også med litt lav driftstemp (60-65c) utelukket egr-termostat med en avklippet gummihanske. 

Har tomgang på ~830rpm, har ikke lyktes med å google meg frem til hva den skal ha. M47tu2

Hvordan påvirkes effekten når driftstemp er for lav? Forbruket øker vertfall, men minsker effekten? 

 

IMG_20190127_144946.jpg

Byttet termostat (main), har nå driftstemp på 80-90c og bilen går bedre.  Tipper det er mange som kjører rundt med for lav temp uten å vite det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fått problemer med min 520d 2007 mod med M47TU2

Symptomer/feil:

- har i lengre tid hatt problemer med å starte i kaldt vær fra 5 grader og kaldere

- hjelper litt kanskje å pumpe med gassen - glødeplugger og rele skiftet for ca et år siden

- starter(bytter for ca 1 år siden) drar bare en gang rundt pr. trykk på start knapp(kan altså ikke "kinne")

- webasto har ikke fungert siste  2uker(gir kaldere motor)

- bilen går ikke rufsete når den først kommer i gang

 

1. mistet nå motorkraft - bilen går men ingen kraft, spes i motbakke,  

2. full gass: noe høyere turtall(ca 3000) men ingen motorkraft/akselerasjon

3. ingen spesielle ulyder

4. ingen varsellamper

5. ikke tatt diagnose

Må nok ha den på verksted - noen tips i den forbindelse,? vil helst unngå at f.eks. alle dyser byttes uten grunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

n57 spesifikt:

CP4 ht pumpe (som på alle nyere dieselmotorer). Når disse ryker blir det betydelig dyrere enn på de eldre bilene. Videre har det vært noen tilfeller av register havari, den slekter jo tross alt på n47 og registeret er i hovedsak likt.

Ellers en fin motor med særs godt potensiale for tuning. 25d og 30d er samme motor (for en gangs skyld), men ikke lik automat kasse. Manuell er like.

 

asmund: feilminne, evt kontrollere indre lekkasje på dyser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei folkens,

Har i lengre tid hatt ujevn "durelyd" fra motor på tomgang i perioder. Dette har vært ubetydelig egentlig.
Nå har jeg begynt å få mer ujevn gange men ved kjøring type lett gass i 10-30 km/t.
Det er ikke så ille at turtallet flytter seg, ikke forbruksnåla heller, men jeg hører tydelig at motoren "kakler" (for å kalle det det, på samme måte som lyden endrer seg når du gasser på litt) på/av om jeg holder jevn gass.. Tidvis syns jeg at jeg kjenner at "draget" pulserer med lyden.
 

Jeg sjekket livedata fra høytrykkspumpe for en god stund siden, og railtrykket hopper opp og ned en del.
På tomgang kan det variere med alt fra 50 til 100 bar (så vidt jeg kan se mens det hopper). Og jeg tror dette gjør at tomgangslyden er ujevn. Var på en kjøretur og sjekket trykket, og det hopper en del på samme måte når jeg har et vist pådrag eller turtall.
Så det virker som railtrykket er ujevnt. 

Eneste feilkoda jeg har er EGR, da den ikke eksisterer. Matetrykket er 4.15 solide bar.
Bilen starter lett kald som varm, går godt ellers og har ingen tegn til problemer bortsett fra dette.

Det jeg da lurer på, er om det er noen måte jeg kan finne ut om det er railtrykk sensor eller ventilen som justerer trykket som kødder?
Eller kan det være noe annet? 🤓

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde endel jaging og varierende railtrykk, bytta først regulator på pumpe uten at dette hjalp, bytta så hele høytrykkspumpa men det hjalp heller ikke, viste seg til slutt å være ei dårlig dyse, fant ikke ut dette før de ble kjørt i benk hos Bosch, da hadde jeg ei som gav feil mengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.2.2019 den 23.04, Hpi skrev:

Jeg hadde endel jaging og varierende railtrykk, bytta først regulator på pumpe uten at dette hjalp, bytta så hele høytrykkspumpa men det hjalp heller ikke, viste seg til slutt å være ei dårlig dyse, fant ikke ut dette før de ble kjørt i benk hos Bosch, da hadde jeg ei som gav feil mengde.


For hva det er verdt, så viste mengdekorrektur og rough ***** et eller annet ok verdier hvertfall.
Jeg vet jeg har ei dyse som har lekket litt da, utvendig.

Problemet er ikke så stort at jeg orker å ta ut dyser og sende til kontroll for å finne ut av det da, selv om det er litt fristende. 🤑
Spørs om jeg bare får vente å se da om det blir verre fort, eller om det tar tid.. 😬

Takk for tipset hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en e70 3.0xd 235hk som går i nødmodus. 

Feil melding 3f57 ladetrykkventil.

Nettopp byttet turbo og etter det kommer feilen fram hver gang bilen blir brukt. Før kunne denne feilen komme 1 gang i uka.

Ladetrykk ligger på 1,6-1,7bar.  Når feilen kommer så får man ca 3000rpm og 0,9bar.

lmm har jeg lånt i fra en annen bil. Ingen forskjell. 

Jeg stusser over at vacum ventilen til Egr har svak vacum heile tiden uansett bilen står på tomgang og under kjøring. 

Får motoren denne feilen vist ikke får åpnet egr under kjøring?

NB

Turbo ble byttet på grunn av ulyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...