Ingvaldsen Skrevet Desember 26, 2019 Share Skrevet Desember 26, 2019 På 1.12.2019 den 18.36, TRF skrev: Er nok lurt å bytte til riktig utveksling. ser ut til at du har helt rett, har nå rett diff og bilen ser ut til å oppføre seg slik den skal ! TRF reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
K.F Skrevet Desember 30, 2019 Share Skrevet Desember 30, 2019 På 27.12.2019 den 0.02, Ingvaldsen skrev: ser ut til at du har helt rett, har nå rett diff og bilen ser ut til å oppføre seg slik den skal ! he du prøvd å gjer det samme i samme turtall som før, dvs i høgere fart? står en 525d med 525d utveksling og 530d motor og kasse her uten noen form for slike problem 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet Desember 31, 2019 Share Skrevet Desember 31, 2019 15 timer siden, Bmwturbin skrev: he du prøvd å gjer det samme i samme turtall som før, dvs i høgere fart? står en 525d med 525d utveksling og 530d motor og kasse her uten noen form for slike problem 😄 Har testet nøye ut bilen der den virkelig sleit før...rett å slett blitt en ny bil mtp på respons og girvalg. Men grunnen til at min fikk store problemer og ikke din er vell fordi min har 530d programvare på hjerna til girkassa... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Desember 31, 2019 Share Skrevet Desember 31, 2019 For en tid tilbake skrev jeg om ustabilt rail trykk og ujevn tomgang, det ble vel konkludert med at dysene sansyneligvis var problemet. En stund etter dette, forsvant problemet. Tomgangen var jevn og fin, rail trykket varierte ikke lenger og var tilbake til det jeg tidligere hadde ansett som normalt. Slik var det en stund, men nå har den begynt å jage igjen. Rail trykket går opp og ned sammen med tomgangen. Nå merker jeg det også godt om jeg kjører veldig sakte i motbakke, da vil hele bilen "hoppe" fremmover på en måte. Var inn kikka på livedata for en tid tilbake og la merke til at temperaturen på kjølvannet hoppet veldig mye opp og ned, alt fra -40 til +200 eller noe slikt. Da begynte jeg å lure på om dette kunne ha spilt noen rolle på varierende trykk? Nå var den plutselig stabil igjen da, men den jager fortsatt. Ser også at der er to temperaturer, en som heter motortemperatur (den lå på 16 grader) og den andre var kjølevann som lå på 89 grader. Virker litt rart at dysene skal være utslitt en dag men fine en annen dag? Jeg testet jo lekkasje, og de var jo ikke i tipp topp stand på den fronten selvsagt. Så de er nok ikke helt sånn de skal være da. Får se etter hvert hvor ille det blir, eller om det plutselig gir seg igjen. Kanskje prøve noe dyserens elns. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Desember 31, 2019 Forfatter Share Skrevet Desember 31, 2019 Det kan absolutt ha noe å si. Men sjekk først om den aktuelle vanntemp sensoren deler noe med railtrykksensoren (+ eller jord) Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Desember 31, 2019 Share Skrevet Desember 31, 2019 2 timer siden, TRF skrev: Det kan absolutt ha noe å si. Men sjekk først om den aktuelle vanntemp sensoren deler noe med railtrykksensoren (+ eller jord) Ut i fra det jeg kan se i WDS, så ser det ikke ut til at de henger sammen på noe vis da, temp sensoren har noe koblingspunkt mellom sensor å speedometer/ecu. Men railtrykksensoren går direkte mellom sensor og ecu. Tanken min var at om den oppfatter at motoren er kald, så vil den kanskje kjøre på mer diesel i forhold til når den plutselig blir varm igjen,og at dette kanskje kunne skape ujevn gange. 🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Desember 31, 2019 Forfatter Share Skrevet Desember 31, 2019 Ja det kan det. Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
02dag Skrevet Januar 9, 2020 Share Skrevet Januar 9, 2020 (endret) On 1/22/2011 at 5:44 PM, TRF said: På forkammer dieslene, kan du løsne ene dyserøret (ikke skru mutteren helt av) for å sjekke at det kommer diesel. På CR motorene kan du ikke gjøre det. En gang til, IKKE. Hva skjer om man gjør dette, eller at en mutter løsner og fører til lavere trykk i railen? Endret Januar 9, 2020 av 02dag Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Januar 9, 2020 Forfatter Share Skrevet Januar 9, 2020 Litt overdrevent utsagn, rett og slett fordi det er en "oppgitt" sikkerhetsregel man forholdt seg til før i tiden. Tanken var at om systemet kjører på 1600bar vil strålen som kommer ut være direkte farlig. Dette "skjer ikke" i normale situasjoner, så ved oppstartsforsøk etc er det bare å prøve. Hva er problemet med bilen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Januar 9, 2020 Share Skrevet Januar 9, 2020 Skulle hjelpe en kar med noe feilkoder på hans 530d 2006 modell, med 231hk motor. Han har orignalt DPF, men tunet til ca 260-280hk. Han har blenda flaps, men bruker ellers alt originalt på motor. Får feilkode på følgende; 00483D DDE: Throttle actuator 259880 No 003F77 DDE: Charge-air pressure actuator, activation 260968 yes 004390 DDE: Charge-air temperature sensor, signal 260920 No Den eneste som er aktiv, er 3F77. Vi foretok feilsøking med ISTA og tok funksjonstest på alle delene, som anbefalt i ISTA, og alle fungerer tilsynelatende helt fint. Eneste som jeg bet meg merke i er at det er svak oljelekkasje/svetting under innsuget, samt at dette skjer på varm motor. Men ikke før vi nådde over 90 grader. Men om det er 100% konsekvent over 90 grader, er noe usikkert. Om man stopper og starter motor, så er den fin til man bruker litt mer av motor. Om det er pusekjøring, så går det bra. Noen ganger så tåler den flere ganger med flatt jern får den kutter, mens andre ganger kan den kutte raskere. Med kutting mener jeg at feilen blir aktiv. Det lyser ingen motorlampe, så noen ganger er det litt vanskelig å vite at feilen er der, om man kjører pent. Jeg sjekket også live verdier på rail, ladetrykk og luftmengde. Alle sammen så "grei" ut. Ladetrykk var på maks 1,6 bar uten atmosfærisk trykk, på flatt jern i 3 gir. Vi har ikke inspisert kabelnett eller noe annet enn det som er nevnt tidligere. Noen som har noen tips? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Januar 9, 2020 Forfatter Share Skrevet Januar 9, 2020 Siden det er feilkode på (selv om den ikke er aktiv nå) på spjeldet ville jeg kanskje begynt der. Kjent feil. Om du stoler på software da vel å merke. Lekkasjen, det er ikke fra swirlflapsene? Lekker ofte ut "olje" (fra åndinga) gjennom aksl7ngene på disse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Januar 10, 2020 Share Skrevet Januar 10, 2020 Joda, spjeldet er feilkode på. Vi gjorde funksjonstest av alle de tre delene ,som hadde feilkoder på seg, og alle tre fungerte helt fint. Slette så alle feilkoder, og da kom kun 3F77 tilbake. Gjorde enda en funksjonstest av aktuator og det virket helt fint fremdeles. Hva tror du om det? Skal man feilsøke på en annen måte? Software har vært slik ihvertfall i 9-12 måneder, så det er noe rart at det skal plutselig dukke opp. Eller er det mulig? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Januar 10, 2020 Forfatter Share Skrevet Januar 10, 2020 Hvis jeg skjønner riktig, så etter sletting av alle feil, prøvekjøring _med_ kutt, så er det fortsatt bare 3f77 som kommer opp? Isåfall er jeg enig i at spjeldet nok ikke er feilen her, men det kan likevel være en feil med det. Jeg har vært borti en slik turbo som hadde periodisk feil ved selve aktuatoren. Den bestod også alle tester med glans :S Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Januar 10, 2020 Share Skrevet Januar 10, 2020 Ja, det er korrekt. Slettet alle feilkoder, kjørte slik at feilen ble fremprovosert, da var det kun 3F77 som kom opp igjen. Videre feilsøking da er jo controller for boost, den som henger under innsuget, kabler til boost controller samt kabler til turbo, eller konkludere med defekt aktuator på turbo. Korrekt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Januar 10, 2020 Forfatter Share Skrevet Januar 10, 2020 På denne er det "REA" vnt styring, mao kun en elektrisk motor som henger på turbo. Gå over kabler, men det virker relativt sannsynlig at den da er defekt. Du kan i utgangspunktet ikke bytte denne løst, og om det gjøres så må den kalibreres igjen (i flow benk). Heldigvis finnes det TRF turbo til den bilen på lager Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå