Gå til innhold

BMW dieselmotorer

TRF
 Share

Anbefalte innlegg

går det an å drukne en dieselbil :P?

prøvde å fyre e34 tdsa.n istad, men ville ikke, har vært sånn at man må kinne noen sekunder for å få liv når det er lite diesel på tanken (er vell den pumpa i tanken som er defekt da) men pleier å starte fint, men nå er det masse diesel så skulle startet fort, men ekke noe antydning til liv en gang :P

merket det ikke var så mye strøm, men nok til å kinne en stund, satte på et batteri via startkabler men fortsatt død.

prøver å lade, funker den da erre jo greit :P

update:

prøvde litt senere, men fortsatt null liv, tok tilogmed 2 ekstra batterier med startkabler, men fortsatt ikke antydning til tenning.

men tok av batteriet, lot den stå et par min, så satte på igjen, og da fyra den med en gang, kjørte en god tur på 1,5t uten problemer (en times tid senere), så vet ikke hva som var problemet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kverker man TRF tuning/map ved å bruke PA soft bmw scanner? Tenkte å fjerne bulb check, da jeg har konstant feilmelding i dash. (01 E46 320d)

Edit:

Dette kunne f.eks. vært et fint innslag på side 1 :D

Hvilke diagnose/kodeprogrammer man kan/ikke kan bruke når bilen er trimmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man forandrer jo ikke motorstyringa fordi om man deaktiverer pæresjekk i LCM, det er 2 forskjellige bokser :P

Eneste måten er om du oppdaterer software på motorstyringa, da kan det være at den forsvinner-- :)

Fjerner heller ikke tuning map ved og lese feilkoder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, okei! Da burde det gå greit.

DIS sa han at jeg kunne bruke, så det blir brukt med jevne mellomrom.

Men ble advart mot enkelte programmer som hadde mulighet for å slette tuningen, HVIS jeg ikke kunne bruke dem, eller det evt. skjedde på verksted. Men jeg skal som sagt, bare inn i LCM.

Takk for svar! Da prøver jeg å få tak i 1.40 versjonen. Fant bare 1.36 på ebay. Har bare brukt Inpa og DIS, så det blir spennende å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

matepumpe (altså feil matetrykk), eller indre lekkasje i ei dyse (feil innsp trykk). Dette er de vanligste årsakene.

Har bytta de to dysene som var defekte. Matepumpa under framsetet er bytta hvert fall, flere matepumper?

bytta to dyser, alt med gløding, termostat, starter, pumpe, lmm. Starter når det er over -10, under -10 er det umulig å starte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har en tds som fikk varmstartproblemer + lekasje fra dieselpumpa. Har fått overhalt pumpa med bytte av slitte deler (måtte faktisk bytte hele pumpehuset også pga slitasje). Pumpa er benkekjørt og viser tipp topp verdier på alt. Har montert pumpa med løft på 0.8 mm. Nå går bilen urent på lave turtall (1000 -2000) uten belastning, men pent på tomgang. i høyt gir og full gass går den helt jevnt og fint mellom 1000 og 2000. (før gjorde den ikke det, men det var pga. utslitt pumpe).

I tillegg er dieselforbruket ekstremt lavt. på en kjøretur på ca 40 mil viste kjørecomputeren et gjenomsnittforbruk på 3.0l /100km.

må pumpa kalibreres elektronisk på noe vis? kan det tenkes at det er prøvd tidligere å kalibrere inn den dårlige pumpa slik at verdiene blir helt feil for den nye? kan den være mapet helt feil?

ved diagnose får jeg feilkode 01 og 10. Har reset og disse kommer tilbake ganske fort.

Hei TRF! Har noe av det samme problemet som denne karen, lekkasje fra pumpa, kjørte til bosch dieselverksted og de bytta de to øverste pakningene (de tok ikke av pumpa fra bilen).

Etter dette besøket går bilen ujevnt på tomgang (høres ut som om den går på 5 sylindre) og vibrerer i gir og gasspedal ved nullposisjon (i fart men med hverken pådrag eller "avdrag"). Samtidig gikk forbruket (kjørekomp.) fra 0.8 per mil ned til 0.3 per mil (I wish).

Bilen er en 525tds med 260000 på telleren. Det skal nevnes at den har en trimmet/remappet hjerne (170hk) fra tidl. eier men har ikke oppført seg slik tidligere. Kan det være en feilkode som ligger inne eller feil verdier i map? Den går veldig rent og er betydelig sprekere nå enn før pakningsbytte.

Forøvrig en fantastisk tråd for oss dieseldyr! Takker og bukker for flott info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt det titalls ganger før. Å ta av lokket (hele) uten å ha ferdighetene og tålmodigheten til å justere det etterpå er som å be om en katastrofe. 1/10mm er en enorm forskjell. Å stramme boltene er forskjellen på en bil som går som den skal, og en som ikke gjør det.

Pumpa må av, og kjøres i benk for å få det 100% perfekt. Også da må han som justerer vite hva han gjør.

Det som har skjedd i ditt tilfelle er nok at den får litt for mye diesel, derfor ligger den og "kutter" på tomgang. Da vil den også gå bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt det titalls ganger før. Å ta av lokket (hele) uten å ha ferdighetene og tålmodigheten til å justere det etterpå er som å be om en katastrofe. 1/10mm er en enorm forskjell. Å stramme boltene er forskjellen på en bil som går som den skal, og en som ikke gjør det.

Pumpa må av, og kjøres i benk for å få det 100% perfekt. Også da må han som justerer vite hva han gjør.

Det som har skjedd i ditt tilfelle er nok at den får litt for mye diesel, derfor ligger den og "kutter" på tomgang. Da vil den også gå bedre.

Ok, trodde siden det var på et anerkjent diesel verksted så hadde de peil.. men er det skadelig for motoren? vibrasjonene er jo ganske kraftige..

Et annet spørsmål: Hvor sitter denne temp føleren i toppen som styrer hvor lenge fødepumpa går? tregstarta på halvvarm motor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsne (såvidt) skruene på lokket (det nedereste, ei skrue går gjennom hele lokket/begge). Mens motoren går, innsug av (enklest). Gi lokket et lite kakk med ei gummiklubbe, forover. 1/10mm er som sagt mye. Da kan du få justert det inn sånn noenlunde. Det er slik vi gjør det, men det krever tålmodighet, og forståelese for varm/kald motor, samt et godt øre mtp mengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nettopp oppdatering på første side vedr. Swirlflaps, veldig interessant lesning!

Bare som en liten oppdatering så fjernet jeg nettopp mine swirlflaps på min M47 motor. Når jeg hadde av innsuget og skulle kjøre mekanismen manuelt, oppdaget jeg til min store overraskelse at flapsen ikke åpnet helt, de vandret mellom helt lukket og ca 1/3 åpning. Jeg fjernet da flapsene, og tok en prøvetur. Forskjellen var enorm! Bilen drog som bare det, og den største forskjellen lå i toppen av registeret hvor bilen normalt var litt nølende rundt 3800-4000rpm, drog nå bare videre oppover registeret uten "motstand".

Vet ikke om dette er et vanlig problem, men tenkte jeg skulle dele min positive erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om du vet noe mer om dette TRF, men etter å ha gjort litt research. Så ser det ut som 118d pre-face ikke har disse berømte swirl flapsene? Ved sjekk i ETK med VIN. Så får man opp "Intake without flap-control".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

crzywiz: stemmer nok det. Er ofte slik at nedtrimmede versjoner (ref "2,5" m57n2) med større volum ikke har flaps, trolig pga mer luft tilgjengelig enn effekten skulle tilsi.

Sandalius, godt å høre! Har ikke vært borti dette selv dog, men viktig info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TRF!

Har nå fått lest gjennom hele tråden din (!), og er ikke lenger interessert i å spørre noen som helst andre enn deg, når det kommer til BMW-diesel :)

Jeg har en 97.mod E39 525 TDS med automat. Den har rulla rett i underkant av 260000 km nå. Sitter en form for "tuning" på den, men uvisst merke. Drar veldig bra, fin gange, og ryker ikke i det heletatt! Så er fornøyd sånn sett...., men...

Hva kan du tilby av oppgraderinger til disse? Hvor mange "steg" kan du levere, og hva innebærer de evt forskjellige..? :)

Mvh

Ronny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...