Gå til innhold

Nürburgring tråden

SSM
 Share

Anbefalte innlegg

Forsikring er et lite mørkt tema der nede.. ikke så lett å få dekket noe..

Har du kjørt noe serlig på bane før med lignende eller raskere bil? For jeg anbefaler ihvertfall ikke at den første turen på bane er på ringen.. isåfall bør du planlegge å få inn noen banetreff på både rudskogen og våler før ringen..

Det hele handler om hvor trygg du er på deg selv med bilen din.. og å ikke overstige tryggheten.. altså ikke prøve å være helt fordi en bil som i teorien er mye tregere enn deg kjører ifra deg.. for sannheten er det at ringen er den banen hvor sjafør har mest og si.. og bilen som nr 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve banen leier ikke ut biler, men flere selskaper rundt i distriktet der gjør det og noen samarbeider med banen. Leiebilene har forsikring, men med en heftig egenandel som du ser under important her  http://www.rent4ring.de/en/info/rentals-for-the-nordschleife.html#p173_fineprint

Herlig med 150.000,- i egenandel om du bulker Bmw M3`en :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forsikring på biler fra r4r, rrc, rsr osv, men det er høg egenandel. Selvsagt må du ikke betale full egenandel om du skubber borti en bil på parkeringen, men vraker du den skikkelig på banen blir det dyrt. Og skade på rekkverk kommer utenom.

Anbefaler swift stage 2 fra r4r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å bruke en bil som du har råd til å vrake, og gjerne med moderat effekt, da får du en bedre følelse av å tøye grensene på redskapen, og du slipper å få de voldsomme hastighetene som gjerne lager de værste smellene. Nå høres det ut som at sjangsen for å kræsje er veldig stor, men er du en normal rolig norsk bilist som har kjørt på vinterføre uten elektroniske hjelpemidler noen år så har du en grunnkompetanse som er bedre enn storparten der nede å risikoen for å dra av er veldig liten.

Jeg testet en utleiebil i sommer, en lett rigget Toyota GT86, den er småskummel på vått, så jeg anbefaler deg en forhjulstrekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo en sak mellom deg og forsikringsselskapet ditt igrunn. Hos de aller fleste (alle?) vanlige forsikringsselskaper er banekjøring nevnt i vilkårene, og at forsikringen ikke vil gjelde her. Nordschleife er derimot pr. definisjon en vanlig bomvei med sitt eget veinummer, så i teorien vil forsikringen gjelde der som alle andre veier. "Dessverre" vet forsikringsselskapene også dette, så flere nevner Nürburgring i vilkårene sine (bl.a. Gjensidige), og da har man lite man skulle ha sagt. Om man har et selskap som ikke nevner dette har man muligens en sjanse, men sannsynligheten for at man taper denne saken er nok stor.

Når det er sagt er det flere som har fått dekket skader gjennom vanlig forsikring, men det var gjerne før når banen var litt mindre kjent for folk flest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet en utleiebil i sommer, en lett rigget Toyota GT86, den er småskummel på vått, så jeg anbefaler deg en forhjulstrekker.

Det mener du vel ikke? Når man har mistet kontrollen så er det da langt lettere å hente seg inn igjen med en bakhjulstrekker enn en forhjulstrekker, der går det jo rett fram om farta bli for stor i svingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man mister kontrollen begynner man gjerne å snurre, da må han kontre, jobbe med gassen, clutche og styre på med bakhjulstrekker. Med framhjulstrekker kan man bare gi gass, og bilen retter seg opp. Gi to middelaldrene kvinner hver sin bil, en golf gti med 200hk og en toyota gt86 med 200hk, og be de kjøre vinteren gjennom uten hjelpemidler. Tror golfen har minst prisfall den sesongen iallefall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mener du vel ikke? Når man har mistet kontrollen så er det da langt lettere å hente seg inn igjen med en bakhjulstrekker enn en forhjulstrekker, der går det jo rett fram om farta bli for stor i svingen.

Jo, i dette tilfellet så, den slapp veldig raskt noen ganger i svinger bare ved endring av pådrag, det var ikke på grunn av for stor fart inn i svingen, dette var når jeg lå nær grensen selfølgelig, en forhjulstrekker vil ikke få de stygge kastene som Toyotaen, den glir ut litt pga understyring men det skjer mye saktere.

Det er ikke uten grunn at Toyota GT86 og Subaru BRZ var de desidet mest krasjede i sommer der nede, en periode var det ikke mulig å få leid noen av de siden de var til oppretting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man mister kontrollen begynner man gjerne å snurre, da må han kontre, jobbe med gassen, clutche og styre på med bakhjulstrekker. Med framhjulstrekker kan man bare gi gass, og bilen retter seg opp. Gi to middelaldrene kvinner hver sin bil, en golf gti med 200hk og en toyota gt86 med 200hk, og be de kjøre vinteren gjennom uten hjelpemidler. Tror golfen har minst prisfall den sesongen iallefall..

Ja men er det ikke det som er å kjøre skikkelig bil da, jobbe litt med gass, brems og rattet? Hvorfor ellers skal man oppsøke en bane med en kjørevillig bil? Hvis dette er vanskelig og skummelt så tror jeg at jeg ville holdt meg vekk i fra bane og iallfall Nurburgring, da er den daglige turen til butikken utfordring nok ;)

Jo, i dette tilfellet så, den slapp veldig raskt noen ganger i svinger bare ved endring av pådrag, det var ikke på grunn av for stor fart inn i svingen, dette var når jeg lå nær grensen selfølgelig, en forhjulstrekker vil ikke få de stygge kastene som Toyotaen, den glir ut litt pga understyring men det skjer mye saktere.

Det er ikke uten grunn at Toyota GT86 og Subaru BRZ var de desidet mest krasjede i sommer der nede, en periode var det ikke mulig å få leid noen av de siden de var til oppretting...

Nå vet jeg ikke hvordan en GT86 er å kjøre men jeg opplevde min E90 325d så meget trygg og stabil på ringen, selv når det begynnte å regne så ble det noen bra breie sladder men slik jeg oppfatter det så er bakhjulstrekk lettere å håndtere. I værste fall så snurrer man rundt, med framhjulstrekker så risikerer du å gå i autovernet da du mister all styring og retningsans.

Er iallfall inntrykket jeg har fått :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik fredrik fredrik...

Nå var det ikke snakk om hva som var mest underholdende, eller hva som var kjekkest.. Men hva som var tryggest. Og det ER framhjulstrekker. Og når du skriver

"Ja men er det ikke det som er å kjøre skikkelig bil da, jobbe litt med gass, brems og rattet? Hvorfor ellers skal man oppsøke en bane med en kjørevillig bil? Hvis dette er vanskelig og skummelt så tror jeg at jeg ville holdt meg vekk i fra bane og iallfall Nurburgring, da er den daglige turen til butikken utfordring nok" så har eg nesten litt vanskelig for å forstå at du faktisk har vert på Ringen.. Du høres ut som de idiotene som de advarer mot på rent4ring sine kjøremøter. Du har merka at det ikke er mye rom for feil på ringen sant? Det er ofte/stort sett 1-2 meter fra asfalt til autovern, da er det ikke rette plassen å ligge brei med bil med mindre man har stålkontroll, eller har råd til å knuse bilen og ta noen seksjoner autovern uten å bli deppa av det.

I verste fall snurrer man rundt? Er det greit tror du å snurre rundt i 120km/t på en 4 meter brei vei med autovern 1 meter ut fra veien? Eller er det like greit å kjøre framhjulstrekker, merke at ræva slipper og bare trykke gassen i bunn uten dramatikk i det hele tatt omtrent?

Men for all del.. Du har jo det inntrykket du har.. Og det er ikke noe å få gjort noe med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik fredrik fredrik...

Nå var det ikke snakk om hva som var mest underholdende, eller hva som var kjekkest.. Men hva som var tryggest. Og det ER framhjulstrekker. Og når du skriver

"Ja men er det ikke det som er å kjøre skikkelig bil da, jobbe litt med gass, brems og rattet? Hvorfor ellers skal man oppsøke en bane med en kjørevillig bil? Hvis dette er vanskelig og skummelt så tror jeg at jeg ville holdt meg vekk i fra bane og iallfall Nurburgring, da er den daglige turen til butikken utfordring nok" så har eg nesten litt vanskelig for å forstå at du faktisk har vert på Ringen.. Du høres ut som de idiotene som de advarer mot på rent4ring sine kjøremøter. Du har merka at det ikke er mye rom for feil på ringen sant? Det er ofte/stort sett 1-2 meter fra asfalt til autovern, da er det ikke rette plassen å ligge brei med bil med mindre man har stålkontroll, eller har råd til å knuse bilen og ta noen seksjoner autovern uten å bli deppa av det.

I verste fall snurrer man rundt? Er det greit tror du å snurre rundt i 120km/t på en 4 meter brei vei med autovern 1 meter ut fra veien? Eller er det like greit å kjøre framhjulstrekker, merke at ræva slipper og bare trykke gassen i bunn uten dramatikk i det hele tatt omtrent?

Men for all del.. Du har jo det inntrykket du har.. Og det er ikke noe å få gjort noe med!

Når du kjører igjennom en sving med framhjulstrekk og framhjula begynne å slippe fordi farta er for høy, hva skjer da når du gir mer gass? Når ræva slepper på en bakhjulstrekker pga for høy fart igjennom svingen så er den lettere å kontrollere SYNES JEG! Begynner forhjula å skli så går man selvsagt av på gassen og det samme med framhjulstrekk, slipper hekken på framhjulstrekk så gir man gass så den kan jeg gå med på. Men jeg føler bakhjulstrekk er lettere å kontrolere, altså tryggere og mer morsomt.

Når jeg kjører på ringen så kjører jeg med horn i panna selvsagt, drar ikke der for å søndagskjøre. Men jeg kjører innen for mine egene grenser og går aldri ut over dem for da blir jeg ukomfortabel, selvsagt slipper hekken i noen svinger men pga for mye gass ut av svingen gjerne hvis det regner (noe det ofte kan gjøre der). Klarer man å snurre i 140 km/t da er man gjort det vedlig galt og kan umulig ha mye evner og forstand på fart og fysiske lover. Å gå rundt å kalle andre idioter fordi man har forskjellige synspunkt får gå på din egen urimelighet, du blir som oftes kvalm i tonen din når klokka passerer 00 00 og du åpenbart kjeder deg på jobb.

Men for all del, man skal ha respekt for Nurburgring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...