Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Diskuterte med en på Facebook se..

Meg: Maks fart for bil med henger er 80. Henger uten brems 60. (I Norge)

Han: 100km/t med tuv papirer og autobrems.

Meg: Hvor står det at man kan kjøre over 80 med henger?

Her er et utdrag fra Norske trafikkregler.

§ 13.Særlige bestemmelser om kjørefarten

4. På vegstrekninger med særskilt fartsgrense høyere enn 80 km i timen må motorvogn med tillatt totalvekt over 3500 kg eller motorvogn med tilhenger ikke kjøres fortere enn 80 km i timen. Forbudet i første setning gjelder ikke utrykningskjøretøy.

Buss uten tilhenger kan likevel, når bussen kun er registrert enten i klasse III eller bussklasse 3, kjøre i den tillatte fartsgrensen, likevel ikke i høyere hastighet enn 100 km i timen. Bussen skal være utelukkende innrettet med sitteplasser, ha setebelter til alle og være utstyrt med dekk dimensjonert for 100 km i timen eller høyere. Regummierte eller banelagte dekk må ikke brukes på forreste aksel. Buss klasse I kan likevel ikke kjøre fortere enn 70 km i timen.

5. Motorvogn som har tilhenger uten bremser, må ikke kjøres fortere enn 60 km i timen når tilhengeren har aktuell totalvekt 300 kg eller mer.

Han: er noe godkjent av tuv i Tyskland og du kan dokumentere dette kan du kjøre i hundre på motorvei.

EU reglemanget går over norsk lov.

Så har du Alko autobrems og godkjenning fra Thule med OK på100km/t så blir det det.

Se på tyskere med nyere vogner de har 100km/t merke på sine vogner.

 

Ikke noen vits i å diskutere med sånne; det er han sine penger/førerkort som ryker når han blir stoppa i 100 med henger :P Pendler Horten/Holmestrand - Drammen en gang i uka, og ser at det er mange som kjører bil med henger i 100 uansett størrelse på begge deler, med eller uten brems.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøre i 100km/t med tilhenger som er klokt lastet/ikke overlastet går helt fint. Kjører i 100km/t med min henger uten brems stort sett på motorveien. Om sjansen byr seg kan jeg fint ligge å cruise i 140km/t med den hengende bak og jeg :)

 

Iht. regelverk;

Når det gjelder hastigheter er det 80 med brems uansett, uten brems er det snakk om 60 over 300kg vekt ellers 80 for vekt under 300kg :)

 

Det jeg ser på som et problem er at enkelte skal fremstå som perfekt og angi alt som virker skummelt/farlig/ulovlig i hverdagen til avisa for å få fjeset inn i et avisoppslag. Synes slikt er så trist :)

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt at en pakke ligger i tollen i 13 dager?? Greitt at det offentlige stortsett er treige og ubrukelige, men så laaang tid kan det vel ikke ta?? Tok kontakt med Bring, ho dama mumlet noe med at de jobbet med det og tok kontakt om det de trengte noe info, dette er ei uke sida...!

Kjøpte 4 felger fra felgen garage, fått 2, de andre to sitter fast i tollen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passerte en front mot front ved Tvedestrand i dag. Bilen var virkelig smadret.

Det veistykket der er virkelig ille, helt utrolig at det er en europavei. Mange liv går tapt hver år her pga veistandarden og mye trafikk, ved utgangen av dette året begynner de heldigvis å bygge ny firefelts motorvei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det veistykket der er virkelig ille, helt utrolig at det er en europavei. Mange liv går tapt hver år her pga veistandarden og mye trafikk, ved utgangen av dette året begynner de heldigvis å bygge ny firefelts motorvei :)

 

Sånn satt på spissen, så er vel det utrolig å kalle noen veier her i landet europavei. Spesielt vest i landet (Har ikke vært i nord, så kan ikke uttale meg) er det faktisk flaut å kalle de såkalte europaveiene for vei i det hele tatt.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn satt på spissen, så er vel det utrolig å kalle noen veier her i landet europavei. Spesielt vest i landet (Har ikke vært i nord, så kan ikke uttale meg) er det faktisk flaut å kalle de såkalte europaveiene for vei i det hele tatt.. ;)

Hvertfall helt jævlig her i Nordland, grensen inn til Sverrige er helt latterlig Endret av eriksen76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...