bmwnissen99 Skrevet September 9, 2011 Skrevet September 9, 2011 Jaja da var man 19år da gitt Grattis med dagen
flobben Skrevet September 9, 2011 Skrevet September 9, 2011 80-tallet var utvilsomt kult hvis man hadde mange penger, men slik er det jo idag også. Den store forskjellen på 80-tallet og idag er at det er langt mer alminnelig å ha mange penger idag... det er mange flere velstående mennesker idag enn det var på 80-tallet.Over en kopp kaffe begynte jeg å reflektere litt over hva jeg egentlig tenkte på i denne sammenhengen. Det var uten tvil færre mennesker med mye penger på 80-tallet og samfunnet som helhet var heller ikke så rikt som idag. På den annen side var den økonomiske forskjellen på folk også mye mindre på 80-tallet. Noen få var velstående, de fleste tilhørte hva vi idag omtaler som middelklassen og noen få var fattige. Virkelig rike familier kunne telles på et par hender. Jeg tror ikke at det fantes noen egentlige milliardærer på 80-tallet. Iallefall ingen med en personlig formue på over en milliard kroner. Idag finnes det ganske mange rike med en personlig formue på flere hundre millioner kroner og noen få har flere milliarder kroner i formue. Middelklassen har blitt rikere, men den har også blitt mindre. Ganske mange faller igjennom og ender opp i som relativt fattige uten å mangle basale ting for å overleve. Noen få er virkelig fattige. Den relative økonomiske forskjellen på folk øker dramatisk og det ser dessverre ut som om denne utviklingen akselererer. Samfunnskaken har blitt mye større, men den fordeles skjevere enn den gjorde på 80-tallet. De fleste har fått mer, men noen har fått veldig mye mer med årene. Jeg tror derfor at vi går inn i en tid med kraftig radikalisering av samfunnet. Jeg tror ikke at dagens unge i storbyene aksepterer at de ikke kommer inn på boligmarkedet hvis de ikke har velstående foreldre å falle tilbake på. Å ende opp som evige leieboere uten at utleiemarkedet er kraftig regulert gir ingen mening så lenge utleieprisene og andre kostnader stiger mer enn lønningene. Hvis arbeidsløsheten i Norge, i likhet med resten av Europa, også begynner å stige kraftig er helvete løs. veldig spennende og interessant lesing og refleksjon Fredrik, keep up the good work
bmwnissen99 Skrevet September 9, 2011 Skrevet September 9, 2011 Epic sak på jobb. Fikk inn en feil melding på jobb om nettverk nå, en kunde fikk ikke kontakt på det trådløse kun kabel, kunden er en dame som er oppi årene og på slutten av meldingen sto det WTF????
Dirty Skrevet September 9, 2011 Skrevet September 9, 2011 Etter mye trøbbel er jeg endelig på vei inn til rudskogn , først røk servopumpa, så bygde jeg om til e36 pumpe. Så knakk akslingen på første prøvetur. Så måtte jeg bygge om en ny e36 pumpe. Avsted å hente bilhngern, da var kl 04.00 Tralla var vekk. Ingen tar Tlf på denne tia. Fikk tak i tralla halv 7 Så gikk trekkbilen tom for drivstoff. Haha men nå er vi på vei trøtt og jævli
knut_olestad Skrevet September 9, 2011 Skrevet September 9, 2011 Jaja da var man 19år da gitt Grattis
Dirty Skrevet September 9, 2011 Skrevet September 9, 2011 Fræste forbi 2 kontroller uten hengerlappen ho ho
-Roger- Skrevet September 9, 2011 Skrevet September 9, 2011 Folk sier at Passat, A6 og Octavia er samme biler. Hvorfor koster en 2006 modell Passat med lite på telleren 150 + mens en A6 koster 230 + da? Fordi "like" i denne sammenhengen absolutt er relativt. De deler en tilpasset platform samt i mange tilfeller bevegelige deler i drivverket, men når det gjelder oppheng, støydemping og opplevd kvalitet (spesielt kvalitet på interiørdetaljer) er det temmelig stor forskjell på modellene. Det spares litt overalt... helt fra måten Audi demper slamring fra hjulopphenget i forhold til en Skoda... til Audiens kvalitet på stoffet/skinnet på setene i forhold til en VW. Hvorvidt en Audi så er verdt 80K ekstra i forhold til en VW eller en Skoda kan kun du avgjøre. Akkurat! Mange og de fleste av delene på for eksempel understellet på en Skoda har jo VAG merke stemplet på seg. Men det er bevisst lagt opp slik at Audi skal fronte, være best kvalitet og komme med de nyeste fancy løsningene først. VW er det store bestselgende partiet av VAG familien, og Skoda den billige økonomiske varianten. Jeg har jo bestilt ny Skoda og det er helt tydelig hvor "samlebånd-bil" dette er. Man må velge hvilken utgave man vil ha og det går på utstyrsnivå. Til hver utgave kan man velge forskjellig ekstrautstyr men alt er begrenset til hvilket utstyr man kan velge til hvilken utgave man har kjøpt. Jeg kjøpte den best utstyrte varianten, men hadde hele tiden begrensninger som at jeg kunne for eksempel kun velge mellom 2 farger på interiør, ikke kunne jeg ha sportseter for da måtte jeg kjøpt en annen utgave. Mye andre begrensniger også selv om jeg kjøpte den utgaven der man hadde flest valgmuligheter. Jeg fikk også tilbud på en ny Audi og der valgte man bare motor og drivverk så kunne man velge og vrake av alt man ville. Bare det gjør jo at Audi koster mye mer og produsere. Det som er litt interresant, er at Audi´en koster gjerne flere hundre tusen mer når den er ny, mens hvis man ser på Audi A4 og Skoda Octavia 07-08 modell så er prisene relativt like. Det sier jo litt om prisfallet på Audi vs Skoda, og dette var hovedgrunnen til at jeg valgte Skoda foran Audi når jeg kjøpte bil.
Jordfræsar Skrevet September 9, 2011 Skrevet September 9, 2011 Utrolig hvor godt en Skoda holder seg i pris. Den nye folkebilen? Forresten; så at CanalDigital tar 129kr for wimp og 3 enheter, noe wimp.no tar 99kr for. Og dette er etter at Canaldigital kom ut med gratis abbo i prisen for internett abbo. Heia! Piss meg i øret...
Fredrik 90 Skrevet September 9, 2011 Skrevet September 9, 2011 veldig spennende og interessant lesing og refleksjon Fredrik, keep up the good work Helt enig! Eneste gangene jeg fordyper meg i bimmers er når jeg leser Fredriks innlegg, virkelig interessant Godt vi har voksene folk med kunnskaper her også!
Fredrik Skrevet September 9, 2011 Skrevet September 9, 2011 Utrolig hvor godt en Skoda holder seg i pris. Den nye folkebilen? De er populære og det med god grunn. Jeg vil mene at det ikke er Skoda som er billig, men derimot VW og især Audi som er dyrt. Dette kommer best til uttrykk når man sammenligner Skoda og spesielt enkelte av VW´s billigere modeller. Jeg tror også at dette er den primære årsaken til at Mercedes-Benz og BMW ikke har kopiert fenomenet. Tenk hvis vi kunne ha kjøpt en vesentlig billigere bakhjulsdrevet bil med nesten identiske mål, de samme motorene og den samme drivlinjen som 3-serien forøvrig... og stort sett alt vi måtte ofre var litt støydemping og kvalitet på plastikk og interiørdetaljer. BMW skulle sannelig hatt litt av en economy of scale (overproduksjon på komponenter) for å tjene penger på en slik modell. Når dette er nevnt var det nok meningen av Rover i sin tid skulle ha vært BMW´s svar på VW/Skoda. Rover 75 deler sogar chassis med E39 og ble også levert med bakhjulstrekk på V8 modellen. En eller annen i BMW systemet trakk imidlertid i nødbremsen og stoppet Rover prosjektet. Jeg tror helt klart at dette var klokt, men BMW trenger en samarbeidspartner med det rette imaget. Hvis de kunne klare å snappe Alfa Romeo foran nesen på VAG hadde ting virkelig begynt å bli spennende... Takk for hyggelige ord Flobben og Fredrik...
Jordfræsar Skrevet September 9, 2011 Skrevet September 9, 2011 Vil føye til at Skoda slet med sitt rykte for drøye 10 år siden. Men dette har jo nå blitt utvannet. Men ser også at den nye motoren til BMW for 1-serien virker veldig lovende og økonomisk for mange, som igjen vil presse ned prisene for nordmenn som har såpass høye avgifter. Jeg snakker da om den nye 1.6 liter'n til BMW, bensin med turbo er ikke å forakte Forbruket var vel på høyde med 1.6 dieselen. Det er jo imponerende.
Kjexx Skrevet September 9, 2011 Skrevet September 9, 2011 Jaja da var man 19år da gitt Grattis, gammel nok til å kjøpe øl +1.
APedersen Skrevet September 9, 2011 Skrevet September 9, 2011 Noen som vet hvordan Edition dette er? viewtopic.php?f=11&t=201768
Anbefalte innlegg