Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes folk her har ekstreme forventninger til lønn :lol:

Er jo forståelig mtp at boligprisene er vanvittige i sentrale strøk, men man kan da ikke forvente å betale ned huset sitt på 3 år :wink:

som ehrnst sier, trivsel er for meg veldig viktig. Jeg har i mitt friår nå gått i en stilling som "ekstrahjelp", effektive 60-70 prosent. Dette som butikkansatt. Sier seg jo selv at man ikke tjener all verden på det, men ord kan ikke utrykke hvor god trivselen har vert der. Fantastiske kollegaer og mye sprell og morro. Klart, jeg kunne sikkert fått meg en jobb der jeg hadde tjent mer, men uten å ha et trivelig år. Jeg sitter uansett igjen i en økonomisk situasjon som de fleste studenter jeg har pratet med ikke er i, så jeg er fornøyd. Dette om man ser bort ifra de som har 2011 bil beltalt av pappa, og også studielivet dekt.

For min del har jeg muligheter for å stikke nesen i yrkesretning som fører til olje og styr. Dette er jo vel og flott det, godt betalt og greier. Likevel. Dette turnuslivet er ikke noe jeg er på som fristende. Det passer sikkert flott for noen, men ikke for meg. Jeg skal gjerne ofre en stor bit av inntekten for å kunne leve på en måte som jeg trives.

Skrevet

Jeg for min del skjønner ikke at så mange velger allmenne fag. Greit, man kan komme høyt opp i både "rang" og lønn, men da må man ha flere års skolegang etter fullført videregående. Som jeg har opplevd det er det et fåtall av de som starter på en allmenne utdanning som faktisk gidder å gå de ekstra årene med skole for å få en bra yrkeskarriere etterpå.

De fleste er så skolelei at de rett og slett ikke orker mere skole. Og som et resultat får man som regel en "dårligere" jobb.

Jeg mener vertfall at yrkesrettet utdanning er veien å gå. Jeg for min del har gått kun det som er obligatorisk av skole. Dvs 10 år grunnskole, 2 år videregående og 2 år lærling. Har nå som 20 åring i overkant av 400.000 i året. Vil ikke si at jeg har en grunn til å klage på det.

Men selvsagt har det jo egentlig alt med hvordan man trives på arbeidsplassen. Man kan vel tjene 1.000.000 i året, men hvis man ikke trives i jobben er det ikke verd det spør du meg.

Der hvor jeg jobber har trivselen på jobb blitt redusert veldig mye bare de siste 2 årene. Jeg er derfor på utkikk etter ny jobb, og det spiller ikke noen rolle om jeg tjener litt mindre enn det jeg gjør nå så lenge jeg trives.

Skrevet

Jeg valgte selv å gå yrkesrettet utdanning. Valgte elektro og ble ferdig med fagprøven i januar, så jobbet jeg til mai før jeg ble kastet inn i barnehage pga siviltjeneste. Ved siden av dette har jeg begynt på teknisk fagskole på kveldskurs som går over 4 år. Men når jeg er ferdig med førstegangstjenesten, så går jeg jo tilbake til elektriker jobben og vil jo da tjene en 300-400k mens jeg studerer. Da slipper man studielån og har i tillegg fått arbeidserfaring som er vel så viktig som å kunne alt i teorien, samt man kan få spart opp penger å leve greit mens man studerer også. Synes dette er en fornuftig vei å gå egentlig. Men det er selvfølgelig slitsomt med skole 2,5 dag i uka i snitt. Skal faktisk på skolen om 30 minutter, og blir der til 15.30..

Skrevet

JEg er fortiden innleid til Det norske veritas(DNV) og der fortalte en av de ansatte at for noen år tilbake så hadde dnv sitt vanlige inntak av ferdig studenter. De som da søkte jobb hos DNV(ingenører) hadde lønnskrav som begynnerlønn på ca 600.000, i året fordi det hadde alle de andre som begynnerlønn. DNV tilbød 280-290.000, og de fleste av de som søkte takket ja. For meg betyr det at at den høye begynnerlønnen som alle høyrer om er det kun ett veldig få tall som får. Husker at akkurat det samme skjedde når jeg var ferdig utdannet.

En annen ting man må tenke på er jo at i spesielt håndverkeryrker så er det jo en begrensning på hva man kan tjene. Og hvis man som ung starter veldig nær dette vil man jo aldri kunne få noe særlig lønnsøkning. Nå vet jeg ikke hva en erfaren snekker i Oslo tjener, men tviler på at det er noe særlig mer en 400-450 i grunnlønn, og da mener jeg at som nyutdannet ikke kan forvente å tjene i nærheten av dette. Erfaring har ganske mye å si. Snitt lønnen i Norge er jo også på ca 420 så vidt jeg husker. Og sikket noen som har tid til å finne det ut, men hva er gjennomsnitts alder for de? Er man yngre en gjennomsnittet bør man vel også egentlig ha lavere lønn også?

Så jeg synes det er veldig mange som har ett veldig urealistisk syn på hva man kan forvente å få i lønn.

Skrevet
En ting jeg har lurt på og retter egentlig ikke dette mot noen, men kom på det igjen når Dirtydicky sier han har en veldig godt betalt jobb.

Hva mener folk er en veldig godt betalt jobb?

Personlig synes jeg ca. 600K er en "grei" lønn, mens "veldig godt betalt" ligger rundt millionen.

Enig der. Selv har jeg en fastlønn på 440k pga traineetid. Med den lønna føler jeg ikke at jeg får kompensert nok for ulempene med å være borte fra hjemmet i lengre perioder og mengden ansvar man har i jobben. (Som du sikkert vet, blir man lett med i millionærklubben når noe går galt i borebransjen)

Skrevet
JEg er fortiden innleid til Det norske veritas(DNV) og der fortalte en av de ansatte at for noen år tilbake så hadde dnv sitt vanlige inntak av ferdig studenter. De som da søkte jobb hos DNV(ingenører) hadde lønnskrav som begynnerlønn på ca 600.000, i året fordi det hadde alle de andre som begynnerlønn. DNV tilbød 280-290.000, og de fleste av de som søkte takket ja. For meg betyr det at at den høye begynnerlønnen som alle høyrer om er det kun ett veldig få tall som får. Husker at akkurat det samme skjedde når jeg var ferdig utdannet.

En annen ting man må tenke på er jo at i spesielt håndverkeryrker så er det jo en begrensning på hva man kan tjene. Og hvis man som ung starter veldig nær dette vil man jo aldri kunne få noe særlig lønnsøkning. Nå vet jeg ikke hva en erfaren snekker i Oslo tjener, men tviler på at det er noe særlig mer en 400-450 i grunnlønn, og da mener jeg at som nyutdannet ikke kan forvente å tjene i nærheten av dette. Erfaring har ganske mye å si. Snitt lønnen i Norge er jo også på ca 420 så vidt jeg husker. Og sikket noen som har tid til å finne det ut, men hva er gjennomsnitts alder for de? Er man yngre en gjennomsnittet bør man vel også egentlig ha lavere lønn også?

Så jeg synes det er veldig mange som har ett veldig urealistisk syn på hva man kan forvente å få i lønn.

Dette er jeg helt enig i, men samtidig finnes det mange eksempler på at lønnsnivået er helt ute av proporsjoner og slik vil det naturligvis bli med en privat lønndannelse.

Jeg husker et veldig godt eksempel fra studietiden. En god venn jobbet skift på en av de største bensinstasjonene i Osloområdet. Han tok mange nattevakter og tjente på den måten to-tre ganger mer enn sin mor som hadde en doktorgrad i kjemi og jobbet som en av lederne i Næringsmiddelkontrollen. Slikt gir ingen fornuftige perspektiver uansett hvor liberalistisk og positiv man evt. er overfor en fri lønnsdannelse. Vi lever tross alt av hverandre i det samme samfunnet. Dette er det imidlertid alt for mange som glemmer og resultatet er en sterkt økende økonomisk forskjell på folk i hele den vestlige verden.

Det vil helt sikkert komme kraftige politiske reaksjoner på dette og vi har allerede her i Danmark fått et hint om hva som vil komme. Kommunisme og betongsosialisme har kommet på moten igjen blandt folk flest. I Danmark mener nesten 7% av de stemmeberettigede at kommunisme og en økonomisk revolusjon er løsningen på ulikheten blandt folk.

Hva er det så den alminnelige mannen i gaten reagerer på?... Slikt som dette utfordrer helt klart folks rettferdighetssans:

http://www.dagbladet.no/2011/02/28/kult ... /15612559/

http://www.aftenposten.no/meninger/kron ... 150527.ece

http://www.b.dk/nationalt/tusindvis-ryg ... delklassen

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article436046.ece

Skrevet
Win 8 har ikke æøå? :P

Nei siden det er beta så er det kun engelsk versjon, stilte inn tastaturet på norsk men den klarte ikke å skrive æøå av en merkelig grunn (sitter på min andre pc med win 7 nå :P )

Skrevet

:lol::lol::lol:

Sitat kommentarfelt;

-Det var min bil som ble skadet, men dette er da ting som kan skje. Forsvaret var tilstede like etterpå og ordnet opp. Har kun møtt på hyggelige folk som har beklaget det inntruffne og de erstatter alt :)

Jeg lurte kun et øyeblikk på hvordan jeg skulle formulere skademeldingen da kjøretøy B er et helikopter, bakruta blei truffet av et uidentifisert flyvende objekt, dette etter en anti terror aksjon :))) Folka på forsikringsselskapet måtte jo ha trodd jeg var smårar da og historia hadde havna i bøkerne de lager med merkelige forklaringer ;)))

Litt materialskade er da ikke verdens undergang, det kan jo erstattes, så forsvaret ordner ihvertfall opp etter seg!

d3ev7ftgugnpelh6qu34.jpg

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/for ... 86542.html

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...