Tzunami Skrevet November 19, 2011 Skrevet November 19, 2011 en kjapp tur innom bimmers før man drar i bursdag, kom over denne i dag, så den måtte jo prøves har egentlig alltid tenkt på det som en bil da, selv om jeg vet det er en sponsor av BMW DTM bare uansett, god helg!
TRF Skrevet November 19, 2011 Skrevet November 19, 2011 Erebus, nå synker de passelig lavt her. Naturligvis ingen som tør å stå ut å men noe annet (det ville vært feil også). Du kjenner åpenbart ikke så mange i forsvaret.. som har noe med soldatutdanning å gjøre. Forøvrig, så trenger du nok ikke å se lengre enn denne tråden, eller kommentarfeltene på aviser, så ser du fort at jeg nok ikke står så veldig alene. Og hvem bryr seg om hva en karrierejeger av en oberst eller genral for den saks skyld mener (som tross alt ikke har vært i lignende situasjoner)? eller en samfunnsdebatant som aldri har avtjent verneplikt (i moderne tid) selv? Jeg har heller ikke sagt at "alle andre er så blåste i hodet", jeg har heller ikke lovpriset metoden, jeg har sagt at dette ikker er noe å skape oppstandelse om. Saken har blitt ei melkeku for politikere. Tåpelig argumentasjonsteknikk, hvor du prøver å danne et inntrykk av at jeg har sagt og ment noe jeg ikke har (gjennom flere innlegg, er dritt lei). Faktum er at du åpenbart ikke vet noe om tjenesten, eller personellet som er innvolvert, men har kokt deg sammen et bilde hjemme på sofaen av hva som har skjedd. Istedet for å høre på de som faktisk har vært gjennom lignende selv. Men da er mann automatisk mannsjåvinist? neppe. Denne saken skader kvinner i forsvaret, den styrker ikke. Fordi, nok en gang må det hele gjøres mer omstendelig (mer tidsbruk, mer tid på sikring, større risiko) enn om det "bare hadde vært menn". Man respekteres på grunnlag av ferdigheter og evner, ikke kjønn, farge, eller tro.
Azeton Skrevet November 19, 2011 Skrevet November 19, 2011 Forby kvinneligbefal! Hadde en øvelse der det sto 1stk kvinnelig og 1stk mannelig befal og så på oss vaske oss.. Angrer på at jeg ikke ringte VG
Marius2002 Skrevet November 19, 2011 Skrevet November 19, 2011 en kjapp tur innom bimmers før man drar i bursdag, kom over denne i dag, så den måtte jo prøves har egentlig alltid tenkt på det som en bil da, selv om jeg vet det er en sponsor av BMW DTM bare uansett, god helg! https://lh5.googleusercontent.com/-vszM ... 000900.JPG Den er ganske god den der En av mine favoritter ilag med Nordlandspils
Tzunami Skrevet November 19, 2011 Skrevet November 19, 2011 Den ligger nedi posen den også gitt:p må jo teste noe annet enn budweiser og san miguel
Fredrik Skrevet November 19, 2011 Skrevet November 19, 2011 Denne saken skader kvinner i forsvaret, den styrker ikke. Fordi, nok en gang må det hele gjøres mer omstendelig (mer tidsbruk, mer tid på sikring, større risiko) enn om det "bare hadde vært menn". Man respekteres på grunnlag av ferdigheter og evner, ikke kjønn, farge, eller tro. Aha... her kom konklusjonen jeg har ventet på. Poenget som egentlig underbygger din argumentasjon i denne saken. Greit nok, men temmelig avslørende. Du er i desidert mindretall i denne saken. Hverken den politiske ledelsen i Norge, forsvarsledelsen, befalets hovedorganisasjon, Erebus, undertegnede og sikkert veldig mange andre mennesker er enige med deg. Selvfølgelig skal førstegangstjenesten og andre tjenester i militæret tilrettelegges slik at kvinner kan tjenestegjøre på en fornuftig måte i det norske forsvaret. Om du eller noen andre må sluke noen kameler i den anledning spiller ingen rolle. Målet helliger midlet i denne saken.
Azeton Skrevet November 19, 2011 Skrevet November 19, 2011 " Dette strider mot forsvarets egne prosedyrer for gjennomføring av øvelser under forstegangstjenesten." dette stemmer rett og slett ikke. Så tror ikke det gagner så mange å fortsette diskusjonen (dette utsagnet stammer fra at det ikke står spesifisert at jenter og gutter skal vaske seg nakne sammen, men de skal like fult svømme nakne sammen. Når det er sagt så vil ingen kreve dette senere ,meg bekjent, forskjellen er tørre klær eller ikke, og i kaldt klima kan det bety ganske mye, at en soldat ikke greier å skjønne dette selv er ikke uvanlig, akkruat som den ikke "skjønner" at en må spise selv om en er sliten) Fremdeles imponerende at du kan være så bastant, og ikke minst ignorant, mot en arbeidsgruppe du åpenbart ikke har mye erfarning med. Som du selv sier, tror det er best vi avslutter, mens diskusjonen fortsatt er god Vil også poengtere at verken jeg, eller andre normale mennesker, synes at mobbing er greit. Samtlige norske medier, forsvarstopper ledere og avis-synsere støtter opp om mitt og fredriks syn. Er det ikke litt betenkelig at "alle andre" er så blåste i hodet? Kan du rote frem noen fremtredende norske offiserer eller samfunnsdebattanter som mener dette er helt normalt? Du står alene her TRF. Hvorfor kan kvinnelig befal være til stede når menn kler av seg? Hun hører ikke hjemme i forsvaret. Kvinner i forsvaret har silkeputer og sølvfat! De har ikke de samme kravene i det hele tatt..
Fredrik Skrevet November 19, 2011 Skrevet November 19, 2011 ....Hun hører ikke hjemme i forsvaret. Du har i det minste klar tale Azeton... det skal du ha cred for. Resten lar vi stå åpent... kommentaren taler for seg selv og trenger ingen forklaring.
Azeton Skrevet November 19, 2011 Skrevet November 19, 2011 Jeg skjønner at hun følte seg "missbrukt", var trossalt over 30menn tilstede. Men så lenge nakenbading skjer og kvinneligbefal får være tilstede så syns jeg ikke det blir helt riktig. Edit: Hadde ikke følt meg høy i hatten med 30kvinner tilstede. Noen har veldig lett for og kalle menn heldig da Hva om det hadde vært 15 menn og 15 kvinner?
Marius2002 Skrevet November 19, 2011 Skrevet November 19, 2011 Shit, at det er mulig! Haha, kanskje noe som burde ha vært utbedret før rally-løpet var satt igang? http://youtu.be/4BR50J9JnGs
asv Skrevet November 19, 2011 Skrevet November 19, 2011 Denne saken skader kvinner i forsvaret, den styrker ikke. Fordi, nok en gang må det hele gjøres mer omstendelig (mer tidsbruk, mer tid på sikring, større risiko) enn om det "bare hadde vært menn". Man respekteres på grunnlag av ferdigheter og evner, ikke kjønn, farge, eller tro. Aha... her kom konklusjonen jeg har ventet på. Poenget som egentlig underbygger din argumentasjon i denne saken. Greit nok, men temmelig avslørende. Du er i desidert mindretall i denne saken. Hverken den politiske ledelsen i Norge, forsvarsledelsen, befalets hovedorganisasjon, Erebus, undertegnede og sikkert veldig mange andre mennesker er enige med deg. Selvfølgelig skal førstegangstjenesten og andre tjenester i militæret tilrettelegges slik at kvinner kan tjenestegjøre på en fornuftig måte i det norske forsvaret. Om du eller noen andre må sluke noen kameler i den anledning spiller ingen rolle. Målet helliger midlet i denne saken. Her må jeg si at jeg av prinsipp er sterkt uenig. Det bør ikke foregå noen tilrettelegging for at førstegangstjenesten skal passe kvinner. Dette er enda et eksempel der man ser at likestillingen skal foregå på kvinners premisser. Per i dag så er førstegangstjenesten på ingen måte obligatorisk for kvinner. Sesjon er vel riktig nok obligatorisk, men det er det. Har de valgt å gå inn i forsvaret så mener jeg de skal være fullt likestilte men menn.
wicky124 Skrevet November 19, 2011 Skrevet November 19, 2011 Må si denne saken har blitt blåst opp enorm i media av folk som ikke vil stå imot mengden. Er vel en trend å gjøre som alle andre sier? I min tid i forsvaret hadde vi flere jenter i troppen, samt ett kvinnelig befal, og ingen av dem klagde på det vi ble bedt om å gjøre. Kvinner i forsvaret melder seg inn og krever de samme rettighetene som menn, men vil ikke utføre de samme handlingene som menn? Hva om det var en premie etter badingen? At alle som fullførte fikk penger/middag? Hadde det da vært urettferdig om denne "misbrukte" kvinnen ikke fikk være med? Vil hennes handling og benektelse av å bade naken føre til at kvinner ikke kan være likestilte lenger? Er kvinner ett svakere kjønn? Jeg personlig føler at vedkommende hadde for lav selvtillit, blandet med frykt for represalier av gutta etter endt bading. Var vel redd for å bli mobbet og bli ett offer for "gutteprat" på kaserna etter endt dag (ganske forståelig igrunn!) Men når folk påstår at befalet ville se vedkommende naken for å dra seg på kveldstid er bare en merkelig antagelse. Altså... 100 nakne gutter... en naken jente... You do the math.. Som tidligere befal og militærpoliti så føler jeg også at befalet har rett til å kreve visse handlinger OM det er påkrevet i trening/krigssammenheng. Men jeg kan forstå henne om at hun trengte særbehandling... på samme måte som jeg krevde spesial mat når vi var ute på øvelser grunnet min religion. Alt i alt, nei hun trengte ikke bade naken, og nei befalet var ikke en ekkel fyr som krevde nakenbading, og nei media og andre instanser trenger ikke å blåse opp denne saken mer...
TRF Skrevet November 19, 2011 Skrevet November 19, 2011 Fredrik, greit. Forsvaret trener på krig, på å DREPE mennesker. Det er ikke aktuelt at sikkerheten (det være seg direkte eller indirekte) skal skades fordi kvinner føler et kall til å tjene i forsvaret, men ikke synes det er greit å ha det like ukomfortabelt som alle andre. Det skal godt gjøres å tilpasse krigen, slik at den tar hensyn til kvinners (eller muslimsers, eller kristnes) innfallende personlige behov. Eller er vrikelig denne saken så viktig for deg at du lar "din sønn" ha mindre sjanse for å overleve krig slik at "din datter" kan få oppleve "eventyret" forsvaret? Det høres mer ut som du prater om siviltjeneste, eller verneplikten sådan, ikke førstegangtjeneste. Om kvinner vil ligge sitte bak i stormpanservogn så skal dem få lov til det, men vogna stopper like lite om det er en mann eller kvinne som må drite. Og kan garantere deg at dette nok er like ubehagelig for en del gutter. det du indirekte foreslår, er å ha "jentetropper" "guttetropper", evt, som usa, INGEN kvinner i kampavdelinger, problem løst. Men det er ikke det som diskuteres her, det er hvorvidt det innenfor dagnes system har skjedd noe galt (hvilket politiet konkluderte med at det ikke gjorde). Krig tar ikke hensyn til intimsoner, eller privatliv. Denne tåpelige (og ja den er tåpelig, i trygge norge kan hun vaske seg hvor hun vil, inne i dusjen for den saks skyld, følgene for "gruppa" later det til at folk ikke helt skjønner) vaskeepisoden er bare et eksempel på hvor slikt forsvinner. vasspass, i stridsrom, på op, eksemplene er mange hvor akkurat den samme problemstillingen oppstår. Hva samfunnet måtte synes, er på den ene siden veldig viktig (forsvaret er der for samfunnet), på den andre siden til dels likegyldig. Samfunnet som helhet er forhåpentligivis imot krig, imot det å utdanne folk i drap, allikevel bruker ansatte i forsvaret dag inn og dag ut på å perfeksjonere sine ferdigheter innenfor nettopp det å ta livet av andre mennesker. Det er to litt forksjellige verdener (jeg vil påpeket at forsvaret naturligvis ikke har noen funksjon uten støtte fra folket, men det går en grense på hvor mye noen som ikke har fagfeltet krigføring skal få blande seg inn i nettopp dette) Og at man har en ide hvor det kun er spesialsoldater som skal kunne krysse elver, og leve lenge i skogen, ja da er det ikke rart at "alt" kalles spesialsoldater. GSU kalles det, grunnleggende soldat utdanning, og dette er noe en har på alle soldater i norge (heldigvis). Jeg var også veldig i mindretall når jeg mente at utsagnene fra afgh var helt forståelige. Den gang var den politiske stormen enda større. Det var bare så mye enklere for folk å forstå hvilke forhold det er snakk om. Og slutt med klipp og lim greiene dine, les gjerne hva jeg sier (også før du deltok), så vil du se at det nok ikke er så ille. Nå har vi brukt masse tid på å diskutere frem og tilbake på egentlig tomt innhold. Nakenbading er ikke spesielt tilpasset menn, nei, jeg er ikke videre glad i å strippe, ihverfall ikke foran jenter (er nok ikke ur menneske nok til det), så dette er like mye et overgrep mot guttene som mot jenta, i alt utenom antall). Hvorvidt de andre i gruppa er nakne, brune, hvite, muslimer, menn, damer, spiller ingen rolle bare de gjør jobben sin. Forsvaret som organisasjon er nok mannsdominert, men felttjeneste er tilpasset overlevelse og stridsdyktighet. Dette lærer menn seg å tilpasse, det samme burde kvinner. edit: og for å gjøre det klart, ikke tenk på å spørre om det er viktig for stridsdyktigheten at jenter kler seg nakne foran menn. Jeg har sagt helt klart at denne enkelt episoden nok ikke var sinnsykt nødvendig, men at problemstillingen blir den samme i så mange andre situasjoner.
Marius2002 Skrevet November 19, 2011 Skrevet November 19, 2011 Passer vel inn i diskusjonen deres nå: God helg
Anbefalte innlegg