Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

takk

godt å se at noen har fornuften i behold. Samfunnet har blitt latterlig komfortable med å glemme hva krig (og dermed soldaters jobb) innebærer.

marius, morsomt :P

Skrevet

Folk tenker "jaja de kriger jo bare på nyhetene"... Og ja er sant, de vi sender til krig er faktisk de som skal redde livene våre en dag.. greit å ikke ha noen grenser da... Kjenner flere i diverse bataljoner i Norge som nå er i krig i afghanistan og tro meg..de guttene og jentene er GALE... null grenser.. og er vel det som gjør at de fremdeles lever...

Har en stor del av familien min i Pakistan innenfor forsvaret i Pakistan.. DET er trening det...

Skrevet

Vedr. hvorvidt det skal være kvinner i det norske forsvaret så er dette ikke til diskusjon idag. Stortinget har vedtatt at kvinner skal ha rett til å gjennomføre førstegangstjeneste samt til å gjennomføre en militær karriere på lik linje med menn. Det er også vedtatt at forsvaret skal stille de nødvendige hjelpemidler og tilretteleggelser som er nødvendig for at dette skal være gjennomførbart på en hensiktsmessig måte i forhold til kvinners spesielle behov (sanitært og fysisk).

Forvarsdepartementet har erklært at det er ønskelig med en betydelig høyere andel kvinner i forsvaret enn det er idag. Det er i denne anledning uttrykket stor glede over at Generalmajor Kristin Lund både er kvalifisert og representativ som Hjemmevernets øverste sjef og generalinspektør. Flere kvinner er av både Stortinget og Forsvarsledelsen ønsket til å gjennomføre en tilsvarende karriere.

Jeg synes at det er flott at min 18 år gamle datter kan velge en miltær karriere på kvinners premisser hvis hun ønsker det. Hun vil i såfall følge en familietradisjon som går tilbake til 1830 årene. Samtlige slektsledd i familien har vært høyere befal (oberstløytnanter eller høyere) siden den gangen. Selv hadde jeg dessverre for dårlig hørsel til å kunne velge en militær karriere, men jeg gjennomførte 12 måneders førstegangstjeneste som administrasjonsassistent og korporal.

:wave:

Skrevet

Slik som jeg har forstått det så var dette snakk om et vanlig hygienebad og ikke en mestringsøvelse? Hva er poenget med å tvinge en jente til å bade naken da? Dette høres rett og slett ut som et befal som missbruker sin posisjon. Jeg er nødvendigvis ikke i mot nakenbading når det gjelder både gutter og jenter sammen, men alt til sin tid. Hadde dette vært en mestringsøvelse der de skulle krysse f.eks en elv rask og effektivt i kalde omstendigheter så er det en selvfølge at både gutter og jenter må kle av seg for å ha tørre klær.

Hvorfor jenten ikke kunne få trekke vekk fra resten av gjengen er for meg uforståelig... hun blir verken en bedre eller dårligere soldat. Tviler på at guttene hadde laget noen situasjon utav det ved å tro at jenter slipper billigere unna. Igjen, hadde dette vært en mestringsøvelse og en jente hadde nektet, blitt fraktet over på et annet vis fordi hun ikke ville være naken så hadde det vært noe helt annet... da snakker vi forskjellsbehandling. Det ER forskjell på gutter og jenter i militæret og slik er det. Siden nakenhet ikke er noe problem, hvorfor kan de ikke da bare dusje sammen? Sove på samme rom? Fordi det finnes intimgrenser og regler.

EDIT: Ser at folk var lei av denne diskusjonen, men måtte bare få det ut :P Over og ut!

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...