Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Nå føler jeg meg ung. Sitter på cafe på kjøpesenteret og har nettopp kjøpt meg mat. Sitter her sammen med et snitt på 76,9 tipper jeg.

Du får by Olga eller Helga på ei kakebit og en kopp kaffi.

Skrevet
Nå føler jeg meg ung. Sitter på cafe på kjøpesenteret og har nettopp kjøpt meg mat. Sitter her sammen med et snitt på 76,9 tipper jeg.

Der kan du se. Jeg bruker og ta turen til kaféen hver gang kjærringa sier hun har sett et grått hår i skallen min. Det booster selvtillitten. :mrgreen:

Noen her inne som kan skru? :P

Bilen min koker. Jeg er ganske sikker på at det er en pakning/slange i radiatoren som er gåen. Det renner ut ganske fort når jeg fyller på, og bilen koker etter et par minutter. Jeg fikk omsider starta den, og kjørt den hjem uten at den kokte. Men den gikk noen min på tomgang, og det samme skjedde. Varmen inne i bilen var borte da det skjedde.

Hiv opp en tråd under "Teknisk", så får du nok bedre respons skal du se.

Skrevet
Ikke helt enig, bor du i storbyen, så har du ikke de samme kjøreforholdene som folk på bygda,

Jeg vil tro, at folk fra bygda er flinkere vintersjåfører kontra oslo byfolk

er det ikke rart hvis ikke ?

Vet ikke helt jeg! Tror nok den gjennomsnittlige Oslosjåfør stadig er på utsiden av byen og kjører, hadde det vært snakk om en europeisk storby så er sjansen større for at man sjelden er utafor bygrensa og kjører men det er altså Oslo det er snakk om! Tror nok heller mindretallet av oslosjåførene kun kjører rundt i byen og ikke utenfor! Man skal jo heller ikke lengre enn opp i Maridalen før man er på bygda, hehe! :wink:

Når det er sagt så er det også mye krevende kjøreforhold i byen også, mye bratte svingete bakker, smale smug, lyskryss i oppoverbakke osv! Og er det ikke brøyet eller saltet så kan det være en sann utfordring å ta seg fram i sentrm også. Jeg kjører ofte i Oslo også om vintern og det er ikke alltid en lett sak å ta seg fram. Snøkaos i byen vil jeg si er verre enn snøkaos på byggda! I Byen er det tusen andre ting å tenke på i tillegg til å holde kontroll på bilen, på byggda så trenger man kun å konstentrere seg om å holde bilen på veien og se framover :)

+1..

jeg kjører ofte uten for Oslo sentrum selv om jeg bor i byen, og det gjør også alle jeg kjenner her.

Joda, Men meg for eks, bor på landet men likavell bare 20 minutter ifra byen, har mange venner i byen, og man merker fort at det er forskjellige

holdninger\kjøremønster på de fra byen en de på landet, men det kan jo såklart gå begge veier også.

Skrevet

Uansett så er det ikke til å legge skjul på at folk i byen har mindre erfaring hva gjelder å kjøre på godt norsk vinterføre. Det er ikke ofte det er snødekte veier her i byen, så jeg kan forstå hvorfor det blir en god porsjon med trøbbel stort sett hver gang det kommer et snøfall.

Alt er jo relativt, men i byen er det jo også fra bunn av mye mer agressiv kjøring enn på landet, så jeg vil tro at de fleste faktisk trenger litt tid på å venne seg til et nytt og litt roligere kjøremønster for å overleve vinteren uten skader på bil.

Skrevet
Får håpe det aldri kommer til sånt. Men hva skjedde egentlig med formuene til folk? Hvis du er milliardær i dag og det begynner å presses milliardsedler (slik som i enkelte land gjennom historien), har du tapt alt som ikke kan selges (skip, hus, biler, eiendom etc.)? Eller øker verdiene av eiendeler deretter, slik at et hus plutselig koster x-antall trillioner?

Det er flaut å spørre om, jeg har hatt makroøkonomi på skolen men har glemt alt (hadde det i 2004) :oops:

Her har du annerledes perspektiv på det med verdien av Euroen: http://www.bbc.co.uk/news/15676704

Når det er sagt så trodde "alle" at USD kom til å gå til helvete rundt 08/09, men det står relativt stabilt enda. Derfor frykter jeg ikke Euro-kollaps med det samme. Familiens forretning er basert på handel med Euro (mange avtaler er laget allerede) og vi er smått nervøse for evt. svak Euro, som gjør at vi vil sitte igjen med mindre penger enn i dag. Men som sagt, i det store og hele så tror jeg ikke Euro-sonen vil la noe slikt skje med det samme.

Jeg synes at ditt spørsmål er 100% relevant. Det er vanskelig å definere helt konkret hva som skjer hvis og når man befinner seg i en situasjon med hyperinflasjon. Sikkert er det at prisene stiger kraftig samtidig som verdien av landets offisielle betalingsmiddel mister sin verdi. Prisene på varer og tjenester stiger ukontrollert og alternative betalingsmidler som f.eks gull oppstår. Typisk vil mange forsøke å kjøpe såkalte sikre betalingsmidler som f.eks sveitserfranc og tradisjonelt amerikanske dollar.

Mangel på tillit mellom markedsaktørene er en annen realitet under en hyperinflasjon. Som en konsekvens vil det lokale rentenivået nå nye høyder og markedsaktørene vil få problemer med å imøtekomme deres låneforpliktelser. Verdien av fast eiendom, forretninger og firmaer faller kraftig fordi verdikjeden kollapser. Arbeidsledigheten eksploderer og sosial armod griper om seg. Det oppstår en typisk orgeøkonomi... en økonomi basert på bytting av varer og tjenester. Dette fører til en kraftig sosial omfordeling ved at hele formuer skifter eiere... hele sosiale klasser kan nærmest bli utradert som f.eks under hyperinflasjonen i Argentina på 80-tallet da landet mistet store deler av sin middelklasse. Svært mange ble fattige og noen få rike kontrollerte tilslutt over 90% av landets verdier og verdiskapning.

Tysklands hyperinflasjon i mellomkrigstiden ble løst ved at Reichsmark, som en følge av avslutningen på WW2, i 1948 ble erstattet av Deutsche Mark som var fast bundet til amerikanske dollar (les: tillit). Dette fenomenet inkl. den amerikanske Marshallhjelpen og ikke minst tyskernes egen sterke vilje til å reise seg etter krigen skapte det tyske økonomiske mirakelet "Wirtschaftwunder" på 50 og 60-tallet. Man kan tydelig se grekernes dilemma når mange i EU systemet nå mener at de skal gå tilbake til greske gærninger (drakmer)... en skikkelig økonomisk strafferunde som evt. kommer til å gjøre fryktelig vondt for den alminnelige greker.

http://e24.no/makro-og-politikk/minnene ... e/20129028

Skrevet

Bare så det er klart, jeg skrev IKKE om ferdigheter Oslo-folk har eller ikke har. Jeg skrev om påståtte snøkaoset hver gang det faller par-fire cm. snø. Som sagt så har det mye sammenheng med at det er forferdelig med trafikk på enkelte veier i Oslo, kapasiteten er max nådd liksom, også er det en eller annen nisse som setter seg fast og da er det over og ut for resten av veien mtp. kø.

Har ikke tall på hvor ofte det har vært ulykke på E6 mot Gardemoen fra Oslo i ett felt (av 3) og jeg plutselig bruker 1,5 time på veien jeg vanligvis bruker halvtime på... Herre, bare en av oss i blokka setter seg fast utafor garasjeporten her (som jeg ofte klarte med min eks-MX-5 som var ganske lav), så kommer jo resten av folket hverken ut eller inn... Og da blir det litt kø og litt kaos...

Ferdighetene kan diskuteres (begge sider har argumentert bra for eller i mot i denne tråden) - jeg har neppe samme skillsene (dvs. de samme kjerringrådene) til å komme meg ut av tungt nedsnødde småveier som bygdefolket, men litt erfaring har man jo siden man bor i Norge og har sittet litt fast nå og da... :)

Som Fredrik påpeker, det krever litt å komme seg opp Holmenkollen-bakkene de dagene det har snødd mange dager på rad...

Skrevet

Broom.no lesere må jo være en eksepsjonelt merkelig gjeng.

Hvis man sjekker kommentarene under hver eneste artikkel hvor det er nevnt en SUV, og ikke minst en "premium SUV" som BMW, Audi og Merce, kommer den ene sjalusikommentaren etter den andre.

Altså, hvordan kan man argumentere for at F.eks Midtibushen ASX er like god som en Audi Q*?

"BMW/Audi er bare for folk som vil fremstå som rik, mens dem som faktisk har penger, kjøper seg Kia, for å ikke vise seg frem." #-o

Man skulle tro det var bilentusiaster som leste slike sider, men tror jaggus størsteparten er 14åringer eller folk som venter på en telefon fra NAV..

Skrevet

Har fått samme inntrykk, men man kan ikke si noe negativt om en "premium"-bil der heller uten at man blir skjelt om at man er sjalu og blablabla.

Skrevet

Har dere sett kommentarer på VG osv. fra ikke-bilfolk? Bare fordi ting ikke angår dem så er det greit at BMW-forsikring økes, 18-åringer skal ikke få lov å kjøre bil på kveldstid, sportsbiler koster millioner i engangsavgift, fartsbottoleransen er latterlig lav+++ Ikke minst, hvis man kjører en BMW så er det pga. man vil vise seg frem, selv om jeg prøver å argumentere for at det finnes minst 20 gode grunner til å kjøre dette merket så vil dem ikke høre på...

Vanskelig gjeng, disse nettdebattfolka... Veldig vanskelig gjeng...

Syns Bimmers-gjengen er mange, mange hakk bedre...

Skrevet

Nettdebattfolka tror jeg mye godt er folk som sitter hjemme, hele dagen, med osss som lønnsbetalere (NAV). En del av de har for så vidt en del innsikt i ting, men frykter for at mesteparten av "kunnskapen" er tilegnet seg gjennom lesing på nettet, med tall og andres erfaringer, og ikke i en garasje under arbeid.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...